Proppen vs. Plakken
- Kim
- Berichten: 390
- Lid geworden op: 10 apr 2009, 18:19
Proppen vs. Plakken
Op een ander (niet-autoforum) is de discussie ontstaan wat nu beter is en de meningen zijn ernstig verdeeld. Zelf heb ik ook een dubbele ervaring.
Lekker band gehad, ging naar mijn eigen garage, spijker eruit, prop erin, klaar gewoon meer door gereden
Laatst lekke band, naar de lokale banden specialis, spijker. Dus ik vraag heel slim. 'doen jullie daar ook gewoon een prop in?' Nou... Nee dat was kennelijk erg gevaarlijk, en van binnenuit plakken was absoluut het veiligst en het best.
Het prijs verschil tussen het proppen en het plakken was niet echt enorm, maar de hoeveelheid werk wel. Dus het lijkt me niet kostenefficient om plakken te adviseren tov proppen wat zo klaar is.
Wat zijn de ervaringen hier? Zijn er kenners op dit gebied?
Lekker band gehad, ging naar mijn eigen garage, spijker eruit, prop erin, klaar gewoon meer door gereden
Laatst lekke band, naar de lokale banden specialis, spijker. Dus ik vraag heel slim. 'doen jullie daar ook gewoon een prop in?' Nou... Nee dat was kennelijk erg gevaarlijk, en van binnenuit plakken was absoluut het veiligst en het best.
Het prijs verschil tussen het proppen en het plakken was niet echt enorm, maar de hoeveelheid werk wel. Dus het lijkt me niet kostenefficient om plakken te adviseren tov proppen wat zo klaar is.
Wat zijn de ervaringen hier? Zijn er kenners op dit gebied?
- Knot
- Berichten: 40240
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: Proppen vs. Plakken
Altijd band eraf en een plakker erin, liefst een dag laten drogen en de volgende dag pas weer laten monteren, zeker als het uit het midden is.
- Ravin ///M
- Berichten: 3002
- Lid geworden op: 23 feb 2007, 16:50
- Locatie: Dieselduvel
Re: Proppen vs. Plakken
Ik heb deze zelfde vraag een keer gesteld aan mijn bandenspecialist, en hij vertelde precies hetzelfde. *verhaal over temperatuur, middelpuntvliedende kracht, hechting etc.* Als je niet gaat vervangen imo altijd plakken en zoals Knot zegt, een dag laten drogen.
- Martin van der Zwaard
- Berichten: 8717
- Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50
Re: Proppen vs. Plakken
Dag drogen is onzin imho.
Als je de band goed ruw maakt, lijm op de band, even laten drogen en dan paraplu erdoor. Goed aandrukken en dan gewoon band monteren.
Zodra je je spanning op 2,5bar zet komt die plakker echt niet meer los hoor. Die wordt door de druk lekker tegen de band geduwt en blijft wel zitten waar ie zit.
Maar een paraplu is inderdaad veel beter en veiliger dan een prop.
Als je de band goed ruw maakt, lijm op de band, even laten drogen en dan paraplu erdoor. Goed aandrukken en dan gewoon band monteren.
Zodra je je spanning op 2,5bar zet komt die plakker echt niet meer los hoor. Die wordt door de druk lekker tegen de band geduwt en blijft wel zitten waar ie zit.
Maar een paraplu is inderdaad veel beter en veiliger dan een prop.
- Knot
- Berichten: 40240
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: Proppen vs. Plakken
Ik had een band lek bijna in de ronding naar de wang, toen hebben ze hem wat langer laten drogen omdat het anders bij montage zwakker zou worden zeker omdat ik ermee ging driften.
- Martin van der Zwaard
- Berichten: 8717
- Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50
Re: Proppen vs. Plakken
In de ronding mag je nooit plakken!! Ook geen paraplu.
Alleen in het loopvlak!
Alleen in het loopvlak!
