Alternatief Powerflex?
- Joostt
- Berichten: 70
- Lid geworden op: 24 nov 2010, 22:18
Alternatief Powerflex?
Hallo,
Ik ben een e30 speeltje aan het bouwen, Binnen kort wil ik beginnen met de achteras.
Hier wil ik graag PU bussen in hebben, maar zijn er ook andere (goedkopere) merken als powerflex?
Voor 4 rubbertjes van de draagarmen ben ik meer als 100e kwijt, en 2 rubbertjes van het subframe kosten samen ook bijna 100 euro.
Is hier iets anders voor?
Alvast bedankt
Groeten, Joost
Ik ben een e30 speeltje aan het bouwen, Binnen kort wil ik beginnen met de achteras.
Hier wil ik graag PU bussen in hebben, maar zijn er ook andere (goedkopere) merken als powerflex?
Voor 4 rubbertjes van de draagarmen ben ik meer als 100e kwijt, en 2 rubbertjes van het subframe kosten samen ook bijna 100 euro.
Is hier iets anders voor?
Alvast bedankt
Groeten, Joost
- Sebring NL
- Berichten: 416
- Lid geworden op: 31 aug 2010, 13:09
Re: Alternatief Powerflex?
Dat lijkt me niet de besparing.
Zelfs als je (in UK , made in China) iets kan vinden, kost het nog altijd 50. Dan bespaar je dus te weinig.
Er zijn wel mensen die zeiken over PF, maar wij hebben er veel ervaring mee op straat en circuit en best tevreden. Worden ook veel verkeerd gemonteerd en heb weleens gehad dat er een fabricagefout in zat, maar dat is 4-5 jaar geleden.
Gewoon doen. Het hele systeem van Powerflex voor de banaan-draagarmen voorzijde is anders dan OEM, een stuk beter.
Enige andere alternatief waar ik aan zou denken zijn Uniballs, maar dat is vrij heftig.
Zelfs als je (in UK , made in China) iets kan vinden, kost het nog altijd 50. Dan bespaar je dus te weinig.
Er zijn wel mensen die zeiken over PF, maar wij hebben er veel ervaring mee op straat en circuit en best tevreden. Worden ook veel verkeerd gemonteerd en heb weleens gehad dat er een fabricagefout in zat, maar dat is 4-5 jaar geleden.
Gewoon doen. Het hele systeem van Powerflex voor de banaan-draagarmen voorzijde is anders dan OEM, een stuk beter.
Enige andere alternatief waar ik aan zou denken zijn Uniballs, maar dat is vrij heftig.
- Koen Bongers
- Berichten: 95
- Lid geworden op: 31 jul 2007, 20:51
- Locatie: Sambeek
Re: Alternatief Powerflex?
Delrin bussen via Paul Vlasblom ofzo is goedkoper als Powerflex. Ook nog wat harder, dus of het je past kun je het best zelf bepalen.
klik als voorbeeld. Voorzijde voor 35 euro en achterzijde voor 40.
Ik heb zelf de voorste bussen hiervan, omdat Powerflex niet snel genoeg leverbaar was toen (auto moest naar APK) het bevalt in principe goed, zelfs op straat maar aangezien ik nooit met Powerflex voor heb gereden kan ik er weinig zinnigs over zeggen.
klik als voorbeeld. Voorzijde voor 35 euro en achterzijde voor 40.
Ik heb zelf de voorste bussen hiervan, omdat Powerflex niet snel genoeg leverbaar was toen (auto moest naar APK) het bevalt in principe goed, zelfs op straat maar aangezien ik nooit met Powerflex voor heb gereden kan ik er weinig zinnigs over zeggen.
- Ti-Tourist (Erik)
- Berichten: 523
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 16:04
- Locatie: 0348
Re: Alternatief Powerflex?
Voor een serieuze racer op semi's of full slicks is het handig om naar andere bussen te gaan. Voor een trackdayauto op straatbanden zou ik gewoon nieuwe OEM rubbers nemen. Zeker omdat het verschil in hardheid van polyurethaan tussen OEM & Powerflex (bijna) niet te achterhalen is.
- Sebring NL
- Berichten: 416
- Lid geworden op: 31 aug 2010, 13:09
Re: Alternatief Powerflex?
Probleem met OEM is dat het systeem niet deugt . Dat haalt zijn flex uit de gaten die in de rubbers zitten, zowel voordraagarmen als subframe achter. Bovendien hardt het uit en scheurt het .
Met Powerfles heb je een heel ander systeem op de vooras, de rubbers bewegen in elkaar. Hierdoor voelt de auto na een jaar trackdays nog net zo aan als toen je ze monteerde, terwijl OEM al na 3 weken minder voelt.
