BMW 1 Serie M Coupé

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Michel P
Berichten: 12572
Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37

Re: 1 ///M Coupé

Bericht door Michel P » 10 jan 2011, 21:20

Sebring NL schreef:Bovendien, wat hebben dealers nog voor functies/ meerwaarde over??


1) Advisering, NOT, want mensen weten meer van de auto (zeker bij BMW) dan de verkoper
2) Levering, NOT, mensen zijn totaal niet dealertrouw, zeker niet in NL waar je op 100 euro een deal misloopt
3) Specificatie NOT, je kan op internet alles zelf al samenstellen en de prijs berekenen
4) Onderhoud NOT, grootste klunzen die niet improviseren kunnen en die je niet eens zelf te spreken krijgt lopen bij dealers. Bracht een BMW voor olieverbruikt, auto stond er 2 dagen en enige wat men zegt is " we hebben de onderplaat gedemonteerd en hij lekt nergens, dus we kunnen niks vinden)
5) nette leenauto's NOT, bij alle BMW dealers stond geen enkele leenauto met winterbanden,dus daar hadden we niks aan voor een ritje Duitsland
6) Financiering NOT, de deal is vaak slechter dan bij een derde partij, behalve als je voor veel geld het onderhoud ook meeneemt, waarvan zij weer het risico extern onderbrengen

Tel daar bij op, uren aan de telf wachten, nooit teruggebeld worden, dagenlang zeiken voordag je eindelijk een offerte hebt etc. , een duur pand, domme voorschriften waar men zich aan moet houden zogenaamd (zakkers in verf mogen maar 5cm bedragen en voorremblokken + vloeistof vervangen a raison 274 euro ex terwijl de ACHTER remblokken bijna staal op staal zijn) , ruitenwissers die niet meer werken na vervangen voorruit, wintersets die 'kwijt zijn' etc, bij hoog en laag volhouden dat een Z8 de X5 4.8 motor heeft etc.

Ik hoopte al dat er een hoop dealers zouden klappen met de crisis, belachelijke onwetende uitgeschoren-nekjes types die daar verkoper lopen te spelen alsof ze zelf naar huis rijden met een 760Li
Hehehehe triest maar heel vaak waar.

Gewoon in D. bij de dealer kopen met korting en je eigen auto via ANWB laten opkopen. Goede betrouwbare bovag garage voor het onderhoud, weg met de glazen showroom meuk.

Michel

Online
Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11650
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Re: 1 ///M Coupé

Bericht door Hielke » 10 jan 2011, 21:21

Sebring NL schreef:Ex belasting prijs bij de fabriek is in NL de laagste van de hele wereld bijna, met uitzondering van Noorwegen geloof ik.
Als een Amerikaan die 1M voor omgerekend 33.000 euro bij de dealer kan ophalen, en de VS is de grootste afzetmarkt voor BMW, dan klopt je stelling niet Sebring.

Gebruikersavatar
Sebring NL
Berichten: 416
Lid geworden op: 31 aug 2010, 13:09

Re: 1 ///M Coupé

Bericht door Sebring NL » 10 jan 2011, 21:22

Dan niet Sherlock.

Gebruikersavatar
Mark 320iS
Berichten: 2911
Lid geworden op: 25 okt 2008, 14:23

Re: 1 ///M Coupé

Bericht door Mark 320iS » 10 jan 2011, 21:40

Marge en dergelijke, kun je bijna allemaal opzoeken. Even de jaarrekening 2009 van BMW erbij pakken.

Wat je iig kan vinden is:
Gemiddelde marge = omzet uit productieactiviteiten / cost of sales in % en in EUR.
Gemiddelde prijs die BMW (de fabrikant dus) ontvangt per auto = omzet uit productieactiviteiten / aantal geproduceerde auto's.
Vervolgens kun je hetzelfde wel weer opzoeken uit de jaarrekening van een dealer bijvoorbeeld.

Totale productie = 1.258.417 auto´s.
Omzet = EUR 36.126mio
Productiekosten = EUR 24.930mio.

