Algemeen weertopic -> sneeuw 2011/2012

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: Algemeen weertopic -> sneeuw 2010/2011

Bericht door romo » 25 dec 2010, 14:34

GTRene schreef:straks stort daar ook het dak van in :mrgreen:

trouwens, goed geschoten precies in het midden...32mm kanon?

Whoehahah, zo iets ja.........................bulls eye.....one hundred and eightyyyyyyyyyy

Kasteel

Bericht door Kasteel » 25 dec 2010, 14:35

Wiebe GT schreef::wtf:
ik ben er helemaal klaar mee verdulleme.....

Heel nederland is wit.............behalve friesland :protest:

Ik rij binnenkort wel naar de sneuw toe als dit zo doorgaat.......

:stom:
*zet koffie klaar*

JP

Bericht door JP » 25 dec 2010, 14:59

In Limburg hebben we weer loopgraven... :mrgreen:

Afbeelding

40cm op de tafel, links en rechts van het pad een meter opgestapeld

ErikMartijn

Bericht door ErikMartijn » 25 dec 2010, 15:10

Fotootje vanuit de auto gemaakt hier in Zweden:

Afbeelding

Er rijdt dus een auto voor ons, die kan je bijna niet meer zien door de stuivende sneeuw... Deze weg was trouwens erg goed te rijden, op de meeste ligt meer sneeuw en is de weg een stuk smaller... Als het zicht goed is, is op deze wegen makkelijk 80+ km/u te rijden. Erg leuk.. :df:

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 25 dec 2010, 15:10

Bij ons in Twente, is het niet anders.............

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 25 dec 2010, 15:51

SteV6 schreef:
Martijn_bmw schreef:zelf ga ik nu een setje uniroyal rain expert 205/55-16 proberen... schijnt als beste uit de laatste ADAC test te komen in de regen (en dat hebben we per slot van rekening het meeste in NL) rijdt ook voldoende goed bij droog en ook op sneeuw schijnt hij nog redelijk ze mannetje te staan.

ik ben benieuwd :)
Nou, als je de onderzoeksgegevens erbij pakt is het meestentijds gewoon droog.

http://www.knmi.nl/cms/content/24936/neerslagduur" onclick="window.open(this.href);return false;

In de recordjaren valt er net iets meer dan 800 uur neerslag op 8760 uren in het jaar ... :angel:
ach laat ik het zo zeggen, we hebben meer regen dan sneeuw in NL :mrgreen:

uitstlag test uniroyal rainsport:

Afbeelding

in vergelijk met de goodyear eagle NCT5 die ik nu heb een stuk beter :D

Afbeelding

maar nogmaals we zullen zien ;) je moet eens wat testen in je leven he :lol:

steve smith

Bericht door steve smith » 25 dec 2010, 21:48

JP schreef:Beetje naunce is Bassie vreemd? Als ik een gecrashed'e auto zie, ook al is het een personenauto, dan vind ik dat nou niet een prachtgezicht....

kuch...
Steve schreef:Zaterdagavond zat ik in de sneeuwbuien met een tandemasser achter de Benz, dat was misschien niet handig, maar de enige mensen die seinden lui die ingehaald werden, dus dat in de weg rijden zal wel mee gevallen hebben.... Ding zwabberde wel een beetje op rotondes maar gas bij trok 'm wel recht.
Gelukkig mag het wel met een bus met aanhanger.... :jenna:
Die discussie wil ik best aan. De getallen zijn namelijk vrij verschillend.....

Bovenstaande : E320cdi 1660kg + 200kg belading = 1860kg op nagelnieuwe GY UltraGrip P2 winterset, trekt een lege tandemasser van 400kg. Welk voertuig zou de baas zijn van deze combi?

Later de week: dezelfde tandemasser, maar geladen met 1300kg = 1700kg, dus er moest wat meer massa voor. Men neme Sprinter 518 à 2450kg ledig + 200kg bestuurder & fuel + 600kg ballast (bestaande uit paar sets zomerwielen :mrgreen: ) = 3250kg, op 6x 195/75 16 Vredestein Comtrac Winter met een mm of 10 profiel. Trekkend voertuig bijna 2 x zo zwaar als het aanhangertje.

Ik denk niet dat de kans er groot is dat het trekkend voertuig overmeesterd wordt.

