Seat Ibiza 1.9 TDi FR

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Ferdi
Auto: Pajero 3.2 Di-D

Seat Ibiza 1.9 TDi FR

Bericht door Ferdi » 21 dec 2010, 21:40

Vanmiddag hebben we de nieuwe daily opgehaald en aangezien deze wel enige vorm van rijplezier heeft vind ik het wel de moeite waard om er een topic voor te starten.
De V50 die ik had gaat morgen de deur uit, heb daar het afgelopen jaar weinig anders mee gehad dan problemen en toen vorige week de auto voor de zoveelste keer in de noodloop ging was ik het zat.

Maargoed, zonder al teveel gezwets hier de auto waar het om gaat.

Een muisgrijze Seat Ibiza 1.9 TDi FR met 130 pk en 310 nm. Ding heeft momenteel 166.000-en-een-beetje kilometers ervaring op de klok en komt uit november 2004.
Voor z'n formaat rijd het verre van verkeerd en vanmiddag terug naar huis een aantal keer een beetje gas gegeven op de snelweg en dat trekt prima :D

Uit mijn hoofd zitten de volgende opties erop:

- Sportonderstel
- Sportstoelen
- Stuur, versnellingspook en handrem met leder bekleed
- Armsteun
- Carkit (die er vrij rap uit gaat en vervangen wordt voor iets anders)
- Ramen en spiegels elektrisch, spiegels zijn ook automatisch inklapbaar
- Airco
- Climate Control
- Originele Seat radio die best aardig klonk tijdens het korte even dat ik die aan had staan
- Cruise Control
- Mistlampen aan de voorkant
- Afneembare trekhaak
- 16 inch lichtmetalen velgen
- Sperdiff

Heb tot nu toe welgeteld 1 foto, namelijk die van tijdens de proefrit:

Afbeelding

Meer foto's komen binnenkort als ik meer tijd heb.

Echte plannen heb ik er nog niet mee, morgen gaat als eerste de kentekenplaathouder van de dealer eraf.
En verder komt er dus een andere bluetooth carkit in en twijfel om zodra de banden aan vervanging toe zijn een ander setje velgen te halen en de huidige voor de winter te gaan gebruiken.

Zal zodra ik betere foto's heb gemaakt deze hier ook even neerzetten

Niels
Auto: Prius+

Re: Seat Ibiza 1.9 TDi FR

Bericht door Niels » 21 dec 2010, 23:28

Gefeliciteerd :thumbup: Jammer genoeg deelt dit type Ibiza naast het onderstel ook de kwaaltjes van de Golf 4 maar grote kans dat die al voorbij gekomen zijn met deze kilometerstand. Beer van een motor voor zo'n karretje, heerlijke combi :hosanna:

Ferdi

Bericht door Ferdi » 22 dec 2010, 17:14

Een combi die me steeds meer en meer gaat bevallen :D
Deze is inderdaad al geholpen aan de bekende kwaaltjes, dus verwacht voorlopig even niets.

Heb vanmiddag de kentekenplaathouder van de Seat dealer snel vervangen voor eentje zonder dealerreclame.
Volgende wordt de andere carkit en wil van het voorjaar kijken voor 4 nieuwe bandjes, twijfel alleen nog of ik daar andere velgen voor ga kopen of de huidige velgen als zomersetje ga gebruiken

Ferdi

Bericht door Ferdi » 28 dec 2010, 15:26

Het "duo" staat tot morgenochtend naast elkaar geparkeerd, hobbyhok en dagelijkse tractor naast elkaar:

Afbeelding

Als ik binnenkort tijd heb en het is een beetje boven nul zal ik de Ibiza eens wassen en er wat fatsoenlijke foto's van maken.
Ding zit nu onder de pekel en onder de modder, dus echt fotowaardig is het niet.

Moet wel zeggen dat ie prima bevalt, combinatie motor/gewicht auto is echt prima zo en de wegligging (voor zover te testen met dit weer) is ook erg oké.
Ga alleen nog even 4 nieuwe bandjes bestellen, want het Dunlop spul dat er nu onder ligt heb ik het niet zo op.

Christoph

Bericht door Christoph » 28 dec 2010, 16:25

Wat was er allemaal mis met de V50 dan?

