BBS vraagt faillisement aan

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Michel P

Re: BBS vraagt faillisement aan

Bericht door Michel P » 05 jan 2011, 16:17

RVV schreef:En dat om 4.21 's nachts :bag: :D
En hij was om 23.00 uur begonnen met typen :forum: :mrgreen: :mrgreen:

Sebring NL

Bericht door Sebring NL » 05 jan 2011, 16:34

RVV schreef:En dat om 4.21 's nachts :bag: :D
Haha, nee, ben niet om 23u al begonnen, dat moet een foutje zijn. Was pas na 3en thuis.

InjectTheVenom

Bericht door InjectTheVenom » 05 jan 2011, 17:41

Zouden ze nou eindelijk eens wakker worden en de prijzen naar een fatsoenlijker niveau laten zakken :?
JP schreef:....en opnieuw;
BBS meldet überraschend Insolvenz an
Der Felgenhersteller BBS mit Sitz in Schiltach im Schwarzwald hat beim zuständigen Amtsgericht Insolvenz angemeldet. Das Werk Herbolzheim soll verkauft werden. Für die Belegschaft kommt der Schritt völlig überraschend. Kurz vor Weihnachten war noch von Millionen-Investitionen die Rede.
rest; Frankfurter Algemeine

Werk Herbolzheim (waar de normale straatvelgen gebouwd werden) word zeer waarschijnlijk aan Ronal verkocht.
Werk Schiltach (waar Rennsportfelgen en exclusieve velgen worden gebouwd, zoals F1) blijft BBS.

Downforce Hans

Bericht door Downforce Hans » 06 jan 2011, 17:37

Sebring NL schreef:
Downforce Hans schreef:@Sebring,

Jij hebt ook wel overal verstand van zeg.
Dat grote fabrikanten jou nog niet ingehuurd hebben als trouble shooter.
Jij weet ook zomaar wat de gedachtengang is bij Porsche en welke overeenkomst ze met een leverancier hebben gemaakt, ik ben onder de indruk. :thumbup:
Zeker ook recentelijk de velgen onder een nieuwe Porsche vandaan gehaald en ze zonderbanden vergeleken en gewogen.
Laat me niet lachen man,denk jij nou echt dat porsche geen kwaliteitskrant velgen laat monteren.
In Italië wordt ook gewoon prima materiaal gebruikt en gebouwd..

Grtz,hanz06

P.S. Wat doe jij eigelijk voor werk, ben je toevallig soms al manager bij bijvoorbeeld een multinational ?
Kijk even naar het nieuwe Fuchs wiel. Ligt bij Pon Leusden in de showroom zonder band.

Normaal hebben ze BBS en een ander merk, en vroeger natuurlijk Fuchs. Alle voorgaande Porsche wielen heb ik geen enkel commentaar op, alleen nu zijn ze kennelijk ook gezwicht.

Helaas maakt Fuchs de nieuwe 'Fuchs' velg in Italie, en daar maak ik me zorgen over, zeker gezien de afwerking.

Fraai sarcamse :D. Maar om er even serieus op in te gaan, is jouw mening dat het er lekker aan toe gaat bij autofabrikanten? Snap niet dat ze zich zo in de zak laten naaien door Europese en nationale lobby's. Er is toch onderhand geen enkele grote fabrikant meer die auto's maakt waar ze echt trots op kunnen zijn. Carlos Ghosn zei het al, er zijn geen problemen die geweldige producten niet op kunnen lossen. Alleen is elk nieuw product van vrijwel elk merk een tegenvaller. Kijk naar BMW. De nieuwe 5. Niet best hoe dat in elkaar zit. M gaat turbo's gebruiken. Kijk naar Toyota, elke dag een andere terugroepactie. Het is een fundamenteel probleem, fabrikanten maken auto's die bestaan uit onderdelen die de laagste bieder maakt met het slechtste contract. Niet degene die de beste onderdelen maakt.

Denk dat ik genoeg ervaring heb om te stellen dat de kwaliteitsauto's van de jaren 90-2000 niet meer terug gaan komen in de nabije toekomst. Autofabrikanten worden natuurlijk door cijfers gerund, maar de toleranties en R&D zijn echt van bedenkelijk niveau, zeker vergeleken met 20-10 jaar geleden. Het is ook niet meer te testen omdat de auto's zo ingewikkeld zijn geworden. Het is schier onmogelijk om een goede auto te maken waar je 25 of 35k voor gaat krijgen. Het is om moe van te worden wat een technische problemen jonge auto's nu al hebben als ze een paar jaar oud zijn, ik denk dat mensen als Fabian, die dicht bij het vuur zit, dit wel kan onderschrijven. Ook autojournalisten, mensen in de toelevering, aftermarket, schadeherstel, dealers, vrije garages, mensen die bij fabrikanten vieze handen krijgen of een das dragen, iedereen die ik erover spreek kan er niet omheen. Ze weten het zelf. Ik was jaren geleden bij een grote Mercedes-dealer in Duitsland, waar een aantal Maybachs stonden in een hoek van de werkplaats met Maybach-hoezen erover. Mijn toenmalige werkgever vroeg ernaar, en het bleek dat ze allemaal met exact 800 km precies stilvielen. Niet meer aan te krijgen.

Merken als Saab en Volvo zijn de laatste decennia verkracht door resp. GM en Ford. Er is niks meer van over. Wat een sneue troep, dat ze voor de nieuwe 9-5 hetzelfde geld als BMW voor een 5 durven vragen. Volvo is nog erger, XC90, C70, V50 etc. Het is te sneu voor woorden. De Volvo met automatisch remsysteem die VOL achterin een vrachtwagen klapt tijdens de presentatie, alleen omdat de accu plat is geweest de avond ervoor. Tuurlijk, kinderziektes. Gaspedaal van Toyota, tuurlijk, overdreven amerikanen. Honda's die affikken door raamschakelaars, tuurlijk, gebeurde in 1980 ook. Het feit dat je bij een Volvo C70 het luchtfilter kan vervangen zonder de kap te ontgrendelen omdat de naden zo enorm en ongelijk zijn is ook toeval. En dat je bij een XC90 na 3 uur rijden met elk verlicht knopje in het interieur je sigaret aan kan steken omdat het gloeiend heet is , draagt ook bij aan de veiligheid. Mercedes ML , Renault Laguna II , het is echt geen toeval. Troep van de bovenste plank.

Ik heb testauto's gezien in het echt, en ook bijv. de grote uit-elkaar-haal testen van de duitse magazines van auto's na duurtest spreken boekdelen. De meeste grote namen moet zich DOOD schamen. Dat Porsche en BMW goed draaien is misschien hun redding , en hoeven ze niet op het laatste duppie te kijken, maar je ziet zelfs bij Toyota, de meest liquide partij op de markt, dat het helemaal de verkeerde kant op gaat met de kwaliteit. Japanse arbeidsethos etc, geile designcentra in Nice etc, het maakt niet uit, WELKE toyota wil IEMAND nou nieuw hebben? Ik heb zelf voor Toyota gewerkt en de memo's gezien dat Prius' de eerste 25.000 km nog niet zo zuinig is als in de folder. 25000km!!! Dat is 3 jaar voor de meeste eigenaars !

Het is niet best als mensen met interesse in auto's dit niet zien, van het normale koperspubliek, dat nog steeds denkt dat Alfa's roesten en Volvo's de veiligste auto's ter wereld zijn mag je niet anders verwachten.

En de fabrikanten kan je feitelijk ook niets verwijten. De kosten lopen zo hoog op , en ze kunnen geen kant op. Vakbonden, milieueisen. Europa kan ze steeds minder schelen, en in de zgn. Emerging Markets durven ze het sowieso wel aan om met klote-producten de concurrentie met domestische merken aan te gaan. Het allerslechtste wat je momenteel met je geld kan doen, is een autofabriek beginnen.

En helaas lijkt het erop dat een legende als BBS daar de dupe van is. Ben het met vorige posters eens dat het merk waarsch niet gaat verdwijnen, maar het is writing on the wall. Er gaan er nog veel meer volgen, zeker nu de overheidsstimuleringen ophouden . Wellicht is de beroerde kwaliteit van auto's hun redding, want de huidige auto's zijn na 7-10 jaar echt op. En tijdens hun leven al beduidend slechter dan een Audi 80 of BMW E30 nu na 25 jaar zijn.

Stemmen gingen al op dat men express auto's minder goed maakt om in de breedte geld te kunnen verdienen in de werkplaats. Lijkt me erg ver gezocht, maar het is een verhaal dat je bijv. over Mercedes wel hoorde na de W124, en dat is 14 jaar geleden. Bij BMW bijv. is het na de E39 wel bergafwaarts gegaan met bouwkwaliteit, hoewel de E60 wel een beter STURENDE auto was met mooie ondersteltechniek (hybride koets etc) . Maar het interieur is een stuk minder. Motoren zijn een evolutie dus dat lijkt goed te gaan. Porsche heeft een dark-age gehad met de eerste Boxsters en 996, een soort drama qua lak en afwerking, vooral interieur-wijs. Je zal je 993 hebben ingeruild en dan in een 996 stappen. Om over MB nog maar te zwijgen, C-klasse W203 , een ramp. De E-klasse W210, roest als een Alfasud. Vito? Als het een Toyota was geweest hadden de topmannen van het gebouw gesprongen.

Ik denk dat als men over 50 jaar terugkijkt op de auto's van 2005-2015, die als slecht bekend staan. Wat er voor in de plaats moet komen weet ik ook niet, maar dit gaat helemaal mis.
Heel mooi verhaal..........
Maar wat wel grappig is,is dat een kennis van mij bij Toyota werkte en te maken had met de ontwikkeling van nieuwe producten.
Waar werkte jij bij Toyota en wat was je functie precies, misschien kent hij jou wel......?
Je bent wel bij heel veel autobedrijven achter de schermen geweest en ik heb nog geen reden om daar aan te twijfelen maar wat heb jij voor werk gedaan dat je dit van zeer nabij hebt kunnen mee maken?
Dat auto`s na 500 km ineens niets meer doe hoeft natuurlijk niks met kwaliteit van toeleveranciers te maken hebben.
Dat kan alles met de comlexiteit van electronica te maken hebben.

Femme

Bericht door Femme » 06 jan 2011, 18:15

Sebring NL schreef:Stemmen gingen al op dat men express auto's minder goed maakt om in de breedte geld te kunnen verdienen in de werkplaats. Lijkt me erg ver gezocht, maar het is een verhaal dat je bijv. over Mercedes wel hoorde na de W124, en dat is 14 jaar geleden. Bij BMW bijv. is het na de E39 wel bergafwaarts gegaan met bouwkwaliteit, hoewel de E60 wel een beter STURENDE auto was met mooie ondersteltechniek (hybride koets etc) . Maar het interieur is een stuk minder. Motoren zijn een evolutie dus dat lijkt goed te gaan.
Ik heb een E39 van '98 en daar gaan ook gewool veen lullige dingen aan stuk. Zo zijn de gasdempers van de achterklep nu al weer stuk (drie jaar geleden vervangen) en breken alle knoppen op de middenconsole onvermijdelijk door midden. Ik ben het wel met je eens dat de E60 wat betreft materiaalgebruik in standaardtrim tegenvallend is. Ik heb 142.000km gestuurd in een E90 en was juist zeer tevreden over de bouwkwaliteit. De auto had nagenoeg geen problemen en bleef goed sturen. Waar ik me wel erg aan stoor is dat BMW gewoon geen auto's kan bouwen die een rammel- en kraakvrij interieur heeft. Die doet enorm afbreuk aan de perceptie van de bouwkwaliteit.

Ik heb voor Tweakers.net veel te maken met computer hardware en consumentenelektronica en daar zie je dat er een schrijnend gebrek aan zorg en aandacht is voor het ontwerp van producten. Er zijn maar weinig fabrikanten die er serieus werk van maken. Met design bedoel ik niet alleen de esthetische aspecten maar alles dat te maken heeft met de functionaliteit, de ergonomie, het uiterlijk en de constructie van een product. Uit discussies met onze gebruikers maak ik op dat er bij een grote groep gebruikers weinig waardering is voor het werk van ontwerpers en engineers, terwijl het zeker niet makkelijk is om een goed product te ontwerpen. Deze mensen kijken naar de specificaties en functionaliteit van een product en zijn nauwelijks geïnteresseerd in de implementatie, die vaak nogal brak is. Je merkt aan alles dat kostenreductie en beperking van de ontwikkelingstijd de belangrijkste overwegingen zijn die tijdens het ontwerpproces worden gemaakt. Aan de andere zie je overigens ook dat een fabrikant als Apple wel succesvol is met designproducten die een prijspremium hebben. Apple is in deze markt echter zo'n beetje het enige bedrijf dat een consequente ontwerpfilosofie heeft en erin slaagt om producten tegen hogere prijzen aan de man te brengen. Andere fabrikanten proberen het wel eens maar zijn vaak niet succesvol. Vaak zijn hun ontwerpen ook gewoon niet zo sterk.

Ik heb hier nu een Sony NEX-camera naast me liggen met daarop een oud Vivitar-objectief uit de jaren '70 of '80. Voor zover ik weet was het destijds gewoon een mainstreamproduct. Toch is het vervaardigd uit metaal, oogt en voelt het solide en heeft het een prachtige doelmatige en tijdloze vormgeving. De lens verkeert nog in uitstekende staat en kan ondanks zijn leeftijd van dertig jaar nog tientallen jaren mee. De meeste hedendaagse consumentenproducten worden ontwikkeld voor een gebruiksduur van een paar jaar en daarna kun je ze weggooien.

De schraalheid in de automobielindustrie vind ik vergeleken met de elektronicaindustrie nog wel meevallen alleen zijn het hier blijkbaar de onzichtbare kostenbesparingen die de kwaliteit in gevaar brengen.

Sebring NL

Bericht door Sebring NL » 06 jan 2011, 18:17

Hans,

Vanwege privacy ga ik niet met naam en toenaam noemen waar ik gewerkt heb. Indien je erg nieuwsgierig bent wil ik het je best per PB vertellen :D
Maar wat wel grappig is,is dat een kennis van mij bij Toyota werkte en te maken had met de ontwikkeling van nieuwe producten.
Waarom is dat grappig :D Zo erg om te lachen zijn de producten de laatste jaren niet meer. Laat hem mijn verhaal maar lezen, hij zal het alleen maar beamen als hij eerlijk is. Zodra zijn 'Toyota-pet' nog op staat, misschien niet. Vraag hem dan maar eens naar de Dcat Avensis' .

Het is niet alleen werk waardoor ik veel achter de schermen kom, ik ken ook veel mensen in NL en daarbuiten die in de automotive sector werkzaam zijn. En dan lul je natuurlijk veel over auto's, en vooral over de dingen die niet algemeen bekend zijn / mogen worden. Momenteel ben ik al jaren zelfstandig en aan geen enkel merk gerelateerd, heb al sinds mijn 18e fulltime dagelijks met allerlei nieuwe , oude en klasieke straat- en raceauto's te maken

De Maybach-achtige euvels zijn idd niet altijd een kwaliteitskwestie, maar ik wilde slechts onderschrijven dat de auto's zo complex zijn geworden dat zelfs een Maybach (en MB heeft daar wel wat 'budget' voor gehad) niet meer goed te testen is. Ditzelfde geldt op lager niveau voor de toeleveranciers die de spullen maken in de Maybats.

EDIT

@ Femme. Helemaal met je eens. Het is logisch dat "mijn" verhaal ook op gaat in andere sectoren als bijv consumer electronics. De hoge grondstofprijzen etc zijn een belangrijke reden om bijv. veel kunststof te gebruiken ipv alu of andere metalen. Toch zie je dat bij de E39 etc, het gebruikte plastic in bijvoorbeeld het koelsysteem schandalig is. Trek de thermostaat maar eens van een M5X af en je schrikt. Waterpompen op E36 etc. Forget about it. Een schande.

E90 is idd qua interieur niet echt verkeerd , hoewel de oudste nog niet zo oud zijn natuurlijk. Vriend van mij deed 180K in 4jaar tijd in 330d, auto was van binnen als nieuw. Echter, wij hebben een E38 V12 staan, 200.000 km en de motor ziet eruit als nieuw. Geen drupje olie, niets. E65 740Li van 2005 die hetzelfde leven heeft en nu 145.000, ziet er van binnen en onder de kap een stuk slechter uit. Zelfde gebruik.

Niall

Bericht door Niall » 06 jan 2011, 18:37

Ik heb als persoon die werkzaam is voor een automotive toeleverancier heel veel meegemaakt bij toeleveranciers van BV Daimler BMW enz.

