De opvolger van onze BX is een Mini 1000 geworden. Hij is bruin, origineel en loopt als een zonnetje. Deze Mini is in 1979 nieuw in Nederland geleverd en gekoesterd door mensen die hem niet hebben willen pimpen. Hij heeft dus geen uitlaat in ’t midden, geen sportstuur of andere poespas. Hij staat gewoon op stalen wieltjes (10 inch). Wel heeft ‘ie een vinyl (of skai?) dak. Lekker retro, net als het interieur. Dat moet wel opnieuw bekleed worden, want het dunne stofje is gescheurd op zowel bestuurders- als passagiersstoel. Met onze lengte van 1.87 en 1.85 zitten we prima in deze auto.
De auto is niet in concours staat, maar is vooral bedoeld om dagelijks mee te rijden. Hier en daar is in de loop der tijd één en ander hersteld, waardoor deze Mini niet rot is. Uiteraard moeten wij dat nu wel gaan bijhouden. Daarom komt ‘ie ook binnen in de verwarmde garage te staan. We hebben er twee spuitbusjes bruine lak bij gekregen. Zolang dat andere bruine spul maar wordt geweerd, blijft ’t een knap karretje.
Zoals men vaak zegt, de Mini stuurt als een kart. Het is allemaal uiterst direct en je kunt de auto met het gaspedaal sturen. Er zit een goede balans in. Het weegt niets, 590 kilogram om precies te zijn en het rijdt allemaal heel soepel. Je kunt bij 40 km/u al in 4e versnelling rijden. Zuinig is ‘ie daarom ook. 1:17 ongeveer.
De remmen zijn trommels, rondom. Dat was wel even wennen, want zelfs mijn vorige klassiekers, de Daf en Benz hadden schijfremmen voor en rembekrachtiging.
Vandaag heb ik direct 250 km gereden. Snelweg, binnendoor, de binnenstad van Elburg, files rond Utrecht, dichte mist en drempels in ’t Groene Hart. Dat ging allemaal prima. Oliedruk is goed. Temperatuur blijft continu rond het midden hangen. Ik hoor en voel niets raars.
Qua onderhoud zit ’t voorlopig wel goed, hij heeft net een beurtje gehad en is tevens net voorzien van o.a.:
- Nieuwe dynamo
- Nieuwe startmotor
- Nieuwe raamrubbers achter
- Bodem getectyleerd
De motor is voorzien van een loodvrije kop, zodat je gewoon Euro 95 kunt tanken.
Mijn engelse gereedschap kan eindelijk gebruikt gaan worden, want een Mini heeft altijd werk nodig. De eerste klus zal het winterklaar maken zijn. Het ruitensproeierreservoir mist een deksel. Verder nieuwe ruitenwissers erop, remvloeistof en koelvloeistof verversen. M&S bandjes scoren is ook wel handig. De kachel doet ’t top. Lekker warm en blaast hard. De voorruit zal niet snel beslaan. Dat is in andere klassiekers wel anders.
Foto’s:
Alles werkt zoals ’t hoort op het dashboard:
Opnieuw bekleden is noodzakelijk, of je moet van Rat Look houden, dan is ’t gewoon cool: