E30 conversies en andere BMW, pre 1991, modellen
- Joy
- Berichten: 10880
- Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24
Re: E30 conversies and other BMW pre 1991 cars.
Oh maar ik geloof wel dat een E30 V8 de snellere auto is daar niet van. Ik vind het alleen ten koste gaan van zaken waar ik zelf meer waarde aan hecht.
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: E30 conversies and other BMW pre 1991 cars.
knallen met die bak
het gaat niet alleen om sneller met een rondje zijn, het is DF
het moet niet zo zijn dat de eerste beste Fiat met gasinstallatie je inhaalt op het rechte stuk met Hielke achter het stuur, das zuur
face it, een standaard zeg 195pk M3 E30 is mooi, doch boring
standaard he, dus af fabriek! .
als je die standaard M3 leuk aanpast met lichtgewicht delen en stoelen e.d.
en sportonderstel en low profile tyres...
en dan een nette lichte V8 erin lepelt heb je een adrenaline booster en een heerlijk geluid :banaan:


het gaat niet alleen om sneller met een rondje zijn, het is DF
het moet niet zo zijn dat de eerste beste Fiat met gasinstallatie je inhaalt op het rechte stuk met Hielke achter het stuur, das zuur

face it, een standaard zeg 195pk M3 E30 is mooi, doch boring

standaard he, dus af fabriek! .
als je die standaard M3 leuk aanpast met lichtgewicht delen en stoelen e.d.
en sportonderstel en low profile tyres...
en dan een nette lichte V8 erin lepelt heb je een adrenaline booster en een heerlijk geluid :banaan:

- Sebring NL
- Berichten: 416
- Lid geworden op: 31 aug 2010, 13:09
Re: E30 conversies and other BMW pre 1991 cars.
@ Joy Dat geloof ik ook.
Maar daarom vind ik een Formule Vee ook leuker dan een Super Vee. Zoals ik zei, ik heb vroeger altijd aan Lotus en monoposto's gewend, dus gewicht en handling is alles.
Het ging er alleen om, dat Hielke etc stelden dat een conversie alleen maar slechter zou zijn op het circuit, en een V10 minder snel dan een S14.
Dat is gewoon niet waar. De S14 is vast het efficients, maar efficient, waren BMW 1,5 Turbo F1's, Mclaren M8's, Porsche 917 ook niet. Maar wel t snelst.
Eigenlijk is het goed te vergelijken met de Fi 'turbulente jaren' waar de minder bestuurbare Turbo's gehakt maakten van de uitgefilterde DFV's.
Maar daarom vind ik een Formule Vee ook leuker dan een Super Vee. Zoals ik zei, ik heb vroeger altijd aan Lotus en monoposto's gewend, dus gewicht en handling is alles.
Het ging er alleen om, dat Hielke etc stelden dat een conversie alleen maar slechter zou zijn op het circuit, en een V10 minder snel dan een S14.
Dat is gewoon niet waar. De S14 is vast het efficients, maar efficient, waren BMW 1,5 Turbo F1's, Mclaren M8's, Porsche 917 ook niet. Maar wel t snelst.
Eigenlijk is het goed te vergelijken met de Fi 'turbulente jaren' waar de minder bestuurbare Turbo's gehakt maakten van de uitgefilterde DFV's.
- Hielke
- Berichten: 11639
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
- Locatie: Heerenveen
Re: E30 conversies and other BMW pre 1991 cars.
+1Bert ///M3 schreef:Zeg maar het time attack syndroom. 600-700 PK in een auto hebben en vervolgens is er niet meer mee te rijden.
Mooi benoemd: het "time attack syndroom". 90% van de deelnemers snapt niet dat de rechtelijn pk's hen op een circuit de das om kan doen.
Sebring, waar staan jullie op dit moment met circuitwaardige BMW's? Kun je wat youtube materieel laten zien aub.
En nogmaals, ik zeg niet dat een motorconversie bij voorbaat slechter uitpakt op een circuit. Ik durf wel te stellen dat die V10 configuratie van die Johan op een circuit niet gaat werken. Heeft ie het zelf nooit geprobeerd dan? Is er filmmateriaal van?
-
- Berichten: 1638
- Lid geworden op: 11 mar 2006, 19:22
Re: E30 conversies and other BMW pre 1991 cars.
Hielke schreef:Tristan,
Wat doet een tot zeg 270 pk getunede in racetrim uitgevoerde E30 M3 in handen van een goede rijder ongeveer op Zandvoort? Zijn er überhaupt nog mensen die serieus met zulke auto's op nederlandse circuits rijden?
beetje laat misschien Hielke maar ik wordt er zo 1. Volgend jaar ga ik rijden. M3, DTM specs en een s14 2,5 met 278 pk's rollenbank gemeten.
Ik heb als tijdsdoel 1.53 (cpz)maar zoals jij het schets kan het dus nog wat sneller



- Hielke
- Berichten: 11639
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
- Locatie: Heerenveen
Re: E30 conversies and other BMW pre 1991 cars.
Kijk, dat lijkt erop. Een echte auto met een echt goede rijder die zichzelf durft een hele scherpe tijd als doel te stellen. Wat denk je dat die auto gaat wegen Leonard?leonard schreef:Hielke schreef:Tristan,
Wat doet een tot zeg 270 pk getunede in racetrim uitgevoerde E30 M3 in handen van een goede rijder ongeveer op Zandvoort? Zijn er überhaupt nog mensen die serieus met zulke auto's op nederlandse circuits rijden?
beetje laat misschien Hielke maar ik wordt er zo 1. Volgend jaar ga ik rijden. M3, DTM specs en een s14 2,5 met 278 pk's rollenbank gemeten.
Ik heb als tijdsdoel 1.53 (cpz)maar zoals jij het schets kan het dus nog wat sneller![]()
Ik zal het in april posten
De tijd die jij gaat rijden kan voor toekomstige E30 projecten mooi als normtijd worden gebruikt.
Die 1.51 van Andre Is inderdaad met nieuwe Michelins gereden.
-
- Berichten: 1638
- Lid geworden op: 11 mar 2006, 19:22
Re: E30 conversies and other BMW pre 1991 cars.
Hielke schreef:Kijk, dat lijkt erop. Een echte auto met een echt goede rijder die zichzelf durft een hele scherpe tijd als doel te stellen. Wat denk je dat die auto gaat wegen Leonard?leonard schreef:Hielke schreef:Tristan,
Wat doet een tot zeg 270 pk getunede in racetrim uitgevoerde E30 M3 in handen van een goede rijder ongeveer op Zandvoort? Zijn er überhaupt nog mensen die serieus met zulke auto's op nederlandse circuits rijden?
beetje laat misschien Hielke maar ik wordt er zo 1. Volgend jaar ga ik rijden. M3, DTM specs en een s14 2,5 met 278 pk's rollenbank gemeten.
Ik heb als tijdsdoel 1.53 (cpz)maar zoals jij het schets kan het dus nog wat sneller![]()
Ik zal het in april posten
De tijd die jij gaat rijden kan voor toekomstige E30 projecten mooi als normtijd worden gebruikt.
Die 1.51 van Andre Is inderdaad met nieuwe Michelins gereden.
De auto gaat ergens tussen de 1050 en 1100 kg wegen. We zijn uitgegaan van een straat E30M3 maar hij is helemaal leeggehaald. (Hij is alleen niet geloogd). Staat op uniballs,intrax 4way onderstel,6pots AP remmen dus ik denk dat de basis goed genoeg is om te scoren. Ik ben ook echt benieuwd naar de tijden die ik kan halen met die auto.
Ik heb het dacht ik al een keer eerder geplaatst maar voor de geinterreseerden een linkje naar mn project: http://www.vinkmotorsport.nl/projects.php?project=8" onclick="window.open(this.href);return false;
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: E30 conversies and other BMW pre 1991 cars.
dat ziet er wel heel lekker uit Leonard.
hoe zit het met je diff ophanging?
ik mag hopen een diff met 2 ogen voor een beter balans...
anyway super om te zien dat alles zo mooi gemaakt wordt
met dat vermogen en gewicht en onderstel zal er een goede tijd neergezet kunnen worden als ie 1x in goede balans is afgesteld
hoe zit het met je diff ophanging?
ik mag hopen een diff met 2 ogen voor een beter balans...
anyway super om te zien dat alles zo mooi gemaakt wordt

met dat vermogen en gewicht en onderstel zal er een goede tijd neergezet kunnen worden als ie 1x in goede balans is afgesteld

-
- Berichten: 1638
- Lid geworden op: 11 mar 2006, 19:22
Re: E30 conversies and other BMW pre 1991 cars.
Diff ophanging heb ik geen verstand van.GTRene schreef:dat ziet er wel heel lekker uit Leonard.
hoe zit het met je diff ophanging?
ik mag hopen een diff met 2 ogen voor een beter balans...
anyway super om te zien dat alles zo mooi gemaakt wordt![]()
met dat vermogen en gewicht en onderstel zal er een goede tijd neergezet kunnen worden als ie 1x in goede balans is afgesteld


Dat afstellen zal ikzelf moeten testen. Heb er een beetje ervaring mee (e30,Golf endurance) maar ik weet niet of ik dat wel echt goed kan aanvoelen. (bij de andere auto's vind ik dat het me aardig is gelukt


- FreudeamFahren
- Berichten: 2854
- Lid geworden op: 06 aug 2009, 15:06
Re: E30 conversies and other BMW pre 1991 cars.
Diff ophanging is bij een relatief koppelarm s14 blokje niet zo'n item René...
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: E30 conversies and other BMW pre 1991 cars.
das ook weer zo, maar kan me zo storen aan alleen dat ene oor linksFreudeamFahren schreef:Diff ophanging is bij een relatief koppelarm s14 blokje niet zo'n item René...
en dan ook nog aan de bestuurders kant, daar zakt de auto al wat in, als je dan hard optrekt trekt ie de carros daar overdreven wat meer in de veren ....
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: E30 conversies and other BMW pre 1991 cars.
zat me al af te vragen of de group A DTM E30 ook anders waren....
what the main difference is between the group A and Group N e30 m3's? These two models,if I'm not mistaken were not sold, but only used as BMW's race cars? Am I mistaken? Let me know. Thanks again guys,

http://www.s14.net/forums/showthread.php?t=1637" onclick="window.open(this.href);return false;Just about everything is different.
The gr. N is "close" to stock class racing except
for gr. N suspension, stripped, cage, ca. 220 hp motor.
Gr. A or DTM cars had uni-ball suspensions, the chassis/cage
is competely different, gearbox, diff, gearbox & diff cooling,
entirely different engine internals, large oil pan or dry sump,
airbox & alpha N piggy back, later ECU4 and dual spark packs,
8 injectors, slide throttles, different radiator, different
exhaust system, different brakes and wheel hub assemblies,
air jacks, etc.
Its a very long list of items. If you look at the gr. A
cataluge almost every area of the car gets different parts.
even things like oil filter head, water pump, fuel pressure
regulator, fuel rails, injectors, spark plugs, pullies, steering
rack, to generator. various cams, valves, valve springs, tappets,
cyl. heads. different head gasket. various piston styles, from 3 ring
packs to 2 ring pack. short and long rods. even the crank is
different. different strenghtened engine blocks came later.
the rod and crank bearings are also different.
There were 7 types of S14 engine from motorsport alone.
From the 2.0L BTCC engine, DTM engines, to rally engines and hill climb engines.
back in the day, a sport evo cost roughly 90000 DM delivered.
A DTM car was over 300000 DM. Performance wise there is no
comparison of a gr. N to a DTM car.
A good driver may drive 8:40-8:45 lap on the nordschleife proper
in a gr. N car, a DTM car could manage 7:20-7:30 times.
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: E30 conversies and other BMW pre 1991 cars.
BMW E30 M3 DTM Warsteiner, 380HP AC Schnitzer Race Rep, 17″ BBS RS, Brembo, Recaro
meer>>
http://mybuildgarage.com/2010/10/bmw-e3 ... -the-best/" onclick="window.open(this.href);return false;
- Hielke
- Berichten: 11639
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
- Locatie: Heerenveen
Re: E30 conversies and other BMW pre 1991 cars.
Tsjonge, die is even goed gepoetst zeg.
A tribute to the E30 M3 en er dan een zespitter inlepelen. Mmmmmm.
A tribute to the E30 M3 en er dan een zespitter inlepelen. Mmmmmm.
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: E30 conversies and other BMW pre 1991 cars.
heilig schennis is het HielkeHielke schreef:Tsjonge, die is even goed gepoetst zeg.
A tribute to the E30 M3 en er dan een zespitter inlepelen. Mmmmmm.

zag trouwens net ook info van een group A DTM weinig gewicht en 320pk :banaan:
320 HP 2.3 DTM E30 M3 (Gruppe A)
staat ook nog een 2.5 1991 DTM te koop?Displacement: 2332 cc
Bore and Stroke: 94 X 84.0 mm
Compression ratio: 12.0 : 1
Fuel grade: 95 octane unleaded
Power output: 320 HP at 8200 rpm
Torque output: 205 ft lb. at 7000 rpm
Redline: 9300 rpm
Battery: 12 V 26 Ah
Alternator: 65 A
Torque/weight ratio:
Power/weight ratio:
Power per liter:
Torque per liter:
Suspension
Front:
Fully adjustable struts made from magnesium with coilovers, sway bars adjustable from the drivers seat
Rear:
Fully adjustable with drivers seat adjustable sway bars.
Brakes
Front:
Ventilated Rotors, 350 mm diameter and a thickness of 32 mm, six piston caliper
Rear:
Ventilated Rotors, 300 mm diameter and a thickness of 25.4 mm, four piston caliper. Two master cylinders to allow bias adjustment from the drivers seat
Steering
No power assist - manual rack and pinion, with two ratios of 17:1 and 14.7:1
Wheels
Single piece magnesium wheels either 9 X 17 or 9 X 18
Tires were 245/630 - 17/18
Mounted with central locking nut
Transmission
Five or six speed gearbox depending on the track. (mostly the 5 speed was used by privateer teams, with fewer financial resources.)
Transmission oil-cooler
Limited slip differential
Gear ratios (5 speed):
1st 2.337:1, 2nd 1.681:1, 3rd 1.358:1, 4th 1.150:1, 5th 1.000:1, Reverse 2.660:1
Final drives from 3.15 : 1 to 5.28 : 1
Performance
0-60 Mph ( with 5 speed and a final drive of 4.44) 4.3 seconds
Top Speed (with 5 speed and a final drive of 3.25:1) 174 Mph
Measurements
Length: 4355 mm
Width: 1680 mm
Height: 1330 mm
Axle Distance: 2565.5 mm
Tire spacing: 1412 mm (front)
Tire spacing: 1424 mm (rear)
Weight: 2072 lbs. (as per DTM rules)
Fuel volume: 110 Litres (29 US gallons)
http://carscoop.blogspot.com/2008/07/19 ... -sale.html" onclick="window.open(this.href);return false;
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: E30 conversies and other BMW pre 1991 cars.
ff heel wat anders.
Rui's 700+ HP Turborcharged S54 e30 M3 took best of show





[imghttp://i100.photobucket.com/albums/m17/vlad-e30m3/Mt-Laurel-BMW-show-June19-2010/DSC_2986.jpg][/img]
http://s14.net/forums/showthread.php?t=46274" onclick="window.open(this.href);return false;
Rui's 700+ HP Turborcharged S54 e30 M3 took best of show
[imghttp://i100.photobucket.com/albums/m17/vlad-e30m3/Mt-Laurel-BMW-show-June19-2010/DSC_2986.jpg][/img]
meer>>it was funny to watch how this e30 destroyed heavily modified Porsche 997 GT3 on the highway going back home, the GT3 had no chance and was devasted
BTW that Porsche was supercharged also....
http://s14.net/forums/showthread.php?t=46274" onclick="window.open(this.href);return false;
- Hielke
- Berichten: 11639
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
- Locatie: Heerenveen
Re: E30 conversies and other BMW pre 1991 cars.
@Leonard,
Prachtig project. Zo hoor je met zo'n auto om te gaan. Ben heel benieuwd hoe die gaat lopen.
Prachtig project. Zo hoor je met zo'n auto om te gaan. Ben heel benieuwd hoe die gaat lopen.
- 911-lover
- Berichten: 642
- Lid geworden op: 28 feb 2007, 12:26
- Locatie: Wellen /België
Re: E30 conversies and other BMW pre 1991 cars.
Een maat van me heeft ook zo'n Warsteiner M3 (buiten ander leuk speelgoed zoals een 964RS , 996 GT3RS en Z4 Alpina)
KLIKKERDEKLIK

KLIKKERDEKLIK
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
- Sebring NL
- Berichten: 416
- Lid geworden op: 31 aug 2010, 13:09
Re: E30 conversies and other BMW pre 1991 cars.
Hielke,Hielke schreef:
Sebring, waar staan jullie op dit moment met circuitwaardige BMW's? Kun je wat youtube materieel laten zien aub.
En nogmaals, ik zeg niet dat een motorconversie bij voorbaat slechter uitpakt op een circuit. Ik durf wel te stellen dat die V10 configuratie van die Johan op een circuit niet gaat werken. Heeft ie het zelf nooit geprobeerd dan? Is er filmmateriaal van?
wat is dat toch met dat gegeil op YouTube filmpjes? Dat soort dingen zegt mij echt geen moer. Niks saaier dan 90% van de onboard Ring Laps. Alleen Hans Stuck met de GTR en de RUF Yellowbird vind ik leuk, rest is dodelijk saai. FIlmpjes zeggen echt geen moer. Ik kan niet van een filmpje zien hoe een auto handelt, jij kennelijk wel. Het filmpje met de witte E30 V8 lijkt mij een auto te tonen die nogal hard de hoek om gaat. Net als het filmpje wat ik postte van de S38 E30 vs race-E31
Wat onze scuderia bavaria betreft, we kunnen vast wel een keertje organiseren om met een M30 E30 EN onze race-E30 aanwezig te zijn op ZV (hoewel tijdsgebrek chronisch is, het lukt me net om de E30 /E28 op tijd klaar te krijgen voor trackdays/drift , en de S62 nogal tijd kost) . Dan kunnen we zelfs wielen omwisselen en onze eigen 'Stig' met dezelfde banden een E30 3,5 / E30 S62 / E30 racer/E30 M3 tegen elkaar proberen. Lijkt me schitterend. Is niet 100% gelijk omdat de racer bijv een schroefset en laskooi heeft, maar goed. Ik durf m wel aan.
Wat de V10 betreft, nu krabbel je terug. Jouw stelling was dat de extra pk's een dusdanig negatief effect op handling hebben dat een motorconversie bij voorbaat slechter uitpakt op het circuit.
Ik heb altijd gezegd, dat de slechtere handling van de motorconversie , die ik geringer acht dan jij, ruimschoots goedgemaakt is door de extra power .
Nogmaals, de V10 heeft zoveel vermogen dat het zelfs in de inefficiente vorm niet mogelijk is om die in te halen met een ZELFDE E30 M3 met s14.
Leonard zn geweldige project, is geen std E30 M3. Johann zn auto is behalve de motor redelijk std. Als nu zou blijken dat Leonard zn auto sneller is dan, zeg, Rene zn Hartge of onze straat-S63 E30, zegt dat dus niks.
Dwz, om mijn gelijk te bewijzen, moet iemand als Leonard een 2e auto maken met V10 of V8, zelfde spec, en dan kijken.
OF
een std s14 M3 tegen een std V8 M3.
We moeten tenslotte weten wat de MOTORCONVERSIE doet, dat de ene E30 sneller is dan de andere zal best wel. Michi Besler haalt met zn V8 E30 allerlei idioot snel spul in op Spa, w.o 355 Challenge Stra. . Appels met appels vergelijken, de WTCC 320i is ook vast sneller dan de prachtige, brede Flossmann (?) E90- M3 V8 die ik laatste keer op DF-ZV dag zag. Maar zodra de mensen die Priaulx's wagen maakten een carte blanche krijgen en een V8 etc mogen monteren, you're fucked met de 320i.
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: E30 conversies and other BMW pre 1991 cars.
ook een goed 2011
mooi omschreven, ik kan me er in verplaatsen/relativeren/begrijpen wat je zegt en het met je eens zijn
buiten dat is het gewoon leuk iets anders/speciaals als zoiets te rijden, helemaal in vergelijking tot de standaard set up en vanaf 195pk
dat vond ik in 1997 ofzo? al heel saai toen ik weer een E30 M3 aanschaffen wilde en een leuke tegenkwam die geheel standaard was
hoog op de poten, airco, standaard hoge banden en 195pk, opzich leuk maar was verpest doordat ik auto's reed die meer kicks gaven en wel vooruit te branden waren (gewoon voor straat gebruik dan)
een knappe E30 M3 met V8 of een Z1 met V8 gaat er ooit nog eens komen (denk ik, in elk geval heel gaaf/leuk/fun)

mooi omschreven, ik kan me er in verplaatsen/relativeren/begrijpen wat je zegt en het met je eens zijn

buiten dat is het gewoon leuk iets anders/speciaals als zoiets te rijden, helemaal in vergelijking tot de standaard set up en vanaf 195pk

dat vond ik in 1997 ofzo? al heel saai toen ik weer een E30 M3 aanschaffen wilde en een leuke tegenkwam die geheel standaard was


een knappe E30 M3 met V8 of een Z1 met V8 gaat er ooit nog eens komen (denk ik, in elk geval heel gaaf/leuk/fun)
- Hielke
- Berichten: 11639
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
- Locatie: Heerenveen
Re: E30 conversies and other BMW pre 1991 cars.
Wout,
je haalt er nu zoveel bij, en legt me daarbij woorden in de mond die ik niet gezegd heb, dat ik niet weet waar ik beginnen moet. Ook omdat het me allemaal te theoretisch is besluit ik niet te beginnen.
Als jullie ding het inbouwen van dikke motoren in standaard E30 koetsen is, dan is dat dikke prima. Ieder z'n meug.
Ik heb simpelweg een andere opvatting over wat een succesvolle tuning is. Dat zijn circuitwaardige auto's waarbij de som van de tuning de afzonderlijke elementen overstijgt. Auto's die het vele ronden achtereen op alle onderdelen die met het rijden op een circuit te maken hebben feilloos en uitstekend doen. Andre, Elmar, Tristan, Leonard en nog enkelen zijn hier op DF de representanten van de hoge school van mijn opvatting van tuning. Jullie staan daar nog mijlen vandaan. Maar met die fantastische garage en de enorme technische know how die jullie hebben zou je, met op termijn de juiste instelling, ook mee kunnen doen.
Maar ik herhaal, wil je dat niet, is rechtelijn sprinten, driften, of whatever je ding, zoveel mensen zoveel smaken.
je haalt er nu zoveel bij, en legt me daarbij woorden in de mond die ik niet gezegd heb, dat ik niet weet waar ik beginnen moet. Ook omdat het me allemaal te theoretisch is besluit ik niet te beginnen.
Als jullie ding het inbouwen van dikke motoren in standaard E30 koetsen is, dan is dat dikke prima. Ieder z'n meug.
Ik heb simpelweg een andere opvatting over wat een succesvolle tuning is. Dat zijn circuitwaardige auto's waarbij de som van de tuning de afzonderlijke elementen overstijgt. Auto's die het vele ronden achtereen op alle onderdelen die met het rijden op een circuit te maken hebben feilloos en uitstekend doen. Andre, Elmar, Tristan, Leonard en nog enkelen zijn hier op DF de representanten van de hoge school van mijn opvatting van tuning. Jullie staan daar nog mijlen vandaan. Maar met die fantastische garage en de enorme technische know how die jullie hebben zou je, met op termijn de juiste instelling, ook mee kunnen doen.
Maar ik herhaal, wil je dat niet, is rechtelijn sprinten, driften, of whatever je ding, zoveel mensen zoveel smaken.
- Sebring NL
- Berichten: 416
- Lid geworden op: 31 aug 2010, 13:09
Re: E30 conversies and other BMW pre 1991 cars.
