Algemeen weertopic -> sneeuw 2011/2012
- Miesjel
- Auto: MX5 NA, MX5 NC, RAV4
Re: Algemeen weertopic -> sneeuw 2010/2011
Gisteren om 18:30 vertrokken vanuit Leipzig en vanmorgen om 05:30 gearriveerd in Brunssum. Mooi ritje geweest, in Dld veel ongelukken gezien varierend van auto's in de vangrail tot vrachtwaggels geschaard in de berm. Vanaf Dortmund lag er aardig wat sneeuw maar hier in Zuid Limbabwe was het toch onverwacht extreem, een witte kerst is leuk maar dit is een beetje overdreven veel haha.
- RutgerK
Mooie klacht gisteren tijdens een item over sneeuw problemen in Duitsland op een journaal. Bestuurder van een Golf beklaagde zich over een achterwielaangedreven auto die niet meer wegkwam.
Het valt mij wel op dat AWD meer moeite hebben met gladheid. Zelf achteruit een straat uitrijden omdat men vooruit niet wegkomt zie je geregeld. Kan iemand mij uitleggen waarom AWD's zoveel meer moeite hebben sneeuw en ijs? Is dat omdat de aangedreven wielen niet in de richting gezet kunnen worden die je uit wilt?
Het valt mij wel op dat AWD meer moeite hebben met gladheid. Zelf achteruit een straat uitrijden omdat men vooruit niet wegkomt zie je geregeld. Kan iemand mij uitleggen waarom AWD's zoveel meer moeite hebben sneeuw en ijs? Is dat omdat de aangedreven wielen niet in de richting gezet kunnen worden die je uit wilt?
- wjn
Het begint nu leuk te worden met de sneeuwduinen.
Het probleem is dan idd, dat als 1 iemand vast komt te staan, de rest ook niet door kan.
Maar ja, geduld is handig in dit soort omstandigheden.
Het probleem is dan idd, dat als 1 iemand vast komt te staan, de rest ook niet door kan.
Maar ja, geduld is handig in dit soort omstandigheden.
- Maus335i
Als je de wetten van de natuur volgt zou bovenstaande raar zijn. Een AWD heeft 4 wielen die aangedreven worden en theoretisch grip hebben ipv 2 t.o.v. een RWD of FWD. In het laatste geval ben je met 2 slippende wielen de klos, terwijl een AWD er dan altijd nog 2 overheeft. Simpeler kan het niet. Sturen is een ander verhaal, maar dat geldt voor elke auto. Grip op de voorwielen kwijt = rechtdoor.RutgerK schreef:Mooie klacht gisteren tijdens een item over sneeuw problemen in Duitsland op een journaal. Bestuurder van een Golf beklaagde zich over een achterwielaangedreven auto die niet meer wegkwam.
- SteV6
Ik vermoed dat Rutger ook geen AWD bedoeld ...
RWD misschien?

RWD misschien?
- RutgerK
sorry, ik bedoel natuurlijk RWD of AchterWielaanDrijving. 

- Martijn_bmw
volgens mij bedoelt hij idd (A)chter(W)ielaan(D)rijving
en idd ik merk het zelf ook mijn BMW is in de sneeuw drama tov onze tweede auto die FWD heeft...
waarom het precies is weet ik ook niet

en idd ik merk het zelf ook mijn BMW is in de sneeuw drama tov onze tweede auto die FWD heeft...

- PD power
Martijn_bmw schreef:volgens mij bedoelt hij idd (A)chter(W)ielaan(D)rijving![]()
![]()
Ik denk minder gewicht op de aangedreven as.
- Wiebe GT

ik ben er helemaal klaar mee verdulleme.....
Heel nederland is wit.............behalve friesland

Ik rij binnenkort wel naar de sneuw toe als dit zo doorgaat.......

