Oliewaarschuwing in bocht

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Olivier Faber
Berichten: 70
Lid geworden op: 10 jun 2009, 17:44
Locatie: Utrecht

Oliewaarschuwing in bocht

Bericht door Olivier Faber » 23 nov 2010, 15:57

Afgelopen zaterdag ochtend reed ik vanuit Utrecht centrum de A2 op, je hebt daar een behoorlijk lange bocht en aangezien er niemand voor me zat nam ik die op behoorlijke snelheid. Tegen het einde van de bocht begon mijn auto flink te piepen (niet de banden, piepertje in de auto ;) ) en knipperde het olielampje.. 2 seconden daarna was de bocht voorbij en toen stopte hij ook met piepen en knipperen.

Komt dit omdat ik die bocht zo hard nam (alle olie aan één kant van het blok)? Is dat normaal dat een standaard personenauto hier last van kan hebben of is er iets mis?
Het gaat trouwens om een Leon 2.0 TDI uit 2006..

FrankS
Berichten: 1320
Lid geworden op: 16 jun 2009, 10:10

Re: Oliewaarschuwing in bocht

Bericht door FrankS » 23 nov 2010, 16:18

Kan zijn dat de olie naar 1 kant geslingerd word en de aanzuigbuis precies aan de verkeerde kant zit... Die hapt dan lucht... Hoe is je oliepijl?

Gebruikersavatar
Olivier Faber
Berichten: 70
Lid geworden op: 10 jun 2009, 17:44
Locatie: Utrecht

Re: Oliewaarschuwing in bocht

Bericht door Olivier Faber » 23 nov 2010, 16:20

FrankS schreef:Kan zijn dat de olie naar 1 kant geslingerd word en de aanzuigbuis precies aan de verkeerde kant zit... Die hapt dan lucht... Hoe is je oliepijl?
Ja zoiets dacht ik ook.. Oliepijl is prima, ergens halverwege tussen min en max...

aapje
Berichten: 185
Lid geworden op: 18 dec 2007, 14:46

Re: Oliewaarschuwing in bocht

Bericht door aapje » 23 nov 2010, 16:27

Afvullen tot max dan maar. Als je oliedruk wegvalt kan het zomaar heel snel gedaan zijn met je motor. Drijfstanglagers werken niet zo lekker zonder smering.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Oliewaarschuwing in bocht

Bericht door GTRene » 23 nov 2010, 16:40

klopt das ook mijn ervaring met bepaalde auto's die ik wel eens had (long time ago)
dat was het sein om weer af te toppen (max oliepeil) :mrgreen:
voor het snelle werk staat ie dan te laag (het oliepeil)

als je op het circuit gaat kun je beter ook max oliepeil aanhouden.

Gebruikersavatar
richardk
Berichten: 718
Lid geworden op: 26 okt 2009, 12:23
Locatie: 0513

Re: Oliewaarschuwing in bocht

Bericht door richardk » 23 nov 2010, 17:39

kunnen ook aankomende slijtage lagerschalen zijn

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Oliewaarschuwing in bocht

Bericht door GTRene » 23 nov 2010, 17:44

ow? dat zou minder positief nieuws voor hem kunnen zijn...
hoe werkt dat dan.

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Oliewaarschuwing in bocht

Bericht door ///Joost » 24 nov 2010, 04:21

richardk schreef:kunnen ook aankomende slijtage lagerschalen zijn
Dat lijkt me sterk.
Het kan overigens heel goed dat bij een lange doordraaier alle olie naar 1 kant van het carter wordt geslingerd. Gewoon zorgen dat je peil goed is, en je nergens druk over maken. Die 1 sec met te lage olie druk staat in geen vergelijk tot alle koude starts die een blok tijdens zn levenscyclus te verduren krijgt.

Gebruikersavatar
richardk
Berichten: 718
Lid geworden op: 26 okt 2009, 12:23
Locatie: 0513

Re: Oliewaarschuwing in bocht

Bericht door richardk » 24 nov 2010, 15:31

///Joost schreef:
richardk schreef:kunnen ook aankomende slijtage lagerschalen zijn
Dat lijkt me sterk.


nee hoor komt veel vaker voor, druk valt weg

WhizzMan
Berichten: 25
Lid geworden op: 23 okt 2010, 15:33

Re: Oliewaarschuwing in bocht

Bericht door WhizzMan » 24 nov 2010, 18:43

///Joost schreef:
richardk schreef:kunnen ook aankomende slijtage lagerschalen zijn
Dat lijkt me sterk.
Het kan overigens heel goed dat bij een lange doordraaier alle olie naar 1 kant van het carter wordt geslingerd. Gewoon zorgen dat je peil goed is, en je nergens druk over maken. Die 1 sec met te lage olie druk staat in geen vergelijk tot alle koude starts die een blok tijdens zn levenscyclus te verduren krijgt.
Bij die koude starts heb je altijd nog wat olie wat er nog tussen de krukas en de lagers zat. Verder heb je bij een koude start meestal wel oliedruk voordat je verbrandingen krijgt. Zonder verbrandingen wordt de olie bijna niet tussen je lagers weggeperst, met verbrandingen wel. 1 seconde 3600 toeren (lekker doorjagen in een TDI) is 60 omwentelingen, oftewel 30 keer volle druk per lager, zonder olie er tussen. Dat is meer dan genoeg om je lagers zo ver te krassen en te vervormen dat ze er binnen 1000 km tussenuit komen zetten met wat pech.

