Licentiecursus met eigen- of huurauto

Van trackdays tot F1, van Zandvoort tot Laguna Seca, hier gaat het om de laatste honderden van seconden.
Plaats reactie
RobS

Licentiecursus met eigen- of huurauto

Bericht door RobS » 07 jan 2011, 13:45

Wat is wijsheid, beide opties hebben voor- en nadelen :)

Eigen auto pro: lagere kosten, 'gratis' trainingskm's
Eigen auto con: probleem bij schade of defect

Huur auto pro: bij defect direct vervangend vervoer, bij schade ligt racer niet in puin
Huur auto con: kosten

Wat zie ik nog over het hoofd?

Bert ///M3

Re: Licentiecursus met eigen- of huurauto

Bericht door Bert ///M3 » 07 jan 2011, 13:59

Ligt er aan wat voor auto je huurt en waar je normaal in rijd denk ik. (heb hier voor mezelf al eens over gefilosofeerd....)

Als ik 3 dagen cursus ga rijden met de M3 dan kost dat een aanzienlijke hoeveelheid benzine, plus banden en ook vast wel een setje blokken rondom. Plus doel van die cursus is zo veel mogelijk KM maken, dus dan is een uitgestript racehok ook wel vermoeiend. Daarbij is bij technische of plaatwerk schade je cursus over of je moet alsnog gaan huren.

Doe je dan bijvoorbeeld zo'n Sierra van Yellowrepair oid dan maak je heel goedkoop kilometers. Misschien is het nog wel leuker ook, als je auto een stuk sneller is als de rest van de cursusautotjes dan is er bijvoorbeeld met een oefenraceje ook weinig eer te behalen.

Als je een standaard MX5 of een MaX5 hebt dan is het alweer een andere overweging, dan is het qua kosten misschien niet erg interressant en kan je net zo goed de cursus met je MX5 doen, voordeel daarvan is dat je meer trainingstijd in je eigen auto hebt.

Desnoods koop je een Sierra van 500 euro van MP, overleeft die de cursus dan zet je hem weer te koop, of gebruik je hem als drifthok etc maakt niet zo veel uit maar je verliest er nooit veel op.

Tristan

Bericht door Tristan » 07 jan 2011, 14:06

Zelf met de MX-5 gaan rijden en indien een circuit-verzekering afsluiten.

Mijn broertje heeft in mijn toenmalige E36 tracktool zijn licentie behaald. Heeft alle dagen met dezelfde set banden en remmen gereden. Enige wat hard ging was benzine, maar een MX-5 zal aanzienlijk zuiniger zijn.

RobS

Bericht door RobS » 07 jan 2011, 14:21

Het zou dan gaan om de ééndaagse cursus bij DRDA, ze bieden e30 325i's en Ibiza cupra's aan, beide voor 595€ per dag. De eigen auto zou inderdaad een MX-5 zijn. Ik ga me eens verdiepen in de circuitverzekering.
Laatst gewijzigd door RobS op 07 jan 2011, 14:26, 1 keer totaal gewijzigd.

Tristan

Bericht door Tristan » 07 jan 2011, 14:23

Lijkt mij ook gewoon het leukste om te doen in je MX-5, daar waar je straks ook de trackdays mee gaat rijden. Op die manier ga je de auto goed leren kennen.

RobS

Bericht door RobS » 07 jan 2011, 14:28

Tristan schreef:Lijkt mij ook gewoon het leukste om te doen in je MX-5, daar waar je straks ook de trackdays mee gaat rijden. Op die manier ga je de auto goed leren kennen.
Heb je een linkje naar de verzekeraar van je broertje?

Downforce Hans

Bericht door Downforce Hans » 07 jan 2011, 14:29

Ik heb het in mijn Corvette gedaan.........ik heb niemand geraakt en andersom ook niet...... :mrgreen:

Tristan

Bericht door Tristan » 07 jan 2011, 14:30

RobS schreef:
Tristan schreef:Lijkt mij ook gewoon het leukste om te doen in je MX-5, daar waar je straks ook de trackdays mee gaat rijden. Op die manier ga je de auto goed leren kennen.
Heb je een linkje naar de verzekeraar van je broertje?
http://www.autosportverzekering.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Peter Tunissen

