Studiefinanciering

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Hendrik Kinderman

Studiefinanciering

Bericht door Hendrik Kinderman » 29 nov 2010, 17:38

Aangezien er volgens mij nog geen topic met deze hete kwestie van dit moment voor studenten bestaat, lijkt het me een goed idee om dit even aan te maken.

Het huidige kabinet is van plan studiefinanciering af te schaffen, een lening te maken dus en daarbij komt als klap op de vuurpijl dat als je maar 1 jaar studievertraging hebt, dat je dan per jaar 3000 euro extra collegegeld betaalt, de universiteit een boete per student krijgt en dat je OV-jaarkaart wordt afgenomen. Enorm zorgelijk voor studenten die ook actief zijn in het studentenleven om zichzelf te verbreden zoals mij.
Volgend jaar ga ik namelijk sociëteitsbestuur doen van onze studentenvereniging, waardoor ik dus een jaar 'studievertraging' oploop. In dit geval is dit relatief, in zo'n jaar leer je namelijk omgaan met veel verantwoordelijkheden die je later altijd zult gebruiken. Bovendien wordt bestuur doen gestimuleerd door de Universiteit Twente, waardoor je toch 8 maanden compensatie krijgt. Ik studeer zelf werktuigbouwkunde, wat als één van de zwaarste studies beschouwd wordt. 60% heeft haar bachelor namelijk in 4 jaar gehaald, en dit wordt nog als zeer snel gezien terwijl er 3 jaar voor de bachelor staat. Studievertraging wordt dus snel gehaald hier.

Terwijl het kabinet aan de ene kant veel meer bèta-studenten wil om zich te ontwikkelen tot kenniseconomie, zullen ze ervoor zorgen dat studenten juist een simpele studie gaan doen omdat een technische studie te moeilijk is waardoor men studievertraging oploopt en dus extreem veel zal gaan betalen. In Engeland is dit nu al het geval, daar ziet men deze gevolgen al. Hopelijk leert onze regering hiervan en zullen ze de afschaffing van de stufi niet doorzetten evenals de 'boetes'.

Ik ben benieuwd hoe de meningen hier op Driving-fun verdeeld zijn.

Robin Hartog

Re: Studiefinanciering

Bericht door Robin Hartog » 29 nov 2010, 17:44

Ik ben er niet blij mee uiteraard, maar tegen de tijd dat dit er doorkomt ben ik hopelijk wel afgestudeerd.

Jorik

Bericht door Jorik » 29 nov 2010, 17:49

Dit gaat enorm lullige situaties opleveren. Zoals je zegt worden Beta-studies hiermee wel enorm ontmoedigd, daarnaast is er ook geen spraken van een geleidelijke invoer; als je dus al een jaar bestuur hebt gedaan ben je de zak. Je kan er niets meer aan veranderen en dus gelijk "even" 3000 euro meer kwijt.

Xave30

Bericht door Xave30 » 29 nov 2010, 17:55

Ik las het in de Spits toen ik van (waar anders :roll:) school wegging.

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 29 nov 2010, 17:55

Tja studeren lijkt weer voor de elite te gaan worden helaas....

Deeltijd studeren nog een optie?

Erik dB

Bericht door Erik dB » 29 nov 2010, 17:57

Het lijkt mij ook geen goede ontwikkeling, maar ik zou me aan de andere kant ook niet blind staren op die 3.000 euro (zet maar eens in verhouding met een jaar niet werken doordat je een bestuursjaartje gaat doen). Het missen van een (start)jaarsalaris van zeg 35k doet een stuk meer pijn :-).

stefan740

Bericht door stefan740 » 29 nov 2010, 18:37

Nee studenten hebben we niet nodig in deze kenniseconomie...ik ben benieuwd hoe dit gaat lopen.
Het is natuurlijk niet zo'n probleem die extra 3k, studeren kost de overheid veel geld, maar als men het blijft ontmoedigen met dit soort grappen wordt het een ander verhaal.

Ik voelde me wel even genaaid toen ik hoorde dat de VVD hiermee kwam vrijdag. Waarom heb ik ook alweer VVD gestemd?

KoenM

Bericht door KoenM » 29 nov 2010, 18:44

Veel mensen uit mijn klas (VWO6) denken erover helemaal niet te gaan studeren door alle mogelijke veranderingen in de studiefinanciering.. Dit lijkt me toch niet waar de overheid naar streeft?
Ik ben zelf in de gelukkige positie dat mijn ouders de mogelijke extra kosten ook wel kunnen dragen, maar de wat minder gestelden worden zo wel ontmoedigd, terwijl deze mensen meestal juist een goede inzet hebben.
Ben benieuwd wat ze er nou echt aan gaan veranderen.

Erik dB

Bericht door Erik dB » 29 nov 2010, 18:50

KoenM schreef:Veel mensen uit mijn klas (VWO6) denken erover helemaal niet te gaan studeren door alle mogelijke veranderingen in de studiefinanciering.. Dit lijkt me toch niet waar de overheid naar streeft?
Ik ben zelf in de gelukkige positie dat mijn ouders de mogelijke extra kosten ook wel kunnen dragen, maar de wat minder gestelden worden zo wel ontmoedigd, terwijl deze mensen meestal juist een goede inzet hebben.
Ben benieuwd wat ze er nou echt aan gaan veranderen.
Dat is nog weer een hele andere discussie: betalen de ouders of studenten zelf? In mijn geval kreeg ik voldoende om mijn collegegeld en boeken te kunnen betalen, maar toen ik 35km verderop op kamers ging (en al helemaal toen ik 6 maanden ging "studeren" in Zweden terwijl dat totaal niet noodzakelijk was) kreeg ik geen cent extra. Ff de IB-groep bellen dus :D

Maar goed, back OT: het fenomeen dat studeren nu wordt afgeschrikt lijkt me inderdaad niet het na te streven doel. Scholieren/studenten worden nu op een te jonge leeftijd voor keuzes gesteld waar ze de lange termijn consequenties nog moeilijk van kunnen overzien. Die 3.000 euro verdien je echt wel weer terug, maar ik vraag me af of van je 16/17 jarigen mag verwachten het concept 'investeren in de toekomst/lange termijn' volledig te overzien.

(aan de andere kant, vergelijk het eens met de US, waar de gemiddelde starter niet wakker lijkt te liggen van een tonnetje studieschuld)

Maus335i

Bericht door Maus335i » 29 nov 2010, 18:55

No offence hoor... maar ik hoor van diverse studenten om me heen dat ze bijvoorbeeld maximaal bijlenen. Als je dat 4 jaar doet praat je over een schuld van 40.000 euro. Daar staan ze ook maar weinig bij stil, dus maakt die 3k extra zoveel uit voor je toekomst dan? Het zou tijd worden dat pa en ma weer eens (fatsoenlijk) meebetalen aan de studie van zoon- en dochterlief.

Ik denk dat er weinig mis is met het (extra) stimuleren van het halen van je studie en een gedegen keuze maken, in plaats van maar wat rondklooien.

Aan de andere kant vind ik overigens dat er eerst maar eens FLINK bezuinigd moet worden op bijvoorbeeld cultuur en ontwikkelingshulp. Als we daar eens mee beginnen zou het onderwijs minder hard geraakt worden. Maar dat kan niet anders zolang links een flinke vinger in de pap blijft hebben.

Je zou ook kunnen denken aan een bijdrage van je werkgever in je studie. Maar dat vereist een behoorlijke aanpassingen van het bedrijfsleven. Eer ik zoiets zou gaan doen zou ik graag eerst zien dat diverse scholen en opleidingen eens gaan kijken in de keuken bij het bedrijfsleven. Ik heb het gevoel dat die link volledig is verdwenen.

KoenM

Bericht door KoenM » 29 nov 2010, 19:01

De mensen waar ik het net over had, zullen dat extra geld waarschijnlijk moeten lenen.
Snap aan de ene kant wel dat ze liever niet lenen, maar nu beginnen met werken lijkt me ook niet verstandig..

Een vriend van mij heeft ouders die in de bijstand zitten, hij gaat bij Nyenrode Accountancy doen.
Daar wordt alles voor je betaald, en krijg je toch een heel goede opleiding. Dat is wel de uitkomst voor zulke mensen..

Maus, de link tussen je opleiding en het bedrijfsleven is bij het WO inderdaad volledig verdwenen.
De meeste afgestudeerden zijn nog nooit bij een bedrijf, waar ze waarschijnlijk zullen komen te werken, binnen geweest.

dvh

Bericht door dvh » 29 nov 2010, 19:14

Uitzonderlijke studie's daargelaten. Maar voor een student die een normale hbo opleiding doet, en gewoon goed zijn best doet, slaagt op tijd en komt helemaal niet in aanmerking met deze kosten.

