Algemeen weertopic -> sneeuw 2011/2012

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
steve smith

Re: Algemeen weertopic -> sneeuw 2010/2011

Bericht door steve smith » 20 dec 2010, 18:56

Prima dat je op zomers gaat lopen kloten maar blijf dan gewoon lekker rechts of blijf thuis.

Gisteravond Diependaalselaan in Hilversum richting Vinkeveen. Kom de middelste van de 3 rotondes op rijden, komt er van rechts ff een 206 met 4 geblokkeerde lm wielen aanvliegen op ramkoers. Ik kan met moeite tijdig stoppen (remweg hooguit 2 autolengtes, thankyou Nokian WR2), hij komt met z'n poot nog altijd stijf op de rem op enkele cm's voor me langs glijden en ketst af op het hart van de rotonde. Bestuurder weigert vervolgens je uberhaupt aan te kijken en probeert met veel gas weg te glibberen. De V50 met strepen en lichtbak die achter me reed ging er met lampjes aan maar even achteraan voor een babbel, na een duimpje mijn kant op. Dat ik dat nog mee mag maken :mrgreen:

Vanmorgen op de A12 tussen Bodegraven en Gouda zie ik ineens een paar koplampen door de mist omhoog schijnen en een hoop mensen remmen. Daar ging dus ff een vrachtwaggel op z'n kant, maar de trekker wees recht omhoog. Dus de tralier plat op z'n zij, de trekker 90gr omhoog.... Kon niks doen, dus ben maar weer doorgereden. Die trucker zal best een paar jaar ouder geworden zijn!

GTRene

Bericht door GTRene » 20 dec 2010, 18:56

Zelfs de sneeuwschuiver met zijn speciale banden kan niet normaal van deze glibberige weg rijden en ramt een aantal auto's die even daarvoor al gecrasht waren
ook blokkerende wielen zie voor... :hmmm:

http://www.zie.nl/video/opmerkelijk/Kra ... fztm9fie6i" onclick="window.open(this.href);return false;

steve smith

Bericht door steve smith » 20 dec 2010, 18:59

En nu een kop vol sneeuw, heb net ff lekker mogen duwen tegen een Audi A5 die al 10 minuten bezig was het terrein van de Hoefslag af te komen. Ook lekker bijdehand om op 225/45 17 CSC2 een terrein met 30 cm sneeuw op te rijden terwijl er aan de straatkant gewoon vrije plekken zijn.....

ErikMartijn

Bericht door ErikMartijn » 20 dec 2010, 19:04

Ik zit hier nu in Zweden en hier is gisteren en vandaag meer dan 80 cm. sneeuw erbij gekomen.... En hier wordt helemaal niet gestrooid, alleen geschoven.. Je rijdt gewoon continu over platgereden sneeuw, en de meeste mensen hier rijden nog steeds gewoon 80... Niets rustig aan dus! Gaat trouwens best met de toyota op winterbandjes. :) Zat gisteren wel bijna vast. Reed een onverharde weg in waar nog niet echt veel auto's langs was geweest na de sneeuwval. Rijd je op eens in een halve meter losse sneeuw. :? En met die heuvels en bochten is dat niet optimaal... Er was ook geen mogelijkheid tot omkeren, dus de snelheid er maar wat ingehouden. Als je stilstaat kom je helemaal niet meer weg, maar het is goed gekomen in ieder geval. :o

GTRene

Bericht door GTRene » 20 dec 2010, 19:14

steve smith schreef:En nu een kop vol sneeuw, heb net ff lekker mogen duwen tegen een.....
Afbeelding

onze DF reporter was er bij om het vast te leggen.

