Nieuwe auto nu al schade voor aflevering : Opgelost!

Dit is ons algemene autoforum.
Luca

Re: Nieuwe auto en nu al schade gehad. Voor aflevering. Wat

Bericht door Luca » 15 dec 2010, 19:24

dvh schreef:Nieuw is nieuw idd, als dat ding al een verleden heeft voordat het op naam komt te staan, zou mij persoonlijk ook niet lekker zitten.
Ik zou voorstellen een andere gti, je wil gewoon dat model niet maar een 'echte' nieuwe.
Of eventueel gewoon genoegen nemen met dit model mits je er zelf geen probleem mee hebt.
Wellicht dat ledpakketje, dat kost een dealer fors minder dan bijv 750 netto uitbetalen. Mits ie dit uberhoubt wil doen natuurlijk.
Een andere / nieuwe GTI is denk ik geen optie. Dit gezien ik een dikke korting heb gehad omdat ze graag nog voor het einde van het jaar deze GTI (modeljaar 2010 --> dus alleen geen LED 8) ) wilde verkopen.

Ga misschien morgen eens een mail sturen mbt de LED's Kijken wat de reactie is.

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 15 dec 2010, 21:22

idd al netjes opgelost misschien nog een setje LED maar dan doen ze het al erg netjes :thumbup:

20/30% van alle nieuwe auto's is al aan gespoten nog voordat ze op kenteken komen ;)

veelal door transportschade ontstaan op boot, trein, vrachtwagen, transfer terrein etc.

zowieso transport, je wil ook niet weten hoe jou nieuwe auto wordt verplaatst van het ene op het andere transportmiddel (daar is waarm/in rijden niet bij hoor :mrgreen: )

JP

Bericht door JP » 15 dec 2010, 21:31

Ik vraag me alleen (nog steeds) af, waarom ze de schade niet 100% gefixed hebben. Ja, de bumper wel, maar niet de goede velgen. Dat ziet een kenner toch?
(althans ik zag het 4 maanden geleden al) Wou de dealer van het oude setje af? Neem aan dat zo'n diefstal voor de dealer ook verzekeringswerk is? en dan oude velgen/banden monteren.

Was het meteen gefixed, had er hond naar gekraaid. Wat niet weet wat niet deert.

Maar ik denk dat je (net zoals ik laatst had met de tenaamstelling) uiteindelijk er een dikke punt achter moet zetten en lekker van je GTi genieten, met de goede velgen, dat wel.... :thumbup:

RVV

Bericht door RVV » 15 dec 2010, 22:42

Als je er nieuwe LED'S in laat zetten denkt de volgende koper dat het een schadebak is :sealed:

:wink:

Harrie

Bericht door Harrie » 16 dec 2010, 08:12

Persoonlijk heb ik een beetje moeite met de huidige cultuur van...iemand heeft een fout gemaakt en moet er voor boeten. Zeg maar de USA cultuur.

Waarom kan er niet gewoon eens genoegen genomen worden met "sorry" als het uiteindelijk netjes is opgelost..waarom moet er meer achteraan volgen?

De schade is vervangen door een nieuwe bumper. Niet eens gerepareerd door spuitwerk..nee een nieuwe. Goed dus.

Velgen. Daar ligt wel een punt...alhoewel...Je hebt de auto gekocht zoals je hem daar gezien hebt. Is dat misschien al niet rechtsgeldig? Is wat anders als je een auto uit de folder koopt en daar zitten niet de velgen onder zoals op de folder.

Persoonlijk zou ik niets extra's vragen (ik weet het...misschien stom) maar gewoon aan de dealer het voorstel laten en ermee instemmen.

Ik ga er namelijk ook al vanuit dat je een aardige prijs hebt bedongen omdat het een voorraad auto is.

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 16 dec 2010, 08:30

Harrie schreef:Persoonlijk heb ik een beetje moeite met de huidige cultuur van...iemand heeft een fout gemaakt en moet er voor boeten. Zeg maar de USA cultuur.
dikke +1

geldt niet alleen in dit voorbeeld maar in ze algemeenheid, iedereen wil tegenwoordig van een fout, schade, etc. beter worden en straks wel met ze alle af vragen waarom verzekeringspremie's en andere kosten maar stijgen.... (dit moet natuurlijk allemaal ergens van betaald worden ;) )

Eric H
Auto: Mazda CX-30 SkyActivX

Bericht door Eric H » 16 dec 2010, 08:40

Tja, daar kan ik me ook wel bij aansluiten.
Zuigen om voldoening voor iets wat m.i. al netjes wordt opgelost.