So whats all the fuss about ? Dat het lamballen over is ? tja.. get a job ! :mrgreen:

Tom

Bericht door Tom » 29 nov 2010, 19:21

Ik vind het prima. Als er vier jaar voor een opleiding staat en je doet er meer dan 5 jaar over, dan ben je aan het falen. Lijkt mij niet meer dan normaal dat je de boel dan uit je eigen zak moet betalen. In het bedrijfsleven moet je ook presteren onder een bepaalde tijdsdruk.

Niels v D

Bericht door Niels v D » 29 nov 2010, 19:24

Maus335i schreef:No offence hoor... maar ik hoor van diverse studenten om me heen dat ze bijvoorbeeld maximaal bijlenen. Als je dat 4 jaar doet praat je over een schuld van 40.000 euro. Daar staan ze ook maar weinig bij stil, dus maakt die 3k extra zoveel uit voor je toekomst dan? Het zou tijd worden dat pa en ma weer eens (fatsoenlijk) meebetalen aan de studie van zoon- en dochterlief.
.
Dat maximaal bijlenen heeft niet zoveel met studeren te maken bij 9 van de 10 studenten.
Eerder met "Ik ga toch niet werken naast m'n schooltijd! Ik heb het al zo druk.." of "Ik moet wel 3x per week goed stappen, IB-groep. Denkt u daar even aan?"

Studiefinanciering of niet zou mij er niet van weerhouden om niet te gaan studeren. De 95 euro (ofzo) wat ik nu krijg kan ik ook wel een dagje extra voor werken mochten ze het inhouden.
Laatst gewijzigd door Niels v D op 29 nov 2010, 19:27, 1 keer totaal gewijzigd.

Obbe
Auto: M2

Bericht door Obbe » 29 nov 2010, 19:26

Net klaar met hbo in 4 jaar. Lijkt me niet meer dan logisch deze regel. Doe je er langer over dan 5 jaar ben je of lui of niet slim genoeg. Zijn er andere (goede redenen zoals ziekte etc) krijg je een jaar extra van de staat. Lijkt me een maatregel die ervoor zorgt dat alleen mensen die echt kunnen studeren dat ook doen. Het niveau van het Nederlandse opleidingen is de laatste jaren heel erg gezakt. Deze maatregel lijkt me niet meer dan logisch en dan nog een puntje. Als je inderdaad meer dan 40.000 kan lenzen tijdens je studie kan die 3000 er ook wel bij.

Grt. Obbe

Downforce Hans

Bericht door Downforce Hans » 29 nov 2010, 19:33

Een jaar in een bestuur gaan zitten en "maar" 1 jaar studie verliezen.........ja joh, valt best mee.
Maar wel alle geneugten van de studie financiering willen blijven behouden, waarom?

Op dit moment gaat het allemaal een beetje te gemakkelijk met die studenten.
Minder feest vieren en harder studeren, dat lijkt me een veel beter idee........
Wanneer je echt gemotiveerd bent dan vind je het geen probleem om zelf bij te lenen, later maak je dat echt wel goed........

Jorik

Bericht door Jorik » 29 nov 2010, 19:55

Voor de mensen die roepen "einde feesten... fix je 4 jarige studie in 4 jaar"; ik heb hier mn zus als goed voorbeeld. Heeft zonder enige vertraging dr master psychologie gehaald... Komt nu niet aan werk dus wilde een traineeship gaan doen... Overal afgewezen omdat ze te weinig bestuurlijke ervaringen heeft! Mensen die dus wel een jaartje wat anders gedaan hebben, kregen daar dus voorrang.

Maximaal doorbikkelen om je goal te halen (studie halen onder vertaging) kan dus net zo hard tegen je werken...

Erik dB

Bericht door Erik dB » 29 nov 2010, 19:57

Jorik schreef:Voor de mensen die roepen "einde feesten... fix je 4 jarige studie in 4 jaar"; ik heb hier mn zus als goed voorbeeld. Heeft zonder enige vertraging dr master psychologie gehaald... Komt nu niet aan werk dus wilde een traineeship gaan doen... Overal afgewezen omdat ze te weinig bestuurlijke ervaringen heeft! Mensen die dus wel een jaartje wat anders gedaan hebben, kregen daar dus voorrang.

Maximaal doorbikkelen om je goal te halen (studie halen onder vertaging) kan dus net zo hard tegen je werken...
Klopt, juist nu er een behoorlijke pool is om uit te kiezen wordt door de verschillende bedrijven gekeken naar de extra-curriculaire activiteiten. Dat bedoelde ik ook met mijn "die 3k verdien je wel weer terug".

