Jaydee's Yeti, Speedster en DS3

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
jaydee
Berichten: 784
Lid geworden op: 21 sep 2007, 11:42
Locatie: Zeewolde

Jaydee's Yeti, Speedster en DS3

Bericht door jaydee » 16 nov 2010, 22:49

Zo, het heeft even geduurd, maar ik heb nu de rijervaring opgedaan om een verhaaltje over mijn nieuwe auto te schrijven. Begin dit jaar kwam bij mijn Seat Leon Cupra4 V6 de 270 000 km in zicht, dus vond ik het tijd worden om een knoop door te hakken: investeer ik er een paar duizend euro in om door te kunnen naar de 5 ton, of ruil ik 'em in? Onder andere omdat ik van mijn twee dochters steeds meer aanmerkingen kreeg op de aanwezige beenruimte achterin, is het het laatste geworden. Maar ja, dan moet je op zoek naar een auto die aan zeer tegengestelde eisen voldoet... Een grotere auto dan de Leon zoeken is niet heel moeilijk, maar ik vond - en vind - voldoende DF een must. Dus als het even kan geen saaie FWD spaarmobiel. En ook niet een auto die je op iedere straathoek ziet.

Bij het lezen van evo 143 werd ik enthousiast om de Skoda Yeti eens te proberen. In het artikel beschrijft Dickie Meaden op zeer aanstekelijke wijze hoe de Yeti zich houdt als die flink op zijn staart getrapt wordt in de Franse Alpen - en daarbij ook nog eens vergeleken wordt met de Lotus Evora. Door de manier waarop de mensen van evo auto's beoordelen kreeg ik het idee dat de Yeti best eens aan mijn eisen zou kunnen voldoen. :df:

Een proefrit was snel geregeld, omdat de Broekhuis garage in Rijssen waar mijn Seat in onderhoud was ook Skoda verkoopt. Die proefrit bevestigde het vermoeden dat de Yeti een hele goede wegligging heeft, ondanks het label 'SUV' en de bijbehorende hoge koets en grote bodemspeling. Dat alles netjes en degelijk in elkaar steekt zijn we inmiddels wel gewend van Skoda en ik vind de auto er gewoon goed uitzien.

Begin juli heb ik dus een Yeti besteld. Een bruine 1.8 TSI 4x4 Ambition met het vision pakket (xenon, automatisch dimmende spiegels en nog wat spul) en de anna porno wielen. Op 18 september heb ik hem opgehaald. Na twee maanden 'warmrijden' stond voor het afgelopen weekend ons jaarlijkse bezoek aan de Rallye Köln Ahrweiler op het programma. De weersvoorspellingen gaven duidelijk aan dat een 4x4 een betere keus zou zijn dan de Speedster, ondanks dat ik achteraf best de Speedster had kunnen nemen. Maar goed, nu heb ik dus de ervaring opgedaan om dit verhaal te schrijven. Ook leuk.

De pret begon op de A3 richting Oberhausen. SteV6 reed voor me in zijn Leon en gaf aan dat ik maar even de leiding moest nemen. Zo gezegd, zo gedaan.

De 1.8 TSI heeft 160 pk en 250 Nm. Dat koppel schijnt al vanaf 1500 tpm op zijn max te zitten, maar je merkt pas echt dat de motor zijn best doet als je meer dan 3000 toeren maakt. De versnellingen zijn ook best lang: dik 140 in III, 180 in IV en de top van 200 (echte km) wordt zowel in de V als de VI gehaald.

De leiding nemen was echter van korte duur, want zodra ik ruimte had om naar rechts te gaan (nog steeds bijna 200km/u rijdend) kwam SteV6 met flinke grote stappen voorbij zetten :shock: De rest van onze autobahn-rit moest ik iedere keer erg mijn best doen om bij te blijven... Behelpen was het gelukkig niet, alleen moest ik meer anticiperen en iedere keer toch achterblijven.

Zondag na de R-K-A is traditioneel (dit was ons 5de jaar op rij :) ) de dag waarop SteV6 en ik door de Eifel toeren om de rally nog eens dunnetjes over te doen in onze eigen auto’s. Voorgaande jaren gingen we altijd gelijk op omdat onze auto’s indentiek waren en we qua rijkunsten ook wel aan elkaar gewaagd zijn. Dit jaar was het spannend… Zou de Yeti de verwachtingen inlossen? Of zou ik toch een beetje teleurgesteld huiswaarts keren?

Nou, de Yeti heeft het zeer goed gedaan! Niet alleen kon ik hard genoeg rijden om het spannend te maken, en dat de hele ochtend volhouden, het was ook nog erg leuk :thumbup: In eerste instantie had ik het idee dat hij vrij snel onderstuurde, en probeerde ik dus minder te pushen, maar op een bepaald moment voelde ik dat ik juist veel harder kon dan ik dacht. Ik denk dat het komt omdat ik geen donderende VR6 met Milltek uitlaat bij me had, waardoor ik de banden veel meer hun werk hoorde doen.