Het enige waar ik je op 'aanviel' is dat je zei dat een V10 E30 geen kans maakt tegen een S14 E30. Neem aan dat je dat niet zult ontkennen? Heb geen zin om te gaan quoten copy paste van 20 posts geleden, maar goed het staat er " E30 V10 kan het shaken"
Ik hou ook van S14 E30's. Maar BMW wilde ook meer power in DTM en voerde ze op tot ver over de 300pk. Zij vonden dat kennelijk ook nodig. Lijkt mij ook wel cool. Maar er zijn meer wegen die naar Rome leiden. Zoals je in het artikel kunt lezen was mijn eerste 'taxi' die ik op een circuit reed een std E30 M3. Daarvoor heb ik alleen met eenzitters gereden.
Maar soms zijn het niet de efficientste auto's die het hardst gaan. Zie bijv F1 turbo's.
Sommige mensen geilen erop te roepen dat alles standaard beter is. BMW is ook niet heilig.
Ik hou ook van S14 E30's. Maar BMW wilde ook meer power in DTM en voerde ze op tot ver over de 300pk. Zij vonden dat kennelijk ook nodig. Lijkt mij ook wel cool. Maar er zijn meer wegen die naar Rome leiden. Zoals je in het artikel kunt lezen was mijn eerste 'taxi' die ik op een circuit reed een std E30 M3. Daarvoor heb ik alleen met eenzitters gereden.
Maar soms zijn het niet de efficientste auto's die het hardst gaan. Zie bijv F1 turbo's.
Sommige mensen geilen erop te roepen dat alles standaard beter is. BMW is ook niet heilig.
- Sebring NL
- Berichten: 416
- Lid geworden op: 31 aug 2010, 13:09
Re: E30 conversies and other BMW pre 1991 cars.
Hielke schreef:Als die Johann een standaard E30 M3 met V10 motor heeft dan kan ie het op Zandvoort tegen een standaard E30 met M3 motor shaken.
Hier gaat het me om/
de rest van je argumenten ken ik ook wel, dat is racecar textbook chapter one, page one, paragraph one. Dat is inderdaad het beste uitgangspunt en pur sang de meest gebalanceerde raceauto. Maar, as said, jij zegt dat een goed gebalanceerde auto altijd wint. Dat is niet zo. Opnieuw, kijk naar de F1 Turbo's en talloze rallyekanonnen.
- Hielke
- Berichten: 11639
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
- Locatie: Heerenveen
Re: E30 conversies and other BMW pre 1991 cars.
Wout,
je veralgemeniseert mijn uitspraken en zet ze daarmee in een verkeerde context.
Ik heb nooit gezegd dat de auto met de betere balans altijd zal winnen. Het ging in mijn (eigenlijk jouw) vergelijk slechts om 2 hele concrete voertuigen. Een E30 met 4 cylinder motor en een E30 met 10 cylinder motor. Ik heb me daarbij tot theoretisch geneuzel laten verleiden want jij en ik weten heel goed dat die Johan z'n truukje alleen in rechte lijn willen laten zien. Nooit over de full lap van een circuit.
Iedere race kenner kan je vertellen dat in het geval van een hoogvermogende motor in een relatief licht voertuig deze motor het best zo ver mogelijk naar achteren ter hoogte van de aangedreven wielen geplaatst kan worden. Bij een F1 auto, bij een Porsche 997, bij een Ferrari 458 en ook bij een E30 met 10 cylinder motor. Enerzijds voor de tractie en anderzijds om ronde na ronde de sturende voorste banden in bochten te ontlasten.
Dat je in je argumentatie met mij (of iemand anders hier op DF) je eigen uit de context getrokken uitspraken van mij op een vermeende verkeerde uitleg van de balans van Formule 1 auto's of Porsches durft te projecteren doet me opnieuw serieus aan je kennis van sportief autorijden twijfelen. Het is ook daarom dat ik je om een youtube filmpje van jouw of een van je teammates heb gevraagd. Een artikeltje van je homies op bimmerpost over een verzameling stilstaande auto's is totaal nietszeggends. Ik wil iets tastbaars. Nu is het net alsof een speler van het vierde team van korfbalvereniging KV Het Wapperende Rokje aan een eredivisionist basketbalspeler komt vertellen dat er het best onderhands op de ring kan worden geschoten.
Zeg nou eerlijk, met zoveel auto's, zoveel potente motoren, zoveel mooie race onderdelen, moet er toch zeker een moment op film staan dat er een clublid op Zandvoort of Assen onder de 2.10 is gedoken. Zonder dat getoonde niveau is al dat getheoretiseer slechts boekjeswijsheid.
je veralgemeniseert mijn uitspraken en zet ze daarmee in een verkeerde context.
Ik heb nooit gezegd dat de auto met de betere balans altijd zal winnen. Het ging in mijn (eigenlijk jouw) vergelijk slechts om 2 hele concrete voertuigen. Een E30 met 4 cylinder motor en een E30 met 10 cylinder motor. Ik heb me daarbij tot theoretisch geneuzel laten verleiden want jij en ik weten heel goed dat die Johan z'n truukje alleen in rechte lijn willen laten zien. Nooit over de full lap van een circuit.
Iedere race kenner kan je vertellen dat in het geval van een hoogvermogende motor in een relatief licht voertuig deze motor het best zo ver mogelijk naar achteren ter hoogte van de aangedreven wielen geplaatst kan worden. Bij een F1 auto, bij een Porsche 997, bij een Ferrari 458 en ook bij een E30 met 10 cylinder motor. Enerzijds voor de tractie en anderzijds om ronde na ronde de sturende voorste banden in bochten te ontlasten.
Dat je in je argumentatie met mij (of iemand anders hier op DF) je eigen uit de context getrokken uitspraken van mij op een vermeende verkeerde uitleg van de balans van Formule 1 auto's of Porsches durft te projecteren doet me opnieuw serieus aan je kennis van sportief autorijden twijfelen. Het is ook daarom dat ik je om een youtube filmpje van jouw of een van je teammates heb gevraagd. Een artikeltje van je homies op bimmerpost over een verzameling stilstaande auto's is totaal nietszeggends. Ik wil iets tastbaars. Nu is het net alsof een speler van het vierde team van korfbalvereniging KV Het Wapperende Rokje aan een eredivisionist basketbalspeler komt vertellen dat er het best onderhands op de ring kan worden geschoten.
Zeg nou eerlijk, met zoveel auto's, zoveel potente motoren, zoveel mooie race onderdelen, moet er toch zeker een moment op film staan dat er een clublid op Zandvoort of Assen onder de 2.10 is gedoken. Zonder dat getoonde niveau is al dat getheoretiseer slechts boekjeswijsheid.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: EvdP, KoenM, liquidpopcorn, MarcF, matthyssie en 4 gasten