Robin Hartog

Bericht door Robin Hartog » 29 nov 2010, 20:14

@Tom: ik denk da HBO er ook geen last van ondervind, maar dat het meer WO is met bijv nog een Master halen. Dat wordt op deze manier flink ontmoedigd.

Hendrik Kinderman

Bericht door Hendrik Kinderman » 29 nov 2010, 20:18

Vandaag stond in de lokale universiteitskrant een stukje over de 'beste studenten van de opleiding'. Desbetreffend persoon van mijn opleiding had gemiddeld een 9,4, waarvoor hulde.

Aan de andere kant, de beste jongen is voorzitter van een commissie die niet zoveel voorstelt. Ik heb ook in die commissie gezeten en ben om deze persoon eruit gestapt omdat hij niks voor elkaar kreeg, mensen niet kon motiveren, alles naar zijn eigen hand wou zetten en niemand verdere inbreng had. Leuk zulke hoge cijfers en goed kunnen leren, maar heb je weinig praktisch inzicht en kun je niet met mensen omgaan, dan redt je het echt niet. Ik zie duidelijk wel de waarde van een jaartje bestuur in en ben ook bereid daarvoor een jaar van mijn studie op te offeren. Toch snap ik niet waarom er nu ineens zoveel boete betaald zou moeten worden. Ik krijg ook veel geld van de IB-groep, werk ook nog eens en geef al die poen elke maand ook uit. Ja, ik heb verschillende ontgroeningen gedaan en sta op dinsdag en donderdag bijna maximaal af te klemmen op de kroeg, maar toch loop ik nog vrijwel nominaal, heb veel plezier, nu al connecties door heel nederland en heel veel vrienden en goede kennissen gemaakt. In een biertje zit meer dan alleen alcohol.

Om nog even te reageren op een voorgaand puntje: wij werken met projectmatig onderwijs, alle vakken die je in een periode volgt, worden gebruikt in het project dat je op dat moment doet. Ook horen hier uitstapjes bij naar bedrijven zodat je ook daadwerkelijk ziet hoe iets werkt en in zijn werk gaat. Persoonlijk vindt ik dat geweldig hoe de UT dit aanpakt. Niet alle WO-studenten zijn boekenmannetjes...

Tom

Bericht door Tom » 29 nov 2010, 20:33

Je bent aan het studeren om jezelf klaar te stomen voor het bedrijfsleven. Hoe gaat het daar denk je? "Oh ja prima we betalen je wel door om jezelf te ontwikkelen als je een jaartje niks doet"? Collega van mij wil een half jaar weg en hij mag blij zijn als ie een half jaar onbetaald verlof krijgt... maar grote kans dat ie een nieuwe baan mag zoeken (en dat is best terecht natuurlijk). Dat is de prijs die ie ervoor betaald. Net zoals studenten straks 3k moeten betalen als ze een jaartje niet met hun studie bezig willen zijn. Op zondag op het voetbalveld staan om te socialen kan sowieso, ook naast je studie.

M'n beste maat is ook eeuwige student (nu 27), zit in een studentenhuis e.d... ik ben het tegenovergestelde, heel vroeg gaan werken. Maar heb over het algemeen geen medelijden met studenten (en ook geen zelfmedelijden hoor :)). Het lijkt mij prima als er consequenties aan zitten als je te lang nodig hebt voor een studie... een jaar extra is al royaal imho.

steve smith

Bericht door steve smith » 29 nov 2010, 20:46

Hendrik Kindermans schreef: zichzelf te verbreden zoals mij
Heb je nou echt een MBO dropout als ondergetekende nodig om je te vertellen dat "zoals ik" correct ABN is?

Om inhoudelijk op je vraag te reageren: Ja ik vind dat een prima ontwikkeling. Dat jij bestuur wil doen moet je lekker zelf weten, als je die 3k niet bij elkaar kunt verdienen zonder je handje op te houden heb je daar mijns inziens überhaupt niets te zoeken. Zo wordt studeren inderdaad enerzijds voor de elite en anderzijds voor de hard werkenden. Prima ontwikkeling. Ik zie namelijk de grote toegevoegde waarde van de zuipende en feestvierende middenmoot niet. 5 à 8 jaar slempen en slap lullen in groepsverband en het dan raar vinden dat het bedrijfsleven in het middelmatige individu met papiertje geen toegevoegde waarde ziet. Goh, wat raar dat er zoveel afgestudeerden geen baan kunnen vinden...