Ferdi

Bericht door Ferdi » 28 dec 2010, 16:36

Het is dat de rekeningen allemaal mee zijn gegaan met de auto, maar snel wat dingen uit mijn hoofd:

- Diverse kabelbreuken
- Airco is compleet vervangen
- Turbo is vervangen
- Dynamo is vervangen
- Verschillende sensoren zijn vervangen
- Complete koeling van de motor is vervangen
- Meerdere onverklaarbare storingen in de climate control en radio
- Heb een lekke schokbreker gehad (mocht ook wel na ongeveer 238.000 km), gelijk vervangen door 4 nieuwe
- Motorkap wilde op een gegeven moment niet meer open
- Kentekenplaatverlichting achter deed het vaker niet dan wel

Op de airco na is dit allemaal dit jaar gebeurd en vlak voordat ik hem weg deed is er weer een kabelbreuk geweest.
Kreeg ook te horen dat de thermostaat binnenkort waarschijnlijk ook zijn beste tijd wel heeft gehad, maar het kon net zo goed iets anders zijn. Hier kwam de garage mee nadat ze vonden dat hij met een proefrit in hun ogen vrij traag op temperatuur kwam.

Verder is de 2e versnelling kort geleden begonnen met kraken en weet haast wel zeker dat ik nog wat dingen ben vergeten op te noemen.
Maar aangezien ik op de meest rare tijden in de auto zit en de auto ook echt nodig heb voor mijn werk moet ik er wel van op aan kunnen dat hij het ook altijd doet. Dit jaar heeft hij zowat maandelijks bij de garage gestaan en dan is de lol er vrij snel vanaf...
Toen hij 2 weken geleden alweer een storing gaf was het voor mij ook de spreekwoordelijke druppel en wilde ik hem zo snel mogelijk de deur uit hebben.

Martin van der Zwaard

Bericht door Martin van der Zwaard » 28 dec 2010, 17:08

Hele fijne auto's hoor, zo'n Ibiza.
Ik heb zelf een 74kw TDI Sport-X gehad. Super auto en nooit iets mee gehad. Was ook van 2004 en verkocht ik met 174k op de teller. Van nieuw af aan gereden.

Enige is het kraken van de achterveren. Is een kwestie van de kunststof ring er tussenuit en het is weg.

Let wel op de distributieriem. Die is over 14k aan de beurt!!

Ferdi

Bericht door Ferdi » 28 dec 2010, 17:25

Die riem moet toch per 120.000 km vervangen worden?
Weet dat hij bij 90.000 km is vervangen en had gedacht om die zo rond de 200.000 km te vervangen.

Zo niet, alvast hartelijk dank voor deze info :D

Erik-Jan

Bericht door Erik-Jan » 28 dec 2010, 17:29

Leuke auto, heb er zelf ook een;)
Ze zijn erg vlot, heb zelfs het idee dat die van mij gechipt is.
Topsnelheid is 217 op navigatie (Tom Tom) of halen ze dat standaard?

Ferdi

Bericht door Ferdi » 28 dec 2010, 17:54

Standaard halen ze voor zover ik op internet lees 208 km/h als top, maar het zou me niets verbazen dat dat net iets hoger is.
Vind ze zelfs standaard trouwens al erg vlot, de teller schiet behoorlijk rap omhoog als je gas geeft.
Of die van mij moet misschien ook gechipt zijn :D
Ferdi Gielen schreef:Die riem moet toch per 120.000 km vervangen worden?
Weet dat hij bij 90.000 km is vervangen en had gedacht om die zo rond de 200.000 km te vervangen.

Zo niet, alvast hartelijk dank voor deze info :D
Kan hier op terugkomen :bag:
Net gelijk het serviceboekje erbij gepakt en zag zoals ik al eerder had gelezen inderdaad staan dat de distributieriem iedere 90.000 km vervangen moet worden.
Hoe ik op een interval van 120.000 km kom kan ik zelf ook even niet begrijpen.

Nogmaals dank voor het wakker schudden :thumbup:

Martin van der Zwaard

Bericht door Martin van der Zwaard » 28 dec 2010, 20:34

Het is zelfs bij VAG niet duidelijk soms.
Maatje van me had een Leon 20VT en daar was bij niemand duidelijk om de hoeveel kilometer de riem vervangen moest worden. Dus maar gewoon 90k aangehouden.

De TDI's moeten zeker om de 90k gebeuren.

Lang leve de ketting bij BMW :mrgreen:

Ferdi

Bericht door Ferdi » 28 dec 2010, 21:05

Dan gaan we ons daar maar gewoon netjes aan houden :)
Weten we zeker dat het goed komt

Pim

Bericht door Pim » 28 dec 2010, 21:43

Met zo'n auto reed mijn stage-begeleider 8 jaar geleden. Wat een feest was dat zeg als ik hem af mocht tanken. In de regen gewoon in zijn 3e versnelling nog wheelspin. Echt een koppelmonster in zo'n lichte auto!! Later kreeg ik een 1.4 75pk stella als demo. Kwam natuurlijk niet in de buurt qua koppel maar het lichtvoetige karakter van het ding staat me nog wel goed bij. :thumbup:

Ferdi

Bericht door Ferdi » 29 dec 2010, 17:45

Dat karakter is erg leuk ja :D

Heb ruim 3 jaar lang "grote zware" auto's als daily gehad en dan is dit ineens een leuke verandering.
De Ibiza is inderdaad erg leuk op alleen al puur het koppel te rijden, maar het is ook leuk dat als je een keer flink gas geeft het bovenin de toeren ook nog lekker door trekt.

markk

Bericht door markk » 29 dec 2010, 17:58

Ik heb de Topsport gehad met chip tot 155pk. Later ingeleverd en toen een collega 'em uit de leasepool viste was z'n eerste opmerking dat ie wel erg snel hard ging :-)

Mark.

Ferdi

Bericht door Ferdi » 02 jan 2011, 15:24

Vanmiddag heb ik de Ibiza maar eens gewassen en van de gelegenheid gebruik gemaakt om gelijk wat foto's te maken.
Houd zelf van een kaal kontje, dus heb de achterklep gelijk eventjes ontdaan van alle tekst die daarop zat.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hier kan je goed zien waarom ik mee wil doen aan de uitdeuken zonder spuiten meeting van Rallye.nl:
Afbeelding

Afbeelding

En nog 2 van het interieur, zag dat degene die ik van de hele binnenkant had gemaakt nogal mislukt was:
Afbeelding

Afbeelding

En als allerlaatste iets waar ik niet zo blij mee ben :(
Kwam vanmorgen beneden en dacht door het raam al iets aan de Ibiza te zien en jawel, vannacht zijn er vakkundig 2 deukjes in het dak geslagen...
Zijn ongeveer een halve cm diep en zitten behoorlijk lelijk in het zicht.
Afbeelding

Echt een lekker begin zo zullen we maar zeggen :|

Sebring NL

Bericht door Sebring NL » 02 jan 2011, 15:32

Christoph schreef:Wat was er allemaal mis met de V50 dan?

Samen met de huidige cabriolet een van de kloterigste wagens die Volvo ooit maakte.

Mede dankzij de KLPD figuren zelf en hun lack of skills gingen de remmen in de brand etc.

Een soort ramp, zo'n auto . Cabrio is nog veel erger

Ferdi

Bericht door Ferdi » 12 jan 2011, 12:24

Remmen in brand is een groot woord, maar knap was het wel.
Het is mij 1 keer gelukt om een setje hagelnieuwe remschijven bij de eerste beste toertocht van een ander forum flink krom te rijden en moet zeggen dat ook de remblokken niet zo heel goed tegen het tempo van daar konden :mrgreen:

De nieuwe motoren schijnen ook al de nodige problemen te geven, dus het gaat momenteel lekker in de Volvo-stal.

Nog even terug naar de Ibiza, heb gisteren een setje Uniroyal Rainsport 2 bandjes laten monteren.
Vorige week maandag de linker voorband zo lek gereden dat die niet meer was te repareren en als we dan toch al 2 nieuwe banden moeten bestellen doen we er gelijk maar 4.
Voor het mooie is het grijze ding nog even netjes opnieuw uitgelijnd en we kunnen er voorlopig weer eventjes tegenaan :)

Ben maandag nog binnendoor gekomen van Schiphol naar huis toe en moet zeggen dat dat stiekem wel een klein feestje was :banaan:

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 12 jan 2011, 13:37

en wat vind je van de bandjes??

ik heb 4 nieuwe Rain expert er onder van Uniroyal sinds een paar weken en ze bevallen me perfect moet ik zeggen :banaan:

Ferdi

Bericht door Ferdi » 12 jan 2011, 16:17

Heb er tot nu toe een 90 kilometer op gereden, behalve dat ze een stuk stiller zijn dan wat eronder zat valt de grip in regen me ook heel positief op.
Valt natuurlijk te verwachten aan de naam etc, maar had stiekem nog lichte twijfels of ze ook daadwerkelijk zo goed zouden zijn in natte omstandigheden.

