Hoe driving fun ben jij ? 116i of 530i ?

Dit is ons algemene autoforum.

Welk van deze 2 auto's zal jou de meeste driving fun bieden:

116i
12
29%
e60 530i
29
71%
 
Totaal aantal stemmen: 41

k33z
Berichten: 2885
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:45
Locatie: Leidschendam

Bericht door k33z » 07 feb 2007, 14:17

De 530i, een 116i lijkt mij gewoon helemaal niks.

Auto moet wel een beetje vermogen hebben. Ook al zal de 1serie erg goed sturen, zonder vermogen is het ook niks.

Speedster Vectra is natuurlijk heel ander verhaal. Een speedster klopt kwa rijbeleving op alle vlakken en een vectra op geen een ;)

530i zal niet supersportief rijden, maar een 116i heeft ook teveel nadelen om sportief te zijn. Daarom de 530i omdat je dan je driving-fun uit andere dingen haalt, luxe, mooie motor, enz.

De 530i zal mij dus meer driving-fun geven als ik moet kiezen.

Martijn
Berichten: 787
Lid geworden op: 02 feb 2006, 12:59

Bericht door Martijn » 07 feb 2007, 14:19

TOETTTTTTTTT TOETTTTTTTTTT sjjjjjjjjjjjjssssssjjjjjjjjjtttttttt

*stoomboot komt aan*

530i natuurlijk, wat moet ik met een BMW met een 4 cilinder :? (los van de koets waar hij inhangt)

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9414
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Bericht door Bert ///M3 » 07 feb 2007, 14:20

Ja het 1 serie chassis kan wel goed zijn en leuk insturen, maar als je op het gas gaat daarna met een adembenemend vermogen van 115 PK dan zet dat alsnog geen zoden aan de dijk. Het moet voor jezelf ook leuk blijven, als je gewend bent om normaal met 320 PK te rijden dan stap je niet voor je lol in zoiets.

Robin
Berichten: 55098
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Where the neons turn to wood

Bericht door Robin » 07 feb 2007, 14:22

Inderdaad Bert. Ik heb met een 116i gereden en Andre ook. Op nat kregen we 'm minimaal scheef in z'n 2. De rest kan je wel schudden. 5er is een 'lelijke' boot, maar je rijdt wel soeverein van a naar b en kan met die power op droog ook nog lekker dweilen. No brainer eigenlijk.

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 07 feb 2007, 14:30

Tom schreef:M'n 330i is nog steeds te koop he, dat weet je ;)
Klopt en wat doen we er aan, stel maar wat voor :wink:

Rebel
Berichten: 4800
Lid geworden op: 04 feb 2006, 12:46

Bericht door Rebel » 07 feb 2007, 14:39

Kun je voor mij geen uitzondering maken in de keuze Rico?
A3 1.6 of A6 3.0....

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 43047
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.51
Locatie: Boven Barcelona

Bericht door Arthur » 07 feb 2007, 14:45

Sshhttt, ze zijn aan het onderhandelen :wink:

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13426
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Bericht door Tristan » 07 feb 2007, 14:48

530i.

116i heeft geen power.

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 07 feb 2007, 15:10

Wel grappig dat iedereen het heeft over het hoge vermogen van de 530i en dat de 1 serie te weinig vermogen heeft.

Kijk als je een M3 gewend bent is 115pk heel magertjes. Maar dat geld ook voor een 530i.

Ondanks zijn 231pk op papier (oude uitvoering) voelt dat ding zo traag aan als dikke stront in een trechter, en dat vind ik een nog grotere tegenvaller als slechts 115pk in een 1 serie want daarvan weet je wel dat ie geen power heeft. Ik had serieus een snelle auto verwacht toen ik in die 530i stapte.

530i vermogen merk je niet 116i vermogen merk je niet, op papier is de 530i de sterkste auto in de praktijk is een 120d nauwelijks langzamer, en ook 100pk minder (edit in dit geval 60 pk minder want oude uitvoering), ik heb indertijd eens een e60 530i op de huid gezeten met mijn 120d, alleen boven de 200 reed ie langzaam weg. dat snapte ik toen niet, nu des te meer, Nou we weten allemaal wel dat dit een beetje erg rijbewijsgevaarlijkse sessies zijn in NL dus sneller boven de 200 is een beetje academisch van waarde.

Waar het mij omgaat is het gevoel op moment dat je achter het stuur zit en de eerste meters gaat rijden op de eerste rotonde bij de beier wist ik het al wel. Met zo'n stomme 1 serie ben je zelf aan het rijden en met een 530i word je gereden.
Dat laatste heeft natuurlijk niks met driving fun van doen.

