pimmetje schreef:Dat meten vind ik ook raar, De brandweer zei dat het om 8 meet eenheden ging, op 8 verschillende plekken.
Welke manier wordt er gebruikt?
Simpele dreager buisjes? Of met een iets als Dräger X-am® 7000 (werkt met infrarood en kan diverse stoffen detecteren). Of gebruikens wordt er een simpele gasmeter gebruikt met een verbrandingskolom?
Zit er op DF niet iemand die bij de brandweer zit/zat?
gr Pim
Die is er idd, alleen ben ik geen WVD'er (waarschuwing en verkennings dienst) Wat ik weet is dat er met buisjes gemeten wordt, en dan op specifieke stoffen. Dit onder leiding van een AGS (Adviseur gevaarlijke stoffen) Een AGS heeft altijd een scheikundige opleiding op universitair niveau.
Dat er geen gevaarlijke stoffen vrijkomen is natuurlijk flauwekul, het is alleen zo dat de concentratie gevaarlijke stoffen dermate laag zijn dat ze geen direct gevaar voor de volksgezondheid opleveren.
Dat ze het (on)gecontroleerd uit laten branden is niet meer dan logisch, je wilt in dit geval dat de gevaarlijke stoffen zoveel mogelijk volledig verbranden. Dus het is idd een beetje publiek straaltjes, en zoveel mogelijk uitbreiding naar naast gelegen panden voorkomen.
@Achmed, ik zit in regio Haaglanden. Dus niet aan het werk daar, het is overigens niet ondenkbaar dat er vanuit Haaglanden ook nog die kant opgegaan wordt.