Thinner, terpentine, wasbenzine, enz, waarvoor gebruiken?

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
daNpy

Thinner, terpentine, wasbenzine, enz, waarvoor gebruiken?

Bericht door daNpy » 04 jan 2011, 19:39

In het kader van "Wat is WD40 en waar gebruik je het voor?" wil ik wel eens weten waarvoor je vloeistoffen als thinner, wasbenzine, terpentine enz voor kan gebruiken.

Bijvoorbeeld; een remvloeistofbakje wordt door de jaren heen gelig van kleur. om dit weer mooi wit te krijgen moet je het niet reinigen met remmenreiniger, maar met ... (ik dacht wasbenzine?)

Remmenreiniger is een ontvetter die olie weg drukt, maar als je het op plastic gebruikt krijgt dit een witte waas die je niet meer weg krijgt.

Terpentine is verfverdunner en ook geschikt om kwasten in te zetten na het verven?

Ben zelf nu bezig met het verwijderen van lijmresten en met thinner gaat dit erg goed. Thinner is een lijmoplosser?

Goed/fout meer uitleg welkom :D

dvh

Re: Thinner, terpentine, wasbenzine, enz, waarvoor gebruiken

Bericht door dvh » 04 jan 2011, 19:43

Thinner is een allesoplosser.
En wellicht vergis ik me, maar het mag volgens mij ook niet overal meer verkocht worden, of zelfs helemaal niet meer.

Wel goed spul overigens !
Ooit had een of andere mafkees met een spuitbus onze auto bewerkt... voorzichtig met een doek + thinner nog eraf weten te poetsen... lak wat gepolijst en niks meer van te zien.

Pas wel op met lak, poets te lang en je lak zit aan je poetsdoek ipv de auto :mrgreen:

Robin Hartog

Bericht door Robin Hartog » 04 jan 2011, 19:44

Ik wil terpentine en wasbenzine nog wel eens gebruiken voor het verwijderen van sticker-resten... :)

daNpy

Bericht door daNpy » 04 jan 2011, 19:48

dvh schreef:Thinner is een allesoplosser.
En wellicht vergis ik me, maar het mag volgens mij ook niet overal meer verkocht worden, of zelfs helemaal niet meer.

Pas wel op met lak, poets te lang en je lak zit aan je poetsdoek ipv de auto :mrgreen:
Vandaag nog thinner gekocht bij de bouwmarkt :)

Het werkt inderdaad wel goed, zie:
voor en na.

Is het ook een ontvetter die je kunt gebruiken voor je gaat spuiten?

JurT

Bericht door JurT » 04 jan 2011, 20:01

Ik was laatst bij de halfords voor wat thinner en de verkoper zei inderdaad dat zij dat niet meer mogen verkopen. Bij de gamma kreeg ik het wel gewoon.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 04 jan 2011, 20:05

Thinner is inderdaad een oplosmiddel, net als bijvoorbeeld benzeen, tolueen, xyleen etc etc. Meesten kan je inderdaad ook als ontvetter gebruiken. Voor de beste specifieke toepassing zou je moeten kijken wat de fabrikant zegt. Sommige oplosmiddelen werken beter als de andere in een specifieke situatie.

Wasbenzine, terpentine en thinner worden vaak door elkaar gehaald en oa als verfverdunner gebruikt, maar ze hebben alle 3 een andere samenstelling, zijn wel allemaal mengsels van koolwaterstoffen.

Wel altijd onthouden dat oplosmiddelen in de meeste gevallen ook op jezelf werken, ze dringen vaak door de huid binnen en zijn op de lange duur schadelijk, dus bij de meesten moet je met handschoenen enz werken. En een filter of adembescherming bij hoge concentraties. Thinner specifiek is niet zo heel erg voor de huid volgens mij, maar wasbenzine is bijvoorbeeld weer een stapje erger. Je kan het ook wel zien als je een keer je handen wast met wasbenzine na schilderen, je ziet meteen dat je huid schraal word.

GTRene

Bericht door GTRene » 04 jan 2011, 21:11

wasbenzine zegt al wassen...gebruiken ze bv met autospuiten om als je geschuurd hebt hem met wasbenzine te reinigen...
met terpentine kan dat niet want die lost heel anders op meer vettig?

terpentine kan je goed met huisverf mengen...maar als je met wasbenzine mengt kan dat ook goed maar doogt het sneller :mrgreen:

autolak kun je wel verdunnen met thinner en weghalen met thinner (als het er net op zit anders duurt het langer) maar niet verdunnen met terpentine :mrgreen:

terpentine gebruik ik bv om je kwasten te reinigen of huisverf te verdunnen e.d. verdamt langzamer.

wasbenzine meer autodingen reinigen zonder de lak te beschadigen.

thinner meer om iets hardnekkigs reinigen of autolak van je handen te krijgen bij soppen :mrgreen:

thinner is heel slecht voor je huid (meteen droog e.d. haalt alle vet weg)...wasbenzine wat milder.

daNpy

Bericht door daNpy » 04 jan 2011, 21:15

Zeker weten?
Heb mn handen afgedaan met een doek met thinner maar ze zijn nog steeds vuil.
Ook garagezeep voor en na en gewone zeep hielpen niet veel, nog steeds veel troep bij mn nagels enzo.

