Nederland gaat naar de haaien

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Ravin ///M

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door Ravin ///M » 03 dec 2010, 09:35

Ik heb ook zoiets meegemaakt op de uiniversiteit, maar dan wellicht net iets anders dan dit voorbeeld. Daar werden zaken van bepaalde leerlingen 3x onder de loep genomen en een hete aardappel had zijn handtekening al binnen voordat het werkstuk gezien was. Is behoorlijk irritant ja, maar ik heb altijd gefocust op eigen kunnen.

Michel P

Bericht door Michel P » 03 dec 2010, 09:42

Ravin ///M schreef:Ik heb ook zoiets meegemaakt op de uiniversiteit, maar dan wellicht net iets anders dan dit voorbeeld. Daar werden zaken van bepaalde leerlingen 3x onder de loep genomen en een hete aardappel had zijn handtekening al binnen voordat het werkstuk gezien was. Is behoorlijk irritant ja, maar ik heb altijd gefocust op eigen kunnen.
Dat is net zo triest, ik hou de kids ook altijd voor, om niet te zeer naar anderen te kijken maar vooral voor jezelf te gaan. Wat mij stoort is de onbeschaamdheid van docenten, alsof leerlingen/studenten dom zijn..... en dat niet zien....... Je zou verwachten dat juist een docent M/V neutraal voor een klas staat en geen onderscheid maakt tussen de leerlingen. Dat hij/zij meer met de ene of andere leerling heeft is menselijk, maar mag in de beoordeling geen enkele rol spelen. Deze moet volledig objectief zijn, en achteraf eigenlijk onafhankelijk getoetst worden. Je zou bijna pleiten om tussentijdse toetsen om middelbare scholen toch centraal en universeel af te nemen, wat middels internet en extern toezicht natuurlijk heel eenvoudig is. Toezichthouders van een andere school erbij, en inloggen met een nummer en klaar is Kees/Kemal of Fatima/Truus...... er moet geen plaats zijn voor een links of rechtse kerk in het onderwijs....

Michel

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 03 dec 2010, 09:49

Tja , kruiwagens, voortrekkerij, en vriendjespolitiek is van alle tijden. Maar voor de benadeelde is 't inderdaad wrang

Metchu

Bericht door Metchu » 03 dec 2010, 10:00

Michel P schreef:
Ravin ///M schreef:Ik heb ook zoiets meegemaakt op de uiniversiteit, maar dan wellicht net iets anders dan dit voorbeeld. Daar werden zaken van bepaalde leerlingen 3x onder de loep genomen en een hete aardappel had zijn handtekening al binnen voordat het werkstuk gezien was. Is behoorlijk irritant ja, maar ik heb altijd gefocust op eigen kunnen.
Dat is net zo triest, ik hou de kids ook altijd voor, om niet te zeer naar anderen te kijken maar vooral voor jezelf te gaan. Wat mij stoort is de onbeschaamdheid van docenten, alsof leerlingen/studenten dom zijn..... en dat niet zien....... Je zou verwachten dat juist een docent M/V neutraal voor een klas staat en geen onderscheid maakt tussen de leerlingen. Dat hij/zij meer met de ene of andere leerling heeft is menselijk, maar mag in de beoordeling geen enkele rol spelen. Deze moet volledig objectief zijn, en achteraf eigenlijk onafhankelijk getoetst worden. Je zou bijna pleiten om tussentijdse toetsen om middelbare scholen toch centraal en universeel af te nemen, wat middels internet en extern toezicht natuurlijk heel eenvoudig is. Toezichthouders van een andere school erbij, en inloggen met een nummer en klaar is Kees/Kemal of Fatima/Truus...... er moet geen plaats zijn voor een links of rechtse kerk in het onderwijs....

