rolkooi inbouwen in E36 Sedan

Van trackdays tot F1, van Zandvoort tot Laguna Seca, hier gaat het om de laatste honderden van seconden.
Plaats reactie
Erik dB

Re: rolkooi inbouwen in E36 Sedan

Bericht door Erik dB » 03 jan 2011, 23:50

siegerdehaan89 schreef:en voor aanzienlijk minder heb je bij messink een laskooi en veeel uitgebreider.......
Tja, misschien wel, maar daar zie je ook wel eens wat serieus broddelwerk vandaan komen. Sowieso ziet bovenstaande E36 er wel ERG netjes uit.

Sebring NL

Bericht door Sebring NL » 03 jan 2011, 23:54

siegerdehaan89 schreef:en voor aanzienlijk minder heb je bij messink een laskooi en veeel uitgebreider.......

agreed. zou altijd nw laten maken. de ene e36 is de andere niet in het zijn niet de extra kosten denk ik gezien totaalplaatje

Hielke

Bericht door Hielke » 04 jan 2011, 14:21

Ik denk dat Reind niet het mooie van de kooi voor ogen had toen hij die keuze maakte.

Het ging hem erom of het product nu of later in de Aprisco cup ingezet kon worden 8)

Trouwens, als ik naar die schroefkooi kijk vind ik het er heel erg netjes uitzien.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 04 jan 2011, 14:32

Erik dB schreef:
Tja, misschien wel, maar daar zie je ook wel eens wat serieus broddelwerk vandaan komen. Sowieso ziet bovenstaande E36 er wel ERG netjes uit.
+1

Je ziet gewoon een hoop prutswerk voorbij komen. Laswerk wat door een 1e jaars LTSer gedaan lijkt, kooien die slecht of niet afgelast zijn, ontwerp is niet over nagedacht, onbekende staalkwaliteit enz. Als je zelf niet bekend bent met die materie dan kan je beter wat meer uitgeven bij een erkende bouwer als voor zo'n Messink klimrek.

Die Wiechers kooien die ik gezien heb zitten qua constructie wel heel goed in elkaar. Je pakt alleen niet op alle punten dezelfde stijfheid als een volledige laskooi.

Reind

Bericht door Reind » 04 jan 2011, 16:28

Als je de kooi monteerd om de primaire reden niet te verongelukken bij een flinke koprol zit je met een Wiechers kooi wel goed.

Some hard evidence. De kooi was eigenlijk het enige wat nog in tact was van die auto.
http://www.youtube.com/watch?v=Kg5HWiL5VgM" onclick="window.open(this.href);return false;

En meer carr.stijfheid gaat je ook geen secondes brengen. Blijft wel een feit dat ze duur zijn!!! Ik bedoel € 850 voor 45 kilo staal vind ik wat overdreven. Maargoed, er is genoeg vraag (maanden levertijd) dus als bedrijf ben je gek dat daar niet van de profiteren.

cork

Bericht door cork » 05 jan 2011, 23:34

Hmmm ja ik twijfel er ook nog steeds wel wat over. Je ziet bijvoorbeeld ook bij 'mijn' kooi dat een aantal lassen niet eens rondom doorgelasd zijn. Het laswerk zelf ziet er wel oke uit. Het is niet zo dat je door de slak de las niet meer kan zien ofzo.

Ik laat er dan ook eerst iemand naar kijken die echt zijn hele leven gelast heeft. Daar heb ik echtwel vertrouwen in.
Als hij zegt dat hij het niet ziet zitten omdat het nooit sterk genoeg wordt heb ik verkeerd gegokt en schenk ik hem aan de gemeente als eerste officiele Messink klimrek. Ik heb btw. ook hele positieve verhalen over zijn laswerk gehoord en dan weer slechte over andere officiele bedrijven !?

Ben het wel met de rest eens dat die kooi van Wiechers er erg goed uitziet en bovendien ook errug goed past !

We gaan het zien. Wie weet maak ik wel wat foto's als de kooi erin zit en anders mag je hem altijd op een trackday komen bekijken. Iedereen in ieder geval alvast bedankt voor de hulp. Eindelijk een forum waar je echt iets mee kunt. :thumbup:

Sebring NL

Bericht door Sebring NL » 05 jan 2011, 23:38

Ik wil geen namen noemen, maar heb van bekendere namen ook wel broddelwerk gezien.

Heb even wat posts hier doorgezocht met Messink kooien (nee, noem geen namen) en moet zeggen dat het niet SUPER kwalitatief er uit ziet qua laswerk, maar ook zeker niet link ofzo. Moet het in het echt zien, maar , heb wel professioneler gezien.

Onze Vlasblom kooi is ook niet zo mooi gelast, maar wel goed. Ik denk dat je zelf enige ervaring met lassen moet hebben om hier over te oordelen

@ OP

Denk dat je een nieuwe kooi moet laten maken. Qua kosten niet killing gezien totale kosten. En dan, lekker de 'torentjes' gebruiken en je helemaal scheel lassen.

