How the Universe works

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Maus335i

How the Universe works

Bericht door Maus335i » 15 nov 2010, 22:38

Momenteel wordt je op Discovery HD en History HD (tot mijn grote genoegen) doodgegooid met verschillende docu's over diverse ruimte-onderwerpen. Regelmatig zit ik met mn tong op de vloer van verbazing hoe nietig klein de aarde is en wij geen zak voorstellen in het hele universum.

Vanochtend reed ik naar kantoor en keek niet naar de zon als iets dat ons warmte geeft, maar als een enorm grote ster (voor ons amper te bevatten zo groot) waar allerlei spannende dingen op gebeuren. Je gaat toch anders kijken als je op een heldere nacht weer eens omhoog kijkt en mooie sterren ziet.

"How the Universe Works" is een mooie docuserie waarin een en ander mooi in kaart wordt gebracht. Zwarte gaten blijven altijd wel intigreren. Het idee dat in de kern van ons zonnestelsel een enorm zwart gat is dat de inhoud van het zonnestelsel naar zich toetrekt vanwege de zwaartekracht. Iets waar Aarde voorlopig nog niet veel last van zal hebben, want we zitten er 28000 lichtjaar vanaf, ofwel 280 miljoen miljard kilometer, snap je? :mrgreen:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=OLdWIZsh ... re=related[/youtube]
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=_-iVicps ... re=related[/youtube]

Als je op Youtube doorklikt vind je meer afleveringen.

Riceaux

Re: How the Universe works

Bericht door Riceaux » 15 nov 2010, 22:44

Het heelal is inderdaad een interessant stuk materie om over na te denken. En ook iets waar je heel lang over kunt blijven nadenken. Toch vreemd, dat we nog steeds geen leven hebben ontdekt buiten onze planeet terwijl het heelal zo ontzettend groot is.

Morgen maar eens die filmpjes kijken. Thnx Maurice voor het posten :thumbup:

RVV

Bericht door RVV » 15 nov 2010, 22:52

How the Universe Works" is een mooie docuserie waarin een en ander mooi in kaart wordt gebracht. Zwarte gaten blijven altijd wel intigreren. Het idee dat in de kern van ons zonnestelsel een enorm zwart gat is dat de inhