BMW 1 Serie M Coupé
- wim breman
Re: 1 ///M Coupé
Ik was gisteren bij mijn dealer en vroeg aan een verkoper of er al wat info over de 1//M beschikbaar was.
Hij vertelde me dat er maar 2700 gemaakt werden en dat de dealers moesten inschrijven voor deze auto en dat het dus een lastig verhaal werd..............
Foto's waren nog niet beschikbaar, bla bla bla.....
Dan denk ik, oriënteer je eens op het net of kijk eens op DF om wat info te krijgen zodat je eventuele klanten wat kan vertellen.
Als de auto in Geneve staat is er misschien wel een leuke DF trip te organiseren naar CH.
Hij vertelde me dat er maar 2700 gemaakt werden en dat de dealers moesten inschrijven voor deze auto en dat het dus een lastig verhaal werd..............
Foto's waren nog niet beschikbaar, bla bla bla.....
Dan denk ik, oriënteer je eens op het net of kijk eens op DF om wat info te krijgen zodat je eventuele klanten wat kan vertellen.
Als de auto in Geneve staat is er misschien wel een leuke DF trip te organiseren naar CH.
- romo
- Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back
Die 2700 is intussen achterhaald..................gewoon naar vraag produceren................
- wim breman
Dat weet ik, hier gelezen.
Maar dat had die verkoper me dus ook kunnen vertellen als hij wat had rondgelezen.
Maar dat had die verkoper me dus ook kunnen vertellen als hij wat had rondgelezen.
- Sperdy
Ha Romo, dat lokt natuurlijk wel. En daarbij komt dat mijn pakweg 380pk/565nm uit een normale n54 gehaald zijn. Volgens mijn bron bij BMW NL heeft de 1M grotere turbo's, andere ic, scherpere nokkenassen en tal van andere aanpassingen en andere sofware. Dat kan verklaren waarom dit M turbo blok ook makkelijk 450pk! kan leveren met andere software.romo schreef:Even naar ACS, nieuwe tellerbak er in, daar even laten chippen zeg eens naar 400 paarden of zo met 560 NM (Ferdie, help me out here).........................en misschien wil ik hem dan wel....................in dat oranje..........dubbel
Heb ik de M3 net 2,5 jaar......................mooi inruil moment lijkt me............
Of een neue 6er............................lijkt me ook wel wat...................
Aan de andere kant zegt mijn gevoel dat je aan en M auto niet moet klooien maar lekker origineel houden. Dat is toch het mooiste? Niet ?
- romo
- Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back
Ik ga hem zeker beoordelen en als het lukt ook aan de tand voelen................
- Erik K.
Dat gevoel deel ik zeker met de N/A motoren, maar heb ik veel minder met turbo blokken.FerdiACS1 schreef:
Aan de andere kant zegt mijn gevoel dat je aan en M auto niet moet klooien maar lekker origineel houden. Dat is toch het mooiste? Niet ?
Weet niet waarom, misschien wel omdat het kunstje minder moeilijk is om uit geblazen blokken veel vermogen te halen. Als BMW ///M erin slaagt de 1///M motor net indrukwekkend te laten klinken en aan het gas te doen hangen als een N/A motor ben ik onder de indruk en pas dan zou ik er dan ook minder snel aan gaan veranderen.
Ik vind het overigens wel knap van AC Schnitzel dat ze 135i van Ferdi zo goed hebben kunnen tunen, dat hij, als ik mij de koppelkromme goed herinner, onderin de lagere toeren vrijwel niet in heeft geleverd op een normale x35i motor. Maar in het middengebied en hogere toeren enorm vooruit is gegaan. En dat met eigenlijk niet veel aanpassingen.
- JP
Fapfap

- romo
Ik zie dat ik mijn winterwielen set mee kan nemen....................... 
- GTRene
zitten zo te zien in elk geval redelijke remmen onder.
- romo
GTRene schreef:zitten zo te zien in elk geval redelijke remmen onder.
Ja, die hoef ik niet mee te nemen, dat zijn dezelfde namelijk...........................
- GTRene
ze hebben aardig wat spulletjes van de M3 gebruikt maar zijn de motor en bak vergeten

- Sperdy
Erik K. schreef:Dat gevoel deel ik zeker met de N/A motoren, maar heb ik veel minder met turbo blokken.FerdiACS1 schreef:
Weet niet waarom, misschien wel omdat het kunstje minder moeilijk is om uit geblazen blokken veel vermogen te halen. Als BMW ///M erin slaagt de 1///M motor net indrukwekkend te laten klinken en aan het gas te doen hangen als een N/A motor ben ik onder de indruk en pas dan zou ik er dan ook minder snel aan gaan veranderen.
Ik vind het overigens wel knap van AC Schnitzel dat ze 135i van Ferdi zo goed hebben kunnen tunen, dat hij, als ik mij de koppelkromme goed herinner, onderin de lagere toeren vrijwel niet in heeft geleverd op een normale x35i motor. Maar in het middengebied en hogere toeren enorm vooruit is gegaan. En dat met eigenlijk niet veel aanpassingen.
Dit is wel een interessant punt Erik. Want naar ik begrijp - allemaal geruchten natuurlijk - haalt de 1M zijn max koppel bij iets van 1800 à 2000 rpm. Wat heb je daar aan? Als je sportief rijdt, kom je nooit in dat toerengebied dus weg is je max. koppel. Mijn schnitsel daarintegen heeft zijn max. koppel bij 4750 rpm en dat is het gebied waarin je 'vol' rijdt, bovendien heb je daar ookal wat behoorlijk flink vermogen. Dus ik snap die sportturbo-tuning niet met hoge koppels bij te lage toeren, wie kan me dit uitleggen? Of zit ik er naast?
- Bert ///M3
Makkelijk. Wat als je net zo veel koppel of nog meer als jij op 4750 RPM kan hebben, en nog meer op 2000 RPM?
Er zijn altijd wel puntjes waar het even niet zo goed uit komt om te schakelen en dergelijke,dan is het alleen maar makkelijk.
Neem even een baan ala CPZ en je komt het scheivlak op, je loopt bovenaan in de toerenbegrenzer voor je remmen moet, dan is het makkelijker als je vroeger opschakelen kan en je hebt nog steeds koppel genoeg. Zo kan je nog wel meer situaties bedenken. Veel koppel onderin maakt je flexibeler. BMW snapt dit zelf ook prima, anders haddn ze niet zo veel poen in ontwikkeling van dual vanos en valvetronic gestoken bij de N/A motoren.
Neem even een baan ala CPZ en je komt het scheivlak op, je loopt bovenaan in de toerenbegrenzer voor je remmen moet, dan is het makkelijker als je vroeger opschakelen kan en je hebt nog steeds koppel genoeg. Zo kan je nog wel meer situaties bedenken. Veel koppel onderin maakt je flexibeler. BMW snapt dit zelf ook prima, anders haddn ze niet zo veel poen in ontwikkeling van dual vanos en valvetronic gestoken bij de N/A motoren.
- Sperdy
Ik bedoel wat anders: Mijn acs1 heeft net zo veel koppel als bijv. een hartge, hamann, dahler BMW 135i (getuned) bij pakweg 2000rpm. Alleen bij de schnitzer loopt het koppel omhoog door tot aan 4750rpm en valt daarna pas terug. bij alle anderen zakt de koppelcurve vanaf 2000rpm alleen maar naar omlaag. Dan lijkt mij dat schnitsel dat dus een stuk beter doet. Dat is wat ik en Erik mi. bedoelen ..
- Erik K.
Vaak is het zo dat als je aan een gemiddeld goeie motor zoals de x35i gaat veranderen het sterke punt van de motor veranderd naar een ander toeren gebied of compleet vervalt. In dit geval zou het hoge koppel onderin kunnen komen te vervallen en de motor dan niet meer bij de les zijn, de motor van Ferdi is er simpelweg op alle fronten op vooruit gegaan of gelijk gebleven, dat vind ik netjes.
- romo
Dus even afwachten waar München mee komt..........................en anders hup naar ACS 
- Hielke
1M plaatje is nu wel vrij duidelijk. Het is vooral een 135i PLUS geworden. En daar is niks mis mee.
Belangrijker dan het koppel en pk verhaal is de eindoverbrenging die BMW gaat kiezen. Die is bij de 135i echt veel te lang. Nadat André zijn 135i van een korter dif had voorzien was die auto, behalve veel levendiger, ineens ook een klap sneller op tussenacceleraties. Een 130i die daarvoor nog op de kont van de 135i kon blijven was daarna behoorlijk kansloos.
Vergelijk onderstaande filmpjes nog maar eens:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=3E3sNDQe ... ata_player[/youtube]
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=XCSCd_84 ... ata_player[/youtube]
Belangrijker dan het koppel en pk verhaal is de eindoverbrenging die BMW gaat kiezen. Die is bij de 135i echt veel te lang. Nadat André zijn 135i van een korter dif had voorzien was die auto, behalve veel levendiger, ineens ook een klap sneller op tussenacceleraties. Een 130i die daarvoor nog op de kont van de 135i kon blijven was daarna behoorlijk kansloos.
Vergelijk onderstaande filmpjes nog maar eens:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=3E3sNDQe ... ata_player[/youtube]
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=XCSCd_84 ... ata_player[/youtube]
- Macboy
Voorkant is echt dik zeg ! En wielkasten dus wel verbreed !

- JP
- Sperdy
@hielke, je zou eens een stukje moeten sturen in mijn acs1. De 135i bak past echt schitterend bij het vermogen van 380pk/565nm. Totaal, maar dan ook totaal ander karakter met dat vermogen en die verhoudingen, ding sleurt zichzelf asociaal door de versnellingen heen. Voor een 306pk versie is de bak inderdaad aan de lange kant. Maar dat n54 blok met 306 pk, ik blijf erbij, dat is gewoon geknepen aan alle kanten ...
- Macboy
+1
Ik heb in die van Ferdi gereden en was ook de chauffeur in het filmpje met Hielke en Andre dus ik kan dat enkel maar beamen. Heb alleen niet die van Andre gereden met korte diff, dus dat verschil kan ik niet aangeven, maar die van Ferdi hangt gewoon asociaal aan het gas.
Echt asociaal gewoon.
Ik heb in die van Ferdi gereden en was ook de chauffeur in het filmpje met Hielke en Andre dus ik kan dat enkel maar beamen. Heb alleen niet die van Andre gereden met korte diff, dus dat verschil kan ik niet aangeven, maar die van Ferdi hangt gewoon asociaal aan het gas.
Echt asociaal gewoon.
- romo
Het mooie/goede van dat ACS gebakje is uiteraard het doortrekken bij tussensprintjes op snelheid..............dat trekt een M3 niet..............(denk ik althans)
- Erik K.
Als je bij b.v. 80 in 3 start kun je het inderdaad vergeten met een stock M3 tegen Ferdi 
Ferdi, wat doet jou auto van 80-120 in 3? <2,5s ofzo? haha.
Ferdi, wat doet jou auto van 80-120 in 3? <2,5s ofzo? haha.
- Macboy
In zijn VI bij 100 is ook kippevel. Het maakt ook niet uit in welke versnelling je zit. Gewoonweg bizar. Heb er geen andere woorden voor.
- Erik K.
Inderdaad, zie hier, de 135i start in 4, ik met de M3 in 3. En hier loopt de Schnitzel 135i nog niet zo perfect als nu.Macboy schreef:In zijn VI bij 100 is ook kippevel. Het maakt ook niet uit in welke versnelling je zit. Gewoonweg bizar. Heb er geen andere woorden voor.