De Yeti reageert lekker op gasgeven en terugnemen in de bocht. Als de neus te wijd gaat, hoef je alleen even te liften en weer flink gas te geven om de kont mee te laten helpen bij het ronden van de bocht. Hij helt niet erg over en de grip is goed over de wielen verdeeld. Sterker nog: hoe hobbeliger de weg, des te meer ik onder de indruk was! :banaan: De lange veerwegen geven de wielen de ruimte om hun ding te doen en de carrossrie raakt geen moment van de wijs.

Wat mij betreft is dit een grote ontdekking. Deze auto geeft mij DF met dikke letters! :hosanna:

Afbeelding
Laatst gewijzigd door jaydee op 07 nov 2012, 18:35, 3 keer totaal gewijzigd.

Xave30
Berichten: 15380
Lid geworden op: 01 nov 2007, 22:35
Locatie: Hello E39 , farewell E30 & E34

Re: Beware the Yeti!

Bericht door Xave30 » 16 nov 2010, 22:51

Gefeliciteerd met je Yeti. :df:

Gebruikersavatar
Snipe
Berichten: 12633
Lid geworden op: 12 feb 2008, 20:08
Locatie: Amsterdam

Re: Beware the Yeti!

Bericht door Snipe » 16 nov 2010, 22:52

Ik raap even mijn kin op. Die ligt ongeveer ter hoogte van mijn zojuist afgezakte broek. Geeft niet, want aangezien ik zelf van mijn stoel gevallen ben kan ik dat goed in de gaten houden. Een Yeti?!?

Rupie
Berichten: 9466
Lid geworden op: 19 nov 2007, 15:31

Re: Beware the Yeti!

Bericht door Rupie » 16 nov 2010, 22:55

Dikke velgen!

Gebruikersavatar
jaydee
Berichten: 784
Lid geworden op: 21 sep 2007, 11:42
Locatie: Zeewolde

Re: Beware the Yeti!

Bericht door jaydee » 16 nov 2010, 22:56

Snipe schreef:Ik raap even mijn kin op. Die ligt ongeveer ter hoogte van mijn zojuist afgezakte broek. Geeft niet, want aangezien ik zelf van mijn stoel gevallen ben kan ik dat goed in de gaten houden. Een Yeti?!?
LOL!
Ja, een Yeti....

http://www.evo.co.uk/carreviews/evocarr ... eview.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Ravin ///M
Berichten: 3002
Lid geworden op: 23 feb 2007, 16:50
Locatie: Dieselduvel

Re: Beware the Yeti!

Bericht door Ravin ///M » 16 nov 2010, 23:03

Ik moet zeggen, ik vind het ook een gaaf ding om te zien. Neusje had nog afressiever moeten zijn, maar vooral in het zwart vind ik het een koel ding. En zo te lezen lots of bang for your buck, dus wat wil je nog meer :beer: ! Veel DF!

Gebruikersavatar
JeroenB3
Berichten: 100
Lid geworden op: 25 jun 2010, 23:43

Re: Beware the Yeti!

Bericht door JeroenB3 » 16 nov 2010, 23:05

Ravin ///M schreef:Ik moet zeggen, ik vind het ook een gaaf ding om te zien. Neusje had nog afressiever moeten zijn, maar vooral in het zwart vind ik het een koel ding. En zo te lezen lots of bang for your buck, dus wat wil je nog meer :beer: ! Veel DF!
Absoluut, die Superb Combi is ook een geniale auto !!
Helaas loopt het imago van het merk nog een beetje achter...

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Beware the Yeti!

Bericht door GTRene » 16 nov 2010, 23:07

gefeliciteerd, ziet er best dik uit, en het rij gevoel boven verwachting?
das mooi meegenomen 8)

Gebruikersavatar
SteV6
Berichten: 3184
Lid geworden op: 06 aug 2006, 19:26
Locatie: S4 Avant, S5 cabrio, Leon V6, Speedster, Twente

Re: Beware the Yeti!

Bericht door SteV6 » 16 nov 2010, 23:09

Aangezien ik het hele aanschafproces vanaf het begin heb meegemaakt was ik net zo benieuwd hoe jouw Yeti zich zou houden in de EIfel.

Als gezinsauto in Nederland is het al een prima kar. De proefrit was zo overtuigend dat de beslissing niet zo moeilijk moet zijn geweest. Als we allebei na een dik uur nog zitten te grijnsen en van de ene verbazing in de andere verbazing vallen over de mogelijkheiden van het onderstel onder een "busje" ... EVO had het in #143 al volledig bij het recht eind. Toen ze er ook nog eentje als duurtester in de fast-fleet opnamen wist ik dat je een goede keuze hebt gemaakt.

In de Eifel viel ik bijna uit de spreekwoordelijke stoel (al is dat niet zo makkelijk met de standaard Recaro's in de Cupra4) van de snelheden die uit jouw Yeti te halen zijn. Je uit de binnenspiegel rijden is op die rallye-proeven eigenlijk niet mogelijk als je rekening blijft houden met het feit dat we op de openbare weg rijden!

De Yeti 1.8TSi 4x4 is voor mij echt de verrassing van 2010. Wat een wolf in schaapskleren is het :!:

Quote van de dag: Maar dat "rare busje" van jou kan wel godsgruwelijk hard meneer JayDee :shocking:
(En dat is een understatement, je kan er een hoop andere auto's flink mee in hun hemd zetten)


Stephan

Gebruikersavatar
Petrolhead Tom
Berichten: 13003
Lid geworden op: 16 dec 2008, 14:56
Locatie: vwupforum.com

Re: Beware the Yeti!

Bericht door Petrolhead Tom » 16 nov 2010, 23:12

Gave intro! Mooi verhaal! En ik kan me er best iets bij voor stellen, je hebt niet altijd een sportwagen nodig om Driving Fun te hebben :D

Gebruikersavatar
jaydee
Berichten: 784
Lid geworden op: 21 sep 2007, 11:42
Locatie: Zeewolde

Re: Beware the Yeti!

Bericht door jaydee » 16 nov 2010, 23:13

JeroenB3 schreef: Helaas loopt het imago van het merk nog een beetje achter...
Skoda heeft het zelf ook niet zo in de gaten volgens mij... Volgens mij is de doelgroep 55+ ("lekker hoge instap" :sealed: ).
Trekauto van het jaar in 1.2 TSI uitvoering... WTF?!

Des te leuker dat het ook anders blijkt te kunnen.

Groeten,
Jelle

Gebruikersavatar
SteV6
Berichten: 3184
Lid geworden op: 06 aug 2006, 19:26
Locatie: S4 Avant, S5 cabrio, Leon V6, Speedster, Twente

Re: Beware the Yeti!

Bericht door SteV6 » 16 nov 2010, 23:17

Oja, om aan te geven dat we het zondag niet rustig aan hebben gedaan:

Verbruik over de 160kmroute was in mijn Leon 14,7L op de 100km. In Nederland ligt mijn gemiddelde verbruik op slechts 9,72L op de 100km ...


Stephan

Gebruikersavatar
Petrolhead Tom
Berichten: 13003
Lid geworden op: 16 dec 2008, 14:56
Locatie: vwupforum.com

Re: Beware the Yeti!

Bericht door Petrolhead Tom » 16 nov 2010, 23:21

Ga je hem nog laten chippen? Dan lijkt het me helemaal een pret pakket worden.

Gebruikersavatar
jaydee
Berichten: 784
Lid geworden op: 21 sep 2007, 11:42
Locatie: Zeewolde

Re: Beware the Yeti!

Bericht door jaydee » 16 nov 2010, 23:23

Petrolhead Tom schreef:Ga je hem nog laten chippen? Dan lijkt het me helemaal een pret pakket worden.
Ik sluit het niet uit. Het koppel is vlak van 1500 tot 4500 tpm en het vermogen is vlak van 4500 tot 6200 tpm... Dat mag wel een tikje puntiger, want een turbokarakter heeft de motor toch.

Jeroen Dik kan er 50 pk meer uithalen, geloof ik... Da's wel aanlokkelijk.

Gebruikersavatar
Petrolhead Tom
Berichten: 13003
Lid geworden op: 16 dec 2008, 14:56
Locatie: vwupforum.com

Re: Beware the Yeti!

Bericht door Petrolhead Tom » 16 nov 2010, 23:30

Dat lijkt me zeker interessant! Middendemper vervangen voor een rechte pijp en je hebt ook nog een lekker brommetje bij het optrekken. 8)

Gebruikersavatar
SteV6
Berichten: 3184
Lid geworden op: 06 aug 2006, 19:26
Locatie: S4 Avant, S5 cabrio, Leon V6, Speedster, Twente

Re: Beware the Yeti!

Bericht door SteV6 » 16 nov 2010, 23:31

jaydee schreef:Jeroen Dik kan er 50 pk meer uithalen, geloof ik... Da's wel aanlokkelijk.

En je Speedsterplanning dan?!

Gebruikersavatar
jaydee
Berichten: 784
Lid geworden op: 21 sep 2007, 11:42
Locatie: Zeewolde

Re: Beware the Yeti!