PF is juist een prima tussenweg, de harde race-bussen uit PU zijn iets too much voor straat. Onze E30 doet het al tijden prima op PF, Zandvoort, GP Strecke NR, ATP. E28 drifter heeft achter Powerflex in subframe, zelfs met woest driften met 265ers achter, niks aan de hand. Straat-E28 kan je ze elke 2 jaar vervangen als het OEM is.
Bovendien is PF makkelijker te monteren dan OEM, je hoeft het niet eens te persen.
Laatste argument, PF is helemaal niet veel duurder en soms zelfs goedkoper dan OEM
Met Powerfles heb je een heel ander systeem op de vooras, de rubbers bewegen in elkaar. Hierdoor voelt de auto na een jaar trackdays nog net zo aan als toen je ze monteerde, terwijl OEM al na 3 weken minder voelt.
PF is juist een prima tussenweg, de harde race-bussen uit PU zijn iets too much voor straat. Onze E30 doet het al tijden prima op PF, Zandvoort, GP Strecke NR, ATP. E28 drifter heeft achter Powerflex in subframe, zelfs met woest driften met 265ers achter, niks aan de hand. Straat-E28 kan je ze elke 2 jaar vervangen als het OEM is.
Bovendien is PF makkelijker te monteren dan OEM, je hoeft het niet eens te persen.
Laatste argument, PF is helemaal niet veel duurder en soms zelfs goedkoper dan OEM
- Bert ///M3
- Berichten: 9414
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Re: Alternatief Powerflex?
PF deught op de meeste plaatsen juist helemaal niet, het is mickey mouse engineering IMHO.
Powerflex, vooral de Shore A grades (paars) is een materiaal wat samendrukbaar is, terwijl rubber een materiaal is welke je wel vervormen kan maar niet samen kan drukken. Dit is een belangrijk verschil omdat je nu dus een verschil in stijfheid in meerdere richtingen kan maken, door je bus anders te ontwerpen en te monteren. Plus pers je een metalen deel in een rubber bus dan zal rubber zich aan het onderdeel binden en dat doet powerflex ook niet. Dit zijn belangrijke eigenschappen tav de werking.
Nou ken ik ze vooral van een E36. Maar kijk je dan naar de werking van dat spul, en vergelijk je wat er met OEM mogelijk is. Ik baseer het vergelijk op een E36 in dit geval, voor een E30 zal er wel veel van hetzelfde mogelijk zijn.
Voorkant. Er word een stukje paars gebruikt welke rond draait in een stuk zwart. Leuk bedacht maar aangezien dat stukje paars gewoon samendrukbaar is heb je er dus niks aan. Je kan die dingen er met de hand in schuiven, hoe effectief denk je dat dat dan is, als je je ook bedenkt dat een auto van 1200 KG zo'n 600 KG zijwaardse belasting per as ziet bij 1.0G? Defeats the point van een stijvere bus.
Die sleuven zitten er in voor trillingsdemping, als je die bus gewoon compleet rubber zou maken dan heb je als het ware bijna een compleet massieve bus. Maar wat je dus ook kan doen is die bus zo monteren in de ring dat de sleuven aan de onder en bovenkant zitten, dan heb je toch nog iets van demping en je hebt een veel hogere stijfheid in zijwaardse richtingen.
Normaal levert dat rubber daar ook een klein beetje veerkracht aan de ophanging doordat rubber aan de draagarm bind. Dat ben je dus ook kwijt al hoeft dat niet persee een probleem te zijn als je toch een aftermarket ophanging hebt.
Achterkant net zo. Die rubberen bussen in een subframe zijn bij een E36 zo ontworpen dat daar ook sleuven in zitten. Monteer je die zo dat de sleuven aan de voor en achterkant zitten, dan heb je dus een hele hoge stijfheid in zijwaardse richtingen en tegen aandrijfkoppel. Zo'n paarse powerflex op die plaats zal gewoon naar alle kanten flexen, onder aandrijfkoppel, zijwaards enz.
Pak je langsdraagarmen aan de achterkant ook zoiets. Die powerflex bus kan maar 1 richting op bewegen. Alleen moet de draagarm over 2 assen bewegen, en daarbij bind het niet aan metaal dus ze leveren geen zijwaardse stijfheid. Een set gewone rubbers doet dit wel, maar daarom moet een powerflex bus dus die dikkere rand aan de zijkant hebben, zodat je veranderingen van sporing nog een beetje in de hand houd. Alleen het nadeel hier is dus dat een powerflex bus altijd wil wrikken, bij een paarse rij je die in no time naar de kloten. Hier was Powerflex op een gegeven moment zelf ook achter, dus zijn ze alleen de zwarte gaan leveren, als je pech hebt wrikken die je chassis naar de klote als je veel km rijd.
IMHO zijn die paarse powerflex dingen echt helemaal nergens goed voor, hooguit voor applicaties die maar 1 belasting zien, bijvoorbeeld motor en baksteunen etc. Die zwarte zijn beter, in geval van belastingen rond 1 as of waar het object stationair is. Achtersubframe is bijvoorbeeld een hele goede waar je wat hebt aan die hardere zwarte powerflex.
Enige voordeel van powerflex is dat het niet uitdroogt in de buitenlucht dus als je weinig KM rijd zouden ze langer goed blijven. Maar ik heb ze op mijn E36 net zo snel naar de kloten gereden als OEM rubber.
Powerflex, vooral de Shore A grades (paars) is een materiaal wat samendrukbaar is, terwijl rubber een materiaal is welke je wel vervormen kan maar niet samen kan drukken. Dit is een belangrijk verschil omdat je nu dus een verschil in stijfheid in meerdere richtingen kan maken, door je bus anders te ontwerpen en te monteren. Plus pers je een metalen deel in een rubber bus dan zal rubber zich aan het onderdeel binden en dat doet powerflex ook niet. Dit zijn belangrijke eigenschappen tav de werking.
Nou ken ik ze vooral van een E36. Maar kijk je dan naar de werking van dat spul, en vergelijk je wat er met OEM mogelijk is. Ik baseer het vergelijk op een E36 in dit geval, voor een E30 zal er wel veel van hetzelfde mogelijk zijn.
Voorkant. Er word een stukje paars gebruikt welke rond draait in een stuk zwart. Leuk bedacht maar aangezien dat stukje paars gewoon samendrukbaar is heb je er dus niks aan. Je kan die dingen er met de hand in schuiven, hoe effectief denk je dat dat dan is, als je je ook bedenkt dat een auto van 1200 KG zo'n 600 KG zijwaardse belasting per as ziet bij 1.0G? Defeats the point van een stijvere bus.
Die sleuven zitten er in voor trillingsdemping, als je die bus gewoon compleet rubber zou maken dan heb je als het ware bijna een compleet massieve bus. Maar wat je dus ook kan doen is die bus zo monteren in de ring dat de sleuven aan de onder en bovenkant zitten, dan heb je toch nog iets van demping en je hebt een veel hogere stijfheid in zijwaardse richtingen.
Normaal levert dat rubber daar ook een klein beetje veerkracht aan de ophanging doordat rubber aan de draagarm bind. Dat ben je dus ook kwijt al hoeft dat niet persee een probleem te zijn als je toch een aftermarket ophanging hebt.
Achterkant net zo. Die rubberen bussen in een subframe zijn bij een E36 zo ontworpen dat daar ook sleuven in zitten. Monteer je die zo dat de sleuven aan de voor en achterkant zitten, dan heb je dus een hele hoge stijfheid in zijwaardse richtingen en tegen aandrijfkoppel. Zo'n paarse powerflex op die plaats zal gewoon naar alle kanten flexen, onder aandrijfkoppel, zijwaards enz.
Pak je langsdraagarmen aan de achterkant ook zoiets. Die powerflex bus kan maar 1 richting op bewegen. Alleen moet de draagarm over 2 assen bewegen, en daarbij bind het niet aan metaal dus ze leveren geen zijwaardse stijfheid. Een set gewone rubbers doet dit wel, maar daarom moet een powerflex bus dus die dikkere rand aan de zijkant hebben, zodat je veranderingen van sporing nog een beetje in de hand houd. Alleen het nadeel hier is dus dat een powerflex bus altijd wil wrikken, bij een paarse rij je die in no time naar de kloten. Hier was Powerflex op een gegeven moment zelf ook achter, dus zijn ze alleen de zwarte gaan leveren, als je pech hebt wrikken die je chassis naar de klote als je veel km rijd.
IMHO zijn die paarse powerflex dingen echt helemaal nergens goed voor, hooguit voor applicaties die maar 1 belasting zien, bijvoorbeeld motor en baksteunen etc. Die zwarte zijn beter, in geval van belastingen rond 1 as of waar het object stationair is. Achtersubframe is bijvoorbeeld een hele goede waar je wat hebt aan die hardere zwarte powerflex.
Enige voordeel van powerflex is dat het niet uitdroogt in de buitenlucht dus als je weinig KM rijd zouden ze langer goed blijven. Maar ik heb ze op mijn E36 net zo snel naar de kloten gereden als OEM rubber.
- Sebring NL
- Berichten: 416
- Lid geworden op: 31 aug 2010, 13:09
Re: Alternatief Powerflex?
Paars heb ik nooit gebruikt.
Met zwart erg goede ervaringen, op verschillende auto's.
Zit groot verschil tussen,die paarse heb ik op E34 ook wel kapot zien gaan om niks.
Maar je wilt toch niet met droge ogen beweren dat de OEM voordraagarmbussen en OEM subframebussen bij een E30 lang meegaan?
Met zwart erg goede ervaringen, op verschillende auto's.
Zit groot verschil tussen,die paarse heb ik op E34 ook wel kapot zien gaan om niks.
Maar je wilt toch niet met droge ogen beweren dat de OEM voordraagarmbussen en OEM subframebussen bij een E30 lang meegaan?
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: Alternatief Powerflex?
nu hoorde ik een hele tijd geleden ook dat je originele BMW motorsport rubbers voor bepaalde types kan krijgen...
dat zou ik liever hebben dan de PowerFlex paars.
je moet alleen de adresjes weten hoe je die sterkere bmw rubbers kan krijgen/kopen.
dat zou ik liever hebben dan de PowerFlex paars.
je moet alleen de adresjes weten hoe je die sterkere bmw rubbers kan krijgen/kopen.

- Sebring NL
- Berichten: 416
- Lid geworden op: 31 aug 2010, 13:09
Re: Alternatief Powerflex?
Ja, dat hoor je idd ook weleens. Soort Heavy Duty. HEb je bij Porsche ook.
Maar, ben het met Bert eens dat de paarse niet goed zijn. IS ook op duitse M5 forum veel over te doen geweest.
Ik heb de zwarte uitvoerig getest (amateuristisch in de bankschroef en onder de pers) en het viel mij op dat ze niet scheurden en altijd weer in zelfde vorm terugkwamen.
Heb wel het idee dat je echt mazzel moet hebben, sommige 'batches' zijn kennelijk minder dan anderen. Heb ook weleens gehad dat het gewoon niet paste, veel te smalle diameter.
Maar, ben het met Bert eens dat de paarse niet goed zijn. IS ook op duitse M5 forum veel over te doen geweest.
Ik heb de zwarte uitvoerig getest (amateuristisch in de bankschroef en onder de pers) en het viel mij op dat ze niet scheurden en altijd weer in zelfde vorm terugkwamen.
Heb wel het idee dat je echt mazzel moet hebben, sommige 'batches' zijn kennelijk minder dan anderen. Heb ook weleens gehad dat het gewoon niet paste, veel te smalle diameter.
- Bert ///M3
- Berichten: 9414
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Re: Alternatief Powerflex?
Die kan je gewoon bij de dealer krijgen Rene, mits ze nog leverbaar zijn. Alleen moet je zelf even met een partnummer komen omdat ze meestal geen BMW Motorsport onderdeelnummers in hun systeem hebben.
Verschil tussen powerflex paars en powerflex zwart is voornamleijk het % luchtbellen wat meegebakken is, daar komt die compressibiliteit vandaan.
Paars gaat gewoon net zo snel stuk als OEM en het is zachter als rubber. Enige voordeel is dat ze thuis makkelijk te monteren zijn zonder pers maar zoals al gezegd, dan heb je ook niks aan een upgraded bus als ze zo slap zijn dat je ze er gewoon in druk
Ik dacht ook dat jij het over paarse had, omdat je zegt compromis tussen harde PU bussen. Powerflex zwart is een harde PU bus, volgens mij hardste grade PU die er te krijgen is. Die blijven idd langer heel, in het subframe zijn die zelfs goed bruikbaar.Sebring NL schreef:Paars heb ik nooit gebruikt.
Met zwart erg goede ervaringen, op verschillende auto's.
Zit groot verschil tussen,die paarse heb ik op E34 ook wel kapot zien gaan om niks.
Maar je wilt toch niet met droge ogen beweren dat de OEM voordraagarmbussen en OEM subframebussen bij een E30 lang meegaan?
Verschil tussen powerflex paars en powerflex zwart is voornamleijk het % luchtbellen wat meegebakken is, daar komt die compressibiliteit vandaan.
Paars gaat gewoon net zo snel stuk als OEM en het is zachter als rubber. Enige voordeel is dat ze thuis makkelijk te monteren zijn zonder pers maar zoals al gezegd, dan heb je ook niks aan een upgraded bus als ze zo slap zijn dat je ze er gewoon in druk

- Sebring NL
- Berichten: 416
- Lid geworden op: 31 aug 2010, 13:09
Re: Alternatief Powerflex?
