Beide geen strepentrekkers, de 116i voelt best fel aan voor een kleine motor, daarintegen voelde de 530i gewoon traag aan voor een grote motor. bij 120 in de 5 gebeurde er niks tijdens het gas intrappen en dan is er ook nog een 6

Mijn ervaring:
Het verschil in rijden, de 530i groot, voelt log aan, remote. weinig feedback. Auto is wel luxe daar niks mis mee. Maar bochtjes pakken gaat met een hoela hoepel gevoel. Wegligging en vering is opzich niet slecht. Maar rijbeleving valt behoorlijk tegen.
De 116i, een auto die lekker compact aanvoelt, je zit gesloten in de koets, je bent direkt betrokken bij het rijden, auto stuurt scherp in zoals ik van alle 1 series gewend bent, op de neus voelt ie zelfs prettiger aan dan de 130i. Korte bochtenwerk is een feest. De snelheidssensatie is ondanks dat ie traag is gevoelsmatig niet minder vlot dan een 530i.
Nu de 10 million dollar question ?
Welke van de 2 auto's zou je kiezen als het op rijden aan komt ? dus echt als rijdersauto die je een stuk feedback geeft, rijplezier en vooral het gevoel dat je ergens bezig bent als je achter het stuur zit.
Gaat dus nu niet over of een 1 serie lelijk is, of veel te klein ? Of een 5 serie veel meer auto is vol met toeters en bellen. Of een 5 serie veel meer waard is en daarom de voorkeur tov van een 1 serie geniet. Het gaat erook niet om welke auto de beste dagelijkse all rounder is, want dat is de 530i zowieso. Dus geen argumenten over uitrusting ofzo.
Je hoeft ook niet te kiezen in de zin van welke van de 2 wil je het liefst hebben, want dan wint de 530i met dikke voorsprong. Het gaat er ook niet om of een 1 serie nou zo'n fantastische auto is voor het geld. Nee....
....Het gaat er om; welke auto van de 2 denk je dat jou de meeste driving fun bied ?
---------
noot,
ik heb deze draad in het algemene forum geplaatst omdat het niet zozeer om BMW gaat maar om driving fun in het rijden.