Nee hoor, stel ik nergens. Ik betwijfel alleen of je door een grotere motor met meer pk's sneller bent.Sebring NL schreef:en dat 3 sec..dat lijkt mij nogal veel! Dan heb je wel waar voor je PK's denk ik. Hielke stelt juist dat ie langzamer zou zijn vanwege het extra gewicht van de PK-bron.
E30 conversies en andere BMW, pre 1991, modellen
- Hielke
Re: E30 conversies and other BMW pre 1991 cars.
- Sebring NL
Hielke
ik ben ook niet overtuigd van jouw voorbeelden.
Jij hebt net zo min een index E30 S14 tegen een E30 S50 of M60 of S38 laten zien.
Ook woorden dus.
De filmpjes die jij hebt gepost van de E30 V8 en mijn filmpje van de rode E30S38 laten niet zien dat die auto's slechter handelen dan een S14 E30.
Don't get me wrong, ik hou van S14 E30, anders hadden we ze niet staan. Maar, een grotere motor kan makkelijk sneller zijn.
Wat denk je nou echt, als Johann die V10 neerzet op ZV en wij de 123dkm , nieuwstaat E30 M3 (Steve Smith heeft die ooit ook op Ring gereden en was lyrisch) tegen elkaar zetten, dat die V10 niet na 2 bochten uit het zicht is?
ik ben ook niet overtuigd van jouw voorbeelden.
Jij hebt net zo min een index E30 S14 tegen een E30 S50 of M60 of S38 laten zien.
Ook woorden dus.
De filmpjes die jij hebt gepost van de E30 V8 en mijn filmpje van de rode E30S38 laten niet zien dat die auto's slechter handelen dan een S14 E30.
Don't get me wrong, ik hou van S14 E30, anders hadden we ze niet staan. Maar, een grotere motor kan makkelijk sneller zijn.
Wat denk je nou echt, als Johann die V10 neerzet op ZV en wij de 123dkm , nieuwstaat E30 M3 (Steve Smith heeft die ooit ook op Ring gereden en was lyrisch) tegen elkaar zetten, dat die V10 niet na 2 bochten uit het zicht is?
- Hielke
Heb ik een filmpje van een E30 met V8 motor gepost? Geloof het niet hoor.
Anyway, we kunnen de woorden woorden laten. Jullie hebben een prachtige garage vol prachtige vintage BMW's staan. Jij hebt meerdere uitspraken over de potentie (ook gerelateerd aan circuit) van BMW's met non standaard dikkere motoren gedaan. Je bent nu zo'n BMW aan het bouwen en later wil je dat nog een keer doen maar dan helemaal track oriented. JIJ wilt dus iets bewijzen als ik het goed heb, ik niet. Ik betwijfel echter de validiteit van je uitspraken. Je bent straks in een geweldige positie om mijn ongelijk te bewijzen. Voorwaarde is dat je de randvoorwaarden van dat vergelijk tussen standaard motor en dikke motor vooraf goed moet schetsen. Anders wordt de toetsing onmogelijk.
Je doet nu weer een uitspraak over die V10 E30 van Johann en een hele goede S14 M3. Ik begrijp je toch goed he? Je gaat er vanuit dat die V10 heel veel sneller op De Ring of Zandvoort is dan die hele goed getunede S14 auto?
Anyway, we kunnen de woorden woorden laten. Jullie hebben een prachtige garage vol prachtige vintage BMW's staan. Jij hebt meerdere uitspraken over de potentie (ook gerelateerd aan circuit) van BMW's met non standaard dikkere motoren gedaan. Je bent nu zo'n BMW aan het bouwen en later wil je dat nog een keer doen maar dan helemaal track oriented. JIJ wilt dus iets bewijzen als ik het goed heb, ik niet. Ik betwijfel echter de validiteit van je uitspraken. Je bent straks in een geweldige positie om mijn ongelijk te bewijzen. Voorwaarde is dat je de randvoorwaarden van dat vergelijk tussen standaard motor en dikke motor vooraf goed moet schetsen. Anders wordt de toetsing onmogelijk.
Je doet nu weer een uitspraak over die V10 E30 van Johann en een hele goede S14 M3. Ik begrijp je toch goed he? Je gaat er vanuit dat die V10 heel veel sneller op De Ring of Zandvoort is dan die hele goed getunede S14 auto?
- Sebring NL
Nee,
ik zeg,
Johann heeft een std E30 M3 met V10
Wij hebben een keurige, std E30 M3 staan , lage km, perfecte koets, etc.
Dan is de V10 absoluut sneller op ZV.
ik zeg,
Johann heeft een std E30 M3 met V10
Wij hebben een keurige, std E30 M3 staan , lage km, perfecte koets, etc.
Dan is de V10 absoluut sneller op ZV.
- GTRene
- Hielke
Als die Johann een standaard E30 M3 met V10 motor heeft dan kan ie het op Zandvoort tegen een standaard E30 met M3 motor shaken.
Op de schaal van 10 scoort een standaard E30 M3 een 9. Na een paar rondjes zul je tegen de limieten van de standaard remklauwen met blokken aanlopen. Die waren in de jaren '80 state of the art (zelfde als Porsche 928 en Alfa GTV-6) maar kunnen een upgrade goed gebruiken.
Die auto met die V10 scoort op een circuit een driveability tussen de 1 en 2. In die rechtelijn (dat kan je opoe ook) filmpjes heeft ie nog in de derde versnelling moeite om de pk's op de grond te krijgen. Met de meest geringe stuuruitslag wordt dat op een circuit met het weinige (relatief) gewicht van een E30 op de achteras een drama ohne ende. Je zult er waarschijnlijk al na een paar bochten genoeg van hebben want de remmen kunnen de hoge rechtelijnsnelheid en het hogere gewicht absoluut niet aan. En om het af te ronden wil die auto bij insturen en midcorner ook alleen maar rechtuit.
Op de schaal van 10 scoort een standaard E30 M3 een 9. Na een paar rondjes zul je tegen de limieten van de standaard remklauwen met blokken aanlopen. Die waren in de jaren '80 state of the art (zelfde als Porsche 928 en Alfa GTV-6) maar kunnen een upgrade goed gebruiken.
Die auto met die V10 scoort op een circuit een driveability tussen de 1 en 2. In die rechtelijn (dat kan je opoe ook) filmpjes heeft ie nog in de derde versnelling moeite om de pk's op de grond te krijgen. Met de meest geringe stuuruitslag wordt dat op een circuit met het weinige (relatief) gewicht van een E30 op de achteras een drama ohne ende. Je zult er waarschijnlijk al na een paar bochten genoeg van hebben want de remmen kunnen de hoge rechtelijnsnelheid en het hogere gewicht absoluut niet aan. En om het af te ronden wil die auto bij insturen en midcorner ook alleen maar rechtuit.
- Bert ///M3
Een 130i ala die van Andre zal wat kosten als je hem na wilt bouwen, 50-60K?Hielke schreef:Nee hoor, stel ik nergens. Ik betwijfel alleen of je door een grotere motor met meer pk's sneller bent.Sebring NL schreef:en dat 3 sec..dat lijkt mij nogal veel! Dan heb je wel waar voor je PK's denk ik. Hielke stelt juist dat ie langzamer zou zijn vanwege het extra gewicht van de PK-bron.
Ik weet niet wat die 132 GTR van JR gekost heeft maar ik denk niet minder als 200K. Als je gaat klooien met zaken als sequenciele bakken, race ABS, aftermarket management , BMW Motorsport onderdelen etc tikt het hard aan.
Dus het ligt ook niet alleen aan de motor nee. Kijk je vanuit dat oogpunt dan is 150.000 euro voor 3 seconden niet echt een koopje nee

- Sebring NL
You're so wrong.
Zoals hierboven te lezen is, is die V10 niet zo idioot zwaar. Weegt 160k.. En is niet veel langer dan S14.
520 pk. Vanos eraf zodat het vooral bij hoge toeren komt. Tegen 200pk. Je pakt alleen al 15 autolengtes op het rechte stuk.
Onze E30 325i 'alpina' racer heeft een beter onderstel dan een E30 M3. McPherson rondom (!) etc. camber.
Onze E30 325i heeft veel betere remmen dan een E30 M3.
Onze E30 325i is in rechte lijn even snel, dmv meer koppel, gelijk vermogen.
Toch zijn E30 M30's en S50's sneller dan die 325i racer op ZV. Wij konden tijdens de laatste DF ZV dag lekker laat remmen, ik kon bijvoorbeeld het gat met een Impreza van DF telkens dichtremmen. Ding had denk ik 220pk , eigenaar heb ik nog gesproken. Toch sloeg dat ding bij uitacceleren zo'n gat dat ik nergens meer was.
Denk aan Ex-Muhle met E30 M3. Die auto gaat gewoon niet harder, en auto's met meer PK's komen je gewoon voorbij. Je ziet ze nooit meer terug.
Zoals hierboven te lezen is, is die V10 niet zo idioot zwaar. Weegt 160k.. En is niet veel langer dan S14.
520 pk. Vanos eraf zodat het vooral bij hoge toeren komt. Tegen 200pk. Je pakt alleen al 15 autolengtes op het rechte stuk.
Onze E30 325i 'alpina' racer heeft een beter onderstel dan een E30 M3. McPherson rondom (!) etc. camber.
Onze E30 325i heeft veel betere remmen dan een E30 M3.
Onze E30 325i is in rechte lijn even snel, dmv meer koppel, gelijk vermogen.
Toch zijn E30 M30's en S50's sneller dan die 325i racer op ZV. Wij konden tijdens de laatste DF ZV dag lekker laat remmen, ik kon bijvoorbeeld het gat met een Impreza van DF telkens dichtremmen. Ding had denk ik 220pk , eigenaar heb ik nog gesproken. Toch sloeg dat ding bij uitacceleren zo'n gat dat ik nergens meer was.
Denk aan Ex-Muhle met E30 M3. Die auto gaat gewoon niet harder, en auto's met meer PK's komen je gewoon voorbij. Je ziet ze nooit meer terug.
- Downforce Hans
Nog duidelijker.......Hielke schreef:Als die Johann een standaard E30 M3 met V10 motor heeft dan kan ie het op Zandvoort tegen een standaard E30 met M3 motor shaken.

- Downforce Hans
Een Bmw v10 weegt trouwens 240 kg..........
- GTRene
inderdaad...die Friese taal is wartaalDownforce Hans schreef:Nog duidelijker.......Hielke schreef:Als die Johann een standaard E30 M3 met V10 motor heeft dan kan ie het op Zandvoort tegen een standaard E30 met M3 motor shaken.

ik begrijp beide, Sebring en Hielke...alhoewel die laatste zie boven post een beetje raar is en niet Sebrings post goed gelezen alleen z'n eigen draaiboek

goed, Hielke's nwe Fiat vs M3 wie wint

- Sebring NL
http://mobile.pistonheads.com/gassing/t ... &mid=66603" onclick="window.open(this.href);return false;
en dat is in een std koets.
Let even op laatste alinea's
en dat is in een std koets.
Let even op laatste alinea's
- Downforce Hans
Dat wint de Fiat, das duidelijk........... 

- GTRene
nee hoor een kaal blok weegt ditDownforce Hans schreef:Een Bmw v10 weegt trouwens 240 kg..........
175kg
vol opgetuigd zal ie wel zoiets kunnen wegen? I don't know

Remanufactured short engine 11 00 0 442 530
S85B50A.
Can be replaced by the part in the next line
'05, July — '08, August ,-- 175 kg / 385.809 lb €16480.00
$21896.98
http://bmwfans.info/parts/catalog/E60/S ... rt_engine/" onclick="window.open(this.href);return false;
Laatst gewijzigd door GTRene op 31 dec 2010, 16:10, 1 keer totaal gewijzigd.
- GTRene
als Hielke zijn kloeke gedachten erover uitbrengt geloof ik dat meteenDownforce Hans schreef:Dat wint de Fiat, das duidelijk...........

- Downforce Hans
In de auto en motor techniek hebben ze het toch echt over 240 kg.GTRene schreef:nee hoor een kaal blok weegt ditDownforce Hans schreef:Een Bmw v10 weegt trouwens 240 kg..........
175kghttp://bmwfans.info/parts/catalog/E60/S ... rt_engine/" onclick="window.open(this.href);return false;Remanufactured short engine 11 00 0 442 530
S85B50A.
Can be replaced by the part in the next line
'05, July — '08, August 1 175.000 kg / 385.809 lb €16480.00
$21896.98
175 kg zal zonder startmotor, dynamo en alle andere shit zijn wat er aan hangt.......
- Bert ///M3
Zal best. De bijbehorende SMG bak weegt al 70 KG, plus hydrauliek systeem en wat denk je van 2x een inlaatsysteem en alle andere randhardware
Dan geloof ik wel meteen dat zo'n compleet plaatje op 240 KG komt.

- GTRene
ja, die 175 is echt een kaal blok, dus 240 kan maar zo kloppen met de hele kerstboom opgetuigd.
een alu V8 van 141kg (ook kaal) zoals de M62 reeks of M60 e.d.) zal ook beter zijn voor gewichtsverdeling en balans....als je dan vooral voor lichter maakt met alu of carbon motorkap en spatborden en bumper zit je heel goed...je kan hem nooit zo ligt maken als een S14 blok natuurlijk, maar wel ongeveer het af fabriek wagen gewicht halen met de V8, das niet zo moeilijk 8)
en dan ook nog een aanvaardbare balans hebben.
en dan heb je een leuk torretje als street/track kar.
een alu V8 van 141kg (ook kaal) zoals de M62 reeks of M60 e.d.) zal ook beter zijn voor gewichtsverdeling en balans....als je dan vooral voor lichter maakt met alu of carbon motorkap en spatborden en bumper zit je heel goed...je kan hem nooit zo ligt maken als een S14 blok natuurlijk, maar wel ongeveer het af fabriek wagen gewicht halen met de V8, das niet zo moeilijk 8)
en dan ook nog een aanvaardbare balans hebben.
en dan heb je een leuk torretje als street/track kar.
- Sebring NL
je kan ook manual bak nemen
S14 heeft ook startmotor etc,
ancilleries van moderne BMW's wegen veel minder dan oude.
S14 heeft ook startmotor etc,
ancilleries van moderne BMW's wegen veel minder dan oude.
- Damir Vukovic
Wat je met een V8 kunt kun je ook met een S14 doen. En die zit dan exact op de pk's die het chassis nog via de wielen kwijt kan, nog dichter bij het midden van de auto, nog lager en 100kg lichter. Maar goed, dat het concept "genoeg" niet bekend is bij Rene wisten we al langer. Zolang je niet van plan bent ze te gebruiken zijn alle meerpk's perfect, je moet toch wat in de kroeg en op fora.
- Bert ///M3
Zeg maar het time attack syndroom. 600-700 PK in een auto hebben en vervolgens is er niet meer mee te rijden.
- Sebring NL
denk dat 286 of 315 V8 PK's niet te vergelijken zijn met Nissan Turbo's etc met 600pk.
Dat is het andere uiterste.
Je hebt mij nog nooit over een turbo gehoord, dat moet ik niet. Nooit.
V8 is echt niet zo fout in een E30.
Maar goed, ik zou zeggen, wacht tot de witte V8 klaar is. Daar gaan we ook gewoon 225' achter onder zetten. En ja daar is over nagedacht. Driveability is het belangrijkste met die auto, een hotrod kon ik ook wel bouwen toen ik 17 was.
Dat is het andere uiterste.
Je hebt mij nog nooit over een turbo gehoord, dat moet ik niet. Nooit.
V8 is echt niet zo fout in een E30.
Maar goed, ik zou zeggen, wacht tot de witte V8 klaar is. Daar gaan we ook gewoon 225' achter onder zetten. En ja daar is over nagedacht. Driveability is het belangrijkste met die auto, een hotrod kon ik ook wel bouwen toen ik 17 was.
- Sebring NL
Nope. Kost 20k.Damir Vukovic schreef:Wat je met een V8 kunt kun je ook met een S14 doen. .
Out of the box geeft een Alpina V8 360/380 pk. Simon A's zn B10 V8s heeft 100k miles op de klok, no problemo.
Wijs mij eens een 320pk S14 aan die 10k haalt? En die kost bovendien het dubbele van een complete B10 V8s.
Natuurlijk preekt Rene voor eigen parochie, maar wat is daar mis mee? Hij heeft destijds ook gekozen voor die auto vanuit de zelfde mening. Een mening die ik deel.
het gaat allemaal om de nuance , je moet per auto kijken. Als we het over een Elise hebben ben ik het helemaal ermee eens, die auto is licht genoeg. Daar zou ik nooit een V8 (bij wijze van) in doen. Alleen, de E30 is niet zo licht. Er is geen universele waarheid. Wat voor een 1-serie geldt, of voor een E46, geldt niet voor een E30. Er is een bepaald referentiekader, geen standaard. E30 is gewoon niet licht genoeg voor de S14. Kijk even naar Dick H's E34 M5, die is 1400 kilo (?) en die motor komt helemaal tot leven.
Bij een E30 zou de auto 700 kilo moeten wegen voordat de S14 helemaal tot leven komt. Daarom moet je de pk/wicht verhouding aanpassen. Dat gaat niet met S14 verder oprommelen, krijgt een koppelkromme als een kerstboom. There's only so much you can do, ding moet 10k revs draaien voor 360 pk.
- Joy
Feit is dat de 4 cilinder BMW's duidelijk beter insturen. Een ieder die eens een rondje met een 318is of een E30 M3 hebben gereden, desnoods een Z3 1.9i, weet dat deze auto's veel fijner insturen en in het algemeen een neutralere wegligging hebben. Het is niet zo dat een V8 E30 met 50/50 verdeling hetzelfde rijdt als zijn kleine 50/50 4 pitter broer. Het gewicht van de motor gaat altijd een rol spelen in de massatraagheid, en zodoende ook op de wegligging.
Een E90 320si rijdt ook ontzettend goed, alleen niemand koopt 'm omdat je toch weer met die pk issues zit.
Ik denk dat je op den duur genoegen moet nemen met het vermogen wat een kleine motor kan leveren en moet genieten van de balans, de lichtvoetigheid en de precisie die dat met zich meebrengt. Wat dat betreft zijn we een beetje verpest door de pk-wedloop die afgelopen jaren huis heeft gehouden. Je ziet hetzelfde in het 1-serie M topic. Het motorvermogen lijkt het onderwerp van de dag te zijn. Alsof 360 pk weinig is in een auto van het formaat Golf.
Een E90 320si rijdt ook ontzettend goed, alleen niemand koopt 'm omdat je toch weer met die pk issues zit.
Ik denk dat je op den duur genoegen moet nemen met het vermogen wat een kleine motor kan leveren en moet genieten van de balans, de lichtvoetigheid en de precisie die dat met zich meebrengt. Wat dat betreft zijn we een beetje verpest door de pk-wedloop die afgelopen jaren huis heeft gehouden. Je ziet hetzelfde in het 1-serie M topic. Het motorvermogen lijkt het onderwerp van de dag te zijn. Alsof 360 pk weinig is in een auto van het formaat Golf.
- Sebring NL
Joy
(ik antwoord nu overal op want ben bang dat het nog niet duidelijk is)
Natuurlijk stuurt de S14 beter in. Natuurlijk zit die beter in zn performance bracket op een kort circuit als ZV. Natuurlijk voelt het lichter en meer in balans.
Maar , 360pk is idd genoeg voor een auto met formaat golf. Dus 238 niet.
Het is net als een supercharger, hij brengt 80 pk, kost er 60. Heb je nog steeds 20 winst.
Dikke motor kost je een seconde of 2 aan wegligging (hoewel ik rustig stel dat er een E30 V8 te maken is die dezelfde gewichtsverdeling heeft als een M3) , hij levert je ook netto 4-5 sec op.
Denk nou eens na, hoe zo'n ding uitaccelereert. Je bent echt nergens. Uitkomen Bos-Uit. Alpina V8 is vooral bovenin sterker, dus zodra je tractie hebt ( en dat HEB je!) hamer je dat ding ver boven de 200. E30 M3 of 325i, voelt aan als prius op rechte stuk NSGPS of ZV
(ik antwoord nu overal op want ben bang dat het nog niet duidelijk is)
Natuurlijk stuurt de S14 beter in. Natuurlijk zit die beter in zn performance bracket op een kort circuit als ZV. Natuurlijk voelt het lichter en meer in balans.
Maar , 360pk is idd genoeg voor een auto met formaat golf. Dus 238 niet.
Het is net als een supercharger, hij brengt 80 pk, kost er 60. Heb je nog steeds 20 winst.
Dikke motor kost je een seconde of 2 aan wegligging (hoewel ik rustig stel dat er een E30 V8 te maken is die dezelfde gewichtsverdeling heeft als een M3) , hij levert je ook netto 4-5 sec op.
Denk nou eens na, hoe zo'n ding uitaccelereert. Je bent echt nergens. Uitkomen Bos-Uit. Alpina V8 is vooral bovenin sterker, dus zodra je tractie hebt ( en dat HEB je!) hamer je dat ding ver boven de 200. E30 M3 of 325i, voelt aan als prius op rechte stuk NSGPS of ZV