Mistlampen aan of uit?

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
jaydee

Mistlampen aan of uit?

Bericht door jaydee » 06 dec 2010, 15:54

Het is hier in Amsterdam al de hele dag een vrij kleine wereld. Wat mij dan iedere keer weer opvalt is dat er bij het minste beetje mist hele hordes automobilisten mistlicht gaan voeren. Waarom!?

Mistlicht voor omdat het eindelijk mag (alsnog dubieus, want voor zover ik weet is het pas toegestaan bij minder dan 200 meter zicht) en stoer staat? Is het een statussymbool om mistlicht voor te hebben? Mistlicht voor is bedoeld om het zicht van de bestuurder te vergroten, volgens mij, dus waarom zou je het voeren bij daglicht??

Ook zie ik heel veel sukkelaars die hun mistlicht achter voeren... Weten deze mensen niet dat dit pas mag bij minder dan 50 meter zicht? Of duwen/trekken/draaien ze de knop te ver bij het aanzetten van de mistlampen voorop de auto? Valt het oranje controlelampje niet genoeg op, of weten ze niet wat het betekent?

Ik probeer me er niet aan te ergeren: beter teveel licht aan dan te weinig... Maar toch maak ik me hier best druk om :roll: Wie is het me me eens? Of juist niet?

JWD

Re: Mistlampen aan of uit?

Bericht door JWD » 06 dec 2010, 16:02

Vroegah.... toen ik jonger was in het pre-Xenon tijdperk vond ik het wel erg stoer staan bij bepaalde auto's om stadslicht + mistlicht te voeren.
Tegenwoordig erger ik me er alleen nog maar aan, vooral als ze van die te hoog afgestelde nep Xenon kitjes hebben met verkeerd gemonteerde mistlichten die alle kanten op schijnen behalve de juiste. :bag:

Wat misschien wel een idee zou zijn als je toch zo graag lampjes wil laten branden in je mistlampen, is om er een lager wattage in te hangen en ze gebruiken als dagrijlicht.
Je ziet al bij veel VAG auto's af fabriek lampjes zitten op de traditionele mistlamp plekken voor dagrijverlichting.

stefan740

Bericht door stefan740 » 06 dec 2010, 16:14

Eens. Erger me er ook wel aan af en toe. De meeste van die gasten hebben ze juist weer uit als het een keer nodig is. Mistlampen aan = fail imho.

JeroenT

Bericht door JeroenT » 06 dec 2010, 16:29

jaydee schreef:Mistlicht voor is bedoeld om het zicht van de bestuurder te vergroten, volgens mij, dus waarom zou je het voeren bij daglicht??
Wat dacht je van het zelf ook beter gezien worden?

Ik reed vanochtend door de scheveningsche bosjes, dikke mist. 1 richtingsverkeer, maar wel veel fietsers tegemoet komend, met 10 meter zicht ofzo.

En dan rijden er ook nog auto's zonder enige verlichting...

Richardt.
Auto: BMW G21 330i M-Sport

Bericht door Richardt. » 06 dec 2010, 16:34

Ik gebruik die dingen echt nooit, licht komt er bijna niet vanaf en ik vind het maar lelijk staan icm. m'n xenon.

Macboy

Bericht door Macboy » 06 dec 2010, 16:42

Wat ik nu juist grappig vind is dat mensen het een probleem vinden als anderen mistlampen aan hebben. Meeste mistlampen storen totaal niet. Helemaal niet als er andere lampjes inzitten. Hier vindt niemand het erg als je 170 rijdt of driftend een rotonde pakt, maar o wee als je mistlampen aan hebt zonder dat er mist hangt, dan zijn de rapen opeens gaar :)

(ik heb ze zelf trouwens niet aan, dat dit duidelijk is, maar met deze weersomstandigheden mag het wettelijk ook nog eens gewoon)

jaydee

Bericht door jaydee » 06 dec 2010, 16:55

JeroenT schreef:
jaydee schreef:Mistlicht voor is bedoeld om het zicht van de bestuurder te vergroten, volgens mij, dus waarom zou je het voeren bij daglicht??
Wat dacht je van het zelf ook beter gezien worden?

Ik reed vanochtend door de scheveningsche bosjes, dikke mist. 1 richtingsverkeer, maar wel veel fietsers tegemoet komend, met 10 meter zicht ofzo.

