Zoals u in mijn voorstel-topic (http://www.driving-fun.com/forum/viewto ... =2&t=20287" onclick="window.open(this.href);return false;) kunt lezen ben ik op zoek naar een leuk beginners autootje. In eerste instantie na aanraden van onder andere mensen van hier, naar een Starlet op zoek gegaan. Vanmiddag ben ik er eentje wezen bezichtigen in mijn woonplaats Wijchen.
Aan de hand van de advertentie en de foto's op internet ging ik vol goede moed en verwachtingen op pad. Echter viel de auto nogal tegen, zeker voor de vraagprijs (1600,-). De betreffende auto was een Starlet 1.3 uit '95 met 144k op de klok, een zogenaamde 'Sport'. De auto zou blauw moeten zijn, echter het eerste wat mij opviel bij het aanschouwen van dit wagentje was dat de motorkap en het dak paars-achtig waren uitgeslagen. De kleur was niet faal of dof, maar gewoon echt een andere kleur, alsof het dak en de motorkap op 'parelmoer-achtige' wijze waren overgespoten. Kortom dit zag er niet uit. Daarnaast waren de lichtmetalen velgen uiterst amateuristisch overgespoten, de balanceerloodjes waren zonder pardon hierin meegenomen. Ook bevatte de linker wielkast achter wat roest en waren er meerdere (diepe) krassen te vinden verspreid over de portieren. Al met al een behoorlijke domper.
Om het 'verdriet' toch maar een beetje te stillen ben ik nog even rond gaan snuffelen bij andere autobedrijven in Wijchen. Aangekomen bij de plaatselijke Subaru dealer liepen we tegen een Impreza station aan uit '94. Het betreft een 1.8 4WD GL U9 in het, jawel, groen. De auto zag er op de wieldoppen na best goed uit, geen rare schades, krassen, deuken of roest te bekennen van buitenaf.
Ik heb eigenlijk nooit stil gestaan bij een dergelijke auto en was toch verrast over mijn eigen enthousiasme. De beste auto had 199xxx km op de teller staan en zat van binnen onder het stof. Het was duidelijk dat de auto al een tijdje niet meer gereinigd was in het interieur. Dit interieur overigens, was compleet met cassette-speler!
Nu komt dan mijn vraag: Ik ben op zoek naar een betrouwbaar en goedkoop autootje. Mijn voorkeur ging dan ook uit naar een kleine (Japanse) hatchback. Ik weet dat boxer-motoren bekend staan om hun betrouwbaarheid en het merk Subaru ook niet slecht uit de verf komt. Is zo'n Impreza geschikt voor iemand als ik? Ik zie dat de wegenbelasting en verzekering (WA) 'slechts' een paar tientjes meer bedragen dan voor een Starlet oid. Geen bedragen om me zorgen over te maken. Wat is jullie mening over deze situatie? Zou dit een leuke auto zijn om mee te beginnen?
(Ik ga overigens morgen even terug naar het bedrijf, om een proefritje te maken en de auto toch beter te bekijken in daglicht. Het was inmiddels aardig aan het schemeren toen ik er vanmiddag was.)
Ik hoor jullie mening graag