Gemiddelde marge per auto = EUR 8.897 in % is 45%. Let wel, dit is de bruto marge over enkel en alleen de productiekosten, ontwikkelingskosten, hele overhead aan salariskosten niet direct gerelateerd aan de productie!
Gemiddele verkoopprijs = EUR 28.707
Gemiddelde kostprijs = 19.811

Online
Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11650
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Re: 1 ///M Coupé

Bericht door Hielke » 10 jan 2011, 21:45

Ok, boeiende berekening, interessant.

Maar hoe kun je uit de boeken het enorme ex. belastingen prijsverschil tussen de Amerikanen (die voor transport meer hebben moeten betalen) en de Europeanen verklaren?

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: 1 ///M Coupé

Bericht door GTRene » 10 jan 2011, 21:48

BMW heeft denk ik ook fabrieken in de US?
althans eerst maakten ze de Z3 ook daar, wellicht dat ze daarom goedkoper kunnen leveren als zij ook de 1 M daar maken?
anders zou het helemaal erg zijn immers verschepen ook nog eens kost ook weer zoveel extra....en dan die dikke garantie claims daaro...

en die wat wij kopen in de EU wordt gemaakt en dus hogere kosten? ja ik roep maar wat.

Gebruikersavatar
Niall
Berichten: 1664
Lid geworden op: 27 nov 2007, 09:15
Locatie: Woonplaats

Re: 1 ///M Coupé

Bericht door Niall » 10 jan 2011, 21:56

Hielke hoe verklaar je dat porsche in de vette tijden 20k winst maakte op de productie van auto's. Algemeen bekend is dat bijv VW 450 euro per verkochte golf verdient terwijl de concurrentie geen geld aan auto's in dezelfde klasse, en dit is ex opties waarvan de kassa echt gaat rinkelen.
Veel ontwikkelingskosten worden voortaan op de toeleveranciers geschoven, enigste wat fabrikanten echt ontwikkelen zijn de bodemplaten, motoren voor een deel, afstelling en samenwerking van de verschillende componenten. En net zoals bij de 1//M is dit steeds doorontwikkeling.

Online
Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11650
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Re: 1 ///M Coupé

Bericht door Hielke » 10 jan 2011, 21:57

Nee, je roept het precies goed Rene.

Dat verschil willen verklaard zien. En wel rap! 8)

Gebruikersavatar
Niall
Berichten: 1664
Lid geworden op: 27 nov 2007, 09:15
Locatie: Woonplaats

Re: 1 ///M Coupé

Bericht door Niall » 10 jan 2011, 22:00

GTRene schreef:BMW heeft denk ik ook fabrieken in de US?
althans eerst maakten ze de Z3 ook daar, wellicht dat ze daarom goedkoper kunnen leveren als zij ook de 1 M daar maken?
anders zou het helemaal erg zijn immers verschepen ook nog eens kost ook weer zoveel extra....en dan die dikke garantie claims daaro...

en die wat wij kopen in de EU wordt gemaakt en dus hogere kosten? ja ik roep maar wat.
René, 90% van de onderdelen worden vanuit Europa geimporteerd, restant uit Mexico. Onderdelen maken kost niet veel, maar arbeidsloon enz. maakt het duur. Yank salestax is maar een % of 9 versus 19%BTW en arbeidsloon van minimaal 60 euro bruto per uur zullen ze daar in het zuiden van amerika :wink:

Online
Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11650
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Re: 1 ///M Coupé

Bericht door Hielke » 10 jan 2011, 22:02

Niall,

ik vertik het om fabrikanten, importeurs en dealers na te praten die zichzelf zo zielig vinden (of juist andersom) omdat er nauwelijks iets verdiend wordt.

Ik kijk naar de feiten, ik zie dan de verschillen in netto prijzen, en probeer daar een aannemelijke verklaring voor te vinden.

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl

Re: 1 ///M Coupé

Bericht door Macboy » 10 jan 2011, 22:06

Misschien kunnen jullie eerst leren om niet de euro te gebruiken als je over de USA praat. Want hoewel de prijs voor ons 33k is was het niet zo gek lang geleden 42k. Das nog niks maar je moet de wisselkoers er dan wel buiten laten !!

