Nieuwe hype; de iPAD

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Michel P

Re: Nieuwe hype; de iPAD

Bericht door Michel P » 06 jan 2011, 10:43

RutgerK schreef:Mijn probleem is dat Apple voor mij bepaalt dat Flash niet kan in combinatie met een lange batterijduur. Met Android heb ik de keuze om Flash te gebruiken wanneer ik daar behoefte aan heb en uit te schakelen als ik er geen behoefte aan heb. Ik kan die keuze tussen content en batterijduur prima zelf maken.
+1 Steve Jobs hoeft niet alles te bepalen ;-) of toch voor de volgzame schapen :mrgreen:

Tom

Bericht door Tom » 06 jan 2011, 12:08

Apple wil innoveren en voor sommige mensen gaat dat te snel of die zien de voordelen nu nog niet :)
Zo stopte ze als eerste met de diskdrive. Toen riep ook iedereen dat het stom was omdat ze nog wel wat diskettes hadden. Hetzelfde zullen ze met de cd/dvd gaan doen (in de MacBook Air zit er geen). Vandaag komen ze (ook als eerste) met een Appstore voor OS X (normale programma's). Updates zijn dan ook centraal geregeld ipv per applicatie afzonderlijk. Weer een stapje om af te stappen van fysieke mediadragers. Durf te wedden dat Microsoft daar ook nog mee komt als ze weer eens wakker schieten.

Over een paar jaar kun je waarschijnlijk overal inloggen met je iTunes account om de door jou aangekochte software (gekoppeld aan je account) te gebruiken, muziek te streamen (nu koop en download je het, maar ze zijn schijnbaar al bezig met een streaming dienst) en films te huren. Je eigen gegevens en foto's staan ook ergens in een cloud dienst, als dat al niet zo is (me.com, Dropbox, Google docs, Picasa, Flickr). Fysieke mediadragers zullen vervangen worden door internet.

Hetzelfde met Flash. Ik snap dat het nu vervelend is dat je sommige sites niet kunt bekijken, maar over een tijdje is iedereen Flash vergeten.
Verder is zoveel mogelijk met nieuwe technieken die nu niet gebruikt kunnen worden omdat mensen op oude meuk blijven hangen. Sinds vorig jaar houden wij geen rekening meer met een browser die 10 jaar oud is (2001). Op internetgebied is dat _lang_. Hoelang bestaat YouTube? Veel kunnen zich een internet zonder YouTube amper voorstellen. Maar dat bestaat sinds 2005. Eigenlijk hadden we ondersteuning voor die oude meuk eerder moeten stoppen want zolang iedereen er maar voor blijft ontwikkelen ziet de bezoeker geen noodzaak om over te gaan op iets nieuwers.
Wat Apple doet is dat proces wat versnellen. Er zijn (waarschijnlijk dankzij het beleid van Apple) al tig grote sites afgestapt van Flash en er zullen er nog veel gaan volgen.

ADV

Bericht door ADV » 06 jan 2011, 12:16

Goed uitgelegd Tom!

Morgen/vandaag gaat de Appstore voor Mac live trouwens :)

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 06 jan 2011, 12:19

Goed verhaal inderdaad Tom. Ik ben van plan onze dochter als ze 17 wordt (april) met 'n iPad te spoilen..Lijkt me geen goed idee, maar dan gebruik ik 'm ofzo , uweetwel. :bag: :mrgreen:

ADV

Bericht door ADV » 06 jan 2011, 12:39

Wel ff op de ipad2 wachten he :)

Tom

Bericht door Tom » 06 jan 2011, 12:51

Overigens is Apple gewoon een hartstikke commerciele tent die het liefst wil dat je alles van hen gebruikt zodat zij er ook controle over hebben.
Maar de visie op veel zaken bevalt mij wel, ze zijn veel innovatiever bezig dan anderen.
Wat dat betreft is het net Google, die weten ook ontzettend veel van je... maar ondertussen hebben ze wel bepaalde idealen die mij erg bevallen (informatie toegankelijk maken) en zijn ze meer vooruitstrevend. Vorige maand hebben de NS en Connexxion besloten, na druk van Google (die er 'ineens' mee kwam), de reisgegevens vrij te geven. Daar riepen mensen al jaren om maar wilde ze angstvallig niet vrijstellen waardoor je vast zit aan een logge en veel te dure (van belastingcenten) ambtenarenclub:
http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/20 ... r_goo.html" onclick="window.open(this.href);return false;

ADV

Bericht door ADV » 06 jan 2011, 15:02

Trouwens:

http://www.apple.com/nl/mac/app-store/" onclick="window.open(this.href);return false;

RutgerK

Bericht door RutgerK » 06 jan 2011, 17:34

Je marktpositie gebruiken om een ontwikkeling door te drukken is natuurlijk niet de definitie van innovatie. ;-)

Ik kan trouwens nog steeds maar weinig html5 sites vinden die de voordelen laten zien op een zinnige manier.

Tom

Bericht door Tom » 06 jan 2011, 18:04

RutgerK schreef:Je marktpositie gebruiken om een ontwikkeling door te drukken is natuurlijk niet de definitie van innovatie. ;-)
Klopt, Flash weglaten schaar ik ook niet onder innovatie maar wel een bepaalde visie naleven.. waarbij het web volledig draait op open standaarden. Juist Microsoft heeft jarenlang pogingen gedaan om de boel naar eigen hand te zetten (door specifieke zaken voor IE mogelijk te maken).
Ik kan trouwens nog steeds maar weinig html5 sites vinden die de voordelen laten zien op een zinnige manier.
Het is daar nog wat te vroeg voor. De huidige Internet Explorer loopt flink achter en heeft nog een te groot aandeel.
De voorbeelden die nu te vinden zijn zijn grotendeels tech-demo's om mogelijkheden te laten zien.. en dus weinig nuttig.
Overigens is HTML5 niet zo revolutionair als sommige mensen je doen geloven. Het zal de normale man ook niet direct opvallen. Voor mij wat meer maar ik kijk er natuurlijk anders tegenaan, en dan zie ik zeker mogelijkheden!

KoenM

Bericht door KoenM » 06 jan 2011, 22:02

Tom schreef:Overigens is Apple gewoon een hartstikke commerciele tent die het liefst wil dat je alles van hen gebruikt zodat zij er ook controle over hebben.
Maar de visie op veel zaken bevalt mij wel, ze zijn veel innovatiever bezig dan anderen.
Wat dat betreft is het net Google, die weten ook ontzettend veel van je... maar ondertussen hebben ze wel bepaalde idealen die mij erg bevallen (informatie toegankelijk maken) en zijn ze meer vooruitstrevend. Vorige maand hebben de NS en Connexxion besloten, na druk van Google (die er 'ineens' mee kwam), de reisgegevens vrij te geven. Daar riepen mensen al jaren om maar wilde ze angstvallig niet vrijstellen waardoor je vast zit aan een logge en veel te dure (van belastingcenten) ambtenarenclub:
http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/20 ... r_goo.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Werkt ook érg goed :lol:
Your search for transit directions from ------ to Heemradenlaan 124, Apeldoorn, Gelderland appears to be outside our current coverage area. Please consult our list of participating public transit agencies.

Michel P

Bericht door Michel P » 14 jan 2011, 10:56

Keerzijde van het succes en de macht van Apple.........

http://tweakers.net/nieuws/71983/apple- ... -abos.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Dit zal Android extra kansen gaan bieden.

Michel

Maus335i

Bericht door Maus335i » 14 jan 2011, 11:07

Tom schreef:
RutgerK schreef:Je marktpositie gebruiken om een ontwikkeling door te drukken is natuurlijk niet de definitie van innovatie. ;-)
Klopt, Flash weglaten schaar ik ook niet onder innovatie maar wel een bepaalde visie naleven.. waarbij het web volledig draait op open standaarden. Juist Microsoft heeft jarenlang pogingen gedaan om de boel naar eigen hand te zetten (door specifieke zaken voor IE mogelijk te maken).
En das nou juist hetgeen waar ik me zo aan stoor. MS deed het, hele wereld op zn kop. Apple DOET het, geen enkel probleem...........

Net zoals dat geleuter over dat simkaartje uit de iPad en iPhone weghalen. Binnenkort kan je alleen nog maar via iTunes een provider voor je iCrap kiezen. Is dat open en vrijheid? Nee natuurlijk niet. Apple vraagt een godsvermogen aan providers om uberhaupt een aanbieding te mogen doen en dat wordt gewoon netjes aan de klant doorberekend. Bovendien kan Apple er dan de stekker uittrekken wanneer zij daar zin in hebben.

Apple heeft echt helemaal NIETS met vrijheid en open standaarden.

Shit, spuit 11 :bag: Michel was me voor.

Mooi stuk Michel. Zou me niks verbazen dat als NRC een pittig gekleurd artikel over Apple post, Apple de boel blokkeert (zo kan je de media publicaties ook nog eens in eigen hand houden). Zoals een tweaker terecht zegt in de reacties: MS heeft een stukje arrogantie (al dan niet gedwongen) van zich afgeworpen, maar Apple is er voor in de plaats gekomen. En maar vooral oogkleppen ophouden over hoe goed het bedrijf Apple is en hoe slecht MS is :mrgreen:

Tom

Bericht door Tom » 14 jan 2011, 11:47

Michel P schreef:Keerzijde van het succes en de macht van Apple.........

http://tweakers.net/nieuws/71983/apple- ... -abos.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Dit zal Android extra kansen gaan bieden.

Michel
Als ik hier bij het benzinestation een krant koop gaat dat volledige bedrag toch ook niet naar de krant? Het kost de pomphouder ruimte in z'n zaak en personeel dat de verkoop doet. En ze zorgen dat de krant gezien wordt door veel mensen omdat het bij de ingang in het zicht staat. Doordoor gaat er een bepaalde marge (en iets zegt mij dat dat meer dan 30% is) naar de pomphouder. Apple zorgt met de App Store voor veel klandizie (lees: miljoenen iPad gebruikers) waar NRC graag gebruik van maakt. Alle content staat op hun servers en ze zorgen ervoor dat je kan betalen met je iTunes account (wat iedereen met een iPad heeft en dus laagdrempelig is).

Ze zijn vrij om zelf een site op te zetten op hun eigen servers met een eigen betaalsysteem. Maar dan sta je natuurlijk niet in de App Store... en daar is het ze wel om te doen. Dus eigenlijk willen ze in de App Store staan met een gigantisch bereik maar de boel zelf hosten en zelf de betaling regelen. Wel de lusten en niet de lasten (afdragen 30%). Gok dat je van die pomphouder ook een middelvinger krijgt als je dat voorstelt :)

Maus335i

Bericht door Maus335i » 14 jan 2011, 11:58

@Tom, Apple host de CONTENT van NRC niet. Alleen de app van NRC.... (en daar wordt al 30% over de omzet van afgedragen, wat de kostprijs al flink verhoogd want omzet =! winst).

De vergelijking met het tankstation gaat mank. Er zijn verschillende merken tankstations waardoor je als ontwikkelaar een keuze hebt. Het marktaandeel van de iPad is 95% in de tabletmarkt, ergo; alternatieven zijn er niet.

Ook een alternatief door de AppStore is er niet. Als jij je producten op een iPhone of iPad wilt aanbieden heb je geen andere keus dan te voldoen aan de voorwaarden van de AppStore.

Aan de andere kant zijn dit soort berichten misschien positief. De AppStore is een meerwaarde voor de iPad en iPhone. Als ontwikkelaars zich tegen Apple gaan keren neemt de populariteit van het product vanzelf af. Ze snijden zich in de eigen vingers, zo'n probleem kan ik dat ook weer niet vinden....

Tom

Bericht door Tom » 14 jan 2011, 13:01

Maus335i schreef:@Tom, Apple host de CONTENT van NRC niet. Alleen de app van NRC.... (en daar wordt al 30% over de omzet van afgedragen, wat de kostprijs al flink verhoogd want omzet =! winst).
De content komt ook op de servers van Apple.
De vergelijking met het tankstation gaat mank. Er zijn verschillende merken tankstations waardoor je als ontwikkelaar een keuze hebt. Het marktaandeel van de iPad is 95% in de tabletmarkt, ergo; alternatieven zijn er niet.
Je kiest toch voor een platform? Ze kunnen ook een HTML5 site beginnen die min of meer hetzelfde kan en te bekijken is via de browser op de iPad en elke andere tablet. Dan hosten ze alles zelf en handelen ze zelf de betalingen af. Of ze kiezen voor Android waar nog tig tablets voor komen. Punt is dat de keuze voor de App Store zijn voor- en nadelen heeft. Het voordeel is dat Apple de grootste is, je in de App Store staat en mensen laagdrempelig kunnen betalen. Nadeel is dat je een deel moet afstaan. Streep die tegen elkaar weg en maak een keuze.

Als ik mensen wil laten betalen op m'n website kom ik ook bij iDeal uit. Dat is nou eenmaal het grootste platform omdat relatief weinig Nederlanders een creditcard hebben. Maar dan draag ik ook een bedrag per transactie af. Het boeit toch niet als het voor mijn publiek laagdrempelig genoeg is om ze over de streep te trekken die aankoop te doen? Als ik maar meer verkoop dankzij iDeal zodat het onder de streep in mijn voordeel is.

Daarom vind ik het onbegrijpelijk dat ze op voorhand en openlijk erover klagen. Ik vind kranten, met steeds lagere oplage en minder adverentieinkomsten, niet in de positie om daarover te klagen... grijp zo'n nieuw medium dan aan.

Michel P

Bericht door Michel P » 14 jan 2011, 13:16

Idd, maus, de macht van de appstore/apple bepaald alles, en dan is 30% veel. Als Ideal 30% zou vragen per transaktie heeft geen webshop Ideal! Dat er betaald moet worden voor een plekje in de appstore is geen enkel probleem, maar dan wel en normaal percentage, van een paar procent. Daarbij zijn ze bij apple ook nogal steng over inhoud van het product, geen sex/erotiek, maar ook geen kritische verhalen over apple.....

Zo je denken dat de toegevoegde waarde van de appstore voor een krant die 30% waard is? Waardoor die krant op je Ipad dus fors duurder zal worden? Als je straks met je Android Honeycomb op de tablets beschikbaar komt, en dit jaar de Android tabblets door gaan breken zullen kranten/tijdschriften bij dit soort hoge percentages heel rap en android app maken voor hun blad, en dan gewoon een lagere prijs voor die krant op je android tabblet gaan vragen.

We willen toch geen 2e Micro$oft.........

Denk verder wel dat de toekomst voor kranten en tijdschriften op de tabblet zal zijn, zodat ze fors in de kosten terug kunnen wat moet met de teruglopende advertentiemarkt. Verder zal de klant simpel weg het gemak van een tijdschriftje scoren op elk moment en op elke plek.

Michel

Maus335i

Bericht door Maus335i » 14 jan 2011, 13:22

Tom schreef:
Maus335i schreef:@Tom, Apple host de CONTENT van NRC niet. Alleen de app van NRC.... (en daar wordt al 30% over de omzet van afgedragen, wat de kostprijs al flink verhoogd want omzet =! winst).
De content komt ook op de servers van Apple.
Klopt, daar heb je gelijk in. Apple eist nu ineens namelijk dat zij die content hosten, zodat ze die 30% ineens kunnen "rechtvaardigen"? (en in theorie zouden kunnen besluiten bepaalde content te kunnen weren)

Gekkenwerk toch?

Over dat "kiezen voor een platform" kun je discussiëren. Mensen kunnen ook kiezen voor Linux op hun PC, of kunnen een Mac kopen..... toch is Microsoft een monopolist. Als je "er bestaan alternatieven" als definitie gebruikt, dan is Apple geen haar anders dan Microsoft.

RutgerK

Bericht door RutgerK » 14 jan 2011, 13:32

Natuurlijk geeft het percentage dat Apple vraagt aan dat er sprake is van marktdominatie. Een alternatief dient nog altijd een reeel alternatief te zijn.
De advertentiemarkt met tablets wordt sowieso een interessant verhaal in de toekomst. Ik verwacht dat prijzen gedifferentieerd kan worden voor klantgroepen. Advertenties worden een los onderdeel bij de content van kranten. Een krant zonder advertenties kost bij wijze van spreken straks € 3,- een aan de hand van je profiel wordt die prijs naar beneden bijgesteld. Oh ja, is iAds niet een techniek die dat beeld voor de toekomst zal gaan ondersteunen?

Tom

Bericht door Tom » 14 jan 2011, 13:46

Michel P schreef:Als Ideal 30% zou vragen per transaktie heeft geen webshop Ideal!
Inderdaad. Maar waarom willen zoveel ontwikkelaars dan wel in de App Store staan? Omdat ze zo graag geld wegbrengen naar Apple terwijl ze er niets aan verdienen? Think again.
Waardoor die krant op je Ipad dus fors duurder zal worden?
Korte termijn denken... ;)
Je kunt de prijs laag en misschien daardoor meer verkopen, zodat het onder de streep meer opbrengt. Lees dit even over Angry Birds (spelletje van 80 cent).. brengt miljoenen op:
http://online.wsj.com/article/SB1000142 ... theadlines" onclick="window.open(this.href);return false;
Denk je dat die wakker liggen van die 30% die naar Apple gaat voor de betaalde variant? En zouden ze ooit zo populair zijn geworden als ze niet in de App Store stonden?

Als ik in diezelfde krant wil adverteren kost het mij ook meer als ik dat op de voorpagina wil (iPad) dan ergens op pagina 36 (Android). En ik geloof in marktwerking.. als ze zich uit de markt prijzen dan zullen ze de prijzen wel moeten verlagen. Maar tot dusver (qua mobieltjes) geven Apple-eigenaren meer geld uit in de store dan eigenaren van andere platforms.
Maus335i schreef: Klopt, daar heb je gelijk in. Apple eist nu ineens namelijk dat zij die content hosten, zodat ze die 30% ineens kunnen "rechtvaardigen"? (en in theorie zouden kunnen besluiten bepaalde content te kunnen weren)
Zover ik weet is dat altijd al zo geweest en heeft iemand bij de NRC dus z'n huiswerk niet gedaan.

