De komst van de
918 RSR, Spyder en Coupé gaat straks wel een grote stempel drukken op de 911 volgens mij. Want waarom zou je nog heel veel tijd en geld stoppen in de doorontwikkeling van de 911?
Standaard antwoord: Omdat iedere 911-opvolger nooit de opvolger is geworden van de 911.
Toch ben ik benieuwd hoe 't Porsche vergaat. Er komt sowieso een kleiner model dan de Cayman. De Cayman is altijd onderdrukt geweest en heeft nooit de volledige potentie mogen laten zien, maar in de basis is het de betere auto dan de 997 als het om rijeigenschappen gaat. Dat het Porsche gelukt is om het concept van de 911 zo enorm uit te melken dwingt respect af, want zowel als straatauto, als als raceauto is het een doorslaand succes gebleken en gebleven.
De Cayman en 918 zouden naadloos op elkaar aan kunnen sluiten als Porsche zou willen, zonder dat er nog een 911 tussen zit. Over midden-motor gesproken, lol. Toch zal Porsche de 911 nooit meer los kunnen laten, lijkt me. Het is bijna een merk op zichzelf geworden, net als Mini dat is. Een concept dat je in allerlei varianten kunt uitbrengen, los van alle andere modellen die Porsche op de markt brengt. Een concurrent van zichzelf haast. De 918 toont echter aan dat Porsche nog altijd volledig gelooft in het concept middenmotor, waar ze nota bene in de basis mee begonnen zijn. De eerste Porsches van na WW2 hadden allemaal een middenmotor, in tegenstelling tot de Kever waarop ze waren gebaseerd. Zolang Porsche maar geen voorwielaandrijvers gaat bouwen vind ik het prima.
Tot zover mijn hardop-nadenken tijdens een bakkie espresso.