- Tristan
Bij RWD rust er minder gewicht op de wielen dan een FWD. Zeker bij een 1-serie die geen kont heeft, dus weinig gewicht op de achterwielen rust en daardoor lastiger wegkomt. Eenmaal onderweg vind ik RWD wel weer een voordeel tov FWD.RutgerK schreef:Mooie klacht gisteren tijdens een item over sneeuw problemen in Duitsland op een journaal. Bestuurder van een Golf beklaagde zich over een achterwielaangedreven auto die niet meer wegkwam.
- jaydee
Ik denk dat JP het sarcastisch bedoelt, René. Over de eventuele winterbanden van de Seat die daardoor dacht wel in de sneeuw te kunnen rijden...GTRene schreef: goed dat je op winterbanden rijd
- JP
@ Wiebe; als je dan weer naar huis gaat, mag je die sneeuw meenemen. Vorig jaar hadden jullie toch genoeg. Was destijds in Tolbert, en daar lag toen bijna een meter...
@ Jaydee, idd... heb geen winterbanden onder de truck, maar wel nieuwe zeer goede all-weathers die ploegen door de sneeuw. Semperit, doen die het ook goed als merk in de personenautowinterbanden-business?
@ Jaydee, idd... heb geen winterbanden onder de truck, maar wel nieuwe zeer goede all-weathers die ploegen door de sneeuw. Semperit, doen die het ook goed als merk in de personenautowinterbanden-business?
- Martijn_bmw
+1 volgens mij rijden vrachtwagens namelijk helemaal niet op winterbanden...jaydee schreef:Ik denk dat JP het sarcastisch bedoelt, René. Over de eventuele winterbanden van de Seat die daardoor dacht wel in de sneeuw te kunnen rijden...GTRene schreef: goed dat je op winterbanden rijd
en idd je ziet er zat die denken dat met winterbanden niks meer kan gebeuren

- JP
@ Martijn; nog niet, al was Duitsland er druk mee bezig, maar te weinig productie op dit moment. Van mij mogen ze het verplicht stellen. Denk ook dat het na deze dusver K&T-winter, Europees snel verplicht kan worden. Iedere keer rijverboden opleggen kost de sector ook klauwen vol met geld. Niet dat winterbanden alle ellende voorkomt.
Dan wel die uit Scandinavië, die zijn lekker zacht, en onvoorstelbaar goede grip, al is nadeel dat ze na 1 winter op zijn...
Dan wel die uit Scandinavië, die zijn lekker zacht, en onvoorstelbaar goede grip, al is nadeel dat ze na 1 winter op zijn...
- Opa
- Auto: Ford Fiesta ST
Ik dacht al....RutgerK schreef:sorry, ik bedoel natuurlijk RWD of AchterWielaanDrijving.

Ik heb namelijk totaal geen problemen met de sneeuw en ik rij nog op zomerbanden.
Liggen nu Toyo T1S onder en die doen 't wel iets beter in de sneeuw dan m'n Bridgestone RE050A's.
Met normaal droog weer of regen zijn de Bridgestone's weer beter, maar deze banden lagen om 't setje velgen dat ik van de zomer kocht, dus rijden we ze maar op.

- Martijn_bmw
ja ik vind het eerlijk gezegd ook ongelooflijk dat vrachtwagens nog niet verplicht zijn tot winterbanden.
en ook voor de sector zelf, die banden kosten altijd meer dan gewoon doorrijden maar stilstand kost nog veel meer idd
maar het probleem bij personenauto's wordt ook gecreeerd door de bandenprocenten zelf. vroeger was elke band veel meer allround en dus ook all weather, nu wordt de zomerband steeds sportiever en plakkeriger bij 30gr en droog met als keerzijde K*t grip op natte en besneeuwde wegen.
zelf ga ik nu een setje uniroyal rain expert 205/55-16 proberen... schijnt als beste uit de laatste ADAC test te komen in de regen (en dat hebben we per slot van rekening het meeste in NL) rijdt ook voldoende goed bij droog en ook op sneeuw schijnt hij nog redelijk ze mannetje te staan.
ik ben benieuwd
en ook voor de sector zelf, die banden kosten altijd meer dan gewoon doorrijden maar stilstand kost nog veel meer idd

maar het probleem bij personenauto's wordt ook gecreeerd door de bandenprocenten zelf. vroeger was elke band veel meer allround en dus ook all weather, nu wordt de zomerband steeds sportiever en plakkeriger bij 30gr en droog met als keerzijde K*t grip op natte en besneeuwde wegen.
zelf ga ik nu een setje uniroyal rain expert 205/55-16 proberen... schijnt als beste uit de laatste ADAC test te komen in de regen (en dat hebben we per slot van rekening het meeste in NL) rijdt ook voldoende goed bij droog en ook op sneeuw schijnt hij nog redelijk ze mannetje te staan.
ik ben benieuwd