Als ze niet vervormen, kan je ze er best indrukken toch? Die aan de vooras is zo'n tight fit dat je soms niet eens ZIET waar de binnenste eindigt en buitenste begint. Wij rijden nu al tijdje met die dingen en ziet er perfect uit nog, nul komma nul speling. En dat op slicks etc, veel camber en redelijk goede remmen
Met enige drang weliswaar, maar met een beetje kracht gaan ze er zo in bij achter subframe.
De originele ook wel, denk 20% moeilijker. Als ik de laatste 10 BMW APK's bekijk , staat er bij 3 subframerubbers achter op. E24, E30 , E28.
Inderdaad spraakverwarring, ik doelde meer op die witte gedraaide bussen. Dat is niet te rijden op straat. Dan is PF zwart een goede compromis tussen straat en baan, ik voel eigenlijk weinig verschil. Ga ze volgende week op een E24 doen aan voorzijde, die auto heeft alles nieuw dan. Is lastig te vergelijken met hou die nu rijdt natuurlijk want dat is allemaal oud OEM
Met enige drang weliswaar, maar met een beetje kracht gaan ze er zo in bij achter subframe.
De originele ook wel, denk 20% moeilijker. Als ik de laatste 10 BMW APK's bekijk , staat er bij 3 subframerubbers achter op. E24, E30 , E28.
Inderdaad spraakverwarring, ik doelde meer op die witte gedraaide bussen. Dat is niet te rijden op straat. Dan is PF zwart een goede compromis tussen straat en baan, ik voel eigenlijk weinig verschil. Ga ze volgende week op een E24 doen aan voorzijde, die auto heeft alles nieuw dan. Is lastig te vergelijken met hou die nu rijdt natuurlijk want dat is allemaal oud OEM
- Bert ///M3
- Berichten: 9414
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Re: Alternatief Powerflex?
Als je ze er zo indrukken kan dat betekend dat je altijd speling houd, zeker als je rekening houd met de kracht die er op een onderstel staat
Bij die paarse is dat helemaal belachelijk, die kan je zo met je nagel indrukken. Als je OEM vervanging zoekt dan vind je dat misschien niet zo erg maar gaat het er puur om dat je een stijver onderstel krijgt dan is het gewoon ruk.
Die witte die je moet persen dat is nylon, die gebruik ik zelf op de circuitauto. Daar zit dan nog een dunne rubber rand in waar je de draagarm in moet persen zodat het niet gaat tikken. Dat is nog een heel eind stijver als PF zwart. Als je daarmee over het rechte stuk rijd dan voel je je stuur steeds iets bewegen omdat je elk vlakje enz voelt.
Achter idem, kregen op slicks de auto nooit goed, wou niet indraaien omdat het subframe te veel tordeerde. Daar ook harde nylon bussen in en het was meteen helemaal weg.

Die witte die je moet persen dat is nylon, die gebruik ik zelf op de circuitauto. Daar zit dan nog een dunne rubber rand in waar je de draagarm in moet persen zodat het niet gaat tikken. Dat is nog een heel eind stijver als PF zwart. Als je daarmee over het rechte stuk rijd dan voel je je stuur steeds iets bewegen omdat je elk vlakje enz voelt.
Achter idem, kregen op slicks de auto nooit goed, wou niet indraaien omdat het subframe te veel tordeerde. Daar ook harde nylon bussen in en het was meteen helemaal weg.
- Jan-Willem
- Berichten: 1680
- Lid geworden op: 02 jan 2010, 12:26
- Locatie: Hengelo
Re: Alternatief Powerflex?
Ligt eraan wat je met de auto wilt..
De rubbers van de achterste draagarmen vervangen merk je weinig van en het is erg veel werk..
Deze zijn ook zo hard dat er weinig mee kan gebeuren, bij offenga advieserden ze zelfs om deze niet te vervangen..
Je kan de achteras verstelbaar maken, heb je veel meer aan maar in combinatie met powerflex achteras rubbers kan dat niet..
Voor straat en circuit zou ik voor Melye HD gaan, die leveren hardere rubbers ten opzichte van origineel..
Nieuwe rubbers voor het subframe achter, toplagers voor de schokdempers achter en excentrische draagarm rubbers van een e30 M3..
Kan je via offenga of de duitse ebay bestellen..
Verder een diff rubber van een Z3M deze is ook een stuk stugger van origineel alleen daar kan je geen imitatie van krijgen zover ik weet..