Bert zegt precies het omgekeerde (wasbenzine is erger dan thinner).

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 04 jan 2011, 21:34

Wasbenzine is erger voor je huid. Als je wat van je handen af wilt wassen dat ligt er weer net aan wat je er van af wilt wassen natuurlijk.

Even met google zoeken dan vind je zo een lijst met toepassingen voor oplosmiddelen.

GTRene

Bericht door GTRene » 04 jan 2011, 22:58

ga maar eens een paar dingen schoonmaken met wasbenzine...no problem.

ga maar eens een paar dingen met Thinner schoonmaken :mrgreen: je handen slaan wit uit en snel krijg je last van velletjes en droge handen...

leg eens een doekje wasbenzine op platic...no problem, leg een een doekje thinner op datzelde plastic en het lost op, althans versmelt het zeg maar.

autolack (vers) haal je met thinner wel van je handen, daarna goed wassen en eventueel wat insmeren je handen anders erg droog (als het veel is)

en ja zeker weten.

ik heb ook alles in men schuur staan van genoemde zaken, altijd wat voorraad :mrgreen:

bij je nagels is ook moeilijk, als je hele goeie garage zeep gebruikt en een nagelborstel kom je redelijk ver.

je moet beide niet gebruiken voor handen wassen natuurlijk, alleen verfspatten of vet zooi weghalen en darana wassen met garagezeep.

Sebring NL

Bericht door Sebring NL » 05 jan 2011, 06:24

Ben het met Rene eens :banaan:

Heb ook veel met thinner gewerkt in lakafdeling. Is echt zwaar voor je huid. Wasbenzine voelt wat olie-achtiger aan, is theoretisch (bert?) misschien wel slechter voor je huid qua bestanddelen maar ik heb er weinig van gemerkt.
Heb vroeger beide wel zonder handschoenen gebruikt, en nooit last met wasbenzine. Gebruik meestal wasbenzine om gelakte oppervlakken te ontvetten, thinner kan op zich wel op fabrieks- of oudere lak ( dat is dan weer het handigst om auto's die Stevie Wonder met het OEM verfkwastje heeft bijgewerkt weer toonbaar te maken)

Thinner is bij ons de Hulk , dat pak je pas als laatste. Werkt ook erg goed op vieze koffermatten enz, maar niet op stoelen ed gebruiken want het schuim eronder lost meteen op! Je kan er ook wel goed motoronderdelen enz mee schoon krijgen , echter kan het niet goed in een bakje blijven want het vervliegt vrij hard. Ik gebruik het nu nooit zonder handschoenen, die dingen kosten 15eur. Tijdens sleutelen aan wat grotere vieze lompe dingen zoals diffs en bakken gooi ik altijd de boutjes/moertjes in een afgesloten glazen potje met thinner, tegen de tijd dat je ze weer nodig hebt, als nieuw.

Ik heb altijd een goed trucje om vieze handen incl nagelriemen enz schoon te krijgen , namelijk gewoon 1 0f 2 auto's wassen aan het einde van de dag! Vooral het uitwringen van de zeem (mits natuurzeem) helpt volgens mij goed, het is echt een weekproces, gaat prima met heet water. Eerst je handen wassen met garagezeep, zodat het losse vuil weg is natuurlijk, dat wil je neit in je emmer. Maar wat tussen je vingerafdruk enz zit (bij mij is het meestal duim die zwartig blijft) is weg na het wassen. Feitelijk ook logisch, het is niet anders dan 15 minuten je handen wassen, dat doe je gewoon niet. Maar een wagentje even doen, snijdt het mes aan twee kanten!

Met teveel garagezeep krijg je echt kleine open wondjes, en van thinner in aanraking met je huid heb ik helemaal schrikbarende verhalen gehoord van artsen. Vroeger rende ik heen -en weer tussen de telefoon, werkplaats, kantine, spuiterij en showroom, dus 20.000 keer op een dag je handen wassen met garagezeep, dat zag er niet best uit na een week.

Reind

Bericht door Reind » 05 jan 2011, 09:16

Wasbenzine = Top

Heb ik jaren lang gebruik als schoonmaakmiddel bij het karten. Kettingvet was ECHT klote spul en ging overal tussen zitten, dat ging er met wasbenzine perfect af evenals rubber en ander ranzig spul. Daarnaast is het goedkoop, maakt het alles schoon, verdampt het snel, tast het de lak niet "erg" aan en is het geurloos.

Het is eigenlijk een beetje de goedkope variant van remreiniger.

Bij auto's vind ik de inzetbaarheid iets minder. Alhoewel je er perfect rubber van de body van raceauto kan poetsen. Maargoed, dat kan ook met remreiniger.

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 05 jan 2011, 10:27

Kun je gebruiken voor het handenwassen. En snuiven natuurlijk :mrgreen:

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 05 jan 2011, 11:44

Sebring NL schreef:Heb ook veel met thinner gewerkt in lakafdeling. Is echt zwaar voor je huid. Wasbenzine voelt wat olie-achtiger aan, is theoretisch (bert?) misschien wel slechter voor je huid qua bestanddelen maar ik heb er weinig van gemerkt.
Verschil zit er volgens mij in dat wasbenzine door de huid opgenomen word en op de lange termijn schadelijker is volgens de geleerden, niet zo zeer short term exposure. Je krijgt van beiden wel een beetje last op korte termijn. Bijvoorbeeld wasbenzine is ook het spul wat je in een zippo gooit, iedereen met zo'n ding weet dat het gaat irriteren als je ze overvult en ze lekken in je broekzak.

Wasbenzine is een mix van verzadigde koolwaterstoffen, kan een mix zijn van bijvoorbeeld verschillende soorten Hexaan maar sommigen verkopen ook gewoon Nafta als wasbenzine, dat is van zichzelf wer een mix van allerlei koolwaterstoffen, een distillatieproduct.

Thinner etc zijn ook niet altijd hetzelfde van samenstelling daar zit ook nog een verschil in :) Thinner is een mix van een aantal oplosmiddelen en dan word door de fabrikant verkocht als zijnde thinner. Hoofdbestanddelen zijn meestal Aceton (nagellak verwijderaar) Tolueen, Xyleen, Butylacetaat en dan nog iets ala Ethanol/Butanol. Dat is gewoon om de inzetbaarheid te verhogen als het ware, het werkt beter op meerdere vlakken. Elk middel heeft op zichzelf weer een eigen werking, in chemievervoer deden wij vaak tanks schoonmaken, en als dat niet wou was 1 van je opties een spraygun pakken en dan bijvoorbeeld met aceton, methanol of tolueen sprayen, is wel verboden tegenwoordig vooral tolueen :lol: Maar je had een hoop van die spullen gewoon in een 200L drum staan.

Het klopt dus dat wasbenzine wat vettiger aanvoelt, en thinner is ook agressiever op verf, plastic en kunststoffen door verschillende bestanddelen. Wasbenzine is idd goed tegen verschillende soorten vet zoals Reind zegt, je kan daar een hoop stoffen voor gebruiken zoals simpele dieselolie werkt daar ook op, maar thinner in principe ook doordat er meestal ook iets van Hexaan in zit. Of simpeler gezegd thinner bevat ook een klein bestanddeel wasbenzine.

Trax

Bericht door Trax » 06 jan 2011, 17:37

Maak meeste prut schoon met wasbenzine, kost 1.60 per liter bij supermarkt. De gele huisvrouw afwas handschoenen matchen, samen met de goedkope tandenborstels.

Dit is in mijn mening handige en goedkope manier van poetsen. Voor verwijderen van hardnekkige zooi gebruik ik thinner, alleen vinden sommige materialen zoals rubber en sommige soorten plastic dit iets minder prettig.

daNpy

Bericht door daNpy » 06 jan 2011, 18:22

Hmm goede tip, thinner is wel iets duurder als wasbenzine (4 euro :lol: )
Terpentine was 2,50.

Niall

Bericht door Niall » 06 jan 2011, 18:31

We hebben hier op het werk een oplosmiddel in de combinatie Xyleen en NMP. Heel vies goedje maar je krijgt alle soorten verf en verfresten ermee weg. :mrgreen:

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 06 jan 2011, 22:25

Sebring NL schreef:Ik heb altijd een goed trucje om vieze handen incl nagelriemen enz schoon te krijgen , namelijk gewoon 1 0f 2 auto's wassen aan het einde van de dag! Vooral het uitwringen van de zeem (mits natuurzeem) helpt volgens mij goed, het is echt een weekproces, gaat prima met heet water. Eerst je handen wassen met garagezeep, zodat het losse vuil weg is natuurlijk, dat wil je neit in je emmer. Maar wat tussen je vingerafdruk enz zit (bij mij is het meestal duim die zwartig blijft) is weg na het wassen. Feitelijk ook logisch, het is niet anders dan 15 minuten je handen wassen, dat doe je gewoon niet. Maar een wagentje even doen, snijdt het mes aan twee kanten!

Met teveel garagezeep krijg je echt kleine open wondjes, en van thinner in aanraking met je huid heb ik helemaal schrikbarende verhalen gehoord van artsen. Vroeger rende ik heen -en weer tussen de telefoon, werkplaats, kantine, spuiterij en showroom, dus 20.000 keer op een dag je handen wassen met garagezeep, dat zag er niet best uit na een week.
Gewoon de vaat doen werkt ook goed. Ik heb geen vaatwasser, vandaar dat ik het weet. :)

Trax

Bericht door Trax » 06 jan 2011, 23:25

Ben trouwens ook goede klant van de plaatselijke 24h carwash, waar je voor paar euro je olie in de wasplaats achterlaat.

wim breman

Bericht door wim breman » 07 jan 2011, 12:37

Zoals Bert al aangaf is het uitkijken met diverse middelen vanwege opname door de huid.
In de schildersbranche is de ziekte OPS bekend waarbij door inademing van de dampen de hersenen worden aangetast.
Dus voorzichtigheid is een must.

Plaats reactie