Michel

Dit is trouwens hoe ik te werk ga. Bij mij worden toetsen digitaal afgenomen en direct nagekeken door het systeem. We leven in ffing 2010, beetje gemak en vooruitgang is echt niet erg waar dat mogelijk is. Ik werk veel met digitale middelen, het zou je verbazen maar sommige kinderen hebben echt geen idee hoe ze met een pc moeten omgaan.

Ravin ///M

Bericht door Ravin ///M » 03 dec 2010, 10:00

Michel P schreef: Toezichthouders van een andere school erbij
Op mijn middelbare school werd dit meestal tijdens de schoolonderzoeken gedaan. Eén (of meer, alle wellicht?) schoolonderzoeken werden door voor jou onbekende docenten, van andere scholen nagekeken. Dat was altijd extra spannend omdat je het idee had dat het voor zo'n docent eerder van belang was een andere school minder te laten presteren, maar da's natuurlijk onzin. Maar volgens mij werkte het systeem wel goed.

Maus335i

Bericht door Maus335i » 03 dec 2010, 13:08

Zo even iets waar mn bek echt van open valt:
Werknemers moeten hun werktijden zelf kunnen bepalen. Ze hebben recht op flexibele, wisselende werktijden en op thuiswerken. Dat vinden het CDA en GroenLinks. Ze hebben hiertoe een wetsvoorstel ingediend.

Het voorstel is een initiatief van Eddy van Hijum (CDA) en Ineke van Gent (GroenLinks), meldt de Volkskrant. Als werknemers zelf bepalen wanneer ze werken zijn ze volgens de Kamerleden productiever. Ook komt het de gezondheid van werknemers, het milieu en de aanpak van files te goede.

De Kamerleden denken ook dat hun initiatiefwet gunstige gevolgen heeft voor de arbeidsparticipatie van vrouwen, omdat die hun werk en de zorg voor kinderen beter kunnen combineren als ze hun werktijden zelf mogen bepalen.

Het CDA en GroenLinks verwachten brede steun in de Tweede Kamer voor het voorstel.
Zouden ze gek zijn geworden? Of dat al gewoon zijn? Eigen baas zijn in Nederland kan gewoon niet meer.

Robertdj

Bericht door Robertdj » 03 dec 2010, 13:14

Laat de werkgevers dat lekker bepalen, niet iedereen heeft de discipline om hiermee om te gaan (waaronder ik :bag:)

Ravin ///M

Bericht door Ravin ///M » 03 dec 2010, 13:22

Als je een beetje loopt te flierefluiten als lid van de tweede kamer dan kan dit in jouw beleving natuurlijk goed mogelijk zijn. Met de overheid als werkgever is alles tenslotte mogelijk. Tijd om die 50 stoeltjes een gauw los te schoeven in die kamer daar in Den Haag? Of is dit zonder nuance gebracht.
Laatst gewijzigd door Ravin ///M op 03 dec 2010, 14:22, 1 keer totaal gewijzigd.

Maus335i

Bericht door Maus335i » 03 dec 2010, 13:27

Ravin, dat stukje tekst kwam van Fok! :bag: Ik heb maar even een andere bron gezocht waar het iets meer genuanceerd wordt, maar de kern van het verhaal blijft wel overeind:

http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2664/Nie ... alen.dhtml" onclick="window.open(this.href);return false;

Moet ik dan de openingstijden van onze telefonische helpdesk maar aanpassen ofzo? Zullen onze klanten blij mee zijn.... Wat een achterlijk voorstel, echt niet te filmen. Als thuiswerken zo'n enorme uitkomst was zouden er al veel meer bedrijven mee werken. Ik bedoel:
Volgens Van Hijum en Van Gent is hun wetsvoorstel goed voor de arbeidsproductiviteit, goed voor de gezondheid van werknemers, goed voor het milieu, voor de aanpak van files en uitstekend voor de combinatie van werk en zorgtaken./
Wie wil dat nou niet? Maar het wérkt gewoon NIET.