Eerlijk is eerlijk het excentrische systeem wat powerflex heeft voor de voorste draagarm rubbers heeft is erg mooi..

Beetje jammer dat het allemaal niet zo mooi past, reken er maar op dat je paar uur aan het vloeken bent
De rubbers van de achterste draagarmen vervangen merk je weinig van en het is erg veel werk..
Deze zijn ook zo hard dat er weinig mee kan gebeuren, bij offenga advieserden ze zelfs om deze niet te vervangen..
Je kan de achteras verstelbaar maken, heb je veel meer aan maar in combinatie met powerflex achteras rubbers kan dat niet..
Voor straat en circuit zou ik voor Melye HD gaan, die leveren hardere rubbers ten opzichte van origineel..
Nieuwe rubbers voor het subframe achter, toplagers voor de schokdempers achter en excentrische draagarm rubbers van een e30 M3..
Kan je via offenga of de duitse ebay bestellen..
Verder een diff rubber van een Z3M deze is ook een stuk stugger van origineel alleen daar kan je geen imitatie van krijgen zover ik weet..
Eerlijk is eerlijk het excentrische systeem wat powerflex heeft voor de voorste draagarm rubbers heeft is erg mooi..
Beetje jammer dat het allemaal niet zo mooi past, reken er maar op dat je paar uur aan het vloeken bent

Laatst gewijzigd door Jan-Willem op 07 jan 2011, 17:14, 1 keer totaal gewijzigd.
- Mathieu
- Berichten: 5200
- Lid geworden op: 03 feb 2006, 12:43
- Locatie: Ergens in brabant
Re: Alternatief Powerflex?
En de rubbers van Whiteline, is da wa?
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: Alternatief Powerflex?
ik heb rondom alle rubbers laten vervangen sommige speciale alles van PF
(dacht zal wel nodig zijn, bleken ze alle eind 2001 (stond in de grote rubbers) al vervangen te zijn door sterke
en zagen er nog goed uit) magoed had alles en alles lag er onderuit dus hup vervangen.
en men achterdempers hebben die Mahle + de topplaat van de Z3 M cabrio versteviging....
ik was er toch mee bezig ik dacht dan ook meteen "beter" ?
ook men motorsteun rubbers (daar ws ik wel op tijd en was echt nodig :banaan: )
echter de bakrubbers zagen er nog als nieuw uit dus maar laten zitten (wel ff goed gecontroleert)
en ow nog wel her en der rubbers enz enz
meeste dingen bleken achteraf niet echt nodig...dus dat doe ik ook niet snel meer.
(meeste is sterk/goed spul)
magoed, zo kun je wel weer lekker lang door met het meeste
(dacht zal wel nodig zijn, bleken ze alle eind 2001 (stond in de grote rubbers) al vervangen te zijn door sterke

en men achterdempers hebben die Mahle + de topplaat van de Z3 M cabrio versteviging....
ik was er toch mee bezig ik dacht dan ook meteen "beter" ?
ook men motorsteun rubbers (daar ws ik wel op tijd en was echt nodig :banaan: )
echter de bakrubbers zagen er nog als nieuw uit dus maar laten zitten (wel ff goed gecontroleert)
en ow nog wel her en der rubbers enz enz

meeste dingen bleken achteraf niet echt nodig...dus dat doe ik ook niet snel meer.

magoed, zo kun je wel weer lekker lang door met het meeste

- Sebring NL
- Berichten: 416
- Lid geworden op: 31 aug 2010, 13:09
Re: Alternatief Powerflex?
Bert
Ik respecteer je mening, maar ik heb toch goede ervaring ermee.
Mocht je een keer zin hebben, kom dan een keertje kijken, ik heb volledige sets voor E28/34/30 liggen momenteel en het ook gemonteerd op onze 'racer'
Het past echt super op die vooras. Nul komma nul speling ook niet na een jaar trackdays/drift
Heb ook een gebruikte set 'oortjes' van E30 voordraagarm liggen met 'paars' erin, die kreeg ik ooit bij een auto. Dat is een heel ander systeem, vergelijkbaar met OEM. Zie het niet zitten om dat te gaan gebruiken, maar je weet maar nooit, heb ze nu als "APK" set.
Ik respecteer je mening, maar ik heb toch goede ervaring ermee.
Mocht je een keer zin hebben, kom dan een keertje kijken, ik heb volledige sets voor E28/34/30 liggen momenteel en het ook gemonteerd op onze 'racer'
Het past echt super op die vooras. Nul komma nul speling ook niet na een jaar trackdays/drift
Heb ook een gebruikte set 'oortjes' van E30 voordraagarm liggen met 'paars' erin, die kreeg ik ooit bij een auto. Dat is een heel ander systeem, vergelijkbaar met OEM. Zie het niet zitten om dat te gaan gebruiken, maar je weet maar nooit, heb ze nu als "APK" set.