RVV

Bericht door RVV » 14 jan 2011, 13:50

Nouja niemand verplicht je er toe om zo'n Ipad te kopen. Om even bij de kranten te blijven een echte krant leest ook nog steeds lekker.

Verder rammen we elkaar die Ipad natuurlijk veel te veel door elkaars strot heen. Net als de Iphone lijkt het wel een eerste levensbehoefte. Begrijp me niet verkeerd Iphone wereldding.. maar ik ben niet getrouwd met Apple.. de Ipad laat ik ook gewoon links liggen.

Michel P

Bericht door Michel P » 14 jan 2011, 13:56

@Rico,

Miranda heeft gewoon je Ipad afgepakt JONGE :lol:

Michel

RVV

Bericht door RVV » 14 jan 2011, 13:59

hahaha, ik heb al twee keer bij de mediamarkt met zo'n ding in de handen gestaan..twee keer terug gelegd :bag:

Maus335i

Bericht door Maus335i » 14 jan 2011, 13:59

RVV schreef:

Nouja niemand verplicht je er toe om zo'n Ipad te kopen. Om even bij de kranten te blijven een echte krant leest ook nog steeds lekker.

Verder rammen we elkaar die Ipad natuurlijk veel te veel door elkaars strot heen. Net als de Iphone lijkt het wel een eerste levensbehoefte. Begrijp me niet verkeerd Iphone wereldding.. maar ik ben niet getrouwd met Apple.. de Ipad laat ik ook gewoon links liggen.
Dat niet alleen. Er zijn flink wat mensen die Apple het liefst mee in hun graf zouden dragen. Zij durven geen enkel kwaad woord over Apple te zeggen en iedereen die dat wel doet kan een flinke discussie tegemoet zien over hoe geweldig en wereldverbeterend Apple wel niet is. Oogkleppen en ik verbaas me daar écht over. Hoe meer dat gebeurt, hoe meer tegengeluid je ook kan verwachten. Je zou bijna hetzelfde zeggen over allochtonen (HELE andere discussie). Hoe meer de PvdA ze knuffelt en ophemelt, des te harder en scherper wordt het tegengeluid (PVV). Audi en BMW idem..... het is gewoon een constatering he. Ik erger me gewoon aan mensen die geen enkele kritische noot op Apple of "hun merk" kunnen dulden....

En dan al helemaal machtsmisbruik van hun positie goedpraten en ondertussen Microsoft om exact hetzelfde euvel de grond in trappen. "Nee dat is heel anders", yeah right :bag:

De VVD gaat inmiddels kamervragen stellen. Nu Neelie nog....

Net zoals niemand verplicht is om een laptop te komen, is ook niemand verplicht om een iPad te kopen. En ondanks dat iedereen echt een keuze heeft om zelf te weten welk OS je op je PC zet, heeft MS tóch een monopolie positie en die flink misbruikt. Apple doet (nogmaals) exact hetzelfde hier en gooit er nog een chantabel sausje overheen.

Dit soort praktijken moet je echt niet willen of goedkeuren.....
Laatst gewijzigd door Maus335i op 14 jan 2011, 14:04, 2 keer totaal gewijzigd.

RVV

Bericht door RVV » 14 jan 2011, 14:02

Nouja ik vinde de Iphone wel een leuk ding, opzich ook dik tevreden over het gebruiksgemak en de mogelijkheden waar ik gebruik van maak. Maar 1 zo'n aparaat vind ik ook wel genoeg..

Maus335i

Bericht door Maus335i » 14 jan 2011, 14:11

Die tankstation vergelijking heb ik nog even over na zitten denken, maar hij is toch niet goed.... Ik probeer een andere:

Audi verkoopt een A4 aan je voor een X bedrag. Als jij echter een "mod" aan je auto wilt doen (andere speakers, andere stoelen, ander soort leer whatever), ben je verplicht om die via de Audi store aan te schaffen. Om als bouwer of supplier toegang tot die store te kunnen krijgen moet je 30% van je omzet afstaan. Iets verkopen direct aan de consument ist verboten. Oftewel: jij mag van mij een product kopen, maar IK bepaal wat je er mee doet.

Als Audi dat zou doen zou iedereen op zn achterste poten staan (en terecht). Waarom is Apple anders?

Of zijn alle praktijken gewoon gerechtvaardigd zodra je van een ander merk hetzelfde product zou kunnen kopen?

Plaats reactie