- InjectTheVenom
- Berichten: 4264
- Lid geworden op: 09 jun 2007, 12:21
- Locatie: Import-Limburger
Re: Proppen vs. Plakken
Ik heb tot nu toe altijd proppen gebruikt en nog nooit problemen gehad, misschien dat anderen er ellende mee gehad hebben maar hier niet.
Het is waarschijnlijk maar net hoe breed een gat is anders zou er inderdaad beter een paraplu gebruikt kunnen worden.
Het is waarschijnlijk maar net hoe breed een gat is anders zou er inderdaad beter een paraplu gebruikt kunnen worden.
- Knot
- Berichten: 40240
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: Proppen vs. Plakken
Het hangt er een beetje om zegmaar dus daarom hebben ze hem even laten liggen, zit net niet in de ronding maar niet ver ervanaf.Martin van der Zwaard schreef:In de ronding mag je nooit plakken!! Ook geen paraplu.
Alleen in het loopvlak!
- Kim
- Berichten: 390
- Lid geworden op: 10 apr 2009, 18:19
Re: Proppen vs. Plakken
ok, plakken is kennelijk wel beter is hier de algemene mening (tot nu toe)
is de stelling dat proppen onveilig zijn, hooguit een noodoplossing en dan niet harder rijden dan 70 en geen grote afstanden meer rijden, ook waar?
is de stelling dat proppen onveilig zijn, hooguit een noodoplossing en dan niet harder rijden dan 70 en geen grote afstanden meer rijden, ook waar?
- SteV6
- Berichten: 3184
- Lid geworden op: 06 aug 2006, 19:26
- Locatie: S4 Avant, S5 cabrio, Leon V6, Speedster, Twente
Re: Proppen vs. Plakken
Laatst met mijn Leon voor de 7e (!) keer (in 6 jaar) lek gereden op een spijker. En elke keer netjes laten plakken bij Kluinhaar in Hengelo. Band van de velg, opruwen, lijm erop, laten drogen, plakker erop, band weer op de velg en doorrijden maar ...
Stephan
Stephan
- Chris van S.
- Berichten: 2065
- Lid geworden op: 25 sep 2008, 11:50
- Locatie: Reeuwijk
Re: Proppen vs. Plakken
Ik heb jarenlang bij klanten banden laten proppen. Met auto's die toch amper harder gaan dan de toegestane snelheid heeft dat nooit een probleem gevormd.
Zelf zou ik altijd een paraplu laten monteren omdat ik weet dat ik harder rijd. Die afdichting is beter.
Zelf zou ik altijd een paraplu laten monteren omdat ik weet dat ik harder rijd. Die afdichting is beter.
- Martin van der Zwaard
- Berichten: 8717
- Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50
Re: Proppen vs. Plakken
Grens gevalletje dus. Over het algemeen is reparatie alleen veilig in het loopvlak. Daar is de band sterker dan bij de wang omdat de koordlagen dikker zijn in het loopvlak.Knot schreef:Het hangt er een beetje om zegmaar dus daarom hebben ze hem even laten liggen, zit net niet in de ronding maar niet ver ervanaf.
- Kim
- Berichten: 390
- Lid geworden op: 10 apr 2009, 18:19
Re: Proppen vs. Plakken
is het ook waar dat door de frictiewarmte de prop 'versmelt' met de band en dus goed afdicht?Chris van S. schreef:Ik heb jarenlang bij klanten banden laten proppen. Met auto's die toch amper harder gaan dan de toegestane snelheid heeft dat nooit een probleem gevormd.
Zelf zou ik altijd een paraplu laten monteren omdat ik weet dat ik harder rijd. Die afdichting is beter.
- Niels
- Berichten: 22506
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: Proppen vs. Plakken
De prop "vulkaniseert" en smelt min of meer samen met het rubber maar niet door frictie warmte maar omdat je daar spul voor gebruikt. Ik heb nog niet mee gemaakt dat een prop problemen gaf.... Zowel zelf gezet als die ik heb laten doen. Ik zou voor de goedkoopste optie kiezen 