Gebruikersavatar
Francisco
Berichten: 535
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:12
Locatie: Spijkenisse

Bericht door Francisco » 07 feb 2007, 15:28

116i geeft veel minder driving fun in dit geval dan de 530i.


In de 116i heb gewoonweg het vermogen niet om met het chasis spelen van de auto. Je kunt eigenlijk alleen meer heel scherp ondersturen. Als de motor je de snelheid toelaat voor zo iets.

De 530i mag dan wel zwaar en minder kwiek aanvoelen. Je hebt wel genoeg power om de traktie te verbreken. Een minder goede wegligging is hier juist je vriend. Door de wat minder strakke weglogging gaat ie ook wat eerder glijden, kun je meer gebruik maken van de power en balans.

En dat is voor mij meer driving fun dan in een auto rijden waarvan je elke seconde gewaar bent dat je er niet uit kunt halen wat erin zit (zie de miljoenen discussies 120d/118d hallelujisme v.s. 130i realisme).

Gebruikersavatar
Francisco
Berichten: 535
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:12
Locatie: Spijkenisse

Bericht door Francisco » 07 feb 2007, 15:28

hyj?

Gebruikersavatar
Cupra R
Berichten: 429
Lid geworden op: 16 jul 2006, 11:04

Bericht door Cupra R » 07 feb 2007, 15:55

530
max. vermogen 190 kW (258 pk)
massa leeg 1465 kg
topsnelheid 250 km/h
acceleratie 0-100 km/h 6,5 s

116
max. vermogen 85 kW (115 pk)
massa leeg 1220 kg
topsnelheid 200 km/h
acceleratie 0-100 km/h 10,9 s

Vaak halen de BMW's in de testen de waardes niet en doen over de acceleratieproeven meestal 0.5 tot 1 sec langer over de 0 naar 100.
Dan kijkende naar bovenstaande cijfers is een 116 gewoon traag en weegt zwaar in vergelijking met de echt veel grotere 530.

530 voor mij dus ik wil wel voorruit komen want de eerste de beste Suzuki Swift van 13000 euris rijd de dubbel zo dure 116 gewoon los.

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 07 feb 2007, 16:24

Cupra R je cijfers kloppen wel, alleen ik heb in een 231 pk uitvoering gereden ((vorige motor)

Shakes
Berichten: 8315
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:02
Locatie: 036

Bericht door Shakes » 07 feb 2007, 16:29

530 natuurlijk.
Heb samen met Cav een weekend 525D gereden en dat was gewoon prima.

N.

Robin
Berichten: 55098
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Where the neons turn to wood

Bericht door Robin » 07 feb 2007, 17:23

BMWs halen juist in onafhankelijke tests juist wel de opgegeven accelleratietijden, of ze zijn zelfs sneller dan de fabrieksopgave.

Bijv: 120d, 330i, 335i(4,8 0-60mph, 5,0 0-100kmh) 335d/535d incluis. 130i heeft wat een tractieprobleempje in vele tests ofzo :P

Anyway. fwiw.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22503
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Bericht door Niels » 08 feb 2007, 10:54

Driving fun betekend voor mij niet alleen korte bochtjes pakken en tussen de bochten volgas. Driften kan ik alleen met heel veel geluk dus of zo'n auto wel of niet mooi te driften is boeit mij al helemaal niet. Driving fun is voor mij ook gewoon genieten van voldoende koppel, mooi interieur en een mooi motor geluid. Een 116 zou me alleen maar ergeren dat doet een 318is met 140pk al. De motor is gewoon te klein (punt). Een auto (of motor) is voor mij een totaal pakket en alleen een goed weggedrag is dan zeker niet doorslaggevend. De 530i zou het dus zonder twijfel worden.

Andere opties zijn er genoeg maar daar gaat deze draad niet over. :wink:

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 08 feb 2007, 11:04

Kan iemand mij eens uitleggen waarom mij die 530i zo is tegengevallen ?

Ik ben geen courreur, heb een gemiddelde wagenbeheersing en hou best van een mooi totaal pakket.

Kijk een 116i zal nooit op de stoep komen te staan, daar is de auto te karig voor, maar dat is ook niet het uitgangspunt van deze poll. Maar wat ik dan zo opvallend vind is dat BMW wel een scherp, strak sturende auto weten te maken van een 116i en niet van een 530i.

Is het dan technisch niet mogelijk ofzo ? Of wil de 60+ grijze duiven doelgroep die kiest voor een 5 serie dit niet ? Want echt een 530i is qua rijden net zo iets als sex hebben met Rita Verdonk. (hypotetisch natuurlijk hé voor de inkop grappen :wink: )

Driving fun in een 530i ? schiet mij maar lek.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22503
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Bericht door Niels » 08 feb 2007, 11:14

Heeft allemaal met verwachtingen te maken Rico. Meer is het niet. Je rijdt met een M3 heen, communicatief en vrij straf geveerd en vervolgens stap je in een zaken sedan met een 3.0 motor. Wat voor verwachtingen had je ervan?

Het verbaast mij niets dat je de 530 tegen vindt vallen want dat vind je de 325i ook al immers. Qua kg en pk denk ik dat ze vergelijkbaar zijn.

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 08 feb 2007, 11:35

Niels schreef:Heeft allemaal met verwachtingen te maken Rico. Meer is het niet. Je rijdt met een M3 heen, communicatief en vrij straf geveerd en vervolgens stap je in een zaken sedan met een 3.0 motor. Wat voor verwachtingen had je ervan?

Het verbaast mij niets dat je de 530 tegen vindt vallen want dat vind je de 325i ook al immers. Qua kg en pk denk ik dat ze vergelijkbaar zijn.
Niels ikzelf heb mijn M3 ervaringen helemaal buiten dit vergelijk gehouden, domweg omdat het niet eerlijk is.

Maar ik heb wel mijn 325i touring ervaring meegenomen, want dat is was het uitgangspunt voor de opvolger.

Die touring die qua concept een jaar of 5 ouder is als een e60 5 serie, qua gewicht er niet voor onder doet. 35 kilo lichter. Die auto is meer een rijders auto dan een 530i. totaal onlogisch toch? Die 5 serie heeft nieuwere techniek, onderstel, stuurinrichting ed. En in alles voelt ie qua rijden minder aan dan ee 325i touring :?

CRZ
Berichten: 619
Lid geworden op: 09 okt 2006, 18:20

Bericht door CRZ » 08 feb 2007, 20:26

530, zou nooit van me leven aan een 116 denken. :roll:

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22503
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Bericht door Niels » 08 feb 2007, 21:22

Rico,

Een 5 heeft andere afmetingen m.b.t. wielbasis en spoorbreedte hetgeen veel invloed heeft op de stuureigenschappen en stabiliteit. Niet verbazingwekkend imo dat er verschil maarre......wat een zwaar kreng zo'n Touring :shock:

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Bericht door allen » 08 feb 2007, 21:33

Met alle respect maar wie deze vergelijking nu heeft verzonnen...
Als je nu eerst eens met een 520 vs 116 begint lijkt het me een stuk normaler.
Maar als het dan toch moet denk ik een 116. Kleiner. Ik vind de e39 al erg log. Verder ook vrij onoverzichtelijk met die dikke a-stijlen over de kronkelende dijkjes (waalbanddijk, lekdijk om maar wat te noemen).

Gebruikersavatar
Peter Tunissen
Berichten: 8386
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
Locatie: Weert

Bericht door Peter Tunissen » 08 feb 2007, 23:35

Ik ken beide auto's niet, maar heb wel ooit met hun Alfa tegenhangers gereden; 147 1.6 en 166 3.0.
En dan kies ik echt zonder een seconde twijfel voor de 147, verschil tussen een roeiboot met buitenboordmotor (zelf bijpeddelen als het hard moet) en de Queen Elisabeth II.
147 is zelf met 120pk een leuke auto om mee te gooien en te smijten, een 166 is niks, een rijdende Chesterfield voor bejaarden ja.

Er van uitgaande dat de BMW's vergelijkbaar rijden, doe mij die 116i maar.

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40146
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 08 feb 2007, 23:53

Tom schreef:Op papier is zo'n 530i nog niet eens zo gek vind ik. Qua cijfertjes he.
Dat vind ik ook, moet lekkerder zijn dan een 116i...

Gebruikersavatar
Fasteddie
Berichten: 684
Lid geworden op: 01 dec 2006, 21:44

Bericht door Fasteddie » 09 feb 2007, 08:36

116i ???...mensen, waar hebben we het over ????...
Mijn broertje rijdt een 118d...en doet daarmee al 2 jaar aan de "130i-CUP" mee...en dan wel op de openbare weg 8)
Op zich een leuke auto om mee te rijden (lease auto)....maar hij heeft ook wel eens een 116i meegekregen als vervangende auto....dat rijdt in vergelijking met die 118d gewoon klote !
WIE KOOPT UEBERHAUPT MET Z'N VOLLE VERSTAND EEN 116i ???????

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Berry1000RR, EricYellow, Majestic-12 [Bot] en 3 gasten