Zal over een kilometer of 1000 eens proberen om er echt een zinnig woord over te zeggen, maar denk niet dat ik spijt ga krijgen van deze keuze :)

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 12 jan 2011, 16:34

ik kom van Goodyear NCT5 en mij bevallen deze uniroyals echt 100% beter.

zowel in sneeuw (zeker voor een zomerband, nog behoorlijk grip waar de goodyears hopeloos doorgeleden) als in de regen top!

ben benieuwd hoe het van de zomer is maar ik heb er tot nu toe ook nog absoluut geen spijt van :D

Ferdi

Bericht door Ferdi » 27 jan 2011, 17:16

Hier nog iemand die totaal geen spijt heeft van de bandjes.

Zowel op droog als op nat is de grip prima te doen :)
Al ben ik net als jij wel heel benieuwd hoe ze zich houden als het straks weer wat warmer weer is.

Heb vorige week trouwens de oude antenne nog vervangen, de oude stond een tikkie krom en vond dat gelijk een mooi excuus om voor een iets korter exemplaar te gaan.
Er zit er nu eentje van 22 cm op het dak en vind dat wel een mooie lengte, een hele korte vind ik weer niet staan bij zo'n zichtbare antennevoet.

Oud en nieuw onder elkaar:

Afbeelding

De nieuwe op het dak "gemonteerd":

Afbeelding

De FM ontvangst is zelfs nog iets verbeterd ondanks dat deze antenne korter is.
Hoe dat op de andere frequentiebanden is weet ik niet, maar daar luister ik nooit naar.

Begin maart wordt de Ibiza trouwens uitgedeukt :banaan:

Ferdi

Bericht door Ferdi » 04 aug 2011, 19:04

Subtiele trap naar boven toe...

Tijdens mijn vakantie eind juni/begin juli is de auto voorzien van een verse distributieriem en laatst is er een nieuwe intercoolerslang op gekomen omdat de oude ineens steeds los schoot.
Schijnt een bekend kwaaltje te zijn en het systeem is ook niet zo heel geweldig te noemen, heb er nu een aangepaste slang in zitten en dat blijft weer prima zitten :)

Heb vorige week nog wel een "ontdekking" gedaan, was bezig om het interieur schoon te maken en ineens werd mijn doekje steeds zwarter en het plastic deel van het dashboard steeds lichter.
Ik eerst een beetje chagrijnig omdat ik dacht dat er ooit een ander dashboard in de auto is gezet om weet ik veel welke reden. Uiteindelijk eens op internet gezocht naar Ibiza's van hetzelfde type en verrek... dat plastic wat bij mij zwart was hoort dus grijs te zijn.

Samen met moeders die wat schoonmaakmiddeltjes wist het dashboard flink schoongemaakt en dit was het resultaat:
Afbeelding

En verder heeft de Ibiza deze sticker afgelopen weekend verdient:
Afbeelding

Ben met een paar vrienden richting Ring geweest en heb er ook een rondje met de diesel gedaan, ging eigenlijk prima alleen vonden de standaard remmen het aan het eind wat minder prettig.
De boel is niet krom of wat, maar heb het uit voorzorg maar bij 1 ronde gelaten

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Binnenkort maar eens een 2e setje (stalen) velgen regelen en dan winterbandjes bestellen

Ding bevalt de tot nu toe 17.000 km nog altijd erg goed :)

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 04 aug 2011, 19:17

mooi dat hij goed bevalt!

bij mij bevallen de uniroyals ook goed ;) alleen achter na 9.000km al 3mm er afgesleten :?

Ferdi

Bericht door Ferdi » 04 aug 2011, 19:37

Moet zeggen dat ze bij mij aan de voorkant ook vrij hard lijken te gaan, heb het profiel nog niet gemeten maar slijten doen ze wel degelijk.
Zodra de boel versleten is bestel ik wel gelijk weer dezelfde bandjes, vind ze echt ideaal.

Zowel op droog wegdek als in de stromende regen genoeg grip :)

Plaats reactie