Video: Nick Heidfeld met F1 wagen op Nordschleife

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Bert ///M3

Re: Video: Nick Heidfeld met F1 wagen op Nordschleife

Bericht door Bert ///M3 » 02 jan 2011, 19:47

Dutch schreef:
Richardt. schreef:Mij lijken DTM auto's ook aardig geschikt om hard over de Ring te gaan.

Maarja, ten opzichte van een Zonda R oid. komen die wel wat pk's te kort natuurlijk.
Nou en. DTM-auto's zijn raceauto's. Dat maakt het grootste verschil.

Porsche 956 had ground effect. Daar kun je met een Zonda R niet tegenop. Ben ook wel benieuwd wat een Audi R15 of Peugeot 908 zou doen, ondanks vlakke vloer. 't Is wel weer technologie van 30 jaar verder. Hoeveel sneller was die 6.11 van Bellof ten opzichte van de snelste straatauto van toen?
Groundeffect is geen magisch item hoor. Dat wil alleen maar zeggen dat de body zo gevormd word dat de lucht onder de auto versneld word, en dus de druk verlaagd word. Je hebt dan sideskirts nodig zoals die in die tijd gebruikt worden om er voor te zorgen dat het niet aan de zijkant terug komt onder de auto. Bij auto's als een Radical word ook gebruik gemaakt van dit soort technieken, zo'n ding gaat daardoor ook bizar hard, een Radical cupauto zit ook rond de 2,5G in bochten geloof ik.

Ground effect is gewoon een benaming voor een manier om downforce te creëren, alleen de reden dat het zo krachtig is is omdat het oppervlak onder de body zo groot is, en daarom ook vrij snel verboden.

Dutch

Bericht door Dutch » 02 jan 2011, 23:00

We weten ook wel wat het is, en ik beweer nergens dat het magisch is. Maar zo 'gewoon' en 'alleen maar' is 't ook weer niet, juist door de reden die je zelf noemt: het feit dat de complete onderkant als vleugel fungeert.

De hoge bochtsnelheden in combinatie met het risico dat de zijskirts door een hobbel tijdelijk hun afsluitende werking niet hadden, waren de redenen voor het verbod. Hoewel we zeker bij prototypes hebben gezien dat een vlakke vloer net zo link kan zijn vanwege de lift die zo'n grote vlakke onderkant kan creëren over zo'n zelfde hobbel.

Richardt.
Auto: BMW G21 330i M-Sport

Bericht door Richardt. » 02 jan 2011, 23:36

Dutch schreef:
Richardt. schreef:Mij lijken DTM auto's ook aardig geschikt om hard over de Ring te gaan.

Maarja, ten opzichte van een Zonda R oid. komen die wel wat pk's te kort natuurlijk.
Nou en. DTM-auto's zijn raceauto's. Dat maakt het grootste verschil.

Porsche 956 had ground effect. Daar kun je met een Zonda R niet tegenop. Ben ook wel benieuwd wat een Audi R15 of Peugeot 908 zou doen, ondanks vlakke vloer. 't Is wel weer technologie van 30 jaar verder. Hoeveel sneller was die 6.11 van Bellof ten opzichte van de snelste straatauto van toen?
Ik vind een Zonda R toch meer race auto dan straatauto hoor :D

De aerodynamica van zo'n ding is ook niet mis en het heeft toch nog weer een bak extra pk's.

De DTM auto's zitten toch vast aan het regelement. Le Mans auto's zijn wel een goede optie, lijken me ook goede allround auto's wat dat betreft.

Plaats reactie