Bovendien hebben we het over een treingewicht van nog geen 5 ton. 5 ton geeft een iets andere inpact dan 20ton à 45ton waarvan de aanhanger de baas is. Maar als je dat verschil niet ziet onderschrijf je Bassie's punt volledig.

romo

Bericht door romo » 25 dec 2010, 21:58

Check momenteel de buienradar..........................de chaos is weer in den lande................

jaydee

Bericht door jaydee » 25 dec 2010, 22:11

Nou nou, hier in Zeewolde 4 vlokken per kuub lucht... :blabla:

GTRene

Bericht door GTRene » 25 dec 2010, 22:16

romo schreef:Check momenteel de buienradar..........................de chaos is weer in den lande................
ja? ik ga toch niet uit...die sneeuw/gladheid e.d. halen net wat te veel schakelpower uit men kop weg, dus blijf weer lekker binnen, doe net of het een doordeweekse dag is :angel:
TV/film op..PC aan...snaaigerei erbij en cola check :thumbup:

die mooie dames wat je poste vergeet ik snel ff (dat gaat vrij makkelijk met dat vergiet van mij haha)
dus komt goed. :mrgreen:

misschen zondag overdag ff naar de gamma als er niet meer sneeuw bij komt :df: (das dan mijn uitje met een doel :lol: )
moet nog ff wat halen voor de 15%korting op alles weer voorbij is (tot met 27ste)

JP

Bericht door JP » 25 dec 2010, 22:46

steve smith schreef:(...)
Bovendien hebben we het over een treingewicht van nog geen 5 ton. 5 ton geeft een iets andere inpact dan 20ton à 45ton waarvan de aanhanger de baas is. Maar als je dat verschil niet ziet onderschrijf je Bassie's punt volledig.
Hahaha, toch nog ff die sneer op het einde..... :clap: kilometervreter... :mrgreen:

Het verschil tussen beladen en onbeladen, daar hoef je me niets over te leren.

Ledig trekkend voertuig van 6900kg, met 800liter diesel, 100liter adblue, en veel extra's aan materiaal. Daarachter een oplegger van precies 7000kg, maakt het totaal leeg aan de 15ton.
Toegestane maximale massa trekkend voertuig van 19ton, die digitaal te controleren is in de boordcomputer. (+manometers) Auto is goedgekeurd om dik 43ton te trekken (dus tot 50ton totaal, als je een oplegger hebt met 10-tons assen!)
Door onze branche in de losgestorte goederen, valt de asdruk normaliter goed te regelen.

Zoals vrijdag, 25ton zand geladen. Zorg ik dat de trekker net iets meer heeft (1ton) voor maximale druk op de trekas. Resterende 20ton ligt dan in het midden op de 3 (9tons max. elk) assen van de oplegger.

Trekas; 4 Nieuwe Semperit Transsteel M470 295/80 R 22.5
Stuuras; Michelin XFA2 Energy 385/55 R 22.5

Oplegger 6x 385/55 R 22.5, kan Michelin en Toyo zijn

en dan heeft het hele span nog de nodige interessante afkortingen zoals ABS, EBS, TC, antikantelbeveiliging en wat al niet meer.. Daarmee valt BELADEN gigantisch goed mee te rijden.

Beladen, zeer goed te doen;

Leeg, is natuurlijk een ander verhaal, zeker als je (zoals ik vrijdag) met alleen de losse trekker huiswaarts gaat. Dan mis je nog zelfs dat klein beetje dat een lege oplegger al aan je trekas toevoegt. Maar ook dan valt er nog sneller mee te rijden, dan sommige personenautoberijder die met dichtgeknepen billen 30 gaat rijden op een A2 die gewoon schoon is.

Leeg, toen nog met oplegger erachter;

Dan is ff gas bijgeven bij 60km/h, bij 1100tpm genoeg (icm 2300nm) om ff door te slippen :nerd:

GTRene

Bericht door GTRene » 25 dec 2010, 22:57

ik heb destijds in het leger wel af en toe met vrachtwagens gedrift op sneeuw en ijs :mrgreen:

tuurlijk zonder aanhanger en leeg op een grote parkeerplaats op het terrein, just for fun om te zien hoe dat ging en voelde.

its scare's you a bit de kracht van het doordrukken als ie 1x glijd, dan voel je dat ie niet zou stoppen voor een kleine auto of wat in de weg staat...wat een gewicht wat dan glijd.

