Wonen/emigreren naar Amerika

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Ravin ///M

Re: Wonen/emigreren naar Amerika

Bericht door Ravin ///M » 28 nov 2010, 09:55

Geweldig draadje dit!

Wij hebben hier in huis ook vaak discussies over 'waar te leven' enzo. Suriname en de Antillen zijn al als
plan voorbijgekomen, maar ook Canada en de US. Ik heb zelf familie in Washington en Miami, en mijn
vriendin heeft een paar jaar in Beverly Hills gewoond. Als die begint te vertellen over het leven in 'haar'
LA, dan zitten we zo weer een uur achter de pc om huizen te bekijken in LA en SF.

De Amerikaanse mentaliteit van gunnen en waarderen vind ik heerlijk. Bovendien is het veel meer een
samenleving dan hgier. Dat verhaal hierboven over becomplimenteren van een vreemde klinkt me heel
bekend. De eerste keer dat ik dat meemaakte kreeg ik een ongemakkelijk gevoel, dan merk je eigenlijk
pas hoezeer je een Nederlander bent. En dan ging het bij mij nog om m'n huurauto :mrgreen: .

Ik heb twee neven die in de US werken en als zij weer even in NL zijn dan merk je hoeveel moeite ze
hebben om hier te wennen aan de kortzichtigheid en de onvriendelijkheid die we hier als normaal hebben
geaccepteerd. Wij noemen het nuchter en zakelijk, maar voor het mens-zijn is het dodelijk. Die reclame
van postbus 51 over 'vriendelijke mensen' is eigenlijk een ultieme uiting van de staat van ons sociaal
zijn.

Wat mij nog het meest trekt aan de US is hoe de overheid je met rust laat. Hier is alles geregeld en
gemaximeerd. Op een gegeven moment zeg je 'enough is enough'. En dan mag nederland zich afvragen
waarom er zoveel hoogopgeleiden ineens naar het buitenland vertrekken. Alhoewel, dat zal nederland
dan niet doen, dan komen er maatregelen om de mogelijkheid tot studeren te verbinden aan een
verplichting in nederland te blijven werken, voor een maximum salaris. Zo werkt dat hier.

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 28 nov 2010, 10:06

///Joost schreef:Ik zal het es effe 180 graden omgooien.

Ondanks dat het hier in de VS fantastisch wonen is, wat is volgens jullie juist de reden om in Nederland, danwel Europa, te BLIJVEN? We zien allemaal dat het er niet echt vooruit op gaat in Nederland, maar er moet toch IETS te vinden zijn wat beter is in het koude kikkerlandje?
Wat vinden jullie juist zo tof aan Nederland of Nederlanders?

Brand los. :forum:

Dit is een zeer terechte vraag, het wordt minder hier das duidelijk. We kunnen opkomende economische grootmachten als India en China nooit bijbenen. Ook is de mentaliteit verwerpelijk, de moraal in enge zin, om het zo maar te noemen. Waarom blijven?

Ondanks het "geklaag" is dit land op sociaal-economisch-gezonheidstechnisch nog steeds 1 van de besten........Amerika is leuk als het goed met je gaat, dwz; een goede baan met bijbehorend inkomen.........maar word je ziek, of ga je failliet............dan zijn er geen opvangnetten als in ons eigen land.
Ook het vermogen om je aan te passen speelt een rol om niet of wel te gaan, kan je je culturele verbondenheid loslaten? Of juist niet?
Ik zie veel geëmigreerde Nederlanders, die 10 km over de grens in Duitsland zijn gaan wonen, op hangende poten terugkomen.............toch een onderschatting van `s lands eer en gewoonten c.q. het gras is altijd groener bij de buren.............

Kortom; een eerlijke en afgewogen mening vormen om wel of niet dit land te verlaten is verekte moeilijk lijkt me............waarbij het weer, goedkoop een dikke kar rijden en een kasteel voor weinig toch op zijn minst geheel onderaan de beslissingsladder zouden moeten staan.