Bericht door Peter Tunissen » 07 jan 2011, 14:34

Ik had een eigen e30 toen ik mijn licentie haalde en toch voor een huurauto gekozen.
Dat ding trap je op zo'n cursus echt af (vol over de curbs in de Audi S bijvoorbeeld, theorieles krijgen, terug naar de auto en met koude motor meteen de baan op etc. etc.) en zo'n huurauto is daarvoor (geprepareerd), met een eigen (circuit)auto zou ik dat eerder zonde vinden.
Bij mij was de score na twee dagen een spin in Bos Uit (niks geraakt), over Elmar zijn oliespoor het scheivlak uit gevlogen (niks geraakt, maar wel de grille kapot), een kapotte dynamo, acht banden naar de kloten, een scheur in de voorruit en een gescheurd uitlaatspruitstuk.

Let er trouwens wel even op als je wil gaan racen; er was vorig jaar nogal wat over te doen dat je met eendaagse cursussen (van Danny van Dongen bijv.) niet in de DNRT terecht kon; geen idee of dat inmiddels anders is.
Anders staat hier rechts van je nog wel een goed alternatief van Prodrive. ;)

Tristan

Bericht door Tristan » 07 jan 2011, 14:38

@Peter: Koude motor e.d. heb je gewoon in eigen hand, hoor. Jij bent diegene die rijdt. En tijdens een trackday ga je ook vlot over de baan.

Rob z'n MX-5 is aardig geprepareerd dus die zal echt niet gesloopt worden tijdens die ene dag.

Peter Tunissen

Bericht door Peter Tunissen » 07 jan 2011, 14:40

Mee eens Tristan, maar die vijf rondjes van de beoordeling waren bij ons toen ook met koude motor bijvoorbeeld (al is die na een rondje of twee wel op temperatuur).
En dan is het ook zonde om als een oud wijf over de baan te toeren als het er toe doet natuurlijk.

Richardt.
Auto: BMW G21 330i M-Sport

Bericht door Richardt. » 07 jan 2011, 14:42

RobS schreef:Het zou dan gaan om de ééndaagse cursus bij DRDA, ze bieden e30 325i's en Ibiza cupra's aan, beide voor 595€ per dag. De eigen auto zou inderdaad een MX-5 zijn. Ik ga me eens verdiepen in de circuitverzekering.
Domme vraag misschien, maar 595eu is alleen de huur van de auto zeker?

Wat komt er nog bij voor de licentie zelf?

RobS

Bericht door RobS » 07 jan 2011, 14:46

Peter Tunissen schreef: Let er trouwens wel even op als je wil gaan racen; er was vorig jaar nogal wat over te doen dat je met eendaagse cursussen (van Danny van Dongen bijv.) niet in de DNRT terecht kon; geen idee of dat inmiddels anders is.
Anders staat hier rechts van je nog wel een goed alternatief van Prodrive. ;)
Ze adverteren in de nieuwsbrief met de DRDA cursus, dus dat zou heel vreemd zijn :?
Richardt. schreef:
RobS schreef:Het zou dan gaan om de ééndaagse cursus bij DRDA, ze bieden e30 325i's en Ibiza cupra's aan, beide voor 595€ per dag. De eigen auto zou inderdaad een MX-5 zijn. Ik ga me eens verdiepen in de circuitverzekering.
Domme vraag misschien, maar 595eu is alleen de huur van de auto zeker?

Wat komt er nog bij voor de licentie zelf?
995€ voor de cursus van een hele dag.

http://www.dutchracedriver.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Richardt.
Auto: BMW G21 330i M-Sport

Bericht door Richardt. » 07 jan 2011, 14:49

Das nog best goed te doen, ik ga me er ook eens in verdiepen. Is misschien wel wat voor van het zomer 8)

daNpy

Bericht door daNpy » 07 jan 2011, 14:59

Lijkt me ook wel leuk om een race cursus te gaan doen.
Wil sowieso dit jaar proberen een Duits National-A Lizenz te behalen, is makkelijker en mss ook goedkoper dan in NL :P

Vind het alleen wel vrij duur, maargoed je krijgt er (als het goed is) een officiele KNAF licentie voor terug natuurlijk.
Met eigen auto lijkt me wel het leukst, maar koud de baan op enz, daar heb ik echt geen zin in eigenlijk. Sowieso moet mn Golf toch eerst een warmloop cyclus door voor je er mee kan rijden :D

