850t5 en r vraagje

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Petrolhead Tom
Berichten: 13003
Lid geworden op: 16 dec 2008, 14:56
Locatie: vwupforum.com

850t5 en r vraagje

Bericht door Petrolhead Tom » 20 nov 2010, 13:38

Weet iemand of het blok van een 850 R past op de versnellingsbak van een T5?

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10872
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Re: 850t5 en r vraagje

Bericht door Joy » 20 nov 2010, 14:28

Automaat of handbak ?

Volgens mij is het blok voor 99% hetzelfde. Dus zou gewoon moeten passen.

steve smith
Berichten: 4500
Lid geworden op: 14 feb 2008, 22:40
Locatie: Achter het stuur

Re: 850t5 en r vraagje

Bericht door steve smith » 20 nov 2010, 14:30

LOL, dan ben je lekker achteruit aan het werken! 850R heeft een sper, T5R niet!

Gebruikersavatar
Petrolhead Tom
Berichten: 13003
Lid geworden op: 16 dec 2008, 14:56
Locatie: vwupforum.com

Re: 850t5 en r vraagje

Bericht door Petrolhead Tom » 20 nov 2010, 15:50

ik zie dat ik het een beetje knullig geformuleerd heb. Het zit zo. Een vriend van mij heeft een gewone 850 T5 en nou kan hij het blok kopen van een T5R.

KoenM
Berichten: 1833
Lid geworden op: 06 dec 2009, 14:58
Locatie: Amsterdam

Re: 850t5 en r vraagje

Bericht door KoenM » 20 nov 2010, 19:21

Ik dacht serieus dat het blok in een VW T5 wilde stoppen :lol:

Afbeelding

Gebruikersavatar
Jan Speed
Berichten: 251
Lid geworden op: 01 mar 2006, 00:31
Locatie: 040

Re: 850t5 en r vraagje

Bericht door Jan Speed » 22 nov 2010, 20:33

Petrolhead Tom schreef:ik zie dat ik het een beetje knullig geformuleerd heb. Het zit zo. Een vriend van mij heeft een gewone 850 T5 en nou kan hij het blok kopen van een T5R.
geen enkel probleem, zeker als beiden een handbak hebben.
als je de ECU er ook bij kan krijgen dan heb je ook meteen 15PK erbij. (maar chippen geeft je nog veel meer)

als het donor blok uit een automaat komt en de patient heeft een handbak dan zal je het oude vliegwiel en drukgroep op het donorblok moeten schroeven.
Het demonteren van de flexplaat+ koppelomvormer kan een vies werkje zijn, die Koppel omvormer zit nl. vol met ATF...
Let bij het monteren van het vliegwiel op het donorblok goed op dat de sensorboringen in de rand van het vliegwiel t.o.v cil1@TDC exact op dezelfde plaats terugkomt!
Zet voor demontage de krukas met cil1 op TDC, kijk wat de positie is van de sector met de 2 missende boringen. Zet de krukas van het donorblok ook op cil1@tdc. Zet het vliegwiel met de 2 missende boringen op exact dezelfde positie over op het donorblok. (8 bouten, dus een kans van 1:8 dat je fout gokt! eenmaal fout dan krijg je het blok niet lopend.)
smeer de vliegwielbouten in met loctite en zet ze vast met het juiste aanhaalmoment (extreem belangrijk! als een vliegwiel los breekt bij 6000rpm slaan de stukken door de body naar binnen als kanonskogels...het kan je je benen kosten. Dus neem het serieus en doe het goed!
http://www.autoguide.com/auto-news/2010 ... video.html

suc6
Jan

Gebruikersavatar
EmielS60
Berichten: 1483
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:38
Locatie: Deventer

Re: 850t5 en r vraagje

Bericht door EmielS60 » 23 nov 2010, 20:17

Petrolhead Tom schreef:ik zie dat ik het een beetje knullig geformuleerd heb. Het zit zo. Een vriend van mij heeft een gewone 850 T5 en nou kan hij het blok kopen van een T5R.
Zijn huidige blok is stuk? De motor van de T-5R of 850R MT en AT is gelijk aan dat van de T-5.

De ECU's (bij de handgeschakelde T-5R/850R) en de turbo (850R handgeschakeld) maken het verschil tov standaard T-5.

WhizzMan
Berichten: 25
Lid geworden op: 23 okt 2010, 15:33

Re: 850t5 en r vraagje

Bericht door WhizzMan » 24 nov 2010, 18:57

Dat vliegwiel was (te?) goed vastgezet, het hart zit nog gewoon met alle bouten vast. Ik vermoed dat het te ver afgedraaid is geweest, waardoor het van het hart is losgebroken.

Gebruikersavatar
Jan Speed
Berichten: 251
Lid geworden op: 01 mar 2006, 00:31
Locatie: 040

Re: 850t5 en r vraagje

Bericht door Jan Speed » 25 nov 2010, 22:31

Het volgende is vaak het geval:
- productieauto met een gietijzeren vliegwiel
- auto wordt getuned en krijgt een turbo.
- koppeling moet een upgrade krijgen want het blok heeft te veel koppel en trekt door de koppeling heen dus komt er een verzwaarde drukgroep en een 4-puk sinterplaat in.
- omdat dan de boel toch open ligt wordt het vliegwiel vaak ook meteen maar afgedraaid.

Gevolgen:
- door tunen meer toeren draaien.
- door afdraaien een verzwakt vliegwiel dat minder massa heeft om hitte op te nemen.
- de 4-puks sinterplaat heeft juist de eigenschap meer hitte in het vliegwiel te stoppen.
- het aankoppelen van een veel hoger koppel produceert veel hitte dat in het vliegwiel gaat zitten.
- door het gebruik van drag slicks gaat er nauwelijks koppel verloren door wielslip. ALle slip die nodig is om vanuit stilstand weg te rijden vind dus plaats in de koppeling.
- het vliegwiel gaat radiale stresscracks vertonen.
- als deze te ver en te diep gaan komt er een moment wanneer het bij hoge toeren draaien in een keer over en uit is. KLABAM!!!

Moraal van dat voorbeeld: als je serieuze autosport gaat bedrijven dan moet het materiaal ook serieus sterk zijn: een van billetstaal gedraaid vliegwiel. Gietijzer is voor ongetunede straatauto's.
Laatst gewijzigd door Jan Speed op 25 nov 2010, 22:40, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Petrolhead Tom
Berichten: 13003
Lid geworden op: 16 dec 2008, 14:56
Locatie: vwupforum.com

Re: 850t5 en r vraagje

Bericht door Petrolhead Tom » 25 nov 2010, 22:35

Ik zal mijn kameraad even de link van dit topic doorsturen ik denk dat hij hier zeker wat mee kan. Bedankt! :D

Gebruikersavatar
Tim N
Berichten: 7750
Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37

Re: 850t5 en r vraagje

Bericht door Tim N » 08 dec 2010, 21:39

Korte antwoord op je vraag is:

JA (mits de T5 ook een 850 is)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Majestic-12 [Bot] en 4 gasten