- Joostt
- Berichten: 70
- Lid geworden op: 24 nov 2010, 22:18
Re: Alternatief Powerflex?
Powerflex zijn de meningen nogal over verdeeld dus.
Ik denk dat ik in het achterste subframe delrin bussen zet, in de draagarmen achter nieuwe orginele, en voor orginele excentrische rubbers van bmw. zo zal hij toch al erg strak aanvoelen verwacht ik.
Het moet geen kei harde circuit auto worden, maar meer voor af en toe circuit, en de rest gewoon op de weg.
Ik denk dat ik in het achterste subframe delrin bussen zet, in de draagarmen achter nieuwe orginele, en voor orginele excentrische rubbers van bmw. zo zal hij toch al erg strak aanvoelen verwacht ik.
Het moet geen kei harde circuit auto worden, maar meer voor af en toe circuit, en de rest gewoon op de weg.
- Bert ///M3
- Berichten: 9414
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Re: Alternatief Powerflex?
Voor een wegauto moet je wel weer uitkijken dat je niet te veel lawaai krijgt met een achteras in delrin. Dan kan je daar misschien toch beter PF voor nemen.
@Sebering, 1 van de M3's hier heeft powerflex rond om en er ligt nog wel eea op de plank, ik weet dus wel hoe ze er uit zien
@Sebering, 1 van de M3's hier heeft powerflex rond om en er ligt nog wel eea op de plank, ik weet dus wel hoe ze er uit zien

-
- Berichten: 1716
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 18:04
- Auto: E34 540i, E46 325, RAM 1500
- Locatie: Hekelingen
Re: Alternatief Powerflex?
Ik heb zelf Paul gevraagd en hij vertelde me dat je Delrin alleen voor puur race gebruik moet toepassen. Omdat ik nogal veel Powerflex Black doe is het voor mij natuurlijk leuk om te weten wat er nog meer te verkrijgen is.
-
- Berichten: 4500
- Lid geworden op: 14 feb 2008, 22:40
- Locatie: Achter het stuur
Re: Alternatief Powerflex?
Juist in draaiende toepassingen als draagarmen en stabi's is dat paarse spul snel kapot. Voor een subframerubber wat enkel vibratie moet dempen zou ik het best gebruiken, daarbij blijft het heel en absorbeert het nog een beetje NV&H. Terwijl ik in een draagarm liever PF zwart heb, dat hoor je enkel tijdens remmen. PF zwart geeft al een behoorlijk diff-zing door in een subframe toepassing, en hard spul ala delrin of alu is mijns inziens op straat niet bruikbaar. Dan kan ik niet meer bellen 

- Jan-Willem
- Berichten: 1680
- Lid geworden op: 02 jan 2010, 12:26
- Locatie: Hengelo
Re: Alternatief Powerflex?
Voor ALU of teflon zou ik ook zeker niet gaan als je de auto nog gebruikt voor op straat..
Je sloopt je auto er dan ook mee vooral met stugge veren..
Zwarte powerflex en een teflon bus of een alu bus in het diff kan wel voor op straat..
Je sloopt je auto er dan ook mee vooral met stugge veren..
Zwarte powerflex en een teflon bus of een alu bus in het diff kan wel voor op straat..
- Sjoerd MP BMW
- Berichten: 871
- Lid geworden op: 10 feb 2009, 17:27
- Locatie: Deutschland
Re: Alternatief Powerflex?
Interessant!
Ik ben toe aan nieuwe stabi rubbers achter. Het rammelt nu als een gek daar achter, bekend fenomeen bij Clubmans. OEM rubbers bij BMW bestellen of rubbers van Powerflex?
Ik ben toe aan nieuwe stabi rubbers achter. Het rammelt nu als een gek daar achter, bekend fenomeen bij Clubmans. OEM rubbers bij BMW bestellen of rubbers van Powerflex?
- Damir Vukovic
- Berichten: 570
- Lid geworden op: 18 dec 2006, 10:29
- Locatie: Delft
Re: Alternatief Powerflex?
Eens met Bert, je moet heel erg uitkijken met PU spul. Zelf ook ervaring met AE86 op dat spul. Houdt het prima vol, voelde een stuk stijver dan standaard. Maarrr
Bepaalde bussen waren prima als je de auto op bokken had, maar gingen op slot als je ze anders belastte dan loodrecht. Bijvoorbeeld bij aanremmen ging de arm iets schuin staan en ging de boel veel stroever lopen. Rubber staat dan nog extra rotatie toe. Je voelt het eigenlijk vooral bij remmen of accelereren van de aangedreven wielen bij veel pk's. Dan kan het zijn dat je een stukje tractie inlevert. Het is ook het effect wat mindere bussen sloopt. De grootte van het probleem is sterk afhankelijk van het type ophanging. MX5jes kunnen er veel last van hebben omdat de voor-achter krachten beiden door bussen lopen. McPherson poten zijn afhankelijk van de stijfheid van de tie-rod constructie. Als die voldoende stijf is loopt de kracht daar grotendeels daardoorheen.
Voor een straatauto zou ik altijd voor origineel rubber of motorsport rubbers gaan...helaas laat het budget dat niet altijd toe (PU factor 4 goedkoper).
Bepaalde bussen waren prima als je de auto op bokken had, maar gingen op slot als je ze anders belastte dan loodrecht. Bijvoorbeeld bij aanremmen ging de arm iets schuin staan en ging de boel veel stroever lopen. Rubber staat dan nog extra rotatie toe. Je voelt het eigenlijk vooral bij remmen of accelereren van de aangedreven wielen bij veel pk's. Dan kan het zijn dat je een stukje tractie inlevert. Het is ook het effect wat mindere bussen sloopt. De grootte van het probleem is sterk afhankelijk van het type ophanging. MX5jes kunnen er veel last van hebben omdat de voor-achter krachten beiden door bussen lopen. McPherson poten zijn afhankelijk van de stijfheid van de tie-rod constructie. Als die voldoende stijf is loopt de kracht daar grotendeels daardoorheen.
Voor een straatauto zou ik altijd voor origineel rubber of motorsport rubbers gaan...helaas laat het budget dat niet altijd toe (PU factor 4 goedkoper).
- Sebring NL
- Berichten: 416
- Lid geworden op: 31 aug 2010, 13:09
Re: Alternatief Powerflex?
Denk juist dat rubber minder duurzaam is vanwege het 'natuurlijke' aspect.
Natuurlijk moet je dan geen bedenkelijke kwaliteit PU bussen hebben, maar goed, als het OEM rubber vergelijkbaar slecht zou zijn is het sowieso geen optie.
Ik vind het gewoon fijn dat een draagarm of subframebus na 2 jaar nog net zo aanvoelt als op dag van montage, iets wat ik met OEM rubber nog nooit heb gehad. Wij monteren vrijwel nooit OEM, alleen als er geen goed PU alternatief is of er geen ervaring mee is. Testen doe ik alleen op mijn eigen/onze eigen auto's, nooit op klantenwagens. Maar bijv. de M635CSI die straks gedaan moet worden, pieker er niet over om in die applicatie rubber te gebruiken . Heb t op de M535i gezien , zeker als je weinig rijdt, binnen 2jaar is OEM gewoon helemaal weg. En is het 2x zoveel werk en minstens dezelfde kosten qua materiaal, en voelt het na een jaar al slecht aan.
Natuurlijk moet je dan geen bedenkelijke kwaliteit PU bussen hebben, maar goed, als het OEM rubber vergelijkbaar slecht zou zijn is het sowieso geen optie.
Ik vind het gewoon fijn dat een draagarm of subframebus na 2 jaar nog net zo aanvoelt als op dag van montage, iets wat ik met OEM rubber nog nooit heb gehad. Wij monteren vrijwel nooit OEM, alleen als er geen goed PU alternatief is of er geen ervaring mee is. Testen doe ik alleen op mijn eigen/onze eigen auto's, nooit op klantenwagens. Maar bijv. de M635CSI die straks gedaan moet worden, pieker er niet over om in die applicatie rubber te gebruiken . Heb t op de M535i gezien , zeker als je weinig rijdt, binnen 2jaar is OEM gewoon helemaal weg. En is het 2x zoveel werk en minstens dezelfde kosten qua materiaal, en voelt het na een jaar al slecht aan.
- Damir Vukovic
- Berichten: 570
- Lid geworden op: 18 dec 2006, 10:29
- Locatie: Delft
Re: Alternatief Powerflex?
Als BMW als 1 van de weinigen dusdanige baggerbussen gebruikt dan zou ik die ook overslaan. Voor normale OEM rubberbussen kun je meestal wel op 5 jaar aan. Zonder circuitgebruik redden ze de 10 ook makkelijk. Maar ik heb eigenlijk alleen ervaring met Japanners.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Marcelvv, matthyssie, RJK en 5 gasten