Veel kan ik beaamen, maar de grootste oorzaak zijn de broekies van begin 20 welke een opleiding strategisch inkopen hebben gedaan en dan denken jou te vertellen dat je het voor 50% goedkoper kan maken met dezelfde kwaliteit. Dat is een van de grootste oorzaken van de hudige problematiek + dat klanten zoals Valeo niet luisteren en dat daar de mensen die er werken maandelijks wisselen :goodnight:
Laatst gewijzigd door Niall op 06 jan 2011, 19:49, 1 keer totaal gewijzigd.

Sebring NL

Bericht door Sebring NL » 06 jan 2011, 18:43

Niall schreef:Ik kan als persoon die werkzaam is voor een automotive toeleverancier heel veel meegemaakt bij toeleveranciers van BV Daimler BMW enz.

Veel kan ik beaamen, maar de grootste oorzaak zijn de broekies van begin 20 welke een opleiding strategisch inkopen hebben gedaan en dan denken jou te vertellen dat je het voor 50% goedkoper kan maken met dezelfde kwaliteit. Dat is een van de grootste oorzaken van de hudige problematiek + dat klanten zoals Valeo niet luisteren en dat daar de mensen die er werken maandelijks wisselen :goodnight:
+1. Dat bedoel ik. Ran by numbers, not quality.

Erger me ook groen en geel aan berichten in het 'bovag krantje' van nieuwe hoge bestuurders in automotive die daar voor bij Ahold of een of ander ministerie hebben gewerkt. Altijd een slecht idee. Menig slimme vent heeft zijn tanden stukgebeten op automotive na een geweldige carriere in andere branches.

Downforce Hans

Bericht door Downforce Hans » 06 jan 2011, 19:00

Sebring NL schreef:Hans,

Vanwege privacy ga ik niet met naam en toenaam noemen waar ik gewerkt heb. Indien je erg nieuwsgierig bent wil ik het je best per PB vertellen :D
Waarom is dat grappig :D Zo erg om te lachen zijn de producten de laatste jaren niet meer. Laat hem mijn verhaal maar lezen, hij zal het alleen maar beamen als hij eerlijk is. Zodra zijn 'Toyota-pet' nog op staat, misschien niet. Vraag hem dan maar eens naar de Dcat Avensis' .

Het is niet alleen werk waardoor ik veel achter de schermen kom, ik ken ook veel mensen in NL en daarbuiten die in de automotive sector werkzaam zijn. En dan lul je natuurlijk veel over auto's, en vooral over de dingen die niet algemeen bekend zijn / mogen worden. Momenteel ben ik al jaren zelfstandig en aan geen enkel merk gerelateerd, heb al sinds mijn 18e fulltime dagelijks met allerlei nieuwe , oude en klasieke straat- en raceauto's te maken

De Maybach-achtige euvels zijn idd niet altijd een kwaliteitskwestie, maar ik wilde slechts onderschrijven dat de auto's zo complex zijn geworden dat zelfs een Maybach (en MB heeft daar wel wat 'budget' voor gehad) niet meer goed te testen is. Ditzelfde geldt op lager niveau voor de toeleveranciers die de spullen maken in de Maybats.

EDIT

@ Femme. Helemaal met je eens. Het is logisch dat "mijn" verhaal ook op gaat in andere sectoren als bijv consumer electronics. De hoge grondstofprijzen etc zijn een belangrijke reden om bijv. veel kunststof te gebruiken ipv alu of andere metalen. Toch zie je dat bij de E39 etc, het gebruikte plastic in bijvoorbeeld het koelsysteem schandalig is. Trek de thermostaat maar eens van een M5X af en je schrikt. Waterpompen op E36 etc. Forget about it. Een schande.

E90 is idd qua interieur niet echt verkeerd , hoewel de oudste nog niet zo oud zijn natuurlijk. Vriend van mij deed 180K in 4jaar tijd in 330d, auto was van binnen als nieuw. Echter, wij hebben een E38 V12 staan, 200.000 km en de motor ziet eruit als nieuw. Geen drupje olie, niets. E65 740Li van 2005 die hetzelfde leven heeft en nu 145.000, ziet er van binnen en onder de kap een stuk slechter uit. Zelfde gebruik.
Grappig in de zin van dat jullie misschien wel samen gewerkt hebben...........

Plaats reactie