En dan rijden er ook nog auto's zonder enige verlichting...
Tenzij je mistlampen verkeerd staan afgesteld ben je met mistlicht aan niet beter zichtbaar dan met gewoon dimlicht. Even voor de duidelijkheid: het gaat hier om mistlichten vóór. Mistlicht achter is duidelijk, zolang het zicht minder is dan 50 meter omdat ze anders (vaak) verblindend zijn. En als ik vlak achter je rijd, mogen ze van mij ook uit ;-)

Ik heb trouwens nog nooit een fietser met mistlicht gezien :hmmm:

@Macboy, ik zei het al: beter teveel licht aan dan te weinig. Ik vind het ook geen probleem, tenzij ik verblind wordt, maar ik vraag me af waarom een paar flarden mist aanzetten tot het ten overvloede voeren van mistlicht, terwijl dat in feite niks toevoegt.

Tom

Bericht door Tom » 06 dec 2010, 16:56

Ik moet altijd lachen om mensen die zich aan licht irriteren.. toen xenon nog in opkomst was hoorde je ook gezeur, nu zijn het sjonnies met aftermarket xenon. Het kan irritant zijn als het verkeerd afgesteld is maar blijf thuis als je zo snel verblind raakt...

Robertdj

Bericht door Robertdj » 06 dec 2010, 17:14

Ik vind het irritant als er één of andere suf achter me rijdt die via de binnenspiegel in m'n ogen schijnt, waardoor ik 'm weg moet klappen. (Ja, ik ben zo'n pauper zonder automagisch dimmende binnenspiegel.)

Bort

Bericht door Bort » 06 dec 2010, 17:54

Macboy schreef:Wat ik nu juist grappig vind is dat mensen het een probleem vinden als anderen mistlampen aan hebben. Meeste mistlampen storen totaal niet. Helemaal niet als er andere lampjes inzitten. Hier vindt niemand het erg als je 170 rijdt of driftend een rotonde pakt, maar o wee als je mistlampen aan hebt zonder dat er mist hangt, dan zijn de rapen opeens gaar :)

(ik heb ze zelf trouwens niet aan, dat dit duidelijk is, maar met deze weersomstandigheden mag het wettelijk ook nog eens gewoon)
+1 mooi verwoord.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 06 dec 2010, 17:57

Vind het bij donker echt mega irritant mensen die hun mistachterlichten aan hebben. Het werkt verblindend en je ziet de weg gewoon beter als mensen ze uit laten. Heb ze zelf ook niet aan staan.

JeroenT

Bericht door JeroenT » 06 dec 2010, 18:19

jaydee schreef: Ik heb trouwens nog nooit een fietser met mistlicht gezien :hmmm:
beter teveel licht aan dan te weinig
Ik ook niet betreffende het eerste.
En het 2e is juist voor die fietser. Ik hoef ze niet op m'n motorkap.

allen

Bericht door allen » 06 dec 2010, 18:27

Robertdj schreef:Ik vind het irritant als er één of andere suf achter me rijdt die via de binnenspiegel in m'n ogen schijnt, waardoor ik 'm weg moet klappen. (Ja, ik ben zo'n pauper zonder automagisch dimmende binnenspiegel.)
Als je je daar al aan stoort...
In de Speedster destijds verblindde zo goed als iedereen me die z'n koplampen aan had. Met de Caterham hetzelfde verhaal, maar die komt volgend jaar pas de weg weer op. In m'n boswachtertje moet ik waarschijnlijk m'n mistlampen als koplampen gebruiken om de gemiddelde automobilist niet te verblinden en ik word op mijn beurt weer verblind door bijv. een Touareg. Daar rijden er best veel van rond tegenwoordig. Even simpel gezegd zul je altijd wel hinder ondervinden van bepaalde weggebruikers, terwijl ze niets fout doen. Ik neem aan dat jij je verlichting ook niet uit zet als je achter een Elise aan rijdt? :goodnight:

Ferdi
Auto: Pajero 3.2 Di-D

Bericht door Ferdi » 06 dec 2010, 18:42

Ik vind het een beetje onzin om je mistlampen aan de voorkant aan te zetten als het zicht gewoon goed is.
Heb nu zelf geen auto meer waar ze in zitten, maar toen ik die nog wel had gebruikte ik ze alleen als het ook echt mistig was...

Hier in de buurt rijd ook zo'n pipo rond met een donkere bestelbus, altijd stadslichten/mistlichten aan en nooit zijn dimlichten.
Ook als het gewoon pikkedonker is, dit zal echt niet bevorderlijk zijn je eigen zicht en vind dat je dan ook slechter opvalt voor het eigen verkeer.

Ik zeg dus ook mistlichten uit, tenzij het mistig is

Rivanov
Auto: '25 Tesla Model Y Juniper

Bericht door Rivanov » 06 dec 2010, 18:44

Mijn mistlampen van m'n Renault Clio schijnen automatisch de bocht mee in (één mistlamp). Dus dan heb ik zo'n schele auto als ik een bocht om ga.. :mrgreen:

Robertdj

Bericht door Robertdj » 06 dec 2010, 18:50

@Allen

Als het alleen aan het type auto zou liggen ok, maar in dit geval zijn het vaak figuren die 'm lekker hoog afstellen zodat ze alles ver vooruit kunnen verlichten. Of simpelweg niet doorhebben dat de boel verkeerd afgesteld staat.

Tommy

Bericht door Tommy » 06 dec 2010, 19:48

Daarom reed die boswachter van het weekend zeker heel de dag met z'n dimlichten EN z'n mistlampen aan, zelfs toen het al niet meer echt sneeuwde.

Ahmed

Bericht door Ahmed » 06 dec 2010, 19:50

Ik voer nu ook voor-mistlampen, één xenon lamp is kapoet, dus lijkt mij beter voor de veiligheid zo :wink:
Ik irriteer me alleen aan verkeerd afgestelde verlichting en joekels van mistlampen/breedstralers/verstralers.

Zie bijvoorbeeld de Peugeot 406 facelift:
Afbeelding
Bijna even groot als de koplampen :sealed:

Sjoerd MP BMW

Bericht door Sjoerd MP BMW » 06 dec 2010, 20:40

Als de mist héél erg dicht trekt schakel ik de dimlichten uit, om alleen met stadslichten en mistlampen te rijden. Het normale licht weerkaatst teveel in de mist. :roll:

jaydee

Bericht door jaydee » 06 dec 2010, 20:41

Sjoerd MP BMW schreef:Als de mist héél erg dicht trekt schakel ik de dimlichten uit, om alleen met stadslichten en mistlampen te rijden. Het normale licht weerkaatst teveel in de mist. :roll:
En dàt is ook precies waar mistlichten voor bedoeld zijn! Maar volgens mij zijn gebruikers zoals jij op een hand te tellen...

SteV6

Bericht door SteV6 » 06 dec 2010, 21:55

Pas met echt dichte mist is het soms prettig om de mistlampen voor te voeren. Anders niet. En met xenons zie je in dichte mist voor je gevoel alsnog meer dan met stadslicht en mistlampen.

Tegenliggers in de regen met mistlampen en dimlicht hier op de binnenwegen trakteer ik altijd op dezelfde lichtcombinatie om ze na het passeren weer uit te zetten.

Op de Speedster gebruik ik wel met enige regelmaat de achtermistlamp! Op de Belgische en Duitse betonsnelwegen raakt zo'n laag wagentje al snel gehuld in de spray. Het enige wat dan nog zichtbaar blijft is het mistachterlicht. Gelukkig kan dat bij de Speedster apart van de voormistlampen geschakeld worden. Bij de Leon moeten die eerst aan voordat het mistachterlicht aan kan. Overigens heb ik daar het mistlicht rechtsachter eruit gehaald. 1 mistachterlicht is volgens mij veiliger dan 2 omdat die ook nog wel eens voor remlichten aangezien kunnen worden ...

Stephan

Rupie

Bericht door Rupie » 06 dec 2010, 22:06

Volgens mij zijn de achterlichten van een speedster nu al niet een van de besten :wink:

Sjoerd MP BMW

Bericht door Sjoerd MP BMW » 06 dec 2010, 22:10

jaydee schreef:En dàt is ook precies waar mistlichten voor bedoeld zijn! Maar volgens mij zijn gebruikers zoals jij op een hand te tellen...
Dát wist ik niet, vond het zelf gewoon handiger...

Waarom doe ik altijd alles anders dan de gevestigde orde? :bag:

Marsnel
Auto: Civic B18c | E91 335D

Bericht door Marsnel » 06 dec 2010, 22:43

Normaal gesproken rij ik nooit met de (orginele) mistlampen voor aan. Omdat ik ze normaal gesproken niet nodig heb. Maar zodra er sneeuw, ijs en pekel op de weg liggen zet ik ze wel aan. Je kan dan namelijk beter zien wat de condities op de weg zijn. (heeft het ge-ijzeld of is het gewoon nat wegdek?/ is de weg dof van het opvriezen of van het strooizout?)

Volgens mij worden het ook wel eens 'bermlampen' genoemd? Omdat ze vlak voor de auto en opzij schijnen, in plaats van recht naar voren.

Mocht iemand er last van hebben, jammer voor je :wink: .

jaydee

Bericht door jaydee » 06 dec 2010, 23:12

Marsnel schreef: Volgens mij worden het ook wel eens 'bermlampen' genoemd? Omdat ze vlak voor de auto en opzij schijnen, in plaats van recht naar voren.
Bij de meeste auto's met van die kleine ronde potjes schijnt er helemaal niks in de berm :bag:

Plaats reactie