Bericht door jaydee » 16 nov 2010, 23:33

SteV6 schreef:
jaydee schreef:Jeroen Dik kan er 50 pk meer uithalen, geloof ik... Da's wel aanlokkelijk.

En je Speedsterplanning dan?!
Deze heeft nog een jaar en 10 maanden garantie en staat pas op 4000 km... Chippen komt wel als ik aan een beetje meer uitdaging toe ben.

De Speedster is eerst aan de beurt voor een set Nitrons en lichtere wielen met fatsoenlijke bandenmaat.

Gebruikersavatar
SteV6
Berichten: 3184
Lid geworden op: 06 aug 2006, 19:26
Locatie: S4 Avant, S5 cabrio, Leon V6, Speedster, Twente

Re: Beware the Yeti!

Bericht door SteV6 » 16 nov 2010, 23:34

:df: :banaan:


Speedy go go go

Gebruikersavatar
WJ
Berichten: 11997
Lid geworden op: 19 mar 2008, 13:17
Locatie: WeeWeeWee

Re: Beware the Yeti!

Bericht door WJ » 16 nov 2010, 23:39

Vind het ook een gaaf ding! Verrassend dat die ook nog zo goed stuurt!
Veel plezier ermee. :D

Gebruikersavatar
Dutch
Berichten: 2837
Lid geworden op: 08 feb 2006, 22:29

Re: Beware the Yeti!

Bericht door Dutch » 16 nov 2010, 23:51

JeroenB3 schreef:Helaas loopt het imago van het merk nog een beetje achter...
Dat is juist het leuke ervan. :mrgreen:

Gebruikersavatar
jaydee
Berichten: 784
Lid geworden op: 21 sep 2007, 11:42
Locatie: Zeewolde

Re: Beware the Yeti!

Bericht door jaydee » 17 nov 2010, 00:02

Dutch schreef:
JeroenB3 schreef:Helaas loopt het imago van het merk nog een beetje achter...
Dat is juist het leuke ervan. :mrgreen:
Hahaha, jij kan het weten, ja! :df:

Gebruikersavatar
Dutch
Berichten: 2837
Lid geworden op: 08 feb 2006, 22:29

Re: Beware the Yeti!

Bericht door Dutch » 17 nov 2010, 00:16

En wat ik ook kan weten nu ik kan vergelijken met die Baarsjesbak van me: niet meteen als schurk aan de kant worden gezet omdat je een paar kilometer te hard rijdt, maar simpelweg door de motoragent tot enige kalmte worden gemaand omdat Mulder anders niet meer afdoende is. :mrgreen:

M.a.w., Skoda-rijders zijn ook in de ogen van de wetshandhavers vriendelijke, beleefde mensen die het vast niet zo bedoelen. Erg handig.

En nu gassen met dat ijsmonster, jd!

Gebruikersavatar
stefan740
Berichten: 1419
Lid geworden op: 28 jan 2008, 12:48
Locatie: Nijmegen

Re: Beware the Yeti!

Bericht door stefan740 » 17 nov 2010, 00:45

Als EVO lezer wist ik het al een beetje maar het is dus echt waar. Veel plezier ermee :df:

Gebruikersavatar
dvh
Berichten: 17197
Lid geworden op: 05 mei 2009, 23:29

Re: Beware the Yeti!

Bericht door dvh » 17 nov 2010, 07:20

Vind het best een stoer ding om te zien !
En je leest niks dan lof over deze motor plus versnellingsbak, dus dat zal wel goedkomen !!
Veel plezier ermee

Gebruikersavatar
Michel P
Berichten: 12572
Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37

Re: Beware the Yeti!

Bericht door Michel P » 17 nov 2010, 08:40

He, daar is de review!! Ik had Jelle gevraagd zijn bevindingen te schrijven over deze vreemde eend in de bijt. EVO was idd al erg te spreken over deze auto. Een auto die niet zo 1, 2, 3 een in een bepaald hokje is te duwen. Een auto met ene stoer uiterlijk. Ik denk dat Skoda in NL zeker niet weet hoe de auto te promoten.

De bouw kwaliteit van Skoda is al door velen geroemt, en uiteraard komen er veel onderdelen uit het universele VAG magazijn, maar de koets doet erg stoer aan. Ik denk dat de Yeti met 4x4 aandrijving de Subaru Forester als grootse concurent kan zien, maar die is de laatste jaren fors groter geworden, en heeft IMO aan uitstraling ingeboet. Daarbij heb je weinig keus bij Subaru. De Yeti is tot in detail aan te passen aan je persoonlijke wensen heeft t.o.v. de Forester een fris uiterlijk en een eigenwijze uitstaling door de plaatsing van de mistlampen.

We moeten maar een keertje offroad op de Holterberg!!

Super dat de auto geslaagt is voor de rally proef dit weekend.

Michel

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazon [Bot] en 4 gasten