En vol over de curbs :hmmm: dan had het geen raceauto moeten worden toch :thumbup:

Downforce Hans

Bericht door Downforce Hans » 09 jan 2011, 11:08

Ja, ga jij het maar bij het betrouwbare Bleekemolen doen............zou wel f goed de auto checken.

jos_br

Bericht door jos_br » 09 jan 2011, 12:36

Downforce Hans schreef:Ja, ga jij het maar bij het betrouwbare Bleekemolen doen............zou wel f goed de auto checken.
Zulke "akkefietjes" zullen je als bedrijf toch blijven achtervolgen ben ik bang voor........

Jos.

Ben_968CS

Bericht door Ben_968CS » 12 jan 2011, 23:30

Ik heb gewoon mijn eigen (geprepareerde) 968 gebruikt. Er gaat niks boven je eigen auto wat mij betreft.

Ik betaalde in 2007 bij de RSZ trouwens iets van EUR 1,500 voor 3 (lange) zaterdagen in februari. Instructeurs waren oa. Tom Coronel, Jaap van Laagen, Jan Joris Verheul, Paul Vlasblom (niet normaal meer wat die voor een wagenbeheersing had), Menno "tussengas met remmen stelt niets voor" Kuus en wat minder bekende maar niet mindere goden. Erg veel plezier en lol gehad. Je moet wel van het Huub Vermeulen-cabaret houden (dat doe ik wel), anders wordt het vrij vermoeiend. Maar ik heb 3 absolute topzaterdagen gehad. De enterainment factor was minstens net zo groot als het serieus voor een licentie gaan.

Tristan

Bericht door Tristan » 13 jan 2011, 09:24

Ben_968CS schreef:Ik heb gewoon mijn eigen (geprepareerde) 968 gebruikt. Er gaat niks boven je eigen auto wat mij betreft.

Ik betaalde in 2007 bij de RSZ trouwens iets van EUR 1,500 voor 3 (lange) zaterdagen in februari. Instructeurs waren oa. Tom Coronel, Jaap van Laagen, Jan Joris Verheul, Paul Vlasblom (niet normaal meer wat die voor een wagenbeheersing had), Menno "tussengas met remmen stelt niets voor" Kuus en wat minder bekende maar niet mindere goden. Erg veel plezier en lol gehad. Je moet wel van het Huub Vermeulen-cabaret houden (dat doe ik wel), anders wordt het vrij vermoeiend. Maar ik heb 3 absolute topzaterdagen gehad. De enterainment factor was minstens net zo groot als het serieus voor een licentie gaan.
+1

Chris van S.

Bericht door Chris van S. » 13 jan 2011, 09:54

Ben_968CS schreef: Je moet wel van het Huub Vermeulen-cabaret houden (dat doe ik wel), anders wordt het vrij vermoeiend.
Die HV cabaret was geweldig. Alleen in mijn groep zaten maar 2 mensen te lachen om Huub incl. myself! :hmmm: Beetje jammer!

Tristan

Bericht door Tristan » 13 jan 2011, 10:18

Quote van Huub: 'iedere coureur moet eens een koprol meegemaakt hebben. Gewoon om eens te ervaren'. :mrgreen:

Chris van S.

Bericht door Chris van S. » 13 jan 2011, 10:22

Nog een quote van Huub: In Nederland heb je van die pleintjes waar je goed kan driften. En het mooie is dat je altijd voorrang hebt.....

RobS

Bericht door RobS » 13 jan 2011, 10:55

Zoals het er nu uit ziet ga ik de cursus via DRDA doen op 9 maart. Naar alle waarschijnlijkheid is de MaX5 dan nog niet klaar en ik wil ook niet overhaast te werk gaan, dus het wordt een huurauto van yellowrepair. (aanvraag voor auto is net verzonden)

Niels v Duijn

Bericht door Niels v Duijn » 13 jan 2011, 11:37

Goeie keuze!

Fijne service en goeie wagens om de cursus mee te doen (afgelopen RSZ cursus gedaan :banaan: )

RobS

Bericht door RobS » 14 jan 2011, 09:07

Cup Sierra en cursus bij DRDA op 9 maart zijn geregeld :banaan:

Plaats reactie