Afschrijven of waardevast
-
Afschrijven of waardevast
Wat heb je liever?
- Afschrijven
Dure auto's schrijven snel af en komen daardoor eerder binnen bereik. Nadeel is dat je zelf ook met afschrijving te maken krijgt. Twee jaar een beetje leuke auto rijden kost flink wat geld.
- Waardevast
Je kunt een auto een tijd rijden zonder al te veel afschrijving. Het beperkt zich tot een vrij klein bedrag. Nadeel is dat dure auto's ook duur blijven. Een leuke BMW of Porsche lijkt dus altijd ver weg.
- Afschrijven
Dure auto's schrijven snel af en komen daardoor eerder binnen bereik. Nadeel is dat je zelf ook met afschrijving te maken krijgt. Twee jaar een beetje leuke auto rijden kost flink wat geld.
- Waardevast
Je kunt een auto een tijd rijden zonder al te veel afschrijving. Het beperkt zich tot een vrij klein bedrag. Nadeel is dat dure auto's ook duur blijven. Een leuke BMW of Porsche lijkt dus altijd ver weg.
- Jan Visser
- RVV
Alles boven de 15k en geen kabouter auto is (1000 euro per jaar) bloeden. de M3 kwam vanwege afschrijving binnen bereik maar ook op de 130i moest ik flink afschrijven. dure nieuwkopers zijn altijd de lul. een waardevaste auto bestaat eigenlijk niet. verkopers houden prijzen vaak kunstmatig hoog. als koper krijg je de indruk dat zo'n auto waardevast is. maar ruil hem maar eens in. tranen in de ogen.
-
In de huizenmarkt is het het tegenovergestelde.
Zou voor een starter ideaal zijn als ie een 'oude' villa voor een relatief laag bedrag kon kopen.
Toch moet je bij woningen echt groeien en steeds een treetje hoger komen. Bij de verkoop krijg je er zelfs meer voor terug (maargoed, je moet er ook een duurdere woning voor terugkopen).
Dus stel een auto kost 80k, daar schrijf je slechts 15k op af, dan kun je zelf bepalen hoelang je geld aan de kant zet om een GT3 van 150k te kopen (die gebruik 130k ipv 90k zoals nu kost). Om afschrijving hoef je je weinig zorgen te maken.
Zou voor een starter ideaal zijn als ie een 'oude' villa voor een relatief laag bedrag kon kopen.
Toch moet je bij woningen echt groeien en steeds een treetje hoger komen. Bij de verkoop krijg je er zelfs meer voor terug (maargoed, je moet er ook een duurdere woning voor terugkopen).
Dus stel een auto kost 80k, daar schrijf je slechts 15k op af, dan kun je zelf bepalen hoelang je geld aan de kant zet om een GT3 van 150k te kopen (die gebruik 130k ipv 90k zoals nu kost). Om afschrijving hoef je je weinig zorgen te maken.
-
Ander nadeel van afschrijving is dat er veel auto's door naar de klote gaan. Een E36 M3 was een dure auto. Tegenwoordig koop je ze voor relatief weinig, veelal voor de pats. Tot ze onderhouden moeten worden. Die auto's wisselen daardoor snel van eigenaar die weinig aan onderhoud doen... probeer dan nog maar eens een 'goede' te vinden. Zal steeds lastiger worden.
- RVV
Goed punt dat ga je ook met de e46 M3 krijgen. maar de goeie kant is weer dat een perfecte auto zeer gewild bij de liefhebber zal zijn. juist omdat ze zo zeldzaam zijn. neem mijn CS die altijd perfect onderhouden zal worden. op een gegeven moment zal hij over het punt van negatieve afschrijving heen zijn en een stabiele waarde houden.
- Jan Visser
- Bert ///M3
Niet helemaal waar. Want de gammele exemplaren halen ook de waarde van jouwe naar beneden.
Zelfde zie je bij E36:
1993 M3: 8000 euro
1999 M3: 13000-16000 euro
2000 M3: 30000+ euro
de 1993 modellen halen relatief die van 1999 naar beneden omdat het het zelfde model is. Tussen de E36 en E46 zit een enorm gat qua waarde, terwijl het qua bouwjaar soms maar 2 jaar scheelt en qua km stand niks.
Zelfde zie je bij E36:
1993 M3: 8000 euro
1999 M3: 13000-16000 euro
2000 M3: 30000+ euro
de 1993 modellen halen relatief die van 1999 naar beneden omdat het het zelfde model is. Tussen de E36 en E46 zit een enorm gat qua waarde, terwijl het qua bouwjaar soms maar 2 jaar scheelt en qua km stand niks.
- RVV
Jan ik reken me niet rijk. voor of zelf heb ik mijn M3 al 100 procent afgeschreven. en dat is een vrij relaxed gevoel moet ik zeggen. hoelang ik hem hou weet ik nog niet precies. maar zeker langer dan 5 jaar. tegen die tijd is de waarde zo laag dat ik me zal afvragen waarom ik hem voor een appel en een ei weg zal doen. financieel had ik hem al lang afgeschreven. in de weg zal die nooit staan. Toch zie ik het niet gebeuren dat mijn auto nog maar 8k marktwaarde zal hebben. ik denk dat de ondergrens voor een e46 rond de 13/15k zal liggen. voor de gave exemplaren wat de gek er voor geeft. maar mooie exemplaren zijn altijd gezocht.
- Bert ///M3
- romo
- Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back
Daarom denk ik, dat ie van mij niet meer ingeruild wordt. Iets anders kopen kan altijd, en je blauw ergeren ( tranen in de ogen zoals Rico het bedoeld) aan een debiele inruilprijs doe ik dan dus ook niet.
Voordeel; auto zal in de loop van de tijd weer in waarde toenemen, je koopt zonder inruil (altijd interessant voor de verkopende partij) en hebt achteraf geen spijt dat je hem voor een appel en en ei ingeruild hebt
Voordeel; auto zal in de loop van de tijd weer in waarde toenemen, je koopt zonder inruil (altijd interessant voor de verkopende partij) en hebt achteraf geen spijt dat je hem voor een appel en en ei ingeruild hebt