Proppen vs. Plakken

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Kim
Berichten: 390
Lid geworden op: 10 apr 2009, 18:19

Proppen vs. Plakken

Bericht door Kim » 17 nov 2010, 08:49

Op een ander (niet-autoforum) is de discussie ontstaan wat nu beter is en de meningen zijn ernstig verdeeld. Zelf heb ik ook een dubbele ervaring.

Lekker band gehad, ging naar mijn eigen garage, spijker eruit, prop erin, klaar gewoon meer door gereden
Laatst lekke band, naar de lokale banden specialis, spijker. Dus ik vraag heel slim. 'doen jullie daar ook gewoon een prop in?' Nou... Nee dat was kennelijk erg gevaarlijk, en van binnenuit plakken was absoluut het veiligst en het best.
Het prijs verschil tussen het proppen en het plakken was niet echt enorm, maar de hoeveelheid werk wel. Dus het lijkt me niet kostenefficient om plakken te adviseren tov proppen wat zo klaar is.

Wat zijn de ervaringen hier? Zijn er kenners op dit gebied?

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40240
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Proppen vs. Plakken

Bericht door Knot » 17 nov 2010, 08:51

Altijd band eraf en een plakker erin, liefst een dag laten drogen en de volgende dag pas weer laten monteren, zeker als het uit het midden is.

Gebruikersavatar
Ravin ///M
Berichten: 3002
Lid geworden op: 23 feb 2007, 16:50
Locatie: Dieselduvel

Re: Proppen vs. Plakken

Bericht door Ravin ///M » 17 nov 2010, 09:06

Ik heb deze zelfde vraag een keer gesteld aan mijn bandenspecialist, en hij vertelde precies hetzelfde. *verhaal over temperatuur, middelpuntvliedende kracht, hechting etc.* Als je niet gaat vervangen imo altijd plakken en zoals Knot zegt, een dag laten drogen.

Gebruikersavatar
Martin van der Zwaard
Berichten: 8717
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50

Re: Proppen vs. Plakken

Bericht door Martin van der Zwaard » 17 nov 2010, 09:11

Dag drogen is onzin imho.
Als je de band goed ruw maakt, lijm op de band, even laten drogen en dan paraplu erdoor. Goed aandrukken en dan gewoon band monteren.

Zodra je je spanning op 2,5bar zet komt die plakker echt niet meer los hoor. Die wordt door de druk lekker tegen de band geduwt en blijft wel zitten waar ie zit.

Maar een paraplu is inderdaad veel beter en veiliger dan een prop.

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40240
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Proppen vs. Plakken

Bericht door Knot » 17 nov 2010, 09:24

Ik had een band lek bijna in de ronding naar de wang, toen hebben ze hem wat langer laten drogen omdat het anders bij montage zwakker zou worden zeker omdat ik ermee ging driften.

Gebruikersavatar
Martin van der Zwaard
Berichten: 8717
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50

Re: Proppen vs. Plakken

Bericht door Martin van der Zwaard » 17 nov 2010, 16:54

In de ronding mag je nooit plakken!! Ook geen paraplu.
Alleen in het loopvlak!

Gebruikersavatar
InjectTheVenom
Berichten: 4264
Lid geworden op: 09 jun 2007, 12:21
Locatie: Import-Limburger

Re: Proppen vs. Plakken

Bericht door InjectTheVenom » 17 nov 2010, 19:47

Ik heb tot nu toe altijd proppen gebruikt en nog nooit problemen gehad, misschien dat anderen er ellende mee gehad hebben maar hier niet.
Het is waarschijnlijk maar net hoe breed een gat is anders zou er inderdaad beter een paraplu gebruikt kunnen worden.

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40240
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Proppen vs. Plakken

Bericht door Knot » 17 nov 2010, 20:03

Martin van der Zwaard schreef:In de ronding mag je nooit plakken!! Ook geen paraplu.
Alleen in het loopvlak!
Het hangt er een beetje om zegmaar dus daarom hebben ze hem even laten liggen, zit net niet in de ronding maar niet ver ervanaf.

Gebruikersavatar
Kim
Berichten: 390
Lid geworden op: 10 apr 2009, 18:19

Re: Proppen vs. Plakken

Bericht door Kim » 17 nov 2010, 20:59

ok, plakken is kennelijk wel beter is hier de algemene mening (tot nu toe)

is de stelling dat proppen onveilig zijn, hooguit een noodoplossing en dan niet harder rijden dan 70 en geen grote afstanden meer rijden, ook waar?

Gebruikersavatar
SteV6
Berichten: 3184
Lid geworden op: 06 aug 2006, 19:26
Locatie: S4 Avant, S5 cabrio, Leon V6, Speedster, Twente

Re: Proppen vs. Plakken

Bericht door SteV6 » 17 nov 2010, 21:03

Laatst met mijn Leon voor de 7e (!) keer (in 6 jaar) lek gereden op een spijker. En elke keer netjes laten plakken bij Kluinhaar in Hengelo. Band van de velg, opruwen, lijm erop, laten drogen, plakker erop, band weer op de velg en doorrijden maar ...


Stephan

Gebruikersavatar
Chris van S.
Berichten: 2065
Lid geworden op: 25 sep 2008, 11:50
Locatie: Reeuwijk

Re: Proppen vs. Plakken

Bericht door Chris van S. » 17 nov 2010, 21:08

Ik heb jarenlang bij klanten banden laten proppen. Met auto's die toch amper harder gaan dan de toegestane snelheid heeft dat nooit een probleem gevormd.

Zelf zou ik altijd een paraplu laten monteren omdat ik weet dat ik harder rijd. Die afdichting is beter.

Gebruikersavatar
Martin van der Zwaard
Berichten: 8717
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50

Re: Proppen vs. Plakken

Bericht door Martin van der Zwaard » 17 nov 2010, 21:12

Knot schreef:Het hangt er een beetje om zegmaar dus daarom hebben ze hem even laten liggen, zit net niet in de ronding maar niet ver ervanaf.
Grens gevalletje dus. Over het algemeen is reparatie alleen veilig in het loopvlak. Daar is de band sterker dan bij de wang omdat de koordlagen dikker zijn in het loopvlak.

Gebruikersavatar
Kim
Berichten: 390
Lid geworden op: 10 apr 2009, 18:19

Re: Proppen vs. Plakken

Bericht door Kim » 17 nov 2010, 21:16

Chris van S. schreef:Ik heb jarenlang bij klanten banden laten proppen. Met auto's die toch amper harder gaan dan de toegestane snelheid heeft dat nooit een probleem gevormd.

Zelf zou ik altijd een paraplu laten monteren omdat ik weet dat ik harder rijd. Die afdichting is beter.
is het ook waar dat door de frictiewarmte de prop 'versmelt' met de band en dus goed afdicht?

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22506
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Proppen vs. Plakken

Bericht door Niels » 17 nov 2010, 21:21

De prop "vulkaniseert" en smelt min of meer samen met het rubber maar niet door frictie warmte maar omdat je daar spul voor gebruikt. Ik heb nog niet mee gemaakt dat een prop problemen gaf.... Zowel zelf gezet als die ik heb laten doen. Ik zou voor de goedkoopste optie kiezen :wink:

Gebruikersavatar
Kim
Berichten: 390
Lid geworden op: 10 apr 2009, 18:19

Re: Proppen vs. Plakken

Bericht door Kim » 17 nov 2010, 21:25

Niels schreef:De prop "vulkaniseert" en smelt min of meer samen met het rubber maar niet door frictie warmte maar omdat je daar spul voor gebruikt. Ik heb nog niet mee gemaakt dat een prop problemen gaf.... Zowel zelf gezet als die ik heb laten doen. Ik zou voor de goedkoopste optie kiezen :wink:
wat voor spul? (ben gewoon nieuwsgierig hoor)

de discussie op het andere forum ging dus ook in feite over de mogelijke geldklopperij van plakken tov proppen.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22506
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Proppen vs. Plakken

Bericht door Niels » 17 nov 2010, 21:28

Een soort dag creme ( :mrgreen: ) wat je op de prop smeert voordat je em door de band heen jenst. Iets van vulkaniseer pasta zeg maar...

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 43158
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.51
Locatie: Boven Barcelona

Re: Proppen vs. Plakken

Bericht door Arthur » 18 nov 2010, 10:59

Bij steeds hetzelfde bedrijf is bij mij al eens geplakt en gepropt. Zelfs al een keer een band vervangen omdat plakken en proppen niet mocht bij die band :shock: Maakt mij niet want ik hoef ze toch niet zelf te betalen. Later weer 1 lek en toen geplakt. En dus meerdere keren een prop. Nog geen problemen mee gehad. En ik reed/rijd redelijk wat km's.
Ik ben net als SteV6 niet van de statistieken en heb bovengemiddeld vaak een lekke band. Heeft ook met m'n werk te maken en de plekken waar ik kom.

Nee, GTRene, niet op sexparkeerplaatsten.nl :mrgreen: :bag:

Gebruikersavatar
Chris van S.
Berichten: 2065
Lid geworden op: 25 sep 2008, 11:50
Locatie: Reeuwijk

Re: Proppen vs. Plakken

Bericht door Chris van S. » 18 nov 2010, 11:03

Arthur schreef:Bij steeds hetzelfde bedrijf is bij mij al eens geplakt en gepropt. Zelfs al een keer een band vervangen omdat plakken en proppen niet mocht bij die band :shock:
Runflats?

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 43158
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.51
Locatie: Boven Barcelona

Re: Proppen vs. Plakken

Bericht door Arthur » 18 nov 2010, 11:08

Nee, "gewoon" een 225-40-18" Michelin band.

Gebruikersavatar
Chris van S.
Berichten: 2065
Lid geworden op: 25 sep 2008, 11:50
Locatie: Reeuwijk

Re: Proppen vs. Plakken

Bericht door Chris van S. » 18 nov 2010, 11:09

Ah, je ex-ST dus?
De enige reden dat je die niet mocht plakken was ivm aansprakelijkheid van het bedrijf omdat je een potente machine had.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 43158
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.51
Locatie: Boven Barcelona

Re: Proppen vs. Plakken

Bericht door Arthur » 18 nov 2010, 11:11

Nee, het "busje" wat ik toen daarnaast had. Een Alhambra 1.8T. Maar daar had ik ook 18" onder :wink:

Online
Richardt.
Berichten: 6766
Lid geworden op: 03 sep 2009, 11:29
Auto: BMW G21 330i M-Sport
Locatie: Emmen e.o.

Re: Proppen vs. Plakken

Bericht door Richardt. » 18 nov 2010, 11:23

Ik heb op m'n wintervelgen (met zomerbanden, snap je? :D) ook een keer lek gereden.
Op vrijdagavond er nog een een prop in laten knallen en nooit problemen mee gehad.

Ben er zelf niet zo'n fan van en je ziet nog altijd precies waar de prop zit. Maar denk dat het verder niet heel veel kwaad kan.

WhizzMan
Berichten: 25
Lid geworden op: 23 okt 2010, 15:33

Re: Proppen vs. Plakken

Bericht door WhizzMan » 22 nov 2010, 16:50

Als de prop uit het loopvlak schiet, heb je een "gewone" lekke band over het algemeen. De kans da je ineens de controle over je auto verliest is dus niet heel groot. Parapluutjes zullen ook bij hoge snelheid blijven zitten, een prop zou er in theorie uit kunnen vliegen. Het is mij nog nooit gebeurt dat er een prop uitvliegt, maar voor een trackday zou ik toch niet met proppen in m'n banden willen rijden.

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40240
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Proppen vs. Plakken

Bericht door Knot » 22 nov 2010, 18:16

Op een trackday wil je sowieso geen reparatiebanden lijkt me.

WhizzMan
Berichten: 25
Lid geworden op: 23 okt 2010, 15:33

Re: Proppen vs. Plakken

Bericht door WhizzMan » 24 nov 2010, 18:48

Knot schreef:Op een trackday wil je sowieso geen reparatiebanden lijkt me.
Er zijn er genoeg die nog even een setje "oprijden" wat ze nog hadden liggen. Voor driften zou ik het ook niet willen, maar het wordt wel erg duur als je daar elke keer nieuwe banden voor zou gaan monteren.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten