E36 ///M3 3.2 Individual- Nachtblau

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Bert ///M3

Re: E36 ///M3 3.2 - opknappertje :) - motor loopt!!

Bericht door Bert ///M3 » 02 jan 2011, 17:45

Klopt maar dan moet je je ook eens voorstellen hoeveel kracht er op die deksel staat. Ik weet de exacte afmetingen even niet uit mijn hoofd, maar stel dat het 3x8 is oid dan staat er meer als 2 ton kracht op die bouten :)

vwk

Bericht door vwk » 02 jan 2011, 17:59

Is het dan niet een beetje een ontwerpfout?
2 ton kracht wat op een M5*20 boutje staat wat met 8Nm vastzit, is toch ook niet veel?

daNpy

Bericht door daNpy » 02 jan 2011, 18:01

Wel even de kracht delen door het aantal boutjes (als het al 2 ton is).
En moment van aandraaien heeft niet veel te maken met de kracht op de bout.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 02 jan 2011, 18:04

Zou je moeten kijken wat de exacte afmetingen zijn en kijken naar de specificaties van het staal/de bouten.

Maar het zal je verbazen hoeveel een goede set bouten kan hebben. Bijvoorbeeld een set drijfstangbouten krijgt ook enorme klappen voor zijn kiezen, praat je op een hoog toerental vaak ook al over een paar ton. Zou je ook niet verwachten van 2 boutjes.

vwk

Bericht door vwk » 02 jan 2011, 18:09

Ik zat alleen te denken aan bijv. een schokdemperbout achter in de fusee, of een wielbout, waar resp. wat minder en veel druk op komt, maar wel flink wat Nm. heeft om vast te zetten.
Maar ik ben dan ook geen autotechnieker :)

Overigens, een set is vervangen door chrome-vrij, zou dat nog een reden hebben of is dat puur het RoHS verhaal?

vwk

Bericht door vwk » 07 jan 2011, 02:45

Vandaag was het eindelijk zo ver! Erg enthousiast was ik nog niet over de aanstaande vervanging, omdat ik geen idee had wat voor verschil het zou maken.

Vanaf 4000rpm was de motor echt fel, daaronder liep die wel maar niet echt bijzonder voor mijn gevoel.
Had ook wel een beetje last van Sieger, die kon me iets te goed bijhouden :mrgreen:

Dus boutjes los, dekseltje eraf, stekker los, solenoid eruit, nieuwe erin, dekseltje terug, boutjes aan, stekker vast en starten. 6min werk :D

Autodiagnos eraan, en alle adaptiewaarden gereset. Probleem was ook dat de CO niet in de buurt kwam van wat hij moest hebben, 0.6 was het beste en daar bleef die echt op hangen.

Motor even laten draaien en toen de meting.. CO steeg eerst naar 0.7, toen terug 0.6, 0.5, 0.23 en uiteindelijk een mooie constante 0.19!!
Ben ik echt blij mee zo'n lage waarde.

Toen verder de motor afgebouwd en gaan rijden. Wat een verschil! Is nu een uurtje of 3 geleden dat ik thuiskwam, en er zit nog een restant glimlach op m'n gezicht.
Wat een power onderin zit er in zo'n motor, het is gewoon een beul.

Stukje gaan rijden op de snelweg, dacht ik een vriend van me met zijn E34 M5 3.6 te zien richting benzinepomp. Ik zat met Sieger aan de telefoon om het goeie nieuws te delen, bij een parkeerplaats een paar km verderop. Einde gesprek met Sieger die vriend even gebeld, en hij was het.
Leuke was dat we elkaar al maanden op zaten te naaien over wie er sneller zou zijn. Ik voegde toevallig echt precies voor z'n neus in op de snelweg... Stukje gereden en wat runs gedaan..
Helaas voor de M5 moest hij zn meerdere erkennen.

Nou zijn er vast meer E36 M3's die een E34 M5 voorbij komen, maar deze M5 heb ik al een aantal keer in (mee)gereden, en is serieus snel.
E46 M3, E39 M5 kwam hij altijd voorbij dus dit was voor mij, zeker na de solenoid vervanging en daarmee de eerste echte goeie rijervaring met de M3, een zeer interessante en goeie benchmark :thumbup:

Morgen APK afmelden en eens met Wheelcare een afspraak maken over de velgen te laten polijsten en wellicht de harten in een andere kleur. Misschien kijk ik het wel aan, de harten zijn nog netjes, keertje schoonmaken en klaar.
Wil ik iets anders draai ik de banden eraf, schroef ze uit elkaar en kan het alsnog.
Lang leve de meerdelige velg.

Erik K.

Bericht door Erik K. » 07 jan 2011, 07:09

Een e34 3.6 M5 sneller een e39 M5 en jou auto nog sneller?! :hmmm:
Dat jou auto sneller is dat een e34 M5 3.6 geloof ik graag. Ik heb ook al eens een e34 M5 3.8 op z'n plek gezet met mijn M3. Met veel pijn en moeite kom ik de e46 M3 op snelheid ook voorbij, maar een goed lopende e39 M5 is echt andere koek. Daar kom je niet zomaar voor, zeker niet met een M5 3.6.

Weet niet of je mijn filmpjes kent, maar;
Ter verduidelijking:

De M5 hier bleek nadien op de rollenbank iets meer dan 391pk's te hebben en de M3 van een goeie 321.

vwk

Bericht door vwk » 07 jan 2011, 23:57

Ik ken je filmpjes inderdaad Erik :thumbup:

Over je opmerking:
Daarom heb ik het ook over "Nou zijn er vast meer E36 M3's die een E34 M5 voorbij komen, maar deze M5 heb ik al een aantal keer in (mee)gereden, en is serieus snel."

Het is ook geen gemaakte stelling dat de E36 M3 3.2 sneller is dan alle E39 M5's en E46 M3's.
Snap prima dat de ene motor beter loopt dan de andere, geldt zowel voor mij als voor de andere auto's.

Weet alleen dat met deze specifieke M5 tegen een E46 M3 een heel aantal runs zijn gemaakt, 100-160, 120-200, 100-ohne ende etc. etc. en de E46 M3 het aflegde. Dat kan wat zeggen over deze M5, of over de andere M3, of over de rijders.

De opmerking was bedoeld als geruststelling / maatstaaf voor mij over de prestaties van mijn M3, dat 'ie nu helemaal goed loopt en geen potentiële discussie over wat nou sneller is in de M5/M3 reeks.

Mijn auto rijdt zoals 'ie is, en welke auto's sneller/langzamer zijn is een grote secundaire bijkomstigheid :)

Erik K.

Bericht door Erik K. » 08 jan 2011, 08:21

Daar heb je helemaal gelijk in, de ene auto/motor en berijder is de andere niet ;)

Het is inderdaad duidelijk dat je een goed lopende M3 hebt :thumbup:

Stefan van Elst

Bericht door Stefan van Elst » 08 jan 2011, 16:30

Die van Vincent loopt goed.
Die van Erik loopt goed.
Maar welke van die 2 loopt er nou beter?
*hint* ;)

InjectTheVenom

Bericht door InjectTheVenom » 08 jan 2011, 18:51

Stefan van Elst schreef:Die van Vincent loopt goed.
Die van Erik loopt goed.
*hint* ;)
Geen van beiden want ze hebben geen benen maar wielen :lol:

vwk

Bericht door vwk » 12 jan 2011, 02:48

Stefan van Elst schreef:Die van Vincent loopt goed.
Die van Erik loopt goed.
*hint* ;)
Ach wellicht doet de gelegenheid zich een keer voor, volgens mij woont Erik niet echt in de buurt ;)

Gisteren van Enschede naar Oberhausen gereden en toen wel leuk kunnen spelen met een Cayman S.
Wat klinkt zo'n ding gaaf zeg als die vol gas langs komt bulderen!
Meneer was echter niet echt "sportief", normaal knipper ik ff met groot licht bij het "afscheid" en normaal gaat dat gepaard met een signaaltje alarmlichten maar helemaal niks. Jammer, misschien vond hij het toch niet zo leuk die E36 achter 'm aan. :mrgreen:

Ik heb van Tom V. zijn Schroth gordel overgenomen, die ga ik morgen even ophalen.
De HPS-jes komen helaas pas het einde van de maand binnen. Verder heb ik nog een LTW vlag besteld (de motorsport kleuren, linksvoor en rechtsachter) en moet ik van de week nog een setje achterlichten ophalen. De mijne uit de 328 waren zo lek als een zeef.
Daarnaast heb ik schijnbaar het "innenleucht pakket", met motorruimteverlichting en voetruimteverlichting die mee aan- en uitdimt met de rest van de interieurverlichting. Daarin alles vervangen voor LED's voor een wat frissere, moderne look. Idem voor de kentekenplaatverlichting.

Tot slot ben ik na een paar jaar toch uitgekeken op het zwarte ///M interieur. Zwart is uiteindelijk ook maar zo zwart.. Het is wel een "extended nappaleather" interieur, dus met echt leer op de deurpanelen met de dubbele stiknaden enzo. Ga de originele kleur na laten maken en dan het interieur in "Hazelnut" uitvoeren.
Ik vind het al jaren zo'n sjieke kleur, dat het nu met de ///M klaar het maar moet gebeuren,
Bijlagen
hazlenutnappaleatherbmwlk5.jpg
hazlenutnappaleatherbmwlk5.jpg (82.18 KiB) 1777 keer bekeken

///Martijn

Bericht door ///Martijn » 12 jan 2011, 08:28

vwk schreef:
Stefan van Elst schreef: Tot slot ben ik na een paar jaar toch uitgekeken op het zwarte ///M interieur. Zwart is uiteindelijk ook maar zo zwart.. Het is wel een "extended nappaleather" interieur, dus met echt leer op de deurpanelen met de dubbele stiknaden enzo. Ga de originele kleur na laten maken en dan het interieur in "Hazelnut" uitvoeren.
Ik vind het al jaren zo'n sjieke kleur, dat het nu met de ///M klaar het maar moet gebeuren,
Zijn erg weinig te vinden die Hazelnutkleur, want ook weinig geleverd volgensmij. Soms komen ze weleens voorbij op Ebay.
Laatst gewijzigd door ///Martijn op 12 jan 2011, 08:33, 3 keer totaal gewijzigd.

///Martijn

Bericht door ///Martijn » 12 jan 2011, 08:30

2x zelfde post :bag:

Erik dB

Bericht door Erik dB » 12 jan 2011, 08:46

Oei! Doen!

8)

Tim N

Bericht door Tim N » 12 jan 2011, 11:53

Zoekt doekje!

Als het klaar is kun je samen met Erik dB een interieur fap meet organiseren.
De mooiste kleuren hoor dat soort cognac/ karamel tinten.

Peter-Paul

Bericht door Peter-Paul » 12 jan 2011, 12:28

Zou gare vader stoelen kopen, en samen met de deurpanelen/achterbank wegbrengen naar http://www.rgsautobekleding.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

vwk

Bericht door vwk » 12 jan 2011, 13:01

///Martijn schreef:
vwk schreef:
Stefan van Elst schreef: Tot slot ben ik na een paar jaar toch uitgekeken op het zwarte ///M interieur. Zwart is uiteindelijk ook maar zo zwart.. Het is wel een "extended nappaleather" interieur, dus met echt leer op de deurpanelen met de dubbele stiknaden enzo. Ga de originele kleur na laten maken en dan het interieur in "Hazelnut" uitvoeren.
Zijn erg weinig te vinden die Hazelnutkleur, want ook weinig geleverd volgensmij. Soms komen ze weleens voorbij op Ebay.
Ik zit al tijden te zoeken, maar helaas zonder resultaat. Nu dus maar zelf regelen.
Weet jij misschien hoe het zit met de onderste helft dashboard, jij hebt het naar mijn weten wel in kleur, en de auto in de foto die ik poste weer niet, hoewel dat er ook wel origineel uit ziet.
Tim N schreef:Zoekt doekje!

Als het klaar is kun je samen met Erik dB een interieur fap meet organiseren.
De mooiste kleuren hoor dat soort cognac/ karamel tinten.
Is wel meteen het voordeel van leer :bag: :mrgreen:

Cognac kleur is zo gaaf, ook op de nieuwe bmw's is het ultiem :thumbup:
Peter-Paul Haars schreef:Zou gare vader stoelen kopen, en samen met de deurpanelen/achterbank wegbrengen naar http://www.rgsautobekleding.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Vader stoelen gaan los bijna nooit weg, plus dat ik ze niet vind zitten. Ik ben ook te lang waardoor de hoofdsteun zo hoog moet, dat die flapjes aan de zijkant van de hoofdsteun irritant worden.
Ben wel bezig met een setje nappa-lederen sportstoelen.

///Martijn

Bericht door ///Martijn » 12 jan 2011, 18:59

Ik zit al tijden te zoeken, maar helaas zonder resultaat. Nu dus maar zelf regelen.
Weet jij misschien hoe het zit met de onderste helft dashboard, jij hebt het naar mijn weten wel in kleur, en de auto in de foto die ik poste weer niet, hoewel dat er ook wel origineel uit ziet.
Bij mijn auto is de onderste helft van het dashboad ook die kleur, alsmede de middenconsole volledig (heeft die auto op jouw plaatje niet vanwege de armsteun). Daarnaast verder idem als dat plaatje.

vwk

Bericht door vwk » 12 jan 2011, 19:08

///Martijn schreef:
Bij mijn auto is de onderste helft van het dashboad ook die kleur, alsmede de middenconsole volledig (heeft die auto op jouw plaatje niet vanwege de armsteun). Daarnaast verder idem als dat plaatje.
Oke dank je! Is de middenconsole en onderste helft van het dashboard bij jou ook het normale materiaal, maar dan in kleur (zoals de achterpanelen van de stoelen in het plaatje), of leer?

Nogmaals bedankt :thumbup:

Sebring NL

Bericht door Sebring NL » 12 jan 2011, 20:29

Daar kom je niet zomaar voor, zeker niet met een M5 3.6.

Wanna try ? :banaan:

Erik K.

Bericht door Erik K. » 12 jan 2011, 20:34

Sebring NL schreef:

Ja hoor ;)

Sebring NL

Bericht door Sebring NL » 12 jan 2011, 20:35

Erik K. schreef:
Sebring NL schreef:

Ja hoor ;)

Ben wel benieuwd namelijk. Mijn M5 loopt echt lekker voor een 3.6, 99% standaard. Ik heb nu zelfs de std. chip er weer in, dus alleen AC delete en luchtpomp delete.

Erik K.

Bericht door Erik K. » 12 jan 2011, 20:44

Das mooi!
Wordt voorlopig niets met dit weer haha

Tim N

Bericht door Tim N » 12 jan 2011, 20:45

Battle of the longest slong!! :lol:

Wordt interessant 2x 3.2 M3 vs 3.6 M5 :?:

Plaats reactie