Schokdemper vraag

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Tim N

Schokdemper vraag

Bericht door Tim N » 17 nov 2010, 09:10

Heren,

Misschien een ietwat rare vraag
Ik heb mijn oude schokdempers 3 mnd geleden vervangen voor FSD's

Nu keek ik gisteren eens de oude na, en als ik de voorste dempers indruk dan komen ze niet retour uitgangspunt.
Ook omgekeerd werkt dit zo, als ik hem compleet uittrek gaat de as ook niet retour nul punt zonder veer.
Is dit normaal of waren ze dan ook daadwerkelijk aan vervanging toe?

Of is het idd de taak van de veer om de demper weer terug in uitgangspositie te krijgen?

Groeten Tim

Bert ///M3

Re: Schokdemper vraag

Bericht door Bert ///M3 » 17 nov 2010, 10:39

Wat voor dempers zijn het? Sommige twin tubes zonder al te veel gasdruk komen inderdaad niet van zichzelf naar buiten, maar als het een demper is die normaal op gasdruk werkt dan waren die waarschijnlijk wel lek ja.

Tim N

Bericht door Tim N » 17 nov 2010, 13:37

Waren Heico sport dempers.... Schijnbaar staat er iets van gas oid op maar meende ook olie te horen bij het bewegen. Zal wel iets van een bilstein oid zijn en dan onder eigen naam (doen ze nl ook met AP klauwen etc)

Kon iig nergens aan zien dat ze lek zouden kunnen zijn.

Jan Speed

Bericht door Jan Speed » 17 nov 2010, 21:19

als een demper lek is zie je het echt wel: olie zweten, daar waar de zuigerstang in de demperbuis verdwijnt.
een olie-only demper zal niet terugkomen in z'n uitgangs positie.
een gasgevulde demper wel omdat de gaspocket werkt als een hulpveer.

heel simpel gesteld werk een demper als volgt:
in een cilinder gevuld met olie beweegt een zuiger op en neer met in de zuiger een aantal gecallibreerde boringen. De snelheid en het gemak waarmee de olie door de gecallibreerde gaatjes kan en dus de zuiger door de olie kan bewegen bepaalt hoe sterk de demping is.
Meestal zijn de opgaande (rebound) en neergaande (compression) bewegingen verschillend gecallibreerd.
de cilinder zit meestal aan de ophanging vast en de zuiger via een stang aan de body.
( McPherson veerpoot)
soms is het upsidedown en dan heet dat ook zo.(hypersportsbikes)

het op handgevoel beoordelen van een demper is lastig maar in z'n algemeenheid kan je wel stellen dat als je met gemak de demperzuiger op en neer kan duwen dan is ie ver heen.
Kost het veel moeite en kracht om 'm in te duwen en uit te trekken? Dan is dat een goed teken.

Tim N

Bericht door Tim N » 17 nov 2010, 21:58

Dat is ook wat ik dacht, je kunt hem wel zelf in en uit trekken/duwen maar dat kost wel moeite.
(bij de FSD's was dat wel meer)

WhizzMan

Bericht door WhizzMan » 22 nov 2010, 16:53

Gasgevulde dempers kunnen best hun gasdruk kwijt zijn en nog geen olie lekken hoor. Ik heb het vaak zat gezien.

Plaats reactie