MartijnGizmo

Bericht door MartijnGizmo » 28 nov 2010, 14:36

Ah, eindelijk een draadje over die onderwerp! 8)

Het oppervlakkige wat hier een paar keer genoemd wordt is iets wat ik ook hier in Nederland vaak genoeg zie, bijv. met winkelpersoneel of zelfs door collega's. Ik heb afgelopen vakantie in de VS bij mensen thuis gelogeerd via AirBNB.com en daar meteen nieuwe vrienden mee gemaakt. Blijft me verbazen, hoe gastvrij mensen kunnen zijn die je net kent, al zal dat ook van je eigen mentaliteit/voorkomen afhangen. Wat me wel opvalt is dat vrij veel Amerikanen best hufterig zijn tegen personeel, met name in de horeca. Andersom betekende dit wel dat onze vriendelijkheid telkens weer verrast werd opgemerkt door het personeel. Tijdens mijn vakantie 8 jaar geleden sprak ik af met iemand die ik kende van een autoforum, die mij samen met een vriend van me op sleeptouw nam door LA. Toen bekend was dat ik deze zomer weer die kant op ging, stond hij meteen te popelen voor een deel 2, dit keer samen met mijn vriendin. 8) Ohja, handig verschil: destijds was hij nog student, inmiddels issie advocaat... altijd handig om zo iemand te kennen. :mrgreen:

Ik ben me vrij bewust van het gras-bij-de-buren-syndroom, maar een paar jaar in de VS zouden m'n vriendin en ik geen nee tegen zeggen. Ik heb in totaal 18 jaar in het buitenland gewoond, dus wat dat betreft is mijn band met Nederland niet zeer intens. Nu het met mijn carrière als zelfstandig videoproducer de goede kant op lijkt te gaan, biedt dat ook weer perspectief. Er schijnt in LA ook wel het één-en-ander te gebeuren qua film/tv... :P

Wat me ook enorm aanstaat is dat je daar nog trots mag zijn op je spullen, en voor ons DFers in het bijzonder ook op je heilige koe. Daar waar ik hier in Nederland tijdens fotoshoots met 'dikke bakken' nogal eens wat verwensingen te horen krijg, werd ik in de VS tig keer vriendelijk aangesproken tijdens het tanken met de huur-Camaro. Ook regelmatig duimpje mogen ontvangen... :thumbup:

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 28 nov 2010, 14:50

Bij dit draadje dacht ik meteen aan Coming to America, skitterend stukje: :lol:

Xave30

Bericht door Xave30 » 28 nov 2010, 14:52

Robin schreef:Bij dit draadje dacht ik meteen aan Coming to America, skitterend stukje: :lol:

:mrgreen: Robin. Utopistisch.

Robin

Bericht door Robin » 28 nov 2010, 14:58

Nou is NYC verre van Utopististitistisch maar 1 ding zeg ik en een aantal met mij, het is imo het centrum van de wereld en bij deze:

Afbeelding

times 1000

GTRene

Bericht door GTRene » 28 nov 2010, 14:59

:lol:

Robin

Bericht door Robin » 28 nov 2010, 15:09

GTRene schreef::lol:
????

Tegen wie heb je 't?

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 28 nov 2010, 15:12

NY is eigenlijk onAmerikaans................recht voor de raap, geen slap gelul, vooral niet eufemistisch..................dejavu John McEnroe.......... :lol:

GTRene

Bericht door GTRene » 28 nov 2010, 15:25

Robin schreef:
GTRene schreef::lol:
????

Tegen wie heb je 't?
stukje uit, coming to Amerika :D

MartijnGizmo

Bericht door MartijnGizmo » 28 nov 2010, 15:28

romo schreef:NY is eigenlijk onAmerikaans................recht voor de raap, geen slap gelul, vooral niet eufemistisch..................dejavu John McEnroe.......... :lol:
Geweldige stad, maar bijv. bij Dunkin' Donuts is het personeel haast net zo onvriendelijk als in Nederland... :lol:

Robin

Bericht door Robin » 28 nov 2010, 15:30

romo schreef:NY is eigenlijk onAmerikaans................recht voor de raap, geen slap gelul, vooral niet eufemistisch..................dejavu John McEnroe.......... :lol:
Klopt, 1 smeltkroes van alle culturen natuurlijk en soms gewoon kortvoordekop 'Europees' qua mentaliteit, ook veel hufterigheid(ov metro) , maar ok de NY beleving, daar moet je bijv niet in Miami voor wezen.