:mrgreen:

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 20 dec 2010, 19:25

:shocking: :lol: :mrgreen:

Knot

Bericht door Knot » 20 dec 2010, 19:25

steve smith schreef:Prima dat je op zomers gaat lopen kloten maar blijf dan gewoon lekker rechts of blijf thuis.
Mwah... het is niet verplicht en dat soort volk rijdt in de andere 355 dagen mij/ons vreselijk in de weg dus dan mogen die thuisblijven, eerlijke ruil 10 tegen 355 ;)

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 20 dec 2010, 19:28

Knot schreef:
steve smith schreef:Prima dat je op zomers gaat lopen kloten maar blijf dan gewoon lekker rechts of blijf thuis.
Mwah... het is niet verplicht en dat soort volk rijdt in de andere 355 dagen mij/ons vreselijk in de weg dus dan mogen die thuisblijven, eerlijke ruil 10 tegen 355 ;)
+1 dat zou mooi rijden worden die 355 dagen 8) :df:

Paskal
Auto: meerdere

Bericht door Paskal » 20 dec 2010, 19:58

Gisteren met de 530d teruggekomen vanuit Serfaus Oostenrijk. Met een zonnetje en blauwe lucht weggereden en in no-time waren we rond 16u bij Hockenheim. Normaal is het vanaf daar 2u en 45 min, maar dit keer was het bijna 6 uur :? Enorme sneeuwval die niet weg te werken was ondanks de vele sneeuwruimers, Sommige stukken reed het 2 stroken dik met 30 km/u maar zodra er wat ruimte was ging het met 80 of meer over een laagje sneeuw van 5 cm.

Opvallend is dat men veel breder gaat rijden in de sneeuw als asfalt en strepen niet meer te zien zijn. De rechterbaan reed voor 50% over de vluchtstrook waardoor tussen de linker en rechter rijstrook een strook sneeuw lag van ruim 2 meter. In je eigen spoor blijven was dan ook het beste want het traction-control-lampje zag ik toch diverse malen knipperen toen ik van strook wisselde met 80 in het uur al rijdend door die brede sneeuwstrook.

Sommigen overdrijven echter en vinden het nodig om met dik over de 120 links alles voorbij te jagen terwijl rechts alles netjes 100 rijdt op 5 cm verse sneeuw. Zo ook de Fiësta op de A61 net voorbij Mönchen-Glabbach. Voor de Ringgangers onder ons wellicht bekend: daar liggen een paar bochten waar een maximum van 100 geldt. Mijnheer kwam met ca 140 voorbij stuiven maar bij het insturen van de eerste bocht naar rechts ging het al fout. De achterkant kwam voorbij en met hoge snelheid klapte hij rechts in de vangrail. Beiden stapten direct uit en had weinig zin om voor zo'n malloot te stoppen dus ben maar doorgereden.

Eenmaal op de A67 in NL heb je dan weer andere extremen: met 35 km/u over de rechter rijstrook rijdende auto's :evil:

Was blij dat ik na 6 uurtjes sneeuwrijden weer thuis was. Erg inspannend door de sterke sneeuwval in het donker en door het feit dat je 200% geconcentreerd precies in je spoor moet blijven. Even 10 cm naar links of rechts en je wagen trekt alle kanten op.

Maar de 5 daagjes ski-fahren in Serfaus waren helemaal top :hosanna:

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 20 dec 2010, 20:06

Wat een lol weer onderweg...................en niet alleen daar.............

Wil ik tegen 17.15 weg van de zaak ....................komt er met een noodgang een DHL koerrier met een te lompe, te grote, te zware en vooral te snel gereden vrachtauto bij ons op de parkeerplaats aangereden......................die heeft haast dacht ik nog, wil zeker snel bij de vrouw thuis zijn........schuift een pakketje bij de buren achter de deur, jumpt in de kar , geeft gas, nog meer gas, spinnende wielen, nog meer gas, nog meer spinnende wielen................binnen een tel had ik wel door................die gaat nergens heen voorlopig....................sneeuwhoogte dik 20 cm (mijnheer had hem natuurlijk in het meest maagdelijke deel vastgereden, daar had ie vroeger wel eens van gedroomd, maar nu pas gekregen...... :oops: :wink: ).......................ondertussen bleeft die kerel maar gassen, pompend gassen om maar in dat soort termen te blijven..................................... :lol: :mrgreen: :roflol: ...............

Nou ik heb dat schouwspel met verwondering en vermaak zitten bekijken....................na een half uur was ie nog geen cm opgeschoten, toen was ik er wel zat van......................zelf de bolide maar aangetrapt en zonder een spoor van slip vertrokken, tussentijds nog even een flinke rochel laten opkomen uit het V8 vooronder.............. :hosanna: :angel:

ik denk dat ie er nu nog staat.............

Maus335i

Bericht door Maus335i » 20 dec 2010, 20:10

daNpy schreef:

Ook op ijs hebben winterbanden (veel) meer grip.
Het spijt me zeer, maar zolang winterbandfanboys met reclamefilmpjes van een bandenfirma als "bewijsmateriaal" aan komen zeulen.... Geloof je ook dat Remia de beste en lekkerste mayonaise maakt?

Ik zou me kunnen indenken dat dit soort partijen een bepaald motief hebben bij het maken van zo'n "test". Niet dan?
Laatst gewijzigd door Maus335i op 20 dec 2010, 20:19, 4 keer totaal gewijzigd.

GTRene

Bericht door GTRene » 20 dec 2010, 20:11

:roflol: @verhaal Romo.

Maus335i

Bericht door Maus335i » 20 dec 2010, 20:24

http://www.ad.nl/ad/nl/1006/Autowereld/ ... nden.dhtml" onclick="window.open(this.href);return false;

Beetje tegengeluid moet ook kunnen :) Dat verhaal sluit naadloos aan op jullie ervaringen over winterbandhelden op sokken.

Mooi einde trouwens:
Het gaat VVN te ver om winterbanden verplicht te stellen, zoals over de grens soms het geval is. "Daarmee jaag je mensen die amper de auto pakken of bij winters weer de trein nemen onnodig op kosten."
Daar zal de NS blij mee zijn :mrgreen:

Lees ook de jaarlijkse Autobild test, die gvd als ENIGE partij een zomerband mee neemt in de test. Erg nuttig als je het mij vraagt. Conclusie:
The Summer Tyre
Perhaps the most interesting aspect of the test was the inclusion of a control summer tyre.

The summer tyre won every aspect of the dry tests, braking 4 meters shorter than the best winter and managing .1km/h faster on the handling course. In the wet the results were more even, with the best winter tyre convincingly beating the summer tyre in both aquaplaning tests and stopping only 1 meter short from 100km/h.
En daar draait nou die HELE discussie om. Zijn winterbanden in NEDERLAND veiliger dan een zomerband?

ErikMartijn

Bericht door ErikMartijn » 20 dec 2010, 20:30

Maar ze zeggen niet dat de banden zelf niet werken, dat doen ze wel degelijk. Ik snap best dat er bepaalde mensen zijn die zich als een idioot gaan gedragen op de weg, maar het lijkt me dat als alle auto's winterbanden hebben het een stuk veiliger op de weg is op het moment dan wanneer men gewoon op zomerbanden doorrijdt. Ik ben in ieder geval al een aantal keer uit de brand geholpen door de winterbandjes, maar hier ligt dan ook 1,20 meter sneeuw.....

Edit: ook al gaat het om Nederland, als de winters met veel sneeuw aanhouden lijkt het me erg verstandig winterbanden te nemen.

Niall

Bericht door Niall » 20 dec 2010, 20:50

Paskal Morriën schreef:Zo ook de Fiësta op de A61 net voorbij Mönchen-Glabbach. Voor de Ringgangers onder ons wellicht bekend: daar liggen een paar bochten waar een maximum van 100 geldt. Mijnheer kwam met ca 140 voorbij stuiven maar bij het insturen van de eerste bocht naar rechts ging het al fout. De achterkant kwam voorbij en met hoge snelheid klapte hij rechts in de vangrail. Beiden stapten direct uit en had weinig zin om voor zo'n malloot te stoppen dus ben maar doorgereden.

Leuke bochten mits het droog is, als het nat of glad is kan het daar vrij listig zijn als je daar door jakkert :mrgreen:

FrankS

Bericht door FrankS » 20 dec 2010, 21:00

GTRene schreef:
Zelfs de sneeuwschuiver met zijn speciale banden kan niet normaal van deze glibberige weg rijden en ramt een aantal auto's die even daarvoor al gecrasht waren
ook blokkerende wielen zie voor... :hmmm:

http://www.zie.nl/video/opmerkelijk/Kra ... fztm9fie6i" onclick="window.open(this.href);return false;
Tsja... dan kan je 100 speciale banden hebben maar op ijs ben je nergens... tenzij je spikes oid hebt en dat zullen die schuivers vast niet hebben.

Over die A61... Die 100 bochten zijn met nat en 140 al 'eng'... laat staan met sneeuw :x

jaydee

Bericht door jaydee » 20 dec 2010, 21:40

Maus335i schreef:http://www.ad.nl/ad/nl/1006/Autowereld/ ... nden.dhtml

Beetje tegengeluid moet ook kunnen :) Dat verhaal sluit naadloos aan op jullie ervaringen over winterbandhelden op sokken.

Mooi einde trouwens:
Het gaat VVN te ver om winterbanden verplicht te stellen, zoals over de grens soms het geval is. "Daarmee jaag je mensen die amper de auto pakken of bij winters weer de trein nemen onnodig op kosten."
Daar zal de NS blij mee zijn :mrgreen:

Lees ook de jaarlijkse Autobild test, die gvd als ENIGE partij een zomerband mee neemt in de test. Erg nuttig als je het mij vraagt. Conclusie:
The Summer Tyre
Perhaps the most interesting aspect of the test was the inclusion of a control summer tyre.

The summer tyre won every aspect of the dry tests, braking 4 meters shorter than the best winter and managing .1km/h faster on the handling course. In the wet the results were more even, with the best winter tyre convincingly beating the summer tyre in both aquaplaning tests and stopping only 1 meter short from 100km/h.
En daar draait nou die HELE discussie om. Zijn winterbanden in NEDERLAND veiliger dan een zomerband?
Van het klimaat-"probleem" zijn ook tientallen voor- en tegen-bronnen...

Het verschil zit 'em erin dat de winterbanden niet-gelovers het met internetlinkjes en kroegpraatjes moeten doen. De enige test die telt is de test die je zelf doet.

Of koop jij je auto op basis van de pk's en 0-100 tijd uit de folder? :roll:

steve smith

Bericht door steve smith » 20 dec 2010, 22:07

Knot schreef:
De enige plek waar ik je wellicht ooit in de weg zal rijden is op een driftbaan, en zelfs dan lijkt me de kans klein. Dus ik zie de wisselwerking niet? Jij bent toch de enige in deze vergelijking die in de weg rijdt? :mrgreen:

Zaterdagavond zat ik in de sneeuwbuien met een tandemasser achter de Benz, dat was misschien niet handig, maar de enige mensen die seinden lui die ingehaald werden, dus dat in de weg rijden zal wel mee gevallen hebben.... Ding zwabberde wel een beetje op rotondes maar gas bij trok 'm wel recht. :oops:

steve smith

Bericht door steve smith » 20 dec 2010, 22:11

GTRene schreef:
steve smith schreef:En nu een kop vol sneeuw, heb net ff lekker mogen duwen tegen een.....
Afbeelding

onze DF reporter was er bij om het vast te leggen.

:mrgreen:
LOL Kerstma & De Vries winterdiorama!

Knot

Bericht door Knot » 20 dec 2010, 22:16

Steve,

Het gaat mij erom dan 95% van de mensen zich aanpast en een paar figuren die dan op winterbanden staan vinden het nodig om als gekken te gaan rijden. Ik laat een vrachtwagen voor omdat ik weet hoe moeilijk het nu voor die gasten is om ergens tussen te komen als het zo dicht op elkaar rijdt. Zo'n vent op winterbanden moet dan gebruik maken van zn banden om als 1e weg te komen bij het stoplicht ofzo maar niet mensen lukraak af gaan snijden en dan nog gaan lopen schelden ook. Vooral dat link worden, dat geeft toch wel aan dat je er puur op uit bent om mensen hun plek te wijzen wat helemaal niet nodig is. Hou rekening met de rest van het verkeer en gebruik je banden in nuttige situaties ipv er gevaarlijke situaties mee te creeren denk ik dan.

