Wonen/emigreren naar Amerika

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Robin Hartog

Re: Wonen/emigreren naar Amerika

Bericht door Robin Hartog » 29 nov 2010, 17:01

Mee eens hoor, hoewel ik wel veel met familie heb. Ik denk niet dat ik Nederland voorgoed achter me zou kunnen laten, ben er eigenlijk wel gehecht aan. Maar een half jaar weg, dat moet wel lukken. ;)

Maus335i

Bericht door Maus335i » 29 nov 2010, 17:06

Robin Hartog schreef:Mee eens hoor, hoewel ik wel veel met familie heb. Ik denk niet dat ik Nederland voorgoed achter me zou kunnen laten, ben er eigenlijk wel gehecht aan. Maar een half jaar weg, dat moet wel lukken. ;)
Ideale testcase om te kijken hoe je zon situatie kan handlen ;) Mooie kans om meer dan Nederland écht te leren kennen in ieder geval.

G Kolkman
Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000

Bericht door G Kolkman » 29 nov 2010, 17:17

Half jaar zou ik meteen voor tekenen :) !

Definitief is voor mij andere koek. Door de helft tot driekwart van je bekenden kun je een streep zetten. Familieband verwacht ik dat ook anders wordt en gezien het feit dat ik met zowel een aantal vrienden/vriendinnen en familieleden best een hechte band heb zou om definitief houdoe** te zeggen dat het het moeilijkst/grootste bezwaarpunt zijn.

** ik zit nu al weer ruim 2.5 jaar in brabo-land maar heb daar nog steeds met niemand de vertrouwensband die ik in mijn oorspronkelijke omgeving heb. Groeit wel langzaam maar toch. Hangt er ook vanaf in hoeverre je je er aan kunt overgeven. Emigreren zou voor mij betekenen: alles achterlaten, en dat kan ik niet. Dus ik doe het niet.

Even bovenstaande in het juiste perspectief zetten: ik heb in mijn studietijd 5 maanden in Barcelona gezeten, 5 maanden in Dortmund (geen auto, nauwelijks geld, dus ook redelijk cut-off van NL) en 9 maanden in Trier (wel een auto, maar te ver om heel vaak heen en weer te knorren). Dus vwb de korte-tijd-buitenland-ervaring weet ik een klein beetje waar ik het over heb. Quite brilliant times I can say. Van alle 3 de tripjes alleen van de laatste 2 structurele contacten overgehouden wat al wel aangeeft dat het even duurt voor je echt ergens bij hoort zeg maar.

hmmmm, heb wel weer eens zin in 6 maanden er vantussen te gaan :)

Jorik

Bericht door Jorik » 29 nov 2010, 17:57

Binnen niet afzienbare tijd weer 9 maanden die kant op. Nu richting Arizona; ben benieuwd!

Grootste uitdaging in the States vond ik toch altijd wel de zoektocht naar fatsoenlijk brood... niet van die zooi die je een jaar op het aanrecht kon laten liggen en wat daarna nog steeds "vers" aanvoelt :mrgreen:

Wat ik "minder" vond aan Amerikanen (ivm Nederlanders) is dat je vaak wel op moet passen met wat je zegt. Mijn ervaring is dat men zich vrij snel persoonlijk aangevallen voelt. Dit komt natuurlijk deels voort uit het gegeven dat men hier veel minder direct is dan in Nederland. Naarmate ze je leren kennen kunnen ze er wel mee leven, maar bij het leggen van contacten was het toch wel een factor waar ik heel erg veel rekening mee moest houden.

Daarnaast is die overdreven service ook wel vermoeiend. Voordat je de winkel binnen bent vragen ze al of je alles kunt vinden en vervolgens blijven er zo drie man om je heen dartelen, ook als je te kennen geeft in alle rust rond te willen kijken. Van de andere kant, in een restaurant heb ik nog nooit moeten wachten om weer wat drinken te bestellen :wink:

Erik dB

Bericht door Erik dB » 29 nov 2010, 18:03

Nog een tip: probeer niet teveel NLse sarcastische/cynische grappen, want het "gen" om sarcasme te ontdekken en waarderen hebben ze daar niet. Dan krijg je dus zoiets:

[NLer]: sarcastische opmerking bladibla
[VSer]: oohhwww my gòòòòòòòòd, really?
[NLer]: :stom:

Xave30

Bericht door Xave30 » 29 nov 2010, 18:06

@ Erik db - So true!
Ruben schreef:
Xave30 schreef:.. maar eten is best prima hoor Niels. :)
Je zou zeggen als je Xavier ziet dat ie weet waar ie het over heeft. Maar na zijn eetgewoontes te hebben mogen aanschouwen met DF am Ring weet ik wel beter. Sorry Xavier :)
LOL! Spreken we nog een keer wat af. Is er wel een Subway bij jouw in de buurt die WEL de Meatball Marinara heeft?

Rupie

Bericht door Rupie » 29 nov 2010, 18:29

Nee, ik kom uit een dorp dat zich een stad noemt en waar men voordat men in de auto stapt eigenlijk de klompen uit zou moeten doen :mrgreen:

Dus dat wordt op zijn vroegst weer in Duitsland :lol:

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 29 nov 2010, 18:33

Subway.... geen wonder dat je het eten in de US prima vindt Xavier :lol:

@Erik: humor en vreemde culturen dat is echt een vak apart. Ik maakte een keer een grapje in een internationale klas met de opmerking "then you will be shot" als antwoord op de vraag wat er gebeurde als men zich niet aan de richtlijnen van het bedrijf hield. Drie NL-ers vonden het lachen en de rest keek: :shock: :mrgreen:

Erik dB

Bericht door Erik dB » 29 nov 2010, 18:44

Niels schreef:Subway.... geen wonder dat je het eten in de US prima vindt Xavier :lol:

@Erik: humor en vreemde culturen dat is echt een vak apart. Ik maakte een keer een grapje in een internationale klas met de opmerking "then you will be shot" als antwoord op de vraag wat er gebeurde als men zich niet aan de richtlijnen van het bedrijf hield. Drie NL-ers vonden het lachen en de rest keek: :shock: :mrgreen:
Dat klopt, hoewel de Portugezen die ik ken (en dat zijn er vrij veel) vrijwel allemaal gezegend zijn met een flinke sarcasm-meter.

dvh

Bericht door dvh » 29 nov 2010, 19:10

Erik dB schreef:Nog een tip: probeer niet teveel NLse sarcastische/cynische grappen, want het "gen" om sarcasme te ontdekken en waarderen hebben ze daar niet. Dan krijg je dus zoiets:

[NLer]: sarcastische opmerking bladibla
[VSer]: oohhwww my gòòòòòòòòd, really?
[NLer]: :stom:

Owjee, niks voor mij dan.
Dan heb ik geen leven meer :goodnight:

Xave30

Bericht door Xave30 » 29 nov 2010, 19:34

:mrgreen: @ reacties Ruben en Niels.

[background info]
Ik 'claimde' toen we in Duitsland zaten dat ik best veel kon eten. Nou, toen we bij de Subway zaten, hadden Macboy en Ruben beiden een footlong BLT sub besteld. Ik wou per se een Meatball Marinara maar deze was uitverkocht met als resultaat dat ik teleurgesteld werd en gewoon NIKS bestelde. De hamburger Am Ring heb ik ook niet besteld, dit ook na sterk aanraden van Ruben & Macboy. [/background info]

Maar weer over de U.S.... dankzij veel regionalisms en een best diverse cultuur is er degelijk wel variatie: Cajun- cooking, Tex-mex...
Een van de meest bekend Amerikaanse culturele exportproducten: fast food kun je niet als the best of Americana beschouwen.
Laatst gewijzigd door Xave30 op 29 nov 2010, 21:26, 1 keer totaal gewijzigd.

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 29 nov 2010, 21:12

Maus335i schreef:
///Joost schreef:Ik zal het es effe 180 graden omgooien.

Ondanks dat het hier in de VS fantastisch wonen is, wat is volgens jullie juist de reden om in Nederland, danwel Europa, te BLIJVEN? We zien allemaal dat het er niet echt vooruit op gaat in Nederland, maar er moet toch IETS te vinden zijn wat beter is in het koude kikkerlandje?
Wat vinden jullie juist zo tof aan Nederland of Nederlanders?

Brand los. :forum:
Ik zit over deze vraag al na te denken sinds je hem gepost hebt, maar ik ben nog nergens op gekomen. Een goed sociaal vangnet heb je in Nederland natuurlijk wel, maar voor dat "sociale vangnet" wordt grof wat geld betaald door ons allemaal.

Ik denk nog even verder :)

Is ook niet makkelijk te beantwoorden...............al heb ik een poging tot gedaan...........

Wat opvalt; veel mensen die deze stap voor ons hebben gedaan...................en daarop terug zijn gekomen (dus weer richting klompen en tulpen zijn verhuisd) geven vaak aan dat het hier toch allemaal beter voorelkaar is dan elders ( vul maar in waar), vaak te optimistisch over de kansen in het buitenland, achteraf een tegenvallende cultuur en/of te weinig kennis daarvan...............kortom; voldoende ingrediënten om, wat een in eerste instantie een enorm aanlokkelijk avontuur lijkt te zijn wat niet kapot kan gaan, alsnog een kater van te krijgen......................

Dus eerst proberen en achteraf oordelen............... :mrgreen:

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 29 nov 2010, 21:17

Xave30 schreef::mrgreen: @ reacties Ruben en Niels.

[background info]
Ik 'claimde' toen we in Duitsland zaten dat ik best veel kon eten. Nou, toen we bij de Subway zaten, hadden Macboy en Ruben beiden een footlong BLT sub besteld. Ik wou per se een Meatball Marinara maar deze was uitverzocht met als resultaat dat ik teleurgesteld werd en gewoon NIKS bestelde. De hamburger Am Ring heb ik ook niet besteld, dit ook na sterk aanraden van Ruben & Macboy. [/background info]

Maar weer over de U.S.... dankzij veel regionalisms en een best diverse cultuur is er degelijk wel variatie: Cajun- cooking, Tex-mex...
Een van de meest bekend Amerikaanse culturele exportproducten: fast food kun je niet als the best of Americana beschouwen.
:lol: Cajun en Tex-mex staan op de lijst :thumbup:

///Joost

Bericht door ///Joost » 30 nov 2010, 03:15

LOL x100000 @ alle reacties.

Het brood, de ranzige koffie, het sarcasme (NOT)...allemaal zoooo herkenbaar. Ik zit normaal ook wel boordevol sarcasme en het is nu eenmaal moeilijk om dat voor je te houden. In het begin keken mn collega's dan ook wel raar op, maar na verloop van tijd went het en nu ben ik de clown van de zaak die zegt wat ie denkt zonder iets te sugar coaten. :mrgreen:

O, en qua eten betreft...als je de goede tent vindt, kun je hier in California lekkerder Mexicaans eten dan in Mexico zelf. :banaan: en dan bedoel ik niet Taco Bell of Del Taco...
Sushi staat daar misschien nog een tikkeltje boven. $18 onbeperkt Sushi eten tijdens lunch...priceless.

Hans R
Auto: Jeep Rubicon

Bericht door Hans R » 30 nov 2010, 07:33

Ondanks dat het hier in de VS fantastisch wonen is, wat is volgens jullie juist de reden om in Nederland, danwel Europa, te BLIJVEN?

Weet je hoe ver het rijden is vanuit de VS naar de Ring!? :mrgreen:

Downforce Hans

Bericht door Downforce Hans » 30 nov 2010, 07:41

Weet je hoeveel gave circuits en in de states zijn, zonder dat ze met een DB meter klaar staan........... :thumbup:

Hans R
Auto: Jeep Rubicon

Bericht door Hans R » 30 nov 2010, 08:10

:hmmm:
:thumbup:

Jorik

Bericht door Jorik » 30 nov 2010, 08:32

Ondanks dat het hier in de VS fantastisch wonen is, wat is volgens jullie juist de reden om in Nederland, danwel Europa, te BLIJVEN?

Het OV!

Alhoewel, auto rijden kost geen zak, taxies kosten geen drol en met priceline.com ergens overnachten ook niet.... Nee, dan heb ik geen OV meer nodig!

Jules
Auto: F31 320d|1100 Evo SP|848Evo

Bericht door Jules » 02 dec 2010, 14:09

ik moet na het lezen van dit draadje ook even opmerken dat in de 5 weken dat ik in de VS heb doorgebracht (NY, en een trip van LA - SD - Phoenix - LV - SF - LA) eigenlijk alleen maar positieve ervaringen heb gehad met de Amerikanen!

Een leuke baan ergens in California zou ik dan ook zeker overwegen :)

Maus335i

Bericht door Maus335i » 02 dec 2010, 15:58

Downforce Hans schreef:Weet je hoeveel gave circuits en in de states zijn, zonder dat ze met een DB meter klaar staan........... :thumbup:
Whahaha, heel scherp! Kan me herinneren dat ze ergens in de US bezig waren met een circuit en permanente bewoning er omheen. Gewoon een enorm stuk land opkopen met een paar liefhebbers en vervolgens de boel te ombouwen naar een circuit met woningen. Of dat project ooit van de grond is gekomen weet ik niet, maar dat kan daar gewoon zonder een bemoeizuchtige overheid. Ook een landingsbaan voor je 747 in de achtertuin lijkt geen probleem :mrgreen:

Afbeelding

Robin Hartog

Bericht door Robin Hartog » 02 dec 2010, 16:38

Dat is het huis van dhr Travolta, toch? :)

Edit: Ja dus.