en heb ook met andere vrachtwagens terreingereden op snelheid ala parijs dakar whaha ik men passagier die had me een lol, ik steeds harder op een gegeven moment een springbult vol nemen :banaan:
hij kwam met z'n kop tegen het dak aan :lol: (geen gordels in zo'n ding)

en natuurlijk in Libanon heel veul gereden zo goed als elke dag buiten ander werk om.

maar al eeuwen uit de vrachtwaggels, tis best gecompliceerd geworden allemaal en dat zag ik destijd al aan komen, to much to think about for my head :wink:

Maus335i

Bericht door Maus335i » 26 dec 2010, 09:23

En jawel! Een halve witte kerst in Leeuwarden :D Vannacht is er een cm sneeuw gevallen, nét genoeg om alles te bedekken. Gister was het hier groen, dus nu kunnen we toch nog spreken van een beetje witte kerst :)

romo

Bericht door romo » 26 dec 2010, 09:46

Ik volg de weersverwachting redelijk goed, wat erg opvalt; de aanhoudende onzekerheid in de voorspellingen....................de computers "draaien door" lijkt het............................ :mrgreen:

Knot

Bericht door Knot » 26 dec 2010, 11:00

Leuk, die info over de zwaargewichten. Lijkt ook nog een vrij nieuw ding met nog geen 3 ton erop.

KawaBmw7

Bericht door KawaBmw7 » 26 dec 2010, 13:15

Alexsti schreef:Ahumm.... daar sta je dan met je 32" wielen in de sneeuw........... :mrgreen:

http://www.youtube.com/watch?v=BaqG19cy ... r_embedded" onclick="window.open(this.href);return false;

:whistle: :whistle:

Alexsti
Auto: Een Soebaroe en Lotus

Bericht door Alexsti » 26 dec 2010, 13:30

:bag: En....nu aan de winterbanden ? :mrgreen:

KawaBmw7

Bericht door KawaBmw7 » 26 dec 2010, 13:57

Nee, hij komt nu niet meer buiten met dit weer.

GTRene

Bericht door GTRene » 26 dec 2010, 19:31

net op net nieuws...

deze is in klein met verhaal, A17 klaverpolder? spiegelglad...moet je opletten...zo te zien rijd die man ook veul harder dan die anderen...en dan ineens slipperdeslip terwijl de camera een ander ongeval filmt....

http://www.rtl.nl/xl/#/u/89ac216b-73cd- ... 6d097b8a75" onclick="window.open(this.href);return false;

Fransbmw7

Bericht door Fransbmw7 » 26 dec 2010, 19:43

KawaBmw7 schreef:
Alexsti schreef:Ahumm.... daar sta je dan met je 32" wielen in de sneeuw........... :mrgreen:

http://www.youtube.com/watch?v=BaqG19cy ... r_embedded" onclick="window.open(this.href);return false;

Welke sukkel gaat dan ook met gladde 21" door de sneeuw? :nana:

Kasteel

Bericht door Kasteel » 26 dec 2010, 19:56

steve smith schreef:Bovendien hebben we het over een treingewicht van nog geen 5 ton. 5 ton geeft een iets andere inpact dan 20ton à 45ton waarvan de aanhanger de baas is.
Deels met je eens, alles staat en valt het met gewicht, belading en gebruik ervan, maar je kan de opzet van een trekker-oplegger niet 1 op 1 vergelijken met een bus/personenauto-tandem combi. De zwaartepunten, lengtes, aandrijving en scharnierpunten liggen op totaal andere verhoudingen. Zeker bij een trekker met een voorloopas zit het met de uitrusting echt niet mis, kan echter altijd fout gaan door de onkundige gebruiker, maar das met een willekeurige aanhangercombi hetzelfde geval.

Belangrijke punten bij het rijden met dergelijke combi's blijft de belading en het inzicht van de chauffeur. Meeste chauffeurs komen ook gewoon goed rond in deze tijden, enkele gefrustreerde chauffeur die zichzelf de kop de hele reis gek maakt is altijd een risico voor zichzelf...

Ps die gefrusteerde homo in z'n Prelude met wimpers moet gewoon even wat verder nadenken hoe veilig hij is met zomerbanden en 30 door een woonwijk.

KawaBmw7

Bericht door KawaBmw7 » 27 dec 2010, 11:00

Fransbmw7 schreef:
KawaBmw7 schreef:

Welke sukkel gaat dan ook met gladde 21" door de sneeuw? :nana:
Ik!! En ze waren niet glad, er zat nog profiel op. :mrgreen:

NSXRS

Bericht door NSXRS » 27 dec 2010, 12:56

Afgelopen weken met diverse auto's in de sneeuw gereden.
Opvallend hoe ze zich tov elkaar verhouden:
Ford transit busje met Uniroyal Snowtyre winterbanden: vermoedelijk door de relatief smalle banden icm flink gewicht door de motor op de aangedreven voorwielen: waar andere 2wd auto's met winterbanden grote moeite hebben of blijven steken, gaat het busje probleemloos door, mede door grote bodemvrijheid vrijwel overal doorheen, alleen op ijs of echt diepe sneeuw minder grip.
Porsche Cayenne met Pirelli Scorpion winterbanden: overal probleemloos doorheen tenzij 1 as op ijs en 1 as op sneeuw, hebben de diffs duidelijk moeite met regelen, moet separaat de sper diffs ingeschakeld worden.
Subaru Outback met Vredestein Snowtrack winterbanden: echt NERGENS problemen mee, heeft overal grip en zodra je voelt dat er een wiel doorslipt, wordt er direct door de diffs bijgeregeld. Helling op in 15cm diepe sneeuw no problem, wegdek deels ijs, no problem. Tot mijn verbazing overall beter dan de Porsche :shock: :D

daNpy

Bericht door daNpy » 27 dec 2010, 14:59

Kom net van de C1000 over de parkeerplaats naar huis gelopen, staat er weer een te stunten in de parkeervakken.
In zijn RWD Jaguar kwam hij niet weg, met zo'n dure auto heb je immers geen geld meer voor het juiste rubber en je _zal_en_moet_ met de auto weg. Met het raam open werd hij begeleid door omstanders (vooruit/achteruit maar meestal "nee, nee, nee") dus ik kon het echt niet laten om in het voorbijgaan "goeie zomerbandjes!" te roepen.
Zowel de chauffeur als omstanders vonden dit niet zó geslaagd, maar hey het is niet de eerste dag dat Nederland wit is of wel? :hammer: :hammer:

Vervolgens kom ik bij de flat aan en zie de Aldi vrachtwagen vaststaan.

Afbeelding

Ook vrachtwagens hebben op ijs geen grip, zeker niet als ze leeg zijn :P

Afbeelding

Ik heb de auto uit de garage gepakt en ben voor hem gaan staan. Ik had mn sleepkabel al in de hand maar de chauffeur wilde er niets van weten dat ik hem aan zou proberen te slepen. Jammer, want ik had het wel willen proberen :mrgreen:
De chauffeur heeft strooimiddel bij de Aldi gekocht en een korte tijd later zag ik hem wegrijden.

Dalijk de auto maar weer eens wassen want de rit Eindhoven - Emmeloord - Ehv heeft weer een prachtige witte waas op de auto achtergelaten. :protest: pekel :protest:

GTRene

Bericht door GTRene » 27 dec 2010, 15:23

wat is nou verstandig...

auto wassen met dit weer is soms niet slim voor rubbers e.d.
daarbij als je daar wegrijd zit je auto weer onder de sputters van vocht/zout/troep...

ik was men auto niet zo snel :mrgreen:
hij is goed in de schutkleur nou :lol:

was net ff naar de bouwmarkt gamma geweest (het dooit nu toch dus meer grip)
dacht meteen ff paar rondjes parkeerplaats daar :angel:
even weer voelen hoe het ging :df:
geen hoge snelheid maar mooi de hoek om...en ook proberen wat het verschil is in een slip/contra slip e.d. kon je weer mooi proberen zo, hou je het gas er een beetje op dan slingert ie vaker heen en weer :mrgreen:
trap je in zo'n slip de koppeling in trekt ie hem snel weer recht.

op een gegeven moment vernam ik dat ik ineens van zeg 30 naar 20 naar 10 ging :shocking: dacht ships das ni goe...daar was het een stuk zo snot glad dat ik heel braaf dat die 10 vasthield zonder extra te gassen om daar maar voorbij te komen en niet vast te komen zitten :mrgreen:

gelukkig geslaagd.

nah, toen maar naar huis en men spullen die ik gekocht had mee aan het klussen (garage deur isoleren) had ook een lijmkit bus gekocht...grrr 1 bleek dus net te weinig, moet er nog zo'n spuitkit bij halen grrr :mrgreen:

en ff 8 nwe starters en wat nwe TL buizen vervangen.
van de week maar weer terug.

Plaats reactie