- jaydee
Tja, kwestie van "u vraagt, wij draaien"...Martijn_bmw schreef:maar het probleem bij personenauto's wordt ook gecreeerd door de bandenprocenten zelf. vroeger was elke band veel meer allround en dus ook all weather, nu wordt de zomerband steeds sportiever en plakkeriger bij 30gr en droog met als keerzijde K*t grip op natte en besneeuwde wegen.
@JP: Semperit is een budgetmerk van Michelin geloof ik.
- GTRene
ow? ik vond het bijna "logisch" dat als je op het buitenland rijd met al die hellingen e.d. je wel winterbanden reedJP schreef:@ Wiebe; als je dan weer naar huis gaat, mag je die sneeuw meenemen. Vorig jaar hadden jullie toch genoeg. Was destijds in Tolbert, en daar lag toen bijna een meter...

nu willen ze waarschijnlijk op bestelbusjes e.d. adviseren winterbaneden te gaan rijden in de toekomst...
lol, hier in de straat is 1 van de buurmannen (jonge vent) met een kleine shovel door de straat an het banjeren om die dikke laag sneeuw prut weg te ruimen

zit lekker te scheuren hier en ondertussen veel sneeuw weg te ploegen.

heb een klein filmpje gemaakt (vanuit men warme kamer dat wel

zal hem straks ff opladen.
edit: filmpje krijg ik niet op de pc...Nokia X6 heeft kuren (nog 1 er bij grr) paar x geprobeerd, rest maar gewist, krijg hem zelfs niet uit de ovi suite nokia...
dus geen filmpje.
Laatst gewijzigd door GTRene op 24 dec 2010, 14:54, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Auto: BMW G21 330i M-Sport
Vraag me wel af hoe de jongens met wat meer dan gemiddeld vermogen hier goed wegrijden bij stoplichten.
Ik kom met m'n schamele 180pk en zomerbanden hier in de stad op veel plekken maar met moeite weg, terwijl ik op de koppeling zonder gas bij te geven weg rijdt.
Als ik dan eenmaal op snelheid ben dan valt het wel weer mee, maar even versnellen is er niet bij.
Ach het is wel leuk, maar frustrerend als er een rij achter je staat bij het stoplicht
Ik kom met m'n schamele 180pk en zomerbanden hier in de stad op veel plekken maar met moeite weg, terwijl ik op de koppeling zonder gas bij te geven weg rijdt.
Als ik dan eenmaal op snelheid ben dan valt het wel weer mee, maar even versnellen is er niet bij.
Ach het is wel leuk, maar frustrerend als er een rij achter je staat bij het stoplicht

- Martijn_bmw
ach ben ik ook een keer in het voordeel met mijn 118pk

- Jorik
Volgens mij heeft het hier ook gesneeuwd...

- Knot
Stond je weer eens in je blote lul voor het raam en kwam je er net op tijd achter dat het weerspiegelde?GTRene schreef:edit: filmpje krijg ik niet op de pc...Nokia X6 heeft kuren (nog 1 er bij grr) paar x geprobeerd, rest maar gewist, krijg hem zelfs niet uit de ovi suite nokia...
dus geen filmpje.

-
- Auto: M3P, 130i
Richardt. schreef:Vraag me wel af hoe de jongens met wat meer dan gemiddeld vermogen hier goed wegrijden bij stoplichten.
323ti op winters. ASC+T aan, 2500rpm, koppeling op, vermogen wordt afgeregeld en weg ben ik. Briljant.
- Martijn_bmw
omgKnot schreef:Stond je weer eens in je blote lul voor het raam en kwam je er net op tijd achter dat het weerspiegelde?GTRene schreef:edit: filmpje krijg ik niet op de pc...Nokia X6 heeft kuren (nog 1 er bij grr) paar x geprobeerd, rest maar gewist, krijg hem zelfs niet uit de ovi suite nokia...
dus geen filmpje.

en idd mijn ASC+T werkt goed, hij remt de wielen af (soort sper werking) en neemt het motorvermogen terug

- GTRene
whaha lol...Knot schreef:Stond je weer eens in je blote lul voor het raam en kwam je er net op tijd achter dat het weerspiegelde?GTRene schreef:edit: filmpje krijg ik niet op de pc...Nokia X6 heeft kuren (nog 1 er bij grr) paar x geprobeerd, rest maar gewist, krijg hem zelfs niet uit de ovi suite nokia...
dus geen filmpje.

damn...nu heb ik dat filmpje toch op men pc...echter zodra ik het start springt de pc in de fout...en na zeg 5x proberen te verwijderen loopt alles vast...
pc uit en aan...dan maar verwijderen dacht ik...nu krijg ik hem niet van men pc omdat zodra ik die map alleen al open waar ie staat springt microsoft er is een fout opgetreden weer in en kan ik het niet verwijderen aahrg nu kan ik niet meer in die map...pffff verzin een list

kijken of ik dat kan omzeilen ofzo