Gebruikersavatar
Niall
Berichten: 1664
Lid geworden op: 27 nov 2007, 09:15
Locatie: Woonplaats

Re: 1 ///M Coupé

Bericht door Niall » 10 jan 2011, 22:07

Snap je punt.

Probleem is dat europa en zeker nederland een druppel op een hete plaat is in vergelijking tot opkomende markten zoals china, india, rusland enz. Daar is concurrentie moordend, zowel onderling tussen dealers alsmede tegen bv Mercedes. Dus kan je niet vragen wat je wil.....

Feit blijft de 1//M is overpriced, maar er zullen vast een paar Dries Roelvinks zijn die hem kopen voor het feit dat het een //M is :bag:

Online
Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11650
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Re: 1 ///M Coupé

Bericht door Hielke » 10 jan 2011, 22:13

Macboy schreef:Misschien kunnen jullie eerst leren om niet de euro te gebruiken als je over de USA praat. Want hoewel de prijs voor ons 33k is was het niet zo gek lang geleden 42k. Das nog niks maar je moet de wisselkoers er dan wel buiten laten !!
Nog maar 2 jaar geleden kreeg je voor een euro ergens in de $ 1,60. Amerikanen zouden met die koers slechts 27.500 euro voor een 1M bij hun dealer betalen. Als de Muncheners echt in de problemen zouden zijn gekomen door die ongunstige wisselkoers dan waren de prijzen al lang naar boven aangepast. Dat is volgens mij niet gebeurd.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: 1 ///M Coupé

Bericht door GTRene » 10 jan 2011, 22:14

Macboy schreef:Misschien kunnen jullie eerst leren om niet de euro te gebruiken als je over de USA praat. Want hoewel de prijs voor ons 33k is was het niet zo gek lang geleden 42k. Das nog niks maar je moet de wisselkoers er dan wel buiten laten !!
wisselkoers hoort er gewoon bij, feit blijft als je hem zeg in maart daar koopt voor omgerekent 33K en in duitsland incl 19% iets van 50K? dan nog is het verschil veels te groot!
zelfde tijdstip in time het verschil blijft te groot! waar zit dat??

Gebruikersavatar
Mark 320iS
Berichten: 2911
Lid geworden op: 25 okt 2008, 14:23

Re: 1 ///M Coupé

Bericht door Mark 320iS » 10 jan 2011, 23:53

Hielke schreef:Ok, boeiende berekening, interessant.

Maar hoe kun je uit de boeken het enorme ex. belastingen prijsverschil tussen de Amerikanen (die voor transport meer hebben moeten betalen) en de Europeanen verklaren?
Jaarrekening is 250 pagina's lang, heb er maar kort naar gekeken. Wellicht dat er nog segment informatie in staat. Zal morgenavond eens een kijkje nemen (als ik tijd heb).
Lijkt er overigens gewoon op dat BMW gewoon accepteert dat er in de US gewoon minder marge behaald wordt. Vroegah.. was de koers euro-dollar ook compleet anders en waren de dollarprijzen omgerekend naar euro ook hoger. Alleen kan BMW (en alle andere europese merken) niet de prijzen zomaar omrekenen naar de actuele valutakoersen als je dat doet verkoop je als merk op korte termijn natuurlijk geen enkele auto. Ik denk dat automerken het verlies/ de lagere marge op de koop toe nemen op korte termijn en hopen dat óf de koers wijzigt, óf ze verhogen geleidelijk de US prijzen, óf ze gaan bijv. meer in de US produceren.

steve smith
Berichten: 4500
Lid geworden op: 14 feb 2008, 22:40
Locatie: Achter het stuur

Re: 1 ///M Coupé

Bericht door steve smith » 11 jan 2011, 00:14

Ik denk dat je in die valuta discussie ook ff mee moet nemen dat het twee kanten op gaat. Het is ook niet alsof de z4's, x5en en x6en hier ff de helft goedkoper werden toen de dollar kelderde. Terwijl die dingen toch echt uit Spartanburg komen en niet uit München, en dus in dollars geproduceerd worden. Heb zo'n vermoeden dat daar wel wat tegen elkaar weggestreept wordt qua US marge

