Mistlampen aan of uit?

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
EG

Re: Mistlampen aan of uit?

Bericht door EG » 06 dec 2010, 23:58

Zijn er eigenlijk xenon mistlampen? Doe je die zooi aan gelijk iedereen verblind :mrgreen:

Ahmed

Bericht door Ahmed » 07 dec 2010, 01:34

EG schreef:Zijn er eigenlijk xenon mistlampen? Doe je die zooi aan gelijk iedereen verblind :mrgreen:
Toevallig een paar dagen geleden gespot op een A3 sportback! Was idd fucking verblindend.

wjn

Bericht door wjn » 07 dec 2010, 09:56

Macboy schreef:(ik heb ze zelf trouwens niet aan, dat dit duidelijk is, maar met deze weersomstandigheden mag het wettelijk ook nog eens gewoon)
Ik kan op één hand tellen hoevaak ik minder dan 50 meter zicht heb gehad in meer dan 20 jaar, de meeste mensen schatten afstanden verkeerd in (als ze achter iemand rijden te groot, in de mist+donker te klein).

FrankS

Bericht door FrankS » 07 dec 2010, 10:13

EG schreef:Zijn er eigenlijk xenon mistlampen? Doe je die zooi aan gelijk iedereen verblind :mrgreen:
Jahoor, meestal zit er een 'normale' fitting in en kun je er gewoon een standaard xenon setje in duwen

Overigens vind ik mist voor erg prettig in slecht weer. Achter is, zolang je niemand achter je hebt en het is erg slecht weer prima. Zodra iemand 'achter' me zit gaat mist achter uit.

Hunter

Bericht door Hunter » 07 dec 2010, 10:32

Nah, een mistlampje achter is irritant, maar als ze er 2 hebben (zoals de nieuwe A3) is het nog irritanter.
Net of de auto de gehele tijd aan het remmen is :lol:

EG

Bericht door EG » 07 dec 2010, 13:43

Volgens mij is dat echt super willekeurig, ik had vandaag de nieuwste E90 3 gezien, die had gewoon dubbel mislamp, evenals een E39 5-touring, die had ook dubbel mistlamp.

De E46 PFL 330d van 2002 die ik had gezien had dan weer een mistlamp.

Wie het weet mag het zeggen :roll:

330d

Bericht door 330d » 07 dec 2010, 15:54

Ik vond het ook gaaf om met mistlichten (sommigen noemden het ook breedstralers) rond te rijden in de E36 van mijn broer toen ik net mijn rijbewijs had. Totdat ik een keer werd aangehouden door de politie die vriendelijk vroeg wist u dat uw mistlichten aanstaan? Eh.... oh ik zie het, ik zag het niet, heb de auto geleend.... :mrgreen:
Sindsdien hou ik me aan de regel pas mijn mistlichten aan te zetten wanneer er dikkemist is, meer dat mensen MIJ kunnen zien dan dat ik daardoor beter kan zien.

Wat Xenon betreft, toen ik net mijn 330d had, begreep ik in begin niet waarom mensen constant mij gingen grootlichten. Totdat ik bij de eerste beurt dit aangaf aan de dealer en die zei gelijk zal de hoogte van je koplampen even sjekken. Wat bleek, die stonden te hoog afgesteld. Lekkere auto's lever jullie fabriek af maakte ik nog een droge opmerking...

JP

Bericht door JP » 07 dec 2010, 16:14

Ik vind het al heel wat als de mensen dimlicht aan hebben staan. Het is duidelijk dat mensen met lichtsensor, de schakelaar niet weet te vinden. Die rijden met dit donkere weer overdag gewoon zonder verlichting of alleen Drl's. Ja, dan heb je achter nog steeds niets branden :hammer:

jaydee

Bericht door jaydee » 07 dec 2010, 16:20

JP schreef:Ik vind het al heel wat als de mensen dimlicht aan hebben staan. Het is duidelijk dat mensen met lichtsensor, de schakelaar niet weet te vinden. Die rijden met dit donkere weer overdag gewoon zonder verlichting of alleen Drl's. Ja, dan heb je achter nog steeds niets branden :hammer:
Goed punt! Ik was zaterdag ook "verduisterd" onderweg totdat het me ineens opviel dat ik geen groen icoontje in de toerenteller had... Dit is mijn eerste auto met automatische verlichting en het verbaast me hoe snel je afwent om iedere keer na het starten een zwengel aan de lichtknop te geven.

Robertdj

Bericht door Robertdj » 07 dec 2010, 16:38

Dat indicatielampje is bij mij stuk, maar boeit niet zoveel, het zit er zo ingebakken om m'n dimlicht aan te zetten. Alleen in 'vreemde' auto's zit het niet in m'n standaard routine omdat de lichtknop ergens anders zit.
En idd, vooral wanneer het donker begint te worden rijden er veel te veel zonder licht.

Xave30

Bericht door Xave30 » 07 dec 2010, 19:02

"Mistlampenoverlast" :lol:

SteV6

Bericht door SteV6 » 07 dec 2010, 20:01

Wat mij opvalt is dat het argument van beter zicht door het voeren van extra (mist)lampen wordt aangevoerd.

Maar als ik in pekelperiodes zoals nu naar geparkeerde auto's of bij stoplichten kijk hoeveel zooi mensen op de koplampglazen hebben zitten :shock:

Veeg daar dagelijks even een vochtige doek over en je hebt gratis enorm veel extra (normale :angel: ) lichtopbrengst ...

Stephan

(Ja, ik reinig dagelijks even de koplampglazen van mijn Leon)

JP

Bericht door JP » 07 dec 2010, 20:07

*trekt ff aan de hendel van de koplampsproeiers...* :mrgreen:

Mistlampterreur zie je hoofdzakelijk in België. Bij 2 spatjes regen, gaan ze daar aan....

allen

Bericht door allen » 07 dec 2010, 21:33

SteV6 schreef:Wat mij opvalt is dat het argument van beter zicht door het voeren van extra (mist)lampen wordt aangevoerd.

Maar als ik in pekelperiodes zoals nu naar geparkeerde auto's of bij stoplichten kijk hoeveel zooi mensen op de koplampglazen hebben zitten :shock:

Veeg daar dagelijks even een vochtige doek over en je hebt gratis enorm veel extra (normale :angel: ) lichtopbrengst ...

Stephan

(Ja, ik reinig dagelijks even de koplampglazen van mijn Leon)
Wat die mensen zeggen ondervind ik in de praktijk, ondanks dat m'n koplampen ook wel schoon zijn. Ik gebruik m'n bermverlichting(? omdat ze eigenlijk alleen wat extra licht opzij geven) overigens wel regelmatig, net als de koplampsproeiers. Krijg je als je de knoppen regelmatig met je knie aantikt bij het in- of uitstappen. :mrgreen:

HeinJ

Bericht door HeinJ » 09 dec 2010, 23:20

Het valt me ook op dat iedereen ze hier opeens aanzet.. al vind ik het alleen irritant bij suf's omdat die voor mij precies op ooghoogte hangen. Erg handig soms, zo'n verlaagde auto.

Volgens mij geeft het amper extra licht als er geen mist is, dan kun je er beter verstralers op hebben zitten imo.

Plaats reactie