Sommige dingen kan ik werkelijk niet begrijpen. Neem die nieuwe wet over het verbieden van stilzwijgend verlengen nou. Met andere woorden: jij als klant moet contact opnemen met ons om de diensten voor je domeinnaam te verlengen. Doe je dat niet, moet het contract ontbonden worden. Dat betekent dus dat mensen die het vergeten of te lui zijn om het door te geven, hun domein kwijtraken met alle gevolgen van dien (website kwijt, misgelopen inkomsten enz.).

WAAROM kan een consument dat niet voor zichzelf bepalen? Er zijn bedrijven die dergelijke constructies aanbieden, dus je hebt als consument toch al een keus. En het mooie van een vrije markt is dat als die keus niet bestaat en er wél veel vraag naar is, je zelf een bedrijf kan starten en daarmee direct de wereld kan veroveren. Maar nee, gewoon lekker via wetgeving afdwingen. Het resultaat is dat tarieven van de diensten omhoog moeten door dit soort extra administratieve rompslomp, wat uiteindelijk toch weer op het bordje van diezelfde consument komt.

Stukje frustratie dat ik nog even kwijt moest :mrgreen:

smiley
Auto: Opel Speedster Supercharged

Bericht door smiley » 03 dec 2010, 14:21

Maus335i schreef:Moet ik dan de openingstijden van onze telefonische helpdesk maar aanpassen ofzo?
Nee, maar is een lijntje doorschakelen naar iemand met een thuiswerkdag uit den boze?
Het moet toch ergens beginnen die druk, want als het aan de gemiddelde nederlandse manager ligt, veranderd er helemaal niks.

Ravin ///M

Bericht door Ravin ///M » 03 dec 2010, 14:27

De productiviteit van thuiswerkers... welk BNR-programma ging daar laatst ook alweer over? Conclusie was dat het naar de werkvloer halen van de medewerker, met de daaraan verbonden kosten van het reizen (en de maatschappelijke kosten van het filerijden) lager waren dan het verlies in productiviteit bij de thuiswerker.

Maar toch juich ik het principe toe. Dat, en het naar de noordelijke en zuidelijke provincies verplaatsen van de grote ondernemingen langs de A9 en A10.

Maus335i

Bericht door Maus335i » 03 dec 2010, 14:28

Als iedereen met een thuiswerkdag ook daadwerkelijk de discipline kan hebben om van 9 tot 5 thuis met werk bezig te zijn, zie ik het probleem niet. Het ligt niet zozeer aan de gemiddelde manager die geen aanpassing wil, maar de gemiddelde (*) werknemer die misbruik maakt van zijn of haar privileges. Ik zeg met opzet gemiddeld, omdat er zeker mensen zijn die WEL die verantwoordelijkheid kunnen dragen.

Hoe makkelijk is het om thuis even snel de was te doen of even je bed opmaken in de baas zn tijd? Tijd die je normaliter met collega's doorbrengt in een werksfeer. Ik ken overigens meer mensen die van het thuiswerken af wilden (waaronder ikzelf), dan mensen die graag thuis wilde werken. Je verlaat je werk fysiek namelijk niet meer.

Dooddoeners als "ik werk om te leven en leef niet om te werken" krijg ik al helemaal de kriebels van. Blijkbaar is werken en bijbehorend inkomen geen plicht meer maar een recht. Rare manier van denken, maar over het algemeen komen die opmerkingen ook van ambitieloze mensen.

Ravin ///M

Bericht door Ravin ///M » 03 dec 2010, 14:59

Helemaal mee eens! Wat dat betreft kunnen we aan de amerikaanse mentaliteit een voorbeeld nemen.

Daaruit (hetgeen jij zegt) komt overigens ook voort: het een ander zijn succes en bijbehorend inkomen niet gunnen. Iets waar Nederland heeeeeeeeeeeeeel goed in is.

Tom

Bericht door Tom » 03 dec 2010, 15:06

Het is een keuze en manier van werken. Verplicht van 9 tot 5 werken in een stoffig kantoor (werk volledig gescheiden van prive) werkt voor veel mensen prima, voor andere mensen niet.

Veel 'moderne' internet en creatieve bedrijven pakken het juist anders aan. Het kantoor is niet meer saai maar een leuke omgeving om te zijn... personeel kan sporten, kantoorruimtes zijn cool ingericht en zien er per ruimte anders uit. Ook werktijden zijn dan vrij flexibel. Bij een bedrijf als Google werkt iedereen vier dagen per week aan projecten en zijn ze verplicht de andere dag te gebruiken voor eigen projectjes en om te innoveren. Geen manager die je verteld wat je moet doen maar bedenk maar iets wat mogelijk goed is voor het bedrijf. Zo raakt het personeel veel meer betrokken bij het bedrijf. Dat werkt twee kanten op, de werkgever is heel flexibel en wil dat je resultaatgericht werkt (je werk moet natuurlijk wel af zijn binnen de gestelde tijd!). Maar ook andersom kun je gaan merken dat werk en prive wat minder gescheiden is.

Bij ouderwetse bedrijven zie je het andersom... inklokken en een half uur voor je afgewerkt bent al beginnen met afsluiten van je computer en rustig de boel opruimen zodat je exact om 17.30 weer naar huis kunt. Diegene "werkt" dan 8 uur op een dag, maar is die even productief als iemand die wellicht thuis de was even doet? Om het maar niet over betrokkenheid te hebben.

Verplicht stellen vanuit de overheid slaat natuurlijk nergens op. Typisch iets van onze regering. Ben ik ook op tegen.
Het ligt sowieso aan het soort bedrijf.. zeker als creatieveling wil je werken in een inspirerende omgeving. En voor internetbedrijven maakt de plaats/tijd weer minder uit omdat veel zaken digitaal gaan. Bedrijf moet het zelf bepalen.

De overheid had trouwens ook al een website waarin ze 'het nieuwe werken' promoten... bullshit trouwens omdat het uiteindelijk erom ging dat je niet tijdens de spits op de weg ging. Zou mij niet verbazen als het die Groen Links eikels daarom te doen is, scheelt weer wat uitlaatgassen...

Ravin ///M

Bericht door Ravin ///M » 03 dec 2010, 15:27

Tom schreef: Verplicht stellen vanuit de overheid slaat natuurlijk nergens op. Typisch iets van onze regering.
Het betreft hier alleen nog een voorstel van een kamerlid he, het kabinet zal hier denk ik weinig in zien. Hoop ik.

Peric

Bericht door Peric » 03 dec 2010, 22:41

Maus335i schreef:Dooddoeners als "ik werk om te leven en leef niet om te werken" krijg ik al helemaal de kriebels van. Blijkbaar is werken en bijbehorend inkomen geen plicht meer maar een recht. Rare manier van denken, maar over het algemeen komen die opmerkingen ook van ambitieloze mensen.
Ik heb me meerdere keren de poten uit m'n lijf gelopen en veel meer uren gemaakt dan nodig was, en keer op keer kreeg ik weer stank voor dank. Dus ik kijk nu wel even uit of ik nog zo hard loop/werk.

Mijn vriendin werkt bij Nike, daar is het ook Nike voor en Nike na. Maar is het wel eens in hun opgekomen dat er ook mensen zijn die gewoon hun werk willen doen en aan het eind van de dag gewoon naar huis gaan?

Begrijp me niet verkeerd, ik heb absoluut geen hekel aan werken, maar er moet wél wat tegenoverstaan.

En over de werkspreiding, denk inderdaad niet dat de regering zich daar mee moet bemoeien. Er zullen altijd werknemers zijn die daar misbruik van zullen maken. Maar ja, als ik nu al zie hoeveel er onder de baas z'n tijd hier hele verhalen kunnen posten of zelfs quizes kunnen doen en daar hun score van posten..

