BMW slotbouten

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Sjoerd MP BMW

BMW slotbouten

Bericht door Sjoerd MP BMW » 12 jan 2011, 15:54

De nieuwe generatie BMW en MINI slotbouten zijn prut!
Deze slotbouten bestaan uit vier delen:
- bout met draadeinde
- gedeelte met slot
- ring
- rubbertje

De bouten hebben niet meer een stervorm als adapter, maar een soort figuurtje.
Het gedeelte met slot zit in de bout met draad geperst. Dit kan na een x aantal keren gebruiken los gaan zitten waardoor je dus het slot gedeelte uit de bout draait met als gevolg: een bout zonder slot gedeelte in je naaf waarna je dus eigenlijk niks meer kan. - > Oude type adapter pakken en er vervolgens keihard in meppen.

Ik en anderen hebben al verscheidene keren gehad dat de bouten kapot gingen. Bij het losdraaien vallen ze gewoon uit elkaar!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Sjoerd MP BMW

Re: BMW slotbouten

Bericht door Sjoerd MP BMW » 12 jan 2011, 15:56

Nadat ik twee weken geleden ook alweer bijna een slotbout gemold had gemold was ik het zat! Het rubber ringetje is er bij een van de bouten uit gevallen. Bout er wel terug ingedraaid, maar met veel minder Nm.

Omdat ik het niet meer zo heb op dit systeem ben ik maar eens gaan kijken naar een ander systeem. Gewone bouten heb ik ook overwogen maar bij dealer vertelde ze dat er een klant was geweest waar zelfs stalen velgen met winterbanden gestolen waren. Of dit echt was of niet, heb ze duidelijk gemaakt dat ik géén nieuw setje aanschaf! :bag:

Nu kwam ik een systeem van H&R tegen waarbij de gewone bouten gebruikt kunnen worden maar overheen soort kapjes geplaatst worden van gehard staal. H&R behoort tot de betere merken met kwaliteit producten; iemand ervaring met dit product?

Voorbeeld (speciaal voor de BMW fetisjisten):
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Iemand hier ervaring mee?
Laatst gewijzigd door Sjoerd MP BMW op 12 jan 2011, 16:24, 1 keer totaal gewijzigd.

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 12 jan 2011, 16:03

mooi kut idd :?

ik heb wel slotbouten maar idd een ander type... geen idee of het origineel is maar ze blijken wel goed te zijn.

Sjoerd MP BMW

Bericht door Sjoerd MP BMW » 12 jan 2011, 16:09

Oude/vorige type slotbouten lijken op de nieuwe slotbouten met alleen een ster, soms met pieleke in het midden. Bestaan dan ook niet uit meerdere delen, gewoon één geheel.
Afbeelding

Oude type bouten passen niet op een naaf met nieuwe bouten.

Niall

Bericht door Niall » 12 jan 2011, 16:12

Klopt oude bouten zijn door ABC gemaakt en zijn M12x1,5. Nieuwe worden door McGuard gemaakt en zijn M14x1,25. Weet niet of er een andere aftermarket alternatief is.

Sjoerd MP BMW

Bericht door Sjoerd MP BMW » 12 jan 2011, 16:19

Niall schreef:Nieuwe worden door McGuard gemaakt en zijn M14x1,25.
Ik dacht dat McGuard bekend stond om kwaliteit (wat ik zoal op internet lees).
Niall schreef:Weet niet of er een andere aftermarket alternatief is.
Ja, zie mijn tweede post.
Afdekkapjes van H&R die over normale bouten gaan. Ik ben benieuwd of het wat is!
Afbeelding

Niall

Bericht door Niall » 12 jan 2011, 16:32

Zou moeten zijn, maar fijne vertanding is altijd funest. Andere oplossing van H&R is ook mooi maar voor de OEM'er veels te duur

Sjoerd MP BMW

Bericht door Sjoerd MP BMW » 12 jan 2011, 16:39

Wanneer hier interesse naar is ga ik een groupbuy opzetten bij mijn Duitse leverancier.
Laatst gewijzigd door Sjoerd MP BMW op 12 jan 2011, 16:42, 1 keer totaal gewijzigd.

GTRene

Bericht door GTRene » 12 jan 2011, 16:39

Sjoerd MP BMW schreef:
Niall schreef:Nieuwe worden door McGuard gemaakt en zijn M14x1,25.
Ik dacht dat McGuard bekend stond om kwaliteit (wat ik zoal op internet lees).
Niall schreef:Weet niet of er een andere aftermarket alternatief is.
Ja, zie mijn tweede post.
Afdekkapjes van H&R die over normale bouten gaan. Ik ben benieuwd of het wat is!
Afbeelding
lijkt me wel een mooi systeem, zo kun je alle bouten hetzelfde houden en zelfde koppel aandraaien zonder gepriegel...

Joy

Bericht door Joy » 12 jan 2011, 16:42

McGuard had ik ook op mijn auto. Regelrechte ramp. De mooie stervorm in de dop en de bout kunnen vrijwel niks hebben van nm's. Dus die draaien kapot en dan zit je dus mooi met die bouten nog in je naaf. Ik heb ze eruit geslagen door een grotere dop eroverheen te slaan, maar dat doe ik geen 2e keer meer.

Sjoerd MP BMW

Bericht door Sjoerd MP BMW » 15 jan 2011, 19:01

Iemand heeft zich bij mij gemeld die ook bovenstaande H&R slotbouten wilt bestellen.
Zijn er meer gegadigden?

tim1981

Bericht door tim1981 » 15 jan 2011, 20:44

Het probleem slotbouten keert toch altijd weer regelmatig terug op diverse fora. Het mooiste is eigenlijk als je een 'handige-metaal-Harrie' kent. Dan kan je ze namelijk zelf laten maken.

Zo heeft mijn pa voor zijn auto en ook voor de mijne zelf slotmoeren gemaakt. Ook nog met een OEM 'look'.

Dus mocht je zo'n Harrie kennen dan zou ik daar voor kiezen, want ze kunnen de Nm wel hebben.
Het biedt natuurlijk geen garantie dat je wielen niet gestolen kunnen worden, maar het zal er niet makkelijker op worden.

Hier onder even een voorbeeldje:

Afbeelding

Afbeelding

RJay

Bericht door RJay » 15 jan 2011, 23:26

Die lijken exact op de slotbouten in de Q4.... die koop je voor 16 euro ofzo :bag:
Per 4 dan.

Sjoerd MP BMW

Bericht door Sjoerd MP BMW » 16 jan 2011, 10:28

tim1981 schreef:Het probleem slotbouten keert toch altijd weer regelmatig terug op diverse fora. Het mooiste is eigenlijk als je een 'handige-metaal-Harrie' kent. Dan kan je ze namelijk zelf laten maken.
Heb je een punt, maar de bovenstaande slotboutkapjes van H&R worden over normale bouten geplaatst en kunnen dus meegenomen worden naar een volgende auto.

Zijn in twee verkrijgbaar: 17mm en 19mm

Chuck

Bericht door Chuck » 06 mar 2011, 18:24

Weet iemand nog goeie slotbouten?

De bovengenoemde H&R slotbouten willen door weer, wind en zout wel eens vastzitten heb ik van Sjoerd gehoord. Beetje oxidatie aan binnenkant en slotje wilt niet meer draaien : (

Sjoerd MP BMW

Bericht door Sjoerd MP BMW » 06 mar 2011, 21:45

Ja, dit heb ik ook maar gehoord van een bandenboer. Later begon deze bandenboer over zijn eigen slotbouten. Merk: eigenmerk van de Profile.

Later heb ik hierover nog eens over nagedacht: was het niet eigen product omhoog praten ten koste van ander product? H&R levert over het algemeen geen troep. Als de H&R kapjes geregeld eraf gehaald worden en met WD40 ingespoten worden?

@Chuck: we kunnen het natuurlijk toch nog proberen!?

Plaats reactie