Hier gaat een leuk verhaal aan vooraf.
Het is 2003. Ik had net een paar jaar mijn rijbewijs en was enthousiast over alles met meer dan 150pk. Mijn pa is een echte Mercedes oldtimer liefhebber en kocht er toen in een gekke bui 5 tegelijk van iemand met financiële problemen. Nu heb ik echt wel wat met die ouwe sterren maar om nou te zeggen dat ik daar destijds warm van liep........ neu. Hij belde me op om te vertellen dat het rond was. Het waren alleen 4 Mercs. en een Porsche geworden. En die Porsche was een turbo. Ik kon me enthousiasme niet onderdrukken en kwam niet eens uit mijn woorden toen ik hem om meerdere details vroeg. Een Porsche Turbo, bij ons in de schuur. Dit had ik echt niet durven dromen en kon niet wachten totdat hij er zou zijn. Tot die tijd spookte er telkens quots als 100km/h in de 1, onhandelbaar rijgedrag, turbo GAT, Spartaans, ducktale en 1300kg/300pk door mijn hoofd. Ik reed toen een corrado g60 en deze auto had gewoon 140 pk meer.
Ik weet nog goed toen ik hem voor het eerst zag. Knal rood en met een foute voorspoiler alla 935. De bekleding was spierwit met zwart. Veel mensen zouden deze combi als ordinair betitelen maar ik vond het eigenlijk meteen supermooi. Hij is gewoon lekker fout. Hoe zouden mensen in 1978 naar deze auto hebben gekeken als die met 200+ langs hun 1.2 C kadetje knalde. De historie was volledig compleet en de auto had maar 80.000 km's achter de rug. Ondanks dat hij van 1978 is was hij al wel voorzien van de 3,3 boxer met de begeerde 300pk en 4 bak. De auto was in 1978 geleverd aan Dr. Hans Hufnagel welke er zo trots op was dat hij er maar meteen een naamplaatje van zichzelf in heeft laten zetten. Deze zit er nog steeds in en gaat er nooit meer uit.
De eerste rijervaring was ook heel bijzonder. Ik kreeg hem natuurlijk niet zomaar van mijn Pa mee dus na heel lang zeuren mocht ik er ook een middagje in sturen. Eerst 40 kilometer warmrijden

Nu ik een paar jaartjes ouder ben is het een beetje onze auto geworden en kan ik hem altijd meenemen als ik dat wil. Toch probeer ik het een beetje te beperken ivm de lage km stand en het speciale gevoel dat de auto geeft. Als je er weinig gebruik van maak blijf hij ook speciaal. Alles gaat zo lekker rauw en je voelt dat het een oude auto is met in verhouding veel teveel vermogen. Bij vol acceleratie heb je helemaal geen tijd om op de km teller te kijken omdat je altijd gefocust moet zijn op de weg. Hard remmen gaat alleen in een rechte lijn, de overschakeling van onderstuur naar overstuur is erg onvoorspelbaar, het turbo gat maakt het heel lastig bochten goed uit te accelereren.
Mijn top in Duitsland is 285 km/h, zonder verkeer, op de middenstreep en met het zweet tussen mijn bilnaad. Ook heb ik er weleens een paar rondjes mee op Assen gereden en dat is echt extreem moeilijk. Ik heb echt diep recept voor die ouwe rotten die hier vroegha mee over de ring vlogen.
Kortom een echte MANNEN auto
Foto (weer helemaal in orginele spec)