Begrijp me niet verkeerd, als de dealer bereid is om iets extra's te doen, kan je dit natuurlijk accepteren.
Maar om nu te gaan rekenen en puzzelen om te kijken hoe veel je er uit kunt halen..... :hmmm:

Ik zou zeggen " let it be"
De verkoper een stevige handdruk geven en bedanken voor zijn oprechtheid en de compensatie laten zitten.

Metchu

Bericht door Metchu » 16 dec 2010, 09:12

lekker allemaal moraalriddertje spelen! haha

We zouden allemaal een geste van de dealer accepteren, alleen weet Luca niet precies wat redelijk is dus vraagt hij daar advies over. Jongens maak het niet erger dan het lijkt :mrgreen: Vraag of het reëel is of je de ledlampen mag krijgen, zoniet vraag je daar een korting op. Heel simpel. Nee heb je, ja kan je krijgen. Dealer biedt het aan, Luca zeurt er toch niet om? Dus dan mag je best een voorstel doen.

RVV

Bericht door RVV » 16 dec 2010, 10:58

Nouja maar 'laten' zitten is natuurlijk een dooddoener. Luca geeft duidelijk aan dat hij er geen slaatje uit wil slaan, en geeft aan dat dit 'gebeuren' van invloed zou zijn geweest op het aankoopproces.

De verkoper bied aan om iets te doen om een bepaalde onvrede bij Luca weg te nemen. Omdat de verkoper zichzelf niet belachelijk wil maken met het afschepen van een mattensetje oid legt hij de bal neer bij Luca. Dus Luca bepaalt nu zelf hoe hij tevreden verder kan met zijn GTI.

Als dat een setje LED lampen zijn dan is Luca zijn goed recht om dat voor te stellen. Zegt de verkoper, dat is me iets teveel een rib uit mijn lijf dan moet er ergens wel een tussenweg te vinden zijn.

De rest is ruis op de lijn.

SvB

Bericht door SvB » 16 dec 2010, 11:13

+1 Metchu en RVV,
Je hoeft er geen "slaatje" uit te slaan, maar als de verkopert zelf al aangeeft dat die wat wil doen moet je dan zeggen "Dat hoort niet !! Hoezo doet jij een broodje Bakpau in de frituur"
De verkopert kan dan zeggen "wie is nu de frituur, gij of ik

Gewoon de LED lampen erin laten proppen !!

Luca

Bericht door Luca » 16 dec 2010, 12:09

Net een mail gestuurd naar de dealer met een voorstel om de lampen te vervangen voor LED's.

Nu maar even de reactie afwachten.

Nu is alle lakschade hersteld en zegt de dealer dat de GTI 100% is MAAR wat als het blijkt dat er toch sprake is van schade aan wielophanging, stuur- reminrichting........

Sommige kennen het verhaal nog wel van mijn Vectra GTS 3.2. Na 2 maanden kwam ik erachter dat de Vectra schuin van de trailer was gevallen........ Waren ze "vergeten" te vertellen. Buiten slecht herstel van de lakschade (ja dat zag ik pas na 2 maanden) bleek de auto ook niet helemaal meer recht te rijden..... (problemen met de stuurintichting of dergelijke)

Ondanks een expertisebureau , advocaat heeft het niks opgeleverd en heb ik uit pure frustratie de GTS direct verkocht.

Dit wil ik verkomen!!!! :(

Chris van S.

Bericht door Chris van S. » 16 dec 2010, 12:16

Dan spreek je af dat je de auto laat keuren bij een 3e partij. En eventuele gebreken daaruit worden gerepareerd door de leverende dealer.

RVV

Bericht door RVV » 16 dec 2010, 12:46

Als die angst inderdaad speelt dan zou ik wat Chris aanhaalt veel belangrijker vinden dan een paar LED lampen (die jezelf toch nooit ziet).

Luca

Bericht door Luca » 16 dec 2010, 12:55

:hmmm: ook een idee.

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 16 dec 2010, 15:14

Luca schreef:Net een mail gestuurd naar de dealer met een voorstel om de lampen te vervangen voor LED's.

Nu maar even de reactie afwachten.

Nu is alle lakschade hersteld en zegt de dealer dat de GTI 100% is MAAR wat als het blijkt dat er toch sprake is van schade aan wielophanging, stuur- reminrichting........