Damir Vukovic

Bericht door Damir Vukovic » 06 jan 2011, 10:09

Ik vind eigenlijk dat als mensen met modder gaan gooien in deze draad en daarbij man en paard noemen, dat dat vergezeld moet gaan van een concrete referentie en liefst een foto van het broddelwerk in kwestie. Prak er wat foto's naast van hoe het wel moet en we leren er allemaal iets van.

Anders krijgt het iets van een zure ouwewijvenclub.

Sebring NL

Bericht door Sebring NL » 06 jan 2011, 10:33

Denk dat het weinig zin heeft om 'man en paard' te noemen want dan komt er weer zo'n ontzettende discussie op gang. Iedereen heeft namelijk het idee dat zn eigen auto uitzonderlijk goed en mooi is opgebouwd

Heb wel wat afgelast in mijn leven (zie ook M5board verslag over opbouw E28) dus voor wat het waard is, de foto's die ik tot nu toe gezien heb geven mij de indruk dat aan de hand daarvan de kwaliteit niet onomstotelijk is. Dat soort dingen zijn zelfs aan de hand van foto's moeilijk uit te leggen aan een leek, het zijn vaak hele kleine details.

Er zijn ook wel kooien waarvan je op de foto al kan zien dat het top is. Dat heb ik hier niet, maar dat wil nog niet zeggen dat ik het 'broddelwerk' zou noemen. Een nuance dus.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 06 jan 2011, 10:38

@Damir:

Hier een voorbeeld van bijvoorbeeld een kooi die door Messink in een Clio gelast is:

Afbeelding

Fundatie alleen vastgepit. Dat geloof je toch niet. Is wel een voorbeeld van een paar jaar terug maar toch. Als je dus iets gaat laten maken bij zo iemand dan moet je er gewoon zelf bij blijven en er niet zomaar vanuit gaan dat het goed is. Maar goed dat zie je ook terug in de prijs. Alleen wat daarin wel zorgwekkend is, is dat iemand dat dus op een forum zet en vol trots plaatjes van zijn nieuwe kooi post. Maw totaal geen idee hebben waar ze mee onderweg zijn.

Nu is het voor een KNAF kooienbouwer ook niet altijd mogelijk om het 100% te krijgen als je geen kale koets zonder dak aflevert maar zoiets als hierboven is IMHO wel heel buitensporig. Daarop gebaseerd zou ik daar dus nooit iemand heen sturen.

Sebring NL

Bericht door Sebring NL » 06 jan 2011, 10:49

@ Bert

lijkt er op dat ze het vergeten zijn? Ligt wel een dikke las rechts naast.

Indien er nog een dak op de auto zit kan je ook met de 'torentjes' werken om overal te kunnen lassen.

Maar deze foto had ik nog niet gezien, dit is inderdaad onacceptabel.

cork

Bericht door cork » 06 jan 2011, 12:15

Ik heb zelf wel ooit lassen gehad op school. Moest toen een asbak lassen op de HTS. Ik kreeg uiteindeljik een 5,5 als ik de leraar plechtig beloofde nooit meer een lasapparaat vast te zullen houden hahaha.

We hebben toen ook proeven gedaan (trek- en belastingsproeven) met laswerk en het scheelt inderdaad enorm wie het braait en hoe goed een las is. Mijn broddellaswerk werd toen getest tegen de beste lasser van de klas en was ook gewoon veel minder goed, terwijl het door alle slak best stoer eruit zag. 8)

Lassen is idd echt een vak apart! Het voorbeeld van Bert zie je een hoop spetters en bij de voetplaat inderdaad alleen maar puntlassen waarmee de voet van de kooi vastgezet is.

Valt me trouwens ook direct op, dat deze kooi blijkbaar vastgelast is aan het voertuig zelf. Terwijl de schroefkooi van Wiechers vastgbout wordt op zijn verstevigingsplaten. Nu is dat natuurlijk ook een schroefkooi, maar ik meende altijd dat dat de juiste manier was? Kan vandaag anders wel eff het reglement erop naslaan, als ik me erg ga vervelen.

Ik kan verder wel foto's van mijn kooi laten zien, waar volgens mij niet goed gelast is, maar ik weet niet zeker of het een Messink kooi is!! Wil dat dus wel doen maar niet met het idee om hem daarmee zwart te gaan lopen maken hier. Ik heb mijn info over las- en braaiwerk van klimrekken van andere fora gehaald, zoals het nurburgring forum.

Joy

Bericht door Joy » 06 jan 2011, 12:30

Vraag eens aan Bas Roos (die heel wat Wiechers kooien inbouwt) wat ie van Messink denkt...
In mijn ogen ben je niet slim bezig als je iets wat je leven moet redden laat maken door iemand die niet helemaal weet waar ie mee bezig is.

Plaats reactie