(Koude) starts zijn niet goed voor je motor, helemaal waar, maar op volle kracht een seconde lang geen oliedruk kan in een keer het einde betekenen.

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Oliewaarschuwing in bocht

Bericht door ///Joost » 25 nov 2010, 02:19

WhizzMan schreef: Bij die koude starts heb je altijd nog wat olie wat er nog tussen de krukas en de lagers zat. Verder heb je bij een koude start meestal wel oliedruk voordat je verbrandingen krijgt. Zonder verbrandingen wordt de olie bijna niet tussen je lagers weggeperst, met verbrandingen wel. 1 seconde 3600 toeren (lekker doorjagen in een TDI) is 60 omwentelingen, oftewel 30 keer volle druk per lager, zonder olie er tussen. Dat is meer dan genoeg om je lagers zo ver te krassen en te vervormen dat ze er binnen 1000 km tussenuit komen zetten met wat pech.
Wat je zegt klinkt aannemelijk...Ik zal er eens wat meer over gaan zoeken. :?:

Gebruikersavatar
Olivier Faber
Berichten: 70
Lid geworden op: 10 jun 2009, 17:44
Locatie: Utrecht

Re: Oliewaarschuwing in bocht

Bericht door Olivier Faber » 25 nov 2010, 11:48

WhizzMan schreef:
///Joost schreef:
richardk schreef:kunnen ook aankomende slijtage lagerschalen zijn
Dat lijkt me sterk.
Het kan overigens heel goed dat bij een lange doordraaier alle olie naar 1 kant van het carter wordt geslingerd. Gewoon zorgen dat je peil goed is, en je nergens druk over maken. Die 1 sec met te lage olie druk staat in geen vergelijk tot alle koude starts die een blok tijdens zn levenscyclus te verduren krijgt.
Bij die koude starts heb je altijd nog wat olie wat er nog tussen de krukas en de lagers zat. Verder heb je bij een koude start meestal wel oliedruk voordat je verbrandingen krijgt. Zonder verbrandingen wordt de olie bijna niet tussen je lagers weggeperst, met verbrandingen wel. 1 seconde 3600 toeren (lekker doorjagen in een TDI) is 60 omwentelingen, oftewel 30 keer volle druk per lager, zonder olie er tussen. Dat is meer dan genoeg om je lagers zo ver te krassen en te vervormen dat ze er binnen 1000 km tussenuit komen zetten met wat pech.

(Koude) starts zijn niet goed voor je motor, helemaal waar, maar op volle kracht een seconde lang geen oliedruk kan in een keer het einde betekenen.
Zo dat is een best horrorverhaal.. Gelukkig doet hij het nog en ik hoor/voel/ruik/zie niks vreemds..
Overigens zat ik niet vol op het gas, reed een constante snelheid..

aapje
Berichten: 185
Lid geworden op: 18 dec 2007, 14:46

Re: Oliewaarschuwing in bocht

Bericht door aapje » 25 nov 2010, 12:42

WhizzMan schreef:
///Joost schreef:
richardk schreef:kunnen ook aankomende slijtage lagerschalen zijn
Dat lijkt me sterk.
Het kan overigens heel goed dat bij een lange doordraaier alle olie naar 1 kant van het carter wordt geslingerd. Gewoon zorgen dat je peil goed is, en je nergens druk over maken. Die 1 sec met te lage olie druk staat in geen vergelijk tot alle koude starts die een blok tijdens zn levenscyclus te verduren krijgt.
Bij die koude starts heb je altijd nog wat olie wat er nog tussen de krukas en de lagers zat. Verder heb je bij een koude start meestal wel oliedruk voordat je verbrandingen krijgt. Zonder verbrandingen wordt de olie bijna niet tussen je lagers weggeperst, met verbrandingen wel. 1 seconde 3600 toeren (lekker doorjagen in een TDI) is 60 omwentelingen, oftewel 30 keer volle druk per lager, zonder olie er tussen. Dat is meer dan genoeg om je lagers zo ver te krassen en te vervormen dat ze er binnen 1000 km tussenuit komen zetten met wat pech.

(Koude) starts zijn niet goed voor je motor, helemaal waar, maar op volle kracht een seconde lang geen oliedruk kan in een keer het einde betekenen.
Dit verhaal kan ik enkel beamen. Bij mijn Colt GTi in de bocht ging het olielampje branden. Daarna rustig naar de pomp gereden en de olie bijgevuld. En een paar honderd kilometer verder opeens RAMMEL RAMMEL RAMMEL, een drijfstanglagers :x

Gebruikersavatar
richardk
Berichten: 718
Lid geworden op: 26 okt 2009, 12:23
Locatie: 0513

Re: Oliewaarschuwing in bocht

Bericht door richardk » 25 nov 2010, 14:07

///Joost schreef:
WhizzMan schreef: Bij die koude starts heb je altijd nog wat olie wat er nog tussen de krukas en de lagers zat. Verder heb je bij een koude start meestal wel oliedruk voordat je verbrandingen krijgt. Zonder verbrandingen wordt de olie bijna niet tussen je lagers weggeperst, met verbrandingen wel. 1 seconde 3600 toeren (lekker doorjagen in een TDI) is 60 omwentelingen, oftewel 30 keer volle druk per lager, zonder olie er tussen. Dat is meer dan genoeg om je lagers zo ver te krassen en te vervormen dat ze er binnen 1000 km tussenuit komen zetten met wat pech.
Wat je zegt klinkt aannemelijk...Ik zal er eens wat meer over gaan zoeken. :?:
maar je had je mening al klaar...

Gebruikersavatar
Olivier Faber
Berichten: 70
Lid geworden op: 10 jun 2009, 17:44
Locatie: Utrecht

Re: Oliewaarschuwing in bocht

Bericht door Olivier Faber » 25 nov 2010, 14:45

richardk schreef:
///Joost schreef:
WhizzMan schreef: Bij die koude starts heb je altijd nog wat olie wat er nog tussen de krukas en de lagers zat. Verder heb je bij een koude start meestal wel oliedruk voordat je verbrandingen krijgt. Zonder verbrandingen wordt de olie bijna niet tussen je lagers weggeperst, met verbrandingen wel. 1 seconde 3600 toeren (lekker doorjagen in een TDI) is 60 omwentelingen, oftewel 30 keer volle druk per lager, zonder olie er tussen. Dat is meer dan genoeg om je lagers zo ver te krassen en te vervormen dat ze er binnen 1000 km tussenuit komen zetten met wat pech.
Wat je zegt klinkt aannemelijk...Ik zal er eens wat meer over gaan zoeken. :?:
maar je had je mening al klaar...
Hoho geen fittie in mijn topic! Fouten maken is menselijk.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 43144
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.51
Locatie: Boven Barcelona

Re: Oliewaarschuwing in bocht

Bericht door Arthur » 25 nov 2010, 14:58

Dat zie ik niet als fout. Je mag toch een mening hebben, ook al heb je niet 100% feitenkennis? Als dan iemand komt met betere/andere argumenten mag je toch je mening bijstellen. Het is maar een mening, geen waarheid :wink:

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40225
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Oliewaarschuwing in bocht

Bericht door Knot » 25 nov 2010, 15:03

Ik zet m bij competatief rijden (ook op straat) altijd maximaal. Halverwege kan wel maar dan rustiger rijden.

WhizzMan
Berichten: 25
Lid geworden op: 23 okt 2010, 15:33

Re: Oliewaarschuwing in bocht

Bericht door WhizzMan » 25 nov 2010, 16:32

Gelukkig zijn er mensen die blij zijn dat ze iets kunnen leren van een ander. :)

http://www.nb-cofrisa.com/docs/web_fallos_ing.PDF" onclick="window.open(this.href);return false; is een interessante uitleg van hoe je misschien kan zien wat de oorzaak van je lagerschade is. Er zijn meer van dit soort PDFs te vinden van de diverse lagerfabrikanten.

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Oliewaarschuwing in bocht

Bericht door ///Joost » 25 nov 2010, 19:45

richardk schreef:
///Joost schreef:
maar je had je mening al klaar...
Easy tiger...

Meningen zijn er om bij te stellen..Daar is een discussie toch voor?! :?

@Whizz: Bedankt voor de PDF, die zal ik eens gaan doornemen. Ik ben nooit te beroerd om wat bij te leren!

Gebruikersavatar
richardk
Berichten: 718
Lid geworden op: 26 okt 2009, 12:23
Locatie: 0513

Re: Oliewaarschuwing in bocht

Bericht door richardk » 25 nov 2010, 20:07

de knipoog ontbrak... :playcar:

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Oliewaarschuwing in bocht

Bericht door ///Joost » 26 nov 2010, 22:33

richardk schreef:de knipoog ontbrak... :playcar:
Even goede vrienden. :beer:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten