Na diverse auto's gezien te hebben met enige voorkeur voor oude Opel's is het toch een Bmw geworden.
Hij was in originele staat en het rijden leek meer op het varen met een boot.
2008
Aangezien het in de winter geen weer is voor een oldtimer is het dan ook sleuteltijd. Al snel lagen er een paar gele instelbare Koni’s in combinatie met Omp veren klaar. Dit gaf al een grote verbetering tegenover de originele schokdempers die enkel functioneerden als soort fietspompen. Ook zouden een paar stabilisator stangen van een 2002 niet misstaan, zodoende hadden we die er ook maar onder geknutseld.
De originele 165/80 R13 banden van merk X (ongetwijfeld goedkoop en rotzooi) voldeden ook niet bepaald aan mijn verwachtingen. Zodoende ook maar een ander setje bredere velgen opgehaald en voorzien van 185/60 R13 Toyo banden.
Inmiddels was het seizoen weer in zicht en was mijn spaarpotje dan ook weer ver leeg. Zodoende de zomer wat kilometers gemaakt en weer goede voornemens ingenomen voor de komende winter.
2009
Aangezien het ding nog niet bepaald voldeed aan mijn verwachtingen ook deze winter nog bezig geweest aan het onderstel. Als snel zag ik in dat stralen en coaten wel netjes uitzag en ik toch alles eronderuit wou trekken.
Zodoende is inmiddels de hele onderkant er zo beetje onderuit geweest en alles gestraald en gecoat en voorzien van nieuwe rubbers. Al snel kom ik bij het volgende punt…, roestige bouten en moeren zien natuurlijk niet uit bij een vers laagje verf. Zodoende ook al het montage materiaal voor nieuw vervangen.
De planning was al vanaf het begin om er een leuk blokje in te hangen maar dit zou ook een financieel plaatje met zich meebrengen wat er deze winter niet in zat. Al snel schijnen de originele remmen je tegemoet te komen als je meer vermogen erin hebt. Zodoende zijn we ook maar voor nieuwe remmen uitgeweest. Al snel kwam mijn eerste setje 4-pots remklauwen van een Volvo 240 voorbij die zouden moeten functioneren in combinatie met 323i schijven.
Ik zei bewust eerste want ik dacht dat er wel stukje vanaf geslepen kon worden om te passen in 13inch, enkel bleek ik al snel een keerring tegen te komen tussen de helften van de remklauw (eigenwijs is soms ook wijs natuurlijk, hoewel dat in dit geval niet was)
Zo werd het dus ook tijd om een ander setje velgen aan te schaffen en een setje nieuwe remklauwen. Een setje 2-delige BBS opgehaald en uit elkaar getrokken. Voorzien van nieuw laagje coating en verse boutjes en bredere randen en natuurlijk weer het nodig geld lichter.
Al met al ben ik deze zomer tot de conclusie gekomen dat het oliedruk lampje het goed doet bij het nemen van bochten en remmen.
2010
Weer een leuke zomer gehad, aangetoond dat een M10 motor min of meer niet kapot te krijgen is. Ook maar eens op de rollenbank geweest en er was wel te verstaan een 60pk van de originele 85pk over. Dit valt misschien wel te zoeken in de professionele afstelling van ontsteking/carburateur wat op gehoor geschiedt. Afdoende was dit zijn laatste zomer en had ik er geen zin meer in.
Inmiddels lagen een paar keuzes voor de hand. Oftewel een leuke M10 laten opbouwen, en deze laten lopen icm met megasquirt maar is ook duur naarmate het snel is. Een S14 motor van een M3 past er ook relatief eenvoudig in maar is ook duur. Als laatste optie was er ook nog om er een turbo op te bouwen, maar dit is natuurlijk ook niet gratis. Zodoende bij de laatste optie gebleven aangezien het voor het geld eenvoudig vermogen/koppel met zich meebrengt en een sloop blokje 2 bankjes mag kosten.
Zodoende dus een sloop blokje opgehaald en inmiddels de meeste rand onderdelen wel binnen. Komende zomer moet de prut weer lopend zijn. Hier staan nog wel meer foto's: http://s516.photobucket.com/albums/u321 ... /Bmw%2002/" onclick="window.open(this.href);return false; enkel is nu me camera dood dus mis nog het een en ander.