Niemand groet je overdag 1 grote bonk egotripperij, totdat je 's avonds in 'n redelijk chique tent in lower Manhattan een hapje wil gaan eten en je Nederlands praten onderling wordt opgemerkt door 'n bezopen milf van 45 die begint te lallen dat haar ex fiancee óók uit Stockholm kwam, ofzo.... :lol:

Wat me weer aan dit deed denken(vandaag is bij mij wel filmquotedag sorry :bag: )

Mark N

Bericht door Mark N » 28 nov 2010, 19:06

Ik was dus 1 van degenen die nog nooit in Amerika is geweest en het idee had dat het inderdaad allemaal overdreven is. Na het lezen van deze verhalen ben ik erg benieuwd om het zelf eens allemaal te ervaren daar! :D

///Joost

Bericht door ///Joost » 28 nov 2010, 21:53

Wat een leuke reacties allemaal. :thumbup:

Het mooie van de States is ook dat elke staat weer verschillend is. OK, Amsterdammers zijn ook anders dan Maastrichtenaren, maar dit gaat toch wat verder.

CA en vooral NY staan wat dat betreft het dichtst bij Europa, omdat het liberale delen van de VS zijn en omdat deze gebieden ook een echte melting pot zijn. Ga je echter naar Georgia, Utah, of Alabama, dan heb je weer een compleet andere wereld te pakken, waar men nog erg (schrikbarend) conservatief denkt.
Zo kwam ik enkele weken geleden op mijn reis naar de Grand Canyon door het plaatsje Colorado City, AZ op de grens bij Utah. Het barst in die streek van de Mormonen en de polygamie (Utah staat er bekend om). In 2004 (!) had de lokale religieuze leider nog 20 jonge mannen (incl. de burgemeester) verbannen uit het dorp en hun vrouwen en kinderen aan andere (oudere) mannen gegeven. Dit omdat de jonge mannen een dreiging zouden zijn voor de vrouwen in het dorp. Toeristen zijn hier ook niet gewenst en het is dan ook ongelofelijk dat dit soort middeleeuwse praktijken nog voorkomen.
Overigens had ik later die avond wel een lekker biertje gedronken, de Polygamy Porter. :mrgreen: Die bestaat dus echt...lol.

Het is dan ook moeilijk om Amerika of Amerikanen over een kam te scheren, zowel goed als slecht. Maar goed, de algehele mentaliteit bevalt me wel.

In geen enkel land ter wereld is het 100% perfect, maar m.i. is het leven te kort om te klagen en dat wordt in NL nogal veel gedaan. Ik kan dan ook zeker zeggen dat ik niet altijd hier zal blijven. Op het moment is de situatie even niet anders, maar er is nog tijd genoeg. :mrgreen:
Laatst gewijzigd door ///Joost op 28 nov 2010, 22:01, 1 keer totaal gewijzigd.

Xave30

Bericht door Xave30 » 28 nov 2010, 21:57

Don't forget the LONE STAR State of Texas young man. :)

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 28 nov 2010, 23:05

Ik verbaasde me over de zuiderlijke vlaggen op weg van SLC naar Yellowstone. Het platteland is zowiezo hillbilly county maar alles "beneden" Canada zal wel Zuid zijn :mrgreen:

Afbeelding

Het is gewoon een enorm land en dus ook zeer divers qua bevolking. Van super conservatief, via hillbillies naar miljonairs op Nikes in Las Vegas. Bijzonder en zeer vermakelijk :D

Nu alleen nog betere koffie en beter eten daarzo :lol:

Xave30

Bericht door Xave30 » 28 nov 2010, 23:33

The Heartland ('plattelands' deelstaten vanaf Louisiana tot The Great Lakes) is een van het meest ondergewardeerd regio's in Amerika.

Over koffie kan ik weinig zeggen.... maar eten is best prima hoor Niels. :)

Robin Hartog

Bericht door Robin Hartog » 29 nov 2010, 00:07

Eten vind ik ook meer dan prima eerlijk gezegd, de koffie is inderdaad niet te zuipen. Tenzij je naar de Starbucks gaat, maar à la, da's geen vergelijk. 8) Homemade coffee is niet te zuipen. ;)

Met een beetje mazzel (en doorzettingsvermogen) ga ik The American Way Of Life half 2011 een halfjaar meemaken. Can't wait! :D

Xave30

Bericht door Xave30 » 29 nov 2010, 00:11

Naar welk deelstaat(en) ben je aan het kijken Robin?

Robin Hartog

Bericht door Robin Hartog » 29 nov 2010, 13:00

Cali! :D Heb voor mezelf al een paar universities uitgezocht. :)

En dan kijk je naar het weer in LA en omstreken en dan zie je dat het allemaal rond de 20 graden zit in eind november.. Zo krijg ik er nog veel meer zin in! :D

Xave30

Bericht door Xave30 » 29 nov 2010, 13:04

December in San Diego, heb ik wél als 'frisjes' 's avonds ervaard. Maar ja, het sneeuwt tenminste niet, tenzij je de mountains in gaat natuurlijk. :)

Rupie

Bericht door Rupie » 29 nov 2010, 13:30

Xave30 schreef:.. maar eten is best prima hoor Niels. :)
Je zou zeggen als je Xavier ziet dat ie weet waar ie het over heeft. Maar na zijn eetgewoontes te hebben mogen aanschouwen met DF am Ring weet ik wel beter. Sorry Xavier :)

Maus335i

Bericht door Maus335i » 29 nov 2010, 15:50

///Joost schreef:Ik zal het es effe 180 graden omgooien.

Ondanks dat het hier in de VS fantastisch wonen is, wat is volgens jullie juist de reden om in Nederland, danwel Europa, te BLIJVEN? We zien allemaal dat het er niet echt vooruit op gaat in Nederland, maar er moet toch IETS te vinden zijn wat beter is in het koude kikkerlandje?
Wat vinden jullie juist zo tof aan Nederland of Nederlanders?

Brand los. :forum:
Ik zit over deze vraag al na te denken sinds je hem gepost hebt, maar ik ben nog nergens op gekomen. Een goed sociaal vangnet heb je in Nederland natuurlijk wel, maar voor dat "sociale vangnet" wordt grof wat geld betaald door ons allemaal.

Ik denk nog even verder :)

Robin Hartog

Bericht door Robin Hartog » 29 nov 2010, 16:39

Tsja, hier heb ik alles; familie, vrienden, school, werk, etc.

Maus335i

Bericht door Maus335i » 29 nov 2010, 16:53

Robin Hartog schreef:Tsja, hier heb ik alles; familie, vrienden, school, werk, etc.
Werk kan je daar net zo goed vinden. Familie heb ik (persoonlijk) niet zoveel mee, dus daar mis ik weinig aan. En vrienden (overigens geld dat ook voor familie) gaan niet dood als je vertrekt. Je ziet ze wat minder, maar je hebt zelf in de hand hoe je e.e.a. inricht. Bovendien maak je nieuwe vrienden daar als het goed is, dat is ook de enige manier om enigzins te kunnen inburgeren: snel nieuwe mensen ontmoeten. Er zijn diverse "nederlandse clubjes" die 1 keer in de maand elkaar in het buitenland ontmoeten, van daaruit kan je al snel vertrouwd(er) raken en nieuwe mensen leren kennen. Je moet tenslotte ergens beginnen en niet thuis alleen blijven zitten.

Misschien kende je hem al, maar kijk eens op het forum van allesamerika.nl: http://www.allesamerika.nl/forum/index.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Plaats reactie