Gebruikersavatar
Mark 320iS
Berichten: 2911
Lid geworden op: 25 okt 2008, 14:23

Re: 1 ///M Coupé

Bericht door Mark 320iS » 11 jan 2011, 08:58

steve smith schreef:Ik denk dat je in die valuta discussie ook ff mee moet nemen dat het twee kanten op gaat. Het is ook niet alsof de z4's, x5en en x6en hier ff de helft goedkoper werden toen de dollar kelderde. Terwijl die dingen toch echt uit Spartanburg komen en niet uit München, en dus in dollars geproduceerd worden. Heb zo'n vermoeden dat daar wel wat tegen elkaar weggestreept wordt qua US marge
Zekers, dat zal zeker het geval zijn. Overigens, als je in de jaarrekening kijkt dan zie je dat het valutaresultaat ongeveer 450mio beide kanten opgaat en het uiteindelijke resultaat slechts EUR 20mio is (op te de totale jaarr. is dat peanuts).

Gebruikersavatar
Sperdy
Berichten: 4635
Lid geworden op: 19 jul 2007, 11:56
Locatie: Planet Earth

Re: 1 ///M Coupé

Bericht door Sperdy » 11 jan 2011, 16:21

:hmmm:
70K+ voor een 1M/// .. of 55K voor http://auto.marktplaats.nl/chevrolet/41 ... coupe.html
:hmmm:

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Re: 1 ///M Coupé

Bericht door RVV » 11 jan 2011, 16:24

Wat kan kiezen soms toch gemakkelijk zijn :mrgreen:

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 43832
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.51
Locatie: Boven Barcelona

Re: 1 ///M Coupé

Bericht door Arthur » 11 jan 2011, 16:32

Ja, weet zeker dat Ferdi voor de M gaat... :P

Gebruikersavatar
Downforce Hans
Berichten: 12615
Lid geworden op: 05 jan 2007, 10:36
Locatie: Waterloo

Re: 1 ///M Coupé

Bericht door Downforce Hans » 11 jan 2011, 16:43

Arthur schreef:Ja, weet zeker dat Ferdi voor de M gaat... :P
Laat hij daarna dan maar niet meer met die z gaan rijden..........................

ErikS
Berichten: 18984
Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
Locatie: Boedelbak

Re: 1 ///M Coupé

Bericht door ErikS » 11 jan 2011, 17:56

RVV schreef:Wat kan kiezen soms toch gemakkelijk zijn :mrgreen:
+1, rechtuitbranden is the way to go.

Leuke is dat zo'n vette nog stuurt ook! :mrgreen:

Gebruikersavatar
Robin Hartog
Berichten: 8474
Lid geworden op: 29 sep 2008, 20:02

Re: 1 ///M Coupé

Bericht door Robin Hartog » 11 jan 2011, 18:21

Lol! Z06 all the way.

Gebruikersavatar
dvh
Berichten: 17197
Lid geworden op: 05 mei 2009, 23:29

Re: 1 ///M Coupé

Bericht door dvh » 11 jan 2011, 18:28

Als je op een feestje zegt dat je een M hebt en de mensen kijken uit het raam en roepen:" waar staat ie dan? Ik zie alleen een 1serie". Dan weet je dat je voor de z06 had moeten gaan ... :mrgreen:

Gebruikersavatar
Sperdy
Berichten: 4635
Lid geworden op: 19 jul 2007, 11:56
Locatie: Planet Earth

Re: 1 ///M Coupé

Bericht door Sperdy » 11 jan 2011, 18:34

Ik ga zo door m'n knieën voor zo'n z06. V8/7liter/513 pk! Atmo. Rijd 1 op 2 ? Wooohaaa. En dat foeilijke lelijke jaren tachtig interieur, nog leuker. Alles, maar dan ook alles is gaaf aan een Z06. Volgens mij is dit nog een gave ook, met weinig kilometers. Dat maakt 'm ook weer verdacht, zal wel iets mee geweest zijn. Alleen het is een tweezitter ... :(.

Dvh heeft wel gelijk :(

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], beske, Semrush [Bot], Will F. en 2 gasten