Is wellicht gechargeerd maar leef tussen studenten. En ik zie naar mijn smaak teveel "studeren" om het studeren of omdat het "erbij hoort", en niet om kennis of kunde op te doen. Afvloeien die hap, en ruimte maken voor gemotiveerde mensen. Ik denk dat daar een grote kwaliteitsslag te behalen valt, ipv de huidige kwantiteit. De mensen die ik wel vol in hun materie op zie gaan hoor ik niet of nauwelijks over geld en draaien er vrolijk een paar bijbanen naast.... En geld is er altijd en overal te verdienen. Als je maar wil, en zorgt dat je iets toevoegt. Maar daar ligt de clue, mensen denken dat die studie voor dat stukje toevoegende waarde gaat zorgen. Wrong, dan ben je al te laat.

Maar dat is slechts mijn mening.

Downforce Hans

Bericht door Downforce Hans » 29 nov 2010, 20:57

steve smith schreef:
Hendrik Kindermans schreef: zichzelf te verbreden zoals mij
Heb je nou echt een MBO dropout als ondergetekende nodig om je te vertellen dat "zoals ik" correct ABN is?

Om inhoudelijk op je vraag te reageren: Ja ik vind dat een prima ontwikkeling. Dat jij bestuur wil doen moet je lekker zelf weten, als je die 3k niet bij elkaar kunt verdienen zonder je handje op te houden heb je daar mijns inziens überhaupt niets te zoeken. Zo wordt studeren inderdaad enerzijds voor de elite en anderzijds voor de hard werkenden. Prima ontwikkeling. Ik zie namelijk de grote toegevoegde waarde van de zuipende en feestvierende middenmoot niet. 5 à 8 jaar slempen en slap lullen in groepsverband en het dan raar vinden dat het bedrijfsleven in het middelmatige individu met papiertje geen toegevoegde waarde ziet. Goh, wat raar dat er zoveel afgestudeerden geen baan kunnen vinden...

Is wellicht gechargeerd maar leef tussen studenten. En ik zie naar mijn smaak teveel "studeren" om het studeren of omdat het "erbij hoort", en niet om kennis of kunde op te doen. Afvloeien die hap, en ruimte maken voor gemotiveerde mensen. Ik denk dat daar een grote kwaliteitsslag te behalen valt, ipv de huidige kwantiteit. De mensen die ik wel vol in hun materie op zie gaan hoor ik niet of nauwelijks over geld en draaien er vrolijk een paar bijbanen naast.... En geld is er altijd en overal te verdienen. Als je maar wil, en
zorgt dat je iets toevoegt. Maar daar ligt de clue, mensen denken dat die studie voor dat stukje toevoegende waarde gaat zorgen. Wrong, dan ben je al te laat.
Maar dat is slechts mijn mening.
Plus 100
De echt gemotiveerde student die red zich echt wel..........
Soms heb ik het idee dat ze eerst kijken wat de leukste studenten stad is en waar de meeste kroegen zijn en er dan een studie bij zoeken.

Snipe

Bericht door Snipe » 29 nov 2010, 21:04

Tom schreef:Je bent aan het studeren om jezelf klaar te stomen voor het bedrijfsleven.
Wie zegt dat?

....of heb ik even niet opgelet en zijn overheid, wetenschap, onderwijs en meer van dat soort niet-bedrijfsmatige linkse hobby's afgeschaft?

Hendrik Kinderman

Bericht door Hendrik Kinderman » 29 nov 2010, 21:08

Ik ben ook wel gemotiveerd en zal mijn studie afmaken en zal uiteindelijk ook echt wel die 3000 euro betalen als dat nodig is omdat ik mijn studie WIL afmaken. Toch vraag ik me af waarom die regeling er nu plotsklaps inkomt. Ik maak me zorgen over het huidige studentenleven dat voor veel mensen plezier brengt, waar veel mensen van leren en waar uiteindelijk veel mensen wat aan hebben. Veel organisaties buiten de studie om zullen als deze plannen doorgevoerd worden opdoeken omdat er geen interesse meer is voor extra activiteiten omdat er dan 'studievertraging' opgelopen wordt. Is dat wat we willen in Nederland? Mensen die allemaal met oogkleppen op in een rijtje staan een zelfde kant uit te kijken? Volgens mij staat Nederland juist sterk omdat er zo veel mensen verschillende kanten opkijken met verschillende inzichten omdat ze ook ergens anders ervaring hebben opgedaan.
Let op, worden deze plannen concreet, wordt de hele wereld china, omdat die wél investeren.. (actie TU delft)

Plaats reactie