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 02 dec 2010, 16:46

Ligt het er ook aan waar je zit in de States? Ik was op vakantie in dat land en was in Florida. Restaurants en personeel? Zat ik vast in de verkeerde. Personeel in supermarkten? Was ik vast in de verkeerde. Moet ik erbij zeggen dat het richting Naples etc wel beter en leuker was maar Miami, Orlando daar hoef ik niet heen. Fort Lauderdale woonde een vriendin van ons. Ja, het was er leuk maar niemand kent elkaar. Dus ja, ik vind Amerikanen over het algemeen maar '' zo, zo" :hmmm: Het is misschien wat je gewend bent en als je daar langer zit dat het went. Maar ik hoef er niet zo nodig heen. Misschien de andere kant eens proberen. Maar zoals sommigen er lyrisch over zijn vond ik het tegenvallen. Kan ook aan m'n eigen mentaliteit liggen :lol:

RVV

Bericht door RVV » 02 dec 2010, 16:55

Persoonlijk heb ik niet veel met de States. Films en series vind ik vaak wel tof om naar te kijken. Maar verder geen affiniteit ermee. Echt een (positieve of negatieve) mening over Amerikanen en de States heb ik ook niet. Maar omdat ik er niets mee heb, is er ook zeker niet de behoefte om er naar toe te verhuizen.

Waarom wel in Nederland blijven?

Eigenlijk heel simpel. Is het elders beter dan hier? En zoja wat is dan beter? Koud nat kikkerlandje lees ik. Nou dat valt relatief best mee. Er zijn meer dagen dat het niet regend dan wel. Daarbij is het behalve in de tropen overal wel eens koud. Zag gisteren het Europees weerbericht en in Spanje is het momenteel ook maar tussen de 0 en 7 graden.

Natuurlijk valt er elke dag wel wat te zeiken op het wonen in Nederland en op andere Nederlanders.. Maar..
We wonen in een heel veilig en stabiel land. Met relatief grote vrijheid en veel rijkdom. Waar we dagelijks weinig tot geen last hebben van corruptie//oorlog/geweld. Geen dag hoef je je druk te maken of je de volgende dag nog wel eten kunt krijgen, of een dak boven je hoofd hebt. Lig je letterlijk in de kreukels dan weet je dat je snel word opgelapt in het ziekenhuis.

Is het gras ergens anders groener? Ik weet het niet, het boeit me ook niet. Ik wil dat mijn kindertjes gewoon als Nederlander opgroeien, groot worden in een land wat hun de kansen bied om zich als individu te ontplooien. Waarom zou ik denken dat het in een andere land beter voor elkaar is dan in Nederland? Het zou zomaar kunnen, maar waarom eerst de moeite nemen om een heel nieuw bestaan op te bouwen terwijl er niks mis is met mijn huidige bestaan?

Tom

Bericht door Tom » 02 dec 2010, 17:34

Ik 'heb' weinig met Nederland, maar realiseer mij net als Rico wel dat we het absoluut niet slecht hebben hier. Mentaliteit van Nederlanders (en met name de knuffeloverheid) mag wel eens anders. Het zou niet direct reden zijn om te vertrekken (zolang we geen stasi-kastje in de auto krijgen ;)). Zijn voor mij ook weinig landen die beter zijn.

Landen die in mij opkomen, bijv. vanwege een nieuwe uitdaging (baan):
- Duitsland is imho redelijk gelijk met NL. Wel wat kleine cultuurverschillen natuurlijk, maar niet noemenswaardig. Alleen schiet je er weinig mee op, behalve dat het wat meer een autoland is en woningen goedkoper zijn.
- USA ben ik nooit geweest maar staat mij ook wel aan. Van wat ik ervan zie/lees/hoor past het wel bij mij.
- Zweden (wel een stad dan, Stockholm ofzo.. tussen de natuur met alleen wat dorpjes lijkt mij saai) lijkt mij op een bepaalde manier wel mooi, alleen houd ik meer van een warmer klimaat. Er zit daar een internetbedrijf met geweldig gave klanten, als ik daar een baan aangeboden zou krijgen zou ik ja zeggen.

Wel zie ik mezelf emigreren als ik oud ben... de boel hier verkopen en ergens in Spanje of ander warm land lekker relax (en goedkoop) leven. Op oudere leeftijd heb je weinig meer nodig, irriteer je je niet zo aan traagheid als je iets geregeld moet krijgen, in die landen is je geld meer waard enz.

Nadeel is wel dat veel mensen USA zien als groot en veelzijdig omdat ze er komen om een rondreis te doen. Je ziet alle sight-seeing plaatsen... maar als je gaat emigreren doe je zoiets minder snel en werk je gewoon fulltime. Hoevaak ga je nu voor je plezier een weekje met je auto door Europa? Straks zit je in de USA (zeker met minder vakantiedagen) ook 50 weken per jaar in dezelfde stad en dus dezelfde plek, is het ineens een stuk minder spannend dan tijdens een vakantie.

dvh

Bericht door dvh » 02 dec 2010, 19:32

Op oudere leeftijd heb je weinig meer nodig
Uhuh..
Denk dat je op oudere leeftijd blij mag zijn met een 'knuffeloverheid'.

Plaats reactie