Maus335i

Bericht door Maus335i » 04 dec 2010, 00:41

Peric, nu heb ik makkelijk lullen omdat ik aan de andere kant zit maar... voor dat poten uit je lijf lopen krijg je toch gewoon betaald? Dat extra uren niet uitbetaald worden ligt inderdaad aan de betreffende werkgever die je hebt gehad, maar zo is niet iedereen.

Ergens vind ik het wel kenmerkend dat, ondanks dat we in een van de meest welvarende landen leven en daarnaast een van de beste arbeidsvoorwaarden hebben ter wereld, (niet teveel uren, ontslagrecht, en dan dit nieuwe voorstel maar weer eens ter illustratie) er NOG voldoende over blijft om over te zeiken. Slavernij is een ver van onze bed show, dus ik denk dat het allemaal wel wat meevalt hier.

De enige échte boosdoener is niet je baas, maar de roverheid. Zodra je in de 52% schaal komt werk je meer dan de helft van je 40 uur direct voor de belastingdienst. Dan heb ik het nog niet over alle BTW en accijnzen die je aftikt over artikelen die je koopt en de BPM en bijv. gemeentebelastingen natuurlijk. Door die extreme loonheffingen moet een werkgever bijna 2,5x het netto salaris betalen (vergeet ook diverse verzekeringen (ziekteverzuim etc.) niet) als bruto. Personeel in Nederland is gewoon DUUR, niet verwonderlijk dat veel (grote) bedrijven hier dan ook vaak snel vertrekken. Als je niet meer rondkomt als werkgever mag je niemand zomaar ontslaan (ontslagrecht) en als je aanbied om mensen aan te houden maar te minderen in salaris, gaat men (postbodes) gewoon staken.

Ik wil daarmee niet zeggen dat de werkgever allemaal arme en zielige mensen zijn, maar er zit een keerzijde aan die medaille. Ik ben vooralsnog van mening dat die werkgever waar menigeen tegenaan schopt er juist voor zorgt dat je brood op de plank hebt. Het principe van een "gegeven paard niet in z'n bek kijken". Dat je je uitslooft voor je baas en daar 0,0 respons op krijgt is natuurlijk spijtig en een gebrek aan goed leidinggeven, maar aan de andere kant krijg je daar aan het eind van de maand ook de tegenprestatie voor. Wellicht vind je die waardering dan niet voldoende... nouja dat zou kunnen.

Zint het hele werken onder een baas je niet, staat het je vrij om zelf een bedrijf te starten. In Nederland heb je daar ook allerlei mogelijkheden toe en wordt je flink begeleid door bijv. de KvK om iets op te starten. Net zoals enkele ondernemers dat hier ook hebben gedaan (waaronder ik) en dan is het extra vervelend dat in Den Haag allemaal plannetjes verzonnen worden om je die vrijheden alsnog af te nemen. Je moet dan echter wel tegen de druk kunnen van verlies maken, werkweken van 60 uur en noem nog een aantal van dat soort cliché's. Want net zoals een werknemer kan je niet even ontslag nemen en ergens anders solliciteren als je diep in de schulden zit, want dan zijn de rapen ook echt gaar. Een ondernemer ben je niet van 9 tot 5, maar 24/7.

Ravin ///M

Bericht door Ravin ///M » 04 dec 2010, 00:49

+heel veel!

Xave30

Bericht door Xave30 » 04 dec 2010, 01:56

Zwarte Pieten overvallen woning

BEUNINGEN - Drie Zwarte Pieten hebben vrijdag aan het begin van de avond een woning aan de Vitelliuslaan in Beuningen overvallen.

Het trio belde aan bij het huis en toen er open werd gedaan drongen ze het huis binnen. De buren schoten de bewoners van het huis te hulp, waarna de mannen er zonder buit vandoor gingen. Ze liepen richting de Gamma en daar stapten ze in een donkere VW Golf.

De politie is nog op zoek naar de daders en heeft een sms-alert verstuurd om de daders op te sporen.
Bron: http://www.omroepgelderland.nl/web/Nieu ... woning.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

:beer: voor de buren die te hulp schoten.

GTRene

Bericht door GTRene » 04 dec 2010, 11:17

inderdaad petje af voor de buren :thumbup:

het moet niet gekker worden....echter zal het dat wel, immers veel bedrijven e.d. worden beter beveiligd dus trekken ze op naar de burgers.

dat waren echte zwarte pieten :mrgreen:

je zou je de klaplazurus schrikken, je denkt lol zwarte pieten wat nu weer...
stormen ze je huis binnen :shocking:
dat gaat je niet in je kouwe kleren zitten.

Downforce Hans

Bericht door Downforce Hans » 04 dec 2010, 14:15

@Peric

Toen ik voor een baas werkte, werkte ik zo hard mogelijk en liep ik de kantjes er niet van af.
Je verhuurd jezelf namelijk voor een bepaald bedrag aan je huurder(lees werkgever).
Nu zie je dat mensen voor je komen werken en eigenlijk voor dat geld zo weinig mogelijk willen doenen.
Moeten ze dan een een keer een stapje harder lopen dan hebben ze gelijk het idee dat ze zich ernstig extra aan het inspannen zijn en dat ze daar dan ook gelijk maar voor beloond moeten worden.
Ik moet van zo`n instelling KOTSEN.
De werk mentaliteit van 80% van de nederlanders is om misselijk van te worden ik kan helaas niet anders zeggen.
5000 euro per maand willen verdienen maar zo weinig mogelijk er voor doen dat is het hier,ik kan helaas niet anders zeggen.
En dan de verwijten als je het wat beter hebt dan een ander, ja dat is niet voor niks gekomen en daar heb ik me wel de pleuris voor moeten werken en een berg risico`s voor moeten nemen.
Meeste commentaar krijg je ook van mensen die niks willen, niks doen en niks kunnen, behalve in een Cafe hangen met een stel net zulke loosers en klagen hoe slecht ze het hebben terwijl ze zwart werkend een uitkering trekken.
Op die momenten denk ik dan wel eens,was het hier maar zo geregeld als in de U.S.

Robin

Bericht door Robin » 04 dec 2010, 14:20

Prima verhaal Maurice, 100% mee eens.

Maar voor mij is de KvK een instelling van janlikmehetvestje waar ik amper wat aan heb/gehad.

@HanZ06, mee eens....

Ravin ///M

Bericht door Ravin ///M » 04 dec 2010, 14:29

Helemaal mee eens Hans!

GTRene

Bericht door GTRene » 04 dec 2010, 14:31

sommige mensen raken ook visie kwijt :mrgreen:

inderdaad zoals jullie al zeggen als je een bedrijf opbouwt met hard werken is het belastingstelsel best heavy.

die is eigenlijk meer bedoeld voor over betaalde voetballers en bank graaiers :mrgreen:
probleem is echter, die bv banklui schroeven dan hun bonussen wat omhoog en dat kan een baas van een bedrijf bijwijze van moeilijker (lijkt me)

ik heb alleen een eigen zaak met 1 a :mrgreen:

ik vind het prachtig dat sommige bedrijfslui met goed denken en handen uit de mouwen stekend zich naar boven werken en goed verdienen, respect.

alleen niet voor die over de rug van andere snel verdieners zeg maar, die veroorzaken veel van de onrust waar anderen weer voor moeten boeten zeg maar. (als bepaalde banklui e.d.)
en of geld over de brug gooiende van die bealsting betalers als bv politici

dus eens met Hans e.d. waar ze voor staan.

Robin

Bericht door Robin » 04 dec 2010, 14:36

@Rene, nu kun je vragens stellen bij de salarissen van betaald voetballers, maar die gasten bieden dan nog entertainment zegmaar. :bag:

Bij bankiers is bij mij 't enige entertainment pijn in m'n kop. :wink:

Plaats reactie