Ik ga mensen in de zomer toch ook niet expres remtesten geven met HT10 remblokken op semislicks?

jaydee

Bericht door jaydee » 20 dec 2010, 22:17

Knot schreef:Steve,

Het gaat mij erom dan 95% van de mensen zich aanpast en een paar figuren die dan op winterbanden staan vinden het nodig om als gekken te gaan rijden. Ik laat een vrachtwagen voor omdat ik weet hoe moeilijk het nu voor die gasten is om ergens tussen te komen als het zo dicht op elkaar rijdt. Zo'n vent op winterbanden moet dan gebruik maken van zn banden om als 1e weg te komen bij het stoplicht ofzo maar niet mensen lukraak af gaan snijden en dan nog gaan lopen schelden ook. Vooral dat link worden, dat geeft toch wel aan dat je er puur op uit bent om mensen hun plek te wijzen wat helemaal niet nodig is. Hou rekening met de rest van het verkeer en gebruik je banden in nuttige situaties ipv er gevaarlijke situaties mee te creeren denk ik dan.

Ik ga mensen in de zomer toch ook niet expres remtesten geven met HT10 remblokken op semislicks?
Dat soort horken heb je er altijd bij. Beetje sneu om de winterbanden de schuld te geven, vind je niet?

Knot

Bericht door Knot » 20 dec 2010, 22:21

Geef alleen maar aan dat het erg opvalt wanneer dat soort mensen ineens op winterbanden staan en er duidelijk te liplezen was dat hij iets schreeuwde als "GVD jij achterlijke k@....mongool, koop GVD winterbanden idioot"... :shock:

Ik had het eigenlijk moeten filmen toen ik de 2e keer naast m kwam, te gek voor woorden gewoon.

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 20 dec 2010, 22:35

Dit soot ijspret blijft ook lekker.......... :mrgreen:

Afbeelding

Maus335i

Bericht door Maus335i » 20 dec 2010, 22:44

jaydee schreef:Van het klimaat-"probleem" zijn ook tientallen voor- en tegen-bronnen...
Nee maar das weer een andere discussie. Het mooie daar van is dat wetenschappers die er tachtig jaar voor geleerd hebben er eigenlijk nog niet over uit zijn, maar een paar milieuhippies in Nederland weten blijkbaar precies hoe het zit :)

Het is precies zoals Knot zegt... de 10 tegen 355 dagen ruil.... het advies is om van oktober tot april/mei op winterbanden te rijden, want voor die paar dagen sneeuw int jaar is het veiliger. Ik geloof best dat een winterband in sneeuw meer grip heeft, nog sterker.... dat wijzen ongeveer alle tests ook uit. Het gaat er om: wat heb je er in Nederland aan. Ga je als een mongool op een winterband lopen rijden, heb je m.i. net zoveel (of zo min) kans op een ongeluk als een verstandiger iemand met zomerbanden.

Heb je een winterband wel nodig als je je die paar dagen in't jaar gewoon even "netjes" aanpast aan de weersomstandigheden? Met een enkele dag thuiswerken als het écht niet kan, en wanneer half Nederland (inclusief winterband) ook thuiswerkt? Zeker als blijkt dat zomerbanden weer beter presteren op droog wegdek. Iets wat hier de afgelopen dagen gewoon het geval is in Friesland. En laten we het maar niet over die achterlijk lange periodes hebben, want in oktober was het hier ook nog gewoon 15 graden. Ja lekker veilig en "goedkoop" zon winterband :? dat ding verbrand dan ook onder je reet vandaan.

RVV

Bericht door RVV » 20 dec 2010, 22:47

Kijk net ff Hart van Nederland. Wat staan mensen toch stom te kloten in de sneeuw met hun zomerbanden, hele buurt auto's aan het aandrukken. Ik snap ook niet dat men deze ellende wil. Normaal kunnen wegrijden is toch zo'n beetje het belangrijkste wil je uberhaupt kunnen rijden.

Plaats reactie