- Kim
- Berichten: 390
- Lid geworden op: 10 apr 2009, 18:19
Re: Proppen vs. Plakken
wat voor spul? (ben gewoon nieuwsgierig hoor)Niels schreef:De prop "vulkaniseert" en smelt min of meer samen met het rubber maar niet door frictie warmte maar omdat je daar spul voor gebruikt. Ik heb nog niet mee gemaakt dat een prop problemen gaf.... Zowel zelf gezet als die ik heb laten doen. Ik zou voor de goedkoopste optie kiezen
de discussie op het andere forum ging dus ook in feite over de mogelijke geldklopperij van plakken tov proppen.
- Niels
- Berichten: 22506
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: Proppen vs. Plakken
Een soort dag creme (
) wat je op de prop smeert voordat je em door de band heen jenst. Iets van vulkaniseer pasta zeg maar...

- Arthur
- Berichten: 43158
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.51
- Locatie: Boven Barcelona
Re: Proppen vs. Plakken
Bij steeds hetzelfde bedrijf is bij mij al eens geplakt en gepropt. Zelfs al een keer een band vervangen omdat plakken en proppen niet mocht bij die band
Maakt mij niet want ik hoef ze toch niet zelf te betalen. Later weer 1 lek en toen geplakt. En dus meerdere keren een prop. Nog geen problemen mee gehad. En ik reed/rijd redelijk wat km's.
Ik ben net als SteV6 niet van de statistieken en heb bovengemiddeld vaak een lekke band. Heeft ook met m'n werk te maken en de plekken waar ik kom.
Nee, GTRene, niet op sexparkeerplaatsten.nl


Ik ben net als SteV6 niet van de statistieken en heb bovengemiddeld vaak een lekke band. Heeft ook met m'n werk te maken en de plekken waar ik kom.
Nee, GTRene, niet op sexparkeerplaatsten.nl


- Chris van S.
- Berichten: 2065
- Lid geworden op: 25 sep 2008, 11:50
- Locatie: Reeuwijk
Re: Proppen vs. Plakken
Runflats?Arthur schreef:Bij steeds hetzelfde bedrijf is bij mij al eens geplakt en gepropt. Zelfs al een keer een band vervangen omdat plakken en proppen niet mocht bij die band![]()
- Arthur
- Berichten: 43158
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.51
- Locatie: Boven Barcelona
Re: Proppen vs. Plakken
Nee, "gewoon" een 225-40-18" Michelin band.
- Chris van S.
- Berichten: 2065
- Lid geworden op: 25 sep 2008, 11:50
- Locatie: Reeuwijk
Re: Proppen vs. Plakken
Ah, je ex-ST dus?
De enige reden dat je die niet mocht plakken was ivm aansprakelijkheid van het bedrijf omdat je een potente machine had.
De enige reden dat je die niet mocht plakken was ivm aansprakelijkheid van het bedrijf omdat je een potente machine had.
- Arthur
- Berichten: 43158
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.51
- Locatie: Boven Barcelona
Re: Proppen vs. Plakken
Nee, het "busje" wat ik toen daarnaast had. Een Alhambra 1.8T. Maar daar had ik ook 18" onder 

-
Online
- Berichten: 6766
- Lid geworden op: 03 sep 2009, 11:29
- Auto: BMW G21 330i M-Sport
- Locatie: Emmen e.o.
Re: Proppen vs. Plakken
Ik heb op m'n wintervelgen (met zomerbanden, snap je?
) ook een keer lek gereden.
Op vrijdagavond er nog een een prop in laten knallen en nooit problemen mee gehad.
Ben er zelf niet zo'n fan van en je ziet nog altijd precies waar de prop zit. Maar denk dat het verder niet heel veel kwaad kan.

Op vrijdagavond er nog een een prop in laten knallen en nooit problemen mee gehad.
Ben er zelf niet zo'n fan van en je ziet nog altijd precies waar de prop zit. Maar denk dat het verder niet heel veel kwaad kan.
-
- Berichten: 25
- Lid geworden op: 23 okt 2010, 15:33
Re: Proppen vs. Plakken
Als de prop uit het loopvlak schiet, heb je een "gewone" lekke band over het algemeen. De kans da je ineens de controle over je auto verliest is dus niet heel groot. Parapluutjes zullen ook bij hoge snelheid blijven zitten, een prop zou er in theorie uit kunnen vliegen. Het is mij nog nooit gebeurt dat er een prop uitvliegt, maar voor een trackday zou ik toch niet met proppen in m'n banden willen rijden.
- Knot
- Berichten: 40240
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: Proppen vs. Plakken
Op een trackday wil je sowieso geen reparatiebanden lijkt me.
-
- Berichten: 25
- Lid geworden op: 23 okt 2010, 15:33
Re: Proppen vs. Plakken
Er zijn er genoeg die nog even een setje "oprijden" wat ze nog hadden liggen. Voor driften zou ik het ook niet willen, maar het wordt wel erg duur als je daar elke keer nieuwe banden voor zou gaan monteren.Knot schreef:Op een trackday wil je sowieso geen reparatiebanden lijkt me.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten