BMW E36 328i Touring - Schroefset of vaste verlaging???

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
BMW-Vince

BMW E36 328i Touring - Schroefset of vaste verlaging???

Bericht door BMW-Vince » 09 jan 2011, 12:14

Ik heb de zoekfunctie gebruikt, gekeken in onderwerpen maar ik kan nergens echt een antwoord vinden.

Ik wil mijn E36 328i Touring gaan verlagen, vind de m-tech verlaging niet mooi genoeg en ook qua handling laat het te wensen over.
Nu zit ik wel met een klein, maar wel belangrijk probleem, wij gaan ieder jaar op skivakantie en dan ben je in de Alpen toch verplicht om sneeuwkettingen te monteren. Dit is ook de reden dat ik voor winterbanden de originele E36 M3 maat heb aangehouden, 215/45/17, hier passen dan nog sneeuwkettingen omheen en in de wielkast achter.

Maar als ik nu een verlagingset monteer, bijvoorbeeld v/a 50/30, dan ben ik bang dat door de 30mm verlaging achter ik met geen mogelijk nog netjes en veilig sneeuwkettingen gemonteerd ga krijgen.
Dan is er als altenatief bijv. de set van KW, v/a 30/15, alleen vind ik dat voor de rest van het jaar eigenlijk net iets te hoog.

Dus ik ben aan het zoeken en kijken naar schroefsets, echter is mij dit afgeraden omdat schijnt dat een schroefset altijd een stuk minder comfortabel is dan een vaste verlagingsset, wie kan dit bevestigen of ontkrachten???

Er vanuit gaande dat een schroefset qua comfort niet veel minder hoeft te zijn dan een vaste verlagingsset, loop ik tegen een volgend probleem aan, namelijk een aantal schroefsets die mij qua kwaliteit aanspreken, beginnen met een verlaging aan de achterkant van 30mm, die van Eibach en KW.

Maar een schroefset van Weitec begint wel met verlaging achter van 20mm en dan schroefbaar naar 50mm, dit zou wel eens precies kunnen zijn wat ik zoek voor wat betreft hoogte.
Is echter de kwaliteit, handling etc etc, bij zo'n weitec set ook op een behoorlijk niveau?
En is het dan wijs om voor een set te gaan die alleen in hoogte instelbaar is, of is een set met instelbare hardheid aanmerkelijk beter?

Daarnaast zijn er natuurlijk nog de veel duurdere sets van AST, Intrax etc.
Echter kan ik hier qua verlagingswaarden niks over vinden...

Bert ///M3

Re: BMW E36 328i Touring - Schroefset of vaste verlaging???

Bericht door Bert ///M3 » 09 jan 2011, 12:19

Als je verlagen wilt, betekend dat altijd dat er een stijvere veer op moet om het verschil in veerweg op te vangen en je verliest dus automatisch ook een stukje comfort. Dus een schroefset die tot 80mm verlagen kan is vrijwel altijd oncomfortabeler als een setje verlagingsveren.

Verder, als je er toch winterbanden op zet dan kan je toch ook gewoon de auto een stukje hoger zetten als je toch bezig bent?

BMW-Vince

Bericht door BMW-Vince » 09 jan 2011, 12:37

Precies mijn idee om de auto dan tijdelijk wat hoger te zetten.

Alleen de meeste schroefsets die ik tot nu toe heb gevonden kunnen niet hoger dan nog steeds -30mm aan de achterkant. En dat is te laag om met sneeuwkettingen te kunnen rijden.

De weitec schroefset heeft een range van -20mm tot -50mm, dan zou ik voor de wintersport de schroefset aan de achterkan dus op zijn hoogst kunnen zetten zijnde -20mm en passen sneeuwkettingen wel.

Alleen is zo'n schroefset van weitec dan ook een beetje goede kwaliteit?
Zijn er nog andere merken die deze range qua verlagen bieden, dus op zijn hoogst -20mm of zelfs -10 of -15mm????

Vlokmans

Bericht door Vlokmans » 20 feb 2011, 18:14

Voor zover ik het heb begrepen, is Weitec van KW. KW staat toch wel als goed te boek. Heb in hetzelfde schuitje gezeten als jij: verlagingsveren vs. schroefset. Heb uiteindelijk voor de schroefset gekozen. Ik wil het mijn tien jaar oude schokbrekers, met 175k achter hun kiezen, niet aandoen dat ze in hun nadagen "onder druk" worden gezet door verlagingsveren. Met als gevolg dat een schokkertje gaat lekken, de geest geeft, whatever. En de hele zooi weer uit elkaar moet, nieuwe schokkers etc. :bag:
Het is dus een KW schroefset geworden :mrgreen:

Plaats reactie