Sommige kennen het verhaal nog wel van mijn Vectra GTS 3.2. Na 2 maanden kwam ik erachter dat de Vectra schuin van de trailer was gevallen........ Waren ze "vergeten" te vertellen. Buiten slecht herstel van de lakschade (ja dat zag ik pas na 2 maanden) bleek de auto ook niet helemaal meer recht te rijden..... (problemen met de stuurintichting of dergelijke)

Ondanks een expertisebureau , advocaat heeft het niks opgeleverd en heb ik uit pure frustratie de GTS direct verkocht.

Dit wil ik verkomen!!!! :(
dit verhaal kende ik niet... maar kan me voorstellen dat je na zo'n ervaring een stuk huiveriger bent voor nieuwe auto's met schade :wink:

waarom geen onafhankelijk laten keuren? (dat geeft misschien meer rust dan een paar achterlichten...) en je weet voordat je er mee gaat rijden hoe de vork echt in de steel steekt!

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 16 dec 2010, 15:15

-edit- rest van het topic nog niet gelezen, zie nu dat het idee al was geopperd :oops:

JP

Bericht door JP » 16 dec 2010, 15:16

Ga je van de zomer nog naar 19"... :hmmm:

Harrie

Bericht door Harrie » 16 dec 2010, 15:22

Het is geen optie.....maar als je serieus een beetje een eng gevoel van vroeger over hebt gehouden dan is het voor mij heel simpel, deze laten staan en gewoon een splinternieuwe aan laten rukken.

In dat geval vind ik een setje leds totaal niet meer interessant. Die kunnen namelijk dat onderbuik gevoel niet wegnemen. :wink:

Luca

Bericht door Luca » 16 dec 2010, 15:28

JP schreef:Ga je van de zomer nog naar 19"... :hmmm:
Als de kosten redelijk zijn dan is de kans wel aanwezig :D

@Harrie; een hele nieuwe zou ik wel willen maar dan zijn de kosten veel en veel hoger........ TE hoog. Dan maar een schade-bak 8)

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 17 dec 2010, 10:21

Metchu schreef:lekker allemaal moraalriddertje spelen! haha

We zouden allemaal een geste van de dealer accepteren, alleen weet Luca niet precies wat redelijk is dus vraagt hij daar advies over. Jongens maak het niet erger dan het lijkt :mrgreen: Vraag of het reëel is of je de ledlampen mag krijgen, zoniet vraag je daar een korting op. Heel simpel. Nee heb je, ja kan je krijgen. Dealer biedt het aan, Luca zeurt er toch niet om? Dus dan mag je best een voorstel doen.
+1, Metchu!

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 17 dec 2010, 10:31

Op zich vind ik dat de dealer erg netjes handelt :thumbup: Vanuit dat oogpunt denk ik ook zeker dat de GTI geen ernstige schade heeft opgelopen bij het voorval. Wat je kunt doen is de auto van de onderkant op een brug bekijken. De auto zal ter hoogte van de krikpunten op blokken of stenen zijn gezet? Ik zou checken of dat nog zichtbaar is of dat men dat netjes heeft gerepareerd. Verder moet zo'n auto gewoon nieuw zijn van onderen en dan kan zelfs een leek wel zien of er schade is geweest :wink:

Ziet dat er goed uit verder dan zou ik er gewoon voor gaan.

Maus335i

Bericht door Maus335i » 17 dec 2010, 10:39

Harrie schreef:Persoonlijk heb ik een beetje moeite met de huidige cultuur van...iemand heeft een fout gemaakt en moet er voor boeten. Zeg maar de USA cultuur.

Waarom kan er niet gewoon eens genoegen genomen worden met "sorry" als het uiteindelijk netjes is opgelost..waarom moet er meer achteraan volgen?
Niks mis met die USA cultuur. De volgende keer dat de dealer een nieuwe auto gaat afleveren staatie netjes binnen en achter slot en grendel, zodat dit soort ongein niet weer gebeurd. Het gaat niet zozeer alleen om het schadeloosstellen, maar om er voor te zorgen dat herhaling niet meer voorkomt. In sommige gevallen zou ik het je met je eens zijn, in dit geval niet.

Voor het vervangen van de bumper en velgen zal overigens de verzekering wel aantreden lijkt me, dus daar heeft de dealer verder amper tot geen kosten aan. Wat ik overigens niet denk, is dat het tot waardevermindering komt. Tenslotte is dat vooral een veel misbruikte opmerking door handelaars om auto's in te ruilen. "Oh hij heeft een keer schade gehad, dus je krijgt er 2000 minder voor". Niks anders dan (imo) smerige aloude onderhandeltrucs. Zeker niet als je diezelfde opmerking maakt over de auto waarop je inruilt, want die is natuurlijk wél helemaal perfect hersteld ;)

Ik zou sowieso je ervaring met de GTS even voorleggen aan de dealer, zodat ze nog wat extra begrip kunnen opbrengen voor je gevoel over die auto. Hopelijk kunnen ze je alsnog verzekeren dat er verder niets met die auto gebeurd is, of komen ze zelf met een dergelijk (keurings)voorstel op de proppen. Om er niks mee te doen en "maakt niet uit" te roepen vind ik zelf ook onzin. Zeker niet als ze het zelf voorstellen.

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 17 dec 2010, 10:42

Ik heb zelfs eens een onaangename verrassing gehad met een Golf4 GTI, nieuw besteld en geleverd waar ik pas na maanden erachter kwam dat hij op meerdere plaatsen gespoten was. De dealer wilde wel meewerken met het herstel van de niet zo mooi herstelde plek op het dak maar ik kwam van de regen in de drup... Dealer wilde als enige compensatie een goede inruilprijs geven op een nog duurdere nieuwe auto... Misschien is dit wel correct maar met eennieuwe auto erachter komen dat er wat mee geweest is is niet leuk. Kun je beter van tevoren weten en dan een beslissing nemen. Van pure ellende de auto ergens anders ingeruild (en verteld waarom), gewoon omdat de klik er niet meer was en er nog een paar dingetjes gebeurden die ik niet op prijs stelde.

Of deze delaer nu wel of niet netjes handelt durf ik niet te zeggen. Pas nadat het contract getekend is en Luca erover begint komt de aap uit de mouw. Dus :wink:

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 17 dec 2010, 10:59

Maus335i schreef: Niks mis met die USA cultuur. De volgende keer dat de dealer een nieuwe auto gaat afleveren staatie netjes binnen en achter slot en grendel, zodat dit soort ongein niet weer gebeurd. Het gaat niet zozeer alleen om het schadeloosstellen, maar om er voor te zorgen dat herhaling niet meer voorkomt. In sommige gevallen zou ik het je met je eens zijn, in dit geval niet.
Bij een beetje dealer komen 20 tot 30 auto's per week binnen. Knappe dealer die het spul allemaal onder dak kan brengen. Natuurlijk staan ze achter een hek, natuurlijk zijn er camera's en natuurlijk staat er een alarm op en dan nog kun je dit niet voorkomen. Een verzekering die dit 100% afdekt is simpelweg niet te betalen dus denk maar niet dat het zo gemakkelijk is allemaal :wink:

Als de auto op dit moment gewoon schadevrij is en er komt niets achterweg dan heb je er gewoon een top ding aan. De dealer zal er geen problemen mee hebben om dingen die er nog achterweg komen op te lossen daarnaast zit er natuurlijk gewoon twee jaar garantie op dus ik zou me niet echt zorgen maken. Bovenop dit alles wil de dealer Luca ook nog tegemoet komen dus tot dus ver vind ik het allemaal nog zo gek nog niet.

Dus: auto de werkplaats in en van onderen bekijken. Verder in kunstlicht de carrosserie goed bekijken op naden en lak fouten. Eventueel opnemen in het koop contract dat als je binnen twee jaar iets tegen komt wat er op wijst dat er meer aan de hand is dan zoals men had voor gesteld dat ze de auto dan terug nemen tegen een eerlijke waardevermindering. Ook die waardevermindering kun je vastleggen over die periode en een bepaalde kilometrage. Regel er verder ff een setje LED lampen bij en je bent weer klaar voor 2011 :thumbup:

Luca

Bericht door Luca » 17 dec 2010, 11:01

Tot op heden heb ik wel het gevoel dat de dealer eerlijk is en overal aan meewerkt. Volgens de dealer is de GTI door -3- personen nagekeken (chef-werkplaats, de verkoper en de after-salesmanager) en is geheel geen schade meer te zien.

Alle schade (er zou dan alleen schade zijn geweest aan een bumper) is 100% "hersteld" (volgens de verkoper is de bumper geheel vervangen en gespoten)

Ik heb het gevoel dat als ik de GTI heb opgehaald en hij is idd 100% dat ik het dan snel ben vergeten.

Helaas tot op heden geen reactie gehad. De verkoper moet natuurlijk ook alles weer bespreken. We wachten af.

Ik denk idd ook dat alle schade van de dealer betaald is door hun verzekering en dat de velgen misschien afgeboekt worden als verkeerd geleverd door Pon?!

Heb alleen de keuze gemaakt om voor het einde van het jaar een keer te gaan kijken zonder dit van te voren te melden. Dit om andere onaangename verrassingen te voorkomen bij aflevering.

Plaats reactie