Wonen/emigreren naar Amerika

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
///Joost

Wonen/emigreren naar Amerika

Bericht door ///Joost » 25 nov 2010, 19:32

Maus335i schreef:
Begrijp ik nou trouwens goed dat je in Amerika woont?
Indeed...Ik woon hier sinds 2004 ivm werk en een kans die ik niet wou laten schieten, maar over 2 weken ga ik weer terug naar Nederland. Het is hier echt super, maar op een bepaald moment in je leven ga je beseffen dat er belangrijkere dingen zijn dan werk en zon...de mensen om je heen.

Maus335i

Re: Op vakantie naar Amerika

Bericht door Maus335i » 26 nov 2010, 13:17

///Joost schreef:
Maus335i schreef:
Begrijp ik nou trouwens goed dat je in Amerika woont?
Indeed...Ik woon hier sinds 2004 ivm werk en een kans die ik niet wou laten schieten, maar over 2 weken ga ik weer terug naar Nederland. Het is hier echt super, maar op een bepaald moment in je leven ga je beseffen dat er belangrijkere dingen zijn dan werk en zon...de mensen om je heen.
Heb je geen nieuwe mensen daar leren kennen dan? Ik zit zelf met het plan om *ooit* (en dat wil zeggen zodra die kans zich voordoet) die kant op te vertrekken. Een maat van me gaat volgend jaar trouwen en daar ook permanent leven. Mijn huisgenoot gaat er komend half jaar zitten voor school, vandaar ook de roadtrip als hij klaar is. Voor zover ik ze ken, bevalt de mentaliteit van Amerikanen mij véél beter dan de Nederlandse. Uitgezonderd DF'ers natuurlijk :mrgreen:

Welke globale problemen ben je tegenaan gelopen als ervaringsdeskundige? Als je daar uberhaupt zin in hebt om over uit te wijden (mag ook per PM). Hoe dan ook, jij kan in ieder geval zeggen dat je het geprobeerd hebt :)

Robin Hartog

Bericht door Robin Hartog » 26 nov 2010, 13:48

Daar ben ik ook wel benieuwd naar Maus335i! Met een beetje mazzel zit ik er in 2011 ook een half jaar lang! :)

InjectTheVenom

Bericht door InjectTheVenom » 26 nov 2010, 18:39

Maus335i schreef:
///Joost schreef:
Maus335i schreef: bevalt de mentaliteit van Amerikanen mij véél beter dan de Nederlandse. Uitgezonderd DF'ers natuurlijk :mrgreen:

Welke globale problemen ben je tegenaan gelopen als ervaringsdeskundige? Als je daar uberhaupt zin in hebt om over uit te wijden (mag ook per PM). Hoe dan ook, jij kan in ieder geval zeggen dat je het geprobeerd hebt :)
Met dat eerste ben ik het absoluut eens!
Het antwoord op je 2e vraag ben ik ook benieuwd naar omdat er hier ook plannen zijn om *ooit* naar New York of Connecticut te verkassen.

Richardt.
Auto: BMW G21 330i M-Sport

Bericht door Richardt. » 26 nov 2010, 19:56

Ik ben ook altijd wel geinteresseerd in het hoe en waarom van mensen om naar Amerika te vertrekken en dus ook de reden om weer terug te gaan. :)

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 26 nov 2010, 20:38

Tja persoonlijk zou ik de Amerikaanse mentaliteit niet volhouden, te nep imho al hangt e.e.a. wel af van waar je zit natuurlijk. Laatst nog cusus gehad waarbij een paar collega's uit Houston kwamen, mijn god wat een macho cowboys :lol: Nee het is mijn volk niet, ja voor een afzienbare periode maar dan houdt het wel op :wink: In NL hangt e.e.a. ook af van waar je zit natuurlijk.....

InjectTheVenom

Bericht door InjectTheVenom » 26 nov 2010, 20:40

New York is het leven begonnen als Nieuw Amsterdam Niels.

Niels

Bericht door Niels » 26 nov 2010, 20:44

Joh!

///Joost

Bericht door ///Joost » 26 nov 2010, 22:22

Maus335i schreef: Heb je geen nieuwe mensen daar leren kennen dan? Ik zit zelf met het plan om *ooit* (en dat wil zeggen zodra die kans zich voordoet) die kant op te vertrekken. Een maat van me gaat volgend jaar trouwen en daar ook permanent leven. Mijn huisgenoot gaat er komend half jaar zitten voor school, vandaar ook de roadtrip als hij klaar is. Voor zover ik ze ken, bevalt de mentaliteit van Amerikanen mij véél beter dan de Nederlandse. Uitgezonderd DF'ers natuurlijk :mrgreen:

De mentaliteit is echt super. Ik vind het erg om te zeggen, maar daar kunnen heel veel Nederlanders nog wat van leren. Het standaard verhaal dat alles en iedereen hier nep is, is gewoon niet waar. De mensen die dit het hardste roepen zijn meestal nog nooit zelf in Amerika geweest. Dat je een paar collega's een keer ontmoet heeft dan ook totaal geen waarde. AL mijn vrienden die me in die jaren bezocht hebben vanuit Europa zijn dan ook stuk voor stuk aangenaam verrast hoe vriendelijk iedereen is. De customer service is hier echt fantastisch. Dat gaat van restaurants, tot retail stores, de supermarkt, tot aan de telefoon hangen met je kabelmaatschappij of telefoonprovider. Mensen proberen je echt te helpen en dat is echt iets wat in NL tegenwoordig ver te zoeken is, helaas.
De reden dat ik terug kom heeft te maken met mn huidige vriendin die ik in de tussentijd ontmoet heb in Nederland welteverstaan :angel: (Amerikaanse meiden zijn vaak beeldschoon, maar erg pretentieus, vooral in CA). Gelukkig is zij ook buitenland gericht, dus het zou best kunnen dat we nog eens terugkeren. Ik zou hier echt wel een leven op kunnen bouwen. Ik heb hier 7 jaar gezeten en het was een fantastische tijd. Maar ja...andere levensfase gaat beginnen zullen we maar zeggen.
Waar ik woon, zit je 1 uur van het strand af, 1 uur van de bergen af waar ik kan snow boarden of fietsen en een uur van de desert waar je kunt knallen op een dirt bike of een quad. Qua DF gaat er dan ook niets boven CA kan ik zeggen met een gerust hart.
Als ik dan toch iets moet noemen wat ik minder vind, is het dat men hier veel werkt. Ik had zelf een week of 3 per jaar vrij, wat ik trouwens niet eens op maakte, omdat het hier altijd goed weer is. Je kunt in de weekenden immers veel ondernemen als de zon schijnt. Maar er wordt raar gekeken als je meer dan een week achter elkaar vrij neemt. Dat is hier niet gebruikelijk. Ook het feit dat er zo streng naar alcoholgebruik wordt gekeken is toch wel anders dan ik in NL gewend ben. Geen alcohol op straat, geen alcohol in de bar na 2 uur 's nachts, etc. Tevens kennen ze het begrip 'terrasjes' dan ook niet (vanwege de alcohol wet) en zijn er veel bar-ketens ipv onafhankelijke kroegen. Alles ligt vrij ver uit elkaar dus je moet eigenlijk altijd wel met de taxi of iemand moet de Bob zijn. Alhoewel ik vaak op de fiets naar het werk ging (dat is al een uitzonderlijkheid hier), gaat niemand met de fiets naar de kroeg. Er wordt dan ook vrij veel gedronken en gereden helaas.
Maar goed...al met al is dit echt een topland om te leven. En hoewel ik het zeker niet met alle (politieke) ideeen en regels hier eens ben (lees: sociale voorzieningen), zou ik er goed mn thuis kunnen creeren.

Niels

Bericht door Niels » 26 nov 2010, 23:03

Misschien had je even moeten kijken wie dit draadje is begonnen :lol: Het "how are you today" komt er wel zo persoonlijk uit :bag: Ik vind veel mensen daar vaak gewoon vrij oppervlakkig maar wil absoluut niet generaliseren, er zal verschil in zijn net als hier in NL. Maar dat men oprecht geinteresseerd en betrokken is....dat gevoel heb ik absoluut niet, ja als er een commerciele relatie is :mrgreen: Als er niets te halen valt dan is men knal hard. Klantvriendelijkheid is absoluut top zonder meer maar dat komt natuurlijk vanuit de mega commerciele mentaliteit, op zich prima want klanttevredenheid hoort daar natuurlijk bij.

Neemt niet weg dat ik er best een paar jaar wil zitten hoor, het liefst een beetje in de buurt van Las Vegas 8)

///Joost

Bericht door ///Joost » 26 nov 2010, 23:12

Niels schreef:Misschien had je even moeten kijken wie dit draadje is begonnen :lol: Het "how are you today" komt er wel zo persoonlijk uit :bag: Ik vind veel mensen daar vaak gewoon vrij oppervlakkig maar wil absoluut niet generaliseren, er zal verschil in zijn net als hier in NL. Maar dat men oprecht geinteresseerd en betrokken is....dat gevoel heb ik absoluut niet, ja als er een commerciele relatie is :mrgreen: Als er niets te halen valt dan is men knal hard. Klantvriendelijkheid is absoluut top zonder meer maar dat komt natuurlijk vanuit de mega commerciele mentaliteit, op zich prima want klanttevredenheid hoort daar natuurlijk bij.

Neemt niet weg dat ik er best een paar jaar wil zitten hoor, het liefst een beetje in de buurt van Las Vegas 8)
LOL..Ach ja, het zit ook een beetje in mijn aard om te zeggen wat ik denk...
Afijn, wat mijn ervaring is, is dat ondanks dat het een Westers land is, dat er toch nog behoorlijk wat cultuurverschillen zijn. Ik heb liever dat er vriendelijk gedaan wordt (ook al is dit in een zekere mate 'gespeeld') en dat mij als klant het gevoel wordt gegeven dat ik belangrijk ben. Uiteindelijk draait het natuurlijk om commercie. De barmeiden in elke willekeurige bar in NL maken ook geen praatje omdat ze je leuk vinden, maar omdat ze meer aan je willen verkopen. En zolang je je dat bewust blijft, is er ook niets aan de hand.
Het 'How are you?' is meer een soort van Hallo. Dat wij dat letterlijk gaan vertalen is natuurlijk fout. Zo bedoelt men het hier helemaal niet. Er wordt ook niet echt een antwoord op verwacht. Maar als je dat wel doet komt er vaak wel een leuk praatje. Dat vind ik zelf gewoon tof.
Ook kun je hier gewoon willekeurige mensen aanspreken en daar wordt niet raar over opgekeken. Als je tegen een vreemde in de supermarkt een compliment maakt over zn mooie schoenen, dan wordt dat als waarderend ervaren. In NL zou men een beetje raar staan te kijken volgens mij in elke willekeurige Albert Heijn. :D
Ja, ik kan hier nog uren over doorgaan vanwege mijn enthousiasme. Maar ik vind het ook altijd wel leuk om meningen te delen.

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 26 nov 2010, 23:24

Nederland is zooooooooo negatief., het verloedert ook enorm IMHO, boers, onopgevoed en honds brutaal.................vooral als je het hier goed doet ( financieel) dan moet en zal je kop er af..............in the States that`s a different story.......

///Joost

Bericht door ///Joost » 27 nov 2010, 00:15

romo schreef:Nederland is zooooooooo negatief., het verloedert ook enorm IMHO, boers, onopgevoed en honds brutaal.................vooral als je het hier goed doet ( financieel) dan moet en zal je kop er af..............in the States that`s a different story.......
:thumbup:
D'r zouden er meer aan jou een voorbeeld moeten nemen.
Af en toe blij voor een ander zijn kan geen kwaad mensen.

Maus335i

Bericht door Maus335i » 27 nov 2010, 00:38

Jezus wat gaaf om te lezen Joost :mrgreen: Veel zaken waarover we blijkbaar hetzelfde denken en wat in Nederland zoooo typerend is van veel mensen. Iedereen valt over het "gemaakte vriendelijk zijn" terwijl ik dat zelf nooit als zodanig ervaar in Amerika. En ook al is het zo, liever dit dan chagerijnige azijnpissers.

Het "how are you?" is een prachtig voorbeeld van verschil in hoe men hier denkt en hoe men daar denkt. Zoals je terecht opmerkt moet je het niet letterlijk vertalen, maar iemand in Amerika ervaart dat als vriendelijk gebaar, terwijl hier in Nederland eerder wordt afgevraagd waar je je mee bemoeit. Amerikanen zijn niet "overdreven vriendelijk", maar Nederlanders zijn over het algemeen erg pessimistisch, dat is het woord wat me dan te binnen schiet. Wij kunnen en mogen ook niet blij zijn voor een ander, zo lijkt het. Romo slaat de spijker op zn kop, die negatieve instelling zie je steeds meer steeds vaker om je heen. Iets waar ik persoonlijk niet vrolijker van wordt.

Om het maar over servicegericht werken niet te hebben. "Alles draait om commercie" wordt er gezegd... wel dat kan zo wezen, maar ik heb vooral het gevoel dat in Nederland alles alleen maar om keiharde centen draait. We willen er geen poot voor uitsteken, maar wel de koning te rijk zijn. Werkweken van 40 uur vind menigeen al veel te veel, maar wél 5000 bruto per maand willen verdienen anders kom ik mn bed niet uit. Bij wijze van.... De huidige mentaliteit staat me hier niet aan. Je mag gvd blij zijn als je uberhaupt geholpen wordt aan drinken door een niet zo heel erg chagerijnige bediening in het restaurant waar je toch al een godsvermogen betaalt....... Klaagcultuur is ook iets typisch Nederlands, daar maak ik me nu net zo hard schuldig aan ja :bag:

Als ik geen verantwoordelijkheid had naar personeel toe, was ik wellicht allang vertrokken. Maar ik heb misschien de mazzel dat ik in de juiste tak van sport zit die het ondanks die verantwoordelijkheid toch nog mogelijk maakt...

New York was het bijna geweest InjectTheVenom, jammer dat een vriend van me die mee zou gaan op het laatste moment zich bedacht. Niet verwonderlijk natuurlijk, het is een grote stap.

///Joost

Bericht door ///Joost » 27 nov 2010, 00:46

^^^

Niets meer aan toe te voegen.
:beer:

Tom

Bericht door Tom » 27 nov 2010, 01:51

Maus335i schreef: Je mag gvd blij zijn als je uberhaupt geholpen wordt aan drinken door een niet zo heel erg chagerijnige bediening in het restaurant waar je toch al een godsvermogen betaalt.......
Van mij mogen ze hier ook meer met fooien gaan werken. En ontslagrecht makkelijker maken.

Niels

Re: Wonen/emigreren naar Amerika

Bericht door Niels » 27 nov 2010, 11:44

Heb het draadje ff gesplitst :wink:

Tolerantie naar elkaar toe zoals in Amerika mocht hier idd wel wat meer. Alleen al hoe men daar rekening houd met elkaar in het verkeer is gewoon een verademing. In SF kom je kruispunten tegen waarbij de regel geldt maar ook nog werkt: de eerste die aankomt en stopt mag het eerst weer vertrekken. In Nederland is dat ondenkbaar zoiets. Dat heeft te maken met tolerantie, gunnen en arrogantie en dat zijn toch zaken die hier een dalende lijn hebben helaas....

De keuze tussen een nep vriendelijk gevoel of een chagrijn is niet zo moeilijk maar het is natuurlijk niet pertinent zo dat je hier altijd chagrijnig bediend wordt. Dan moet je echt eens naar een andere gelegenheid gaan :lol:

GTRene

Bericht door GTRene » 27 nov 2010, 12:28

denk dat ze in de US soms ook vriendelijk behulpzaam zijn/worden door de claim cultuur?
dus bang om die torenhoge I sui you kosten te betalen? :D

Xave30

Bericht door Xave30 » 27 nov 2010, 12:42

Mwah, niet echt Rene. Dat "suen'en " wordt vaak wat overdreven hoor.

dvh

Bericht door dvh » 27 nov 2010, 12:42

5000 euro voor 40 uur p/w ??
Daar kom ik mijn bed niet voor uit !! ......
:mrgreen:

Niels

Bericht door Niels » 27 nov 2010, 15:56

Als je ze in bed moet verdienen niet nee :mrgreen:

Marc R

Bericht door Marc R » 27 nov 2010, 16:17

Maus335i schreef:Jezus wat gaaf om te lezen Joost :mrgreen: Veel zaken waarover we blijkbaar hetzelfde denken en wat in Nederland zoooo typerend is van veel mensen. Iedereen valt over het "gemaakte vriendelijk zijn" terwijl ik dat zelf nooit als zodanig ervaar in Amerika. En ook al is het zo, liever dit dan chagerijnige azijnpissers.

Het "how are you?" is een prachtig voorbeeld van verschil in hoe men hier denkt en hoe men daar denkt. Zoals je terecht opmerkt moet je het niet letterlijk vertalen, maar iemand in Amerika ervaart dat als vriendelijk gebaar, terwijl hier in Nederland eerder wordt afgevraagd waar je je mee bemoeit. Amerikanen zijn niet "overdreven vriendelijk", maar Nederlanders zijn over het algemeen erg pessimistisch, dat is het woord wat me dan te binnen schiet. Wij kunnen en mogen ook niet blij zijn voor een ander, zo lijkt het. Romo slaat de spijker op zn kop, die negatieve instelling zie je steeds meer steeds vaker om je heen. Iets waar ik persoonlijk niet vrolijker van wordt.

Om het maar over servicegericht werken niet te hebben. "Alles draait om commercie" wordt er gezegd... wel dat kan zo wezen, maar ik heb vooral het gevoel dat in Nederland alles alleen maar om keiharde centen draait. We willen er geen poot voor uitsteken, maar wel de koning te rijk zijn. Werkweken van 40 uur vind menigeen al veel te veel, maar wél 5000 bruto per maand willen verdienen anders kom ik mn bed niet uit. Bij wijze van.... De huidige mentaliteit staat me hier niet aan. Je mag gvd blij zijn als je uberhaupt geholpen wordt aan drinken door een niet zo heel erg chagerijnige bediening in het restaurant waar je toch al een godsvermogen betaalt....... Klaagcultuur is ook iets typisch Nederlands, daar maak ik me nu net zo hard schuldig aan ja :bag:

Als ik geen verantwoordelijkheid had naar personeel toe, was ik wellicht allang vertrokken. Maar ik heb misschien de mazzel dat ik in de juiste tak van sport zit die het ondanks die verantwoordelijkheid toch nog mogelijk maakt...

New York was het bijna geweest InjectTheVenom, jammer dat een vriend van me die mee zou gaan op het laatste moment zich bedacht. Niet verwonderlijk natuurlijk, het is een grote stap.
k had het zelf niet beter kunnen verwoorden....+1000

InjectTheVenom

Bericht door InjectTheVenom » 27 nov 2010, 21:16

Maus335i schreef:New York was het bijna geweest InjectTheVenom, jammer dat een vriend van me die mee zou gaan op het laatste moment zich bedacht. Niet verwonderlijk natuurlijk, het is een grote stap.
Ik zeg het je als iemand daar een baan voor me heeft en me wil begeleiden dan verkas ik binnen notime! Regelmatig met een megacoole groep car nuts op pad, super mensen overal waar je gaat.... echt ik zie het al helemaal zitten om dit godvergeten asociale kloteland te verlaten, in de laatste bijdragen staan een paar hele rake en ware woorden.

///Joost

Bericht door ///Joost » 28 nov 2010, 00:41

Ik zal het es effe 180 graden omgooien.

Ondanks dat het hier in de VS fantastisch wonen is, wat is volgens jullie juist de reden om in Nederland, danwel Europa, te BLIJVEN? We zien allemaal dat het er niet echt vooruit op gaat in Nederland, maar er moet toch IETS te vinden zijn wat beter is in het koude kikkerlandje?
Wat vinden jullie juist zo tof aan Nederland of Nederlanders?

Brand los. :forum:

dvh

Bericht door dvh » 28 nov 2010, 07:37

Voor mij is Nederland gewoon mijn thuis.
Ik woon op een prettige plek, zit toch centraal en familie en vrienden wonen vlakbij.
Daarbij heb ik mijn zaak om 20km afstand van me vandaan.

Daarbij moet ik zeggen, ik zou best ergens anders me kunnen settelen.
Alleen de overstap , met al het geregel wat erbij komt kijken, ik zoek het niet.

Moet zeggen dat ik ook al 15x verhuist ben in mijn leven sofar.. dus de drang om 'ff wat anders' is zowiezo wat lager dan gemiddeld denk ik.

Plaats reactie