Komt dit omdat ik die bocht zo hard nam (alle olie aan één kant van het blok)? Is dat normaal dat een standaard personenauto hier last van kan hebben of is er iets mis?
Het gaat trouwens om een Leon 2.0 TDI uit 2006..
Ja zoiets dacht ik ook.. Oliepijl is prima, ergens halverwege tussen min en max...FrankS schreef:Kan zijn dat de olie naar 1 kant geslingerd word en de aanzuigbuis precies aan de verkeerde kant zit... Die hapt dan lucht... Hoe is je oliepijl?
Dat lijkt me sterk.richardk schreef:kunnen ook aankomende slijtage lagerschalen zijn
///Joost schreef:Dat lijkt me sterk.richardk schreef:kunnen ook aankomende slijtage lagerschalen zijn
Bij die koude starts heb je altijd nog wat olie wat er nog tussen de krukas en de lagers zat. Verder heb je bij een koude start meestal wel oliedruk voordat je verbrandingen krijgt. Zonder verbrandingen wordt de olie bijna niet tussen je lagers weggeperst, met verbrandingen wel. 1 seconde 3600 toeren (lekker doorjagen in een TDI) is 60 omwentelingen, oftewel 30 keer volle druk per lager, zonder olie er tussen. Dat is meer dan genoeg om je lagers zo ver te krassen en te vervormen dat ze er binnen 1000 km tussenuit komen zetten met wat pech.///Joost schreef:Dat lijkt me sterk.richardk schreef:kunnen ook aankomende slijtage lagerschalen zijn
Het kan overigens heel goed dat bij een lange doordraaier alle olie naar 1 kant van het carter wordt geslingerd. Gewoon zorgen dat je peil goed is, en je nergens druk over maken. Die 1 sec met te lage olie druk staat in geen vergelijk tot alle koude starts die een blok tijdens zn levenscyclus te verduren krijgt.
Wat je zegt klinkt aannemelijk...Ik zal er eens wat meer over gaan zoeken.WhizzMan schreef: Bij die koude starts heb je altijd nog wat olie wat er nog tussen de krukas en de lagers zat. Verder heb je bij een koude start meestal wel oliedruk voordat je verbrandingen krijgt. Zonder verbrandingen wordt de olie bijna niet tussen je lagers weggeperst, met verbrandingen wel. 1 seconde 3600 toeren (lekker doorjagen in een TDI) is 60 omwentelingen, oftewel 30 keer volle druk per lager, zonder olie er tussen. Dat is meer dan genoeg om je lagers zo ver te krassen en te vervormen dat ze er binnen 1000 km tussenuit komen zetten met wat pech.
Zo dat is een best horrorverhaal.. Gelukkig doet hij het nog en ik hoor/voel/ruik/zie niks vreemds..WhizzMan schreef:Bij die koude starts heb je altijd nog wat olie wat er nog tussen de krukas en de lagers zat. Verder heb je bij een koude start meestal wel oliedruk voordat je verbrandingen krijgt. Zonder verbrandingen wordt de olie bijna niet tussen je lagers weggeperst, met verbrandingen wel. 1 seconde 3600 toeren (lekker doorjagen in een TDI) is 60 omwentelingen, oftewel 30 keer volle druk per lager, zonder olie er tussen. Dat is meer dan genoeg om je lagers zo ver te krassen en te vervormen dat ze er binnen 1000 km tussenuit komen zetten met wat pech.///Joost schreef:Dat lijkt me sterk.richardk schreef:kunnen ook aankomende slijtage lagerschalen zijn
Het kan overigens heel goed dat bij een lange doordraaier alle olie naar 1 kant van het carter wordt geslingerd. Gewoon zorgen dat je peil goed is, en je nergens druk over maken. Die 1 sec met te lage olie druk staat in geen vergelijk tot alle koude starts die een blok tijdens zn levenscyclus te verduren krijgt.
(Koude) starts zijn niet goed voor je motor, helemaal waar, maar op volle kracht een seconde lang geen oliedruk kan in een keer het einde betekenen.
Dit verhaal kan ik enkel beamen. Bij mijn Colt GTi in de bocht ging het olielampje branden. Daarna rustig naar de pomp gereden en de olie bijgevuld. En een paar honderd kilometer verder opeens RAMMEL RAMMEL RAMMEL, een drijfstanglagersWhizzMan schreef:Bij die koude starts heb je altijd nog wat olie wat er nog tussen de krukas en de lagers zat. Verder heb je bij een koude start meestal wel oliedruk voordat je verbrandingen krijgt. Zonder verbrandingen wordt de olie bijna niet tussen je lagers weggeperst, met verbrandingen wel. 1 seconde 3600 toeren (lekker doorjagen in een TDI) is 60 omwentelingen, oftewel 30 keer volle druk per lager, zonder olie er tussen. Dat is meer dan genoeg om je lagers zo ver te krassen en te vervormen dat ze er binnen 1000 km tussenuit komen zetten met wat pech.///Joost schreef:Dat lijkt me sterk.richardk schreef:kunnen ook aankomende slijtage lagerschalen zijn
(Koude) starts zijn niet goed voor je motor, helemaal waar, maar op volle kracht een seconde lang geen oliedruk kan in een keer het einde betekenen.
maar je had je mening al klaar...///Joost schreef:Wat je zegt klinkt aannemelijk...Ik zal er eens wat meer over gaan zoeken.WhizzMan schreef: Bij die koude starts heb je altijd nog wat olie wat er nog tussen de krukas en de lagers zat. Verder heb je bij een koude start meestal wel oliedruk voordat je verbrandingen krijgt. Zonder verbrandingen wordt de olie bijna niet tussen je lagers weggeperst, met verbrandingen wel. 1 seconde 3600 toeren (lekker doorjagen in een TDI) is 60 omwentelingen, oftewel 30 keer volle druk per lager, zonder olie er tussen. Dat is meer dan genoeg om je lagers zo ver te krassen en te vervormen dat ze er binnen 1000 km tussenuit komen zetten met wat pech.:
Hoho geen fittie in mijn topic! Fouten maken is menselijk.richardk schreef:maar je had je mening al klaar...///Joost schreef:Wat je zegt klinkt aannemelijk...Ik zal er eens wat meer over gaan zoeken.WhizzMan schreef: Bij die koude starts heb je altijd nog wat olie wat er nog tussen de krukas en de lagers zat. Verder heb je bij een koude start meestal wel oliedruk voordat je verbrandingen krijgt. Zonder verbrandingen wordt de olie bijna niet tussen je lagers weggeperst, met verbrandingen wel. 1 seconde 3600 toeren (lekker doorjagen in een TDI) is 60 omwentelingen, oftewel 30 keer volle druk per lager, zonder olie er tussen. Dat is meer dan genoeg om je lagers zo ver te krassen en te vervormen dat ze er binnen 1000 km tussenuit komen zetten met wat pech.:
Easy tiger...richardk schreef:///Joost schreef:
maar je had je mening al klaar...
Even goede vrienden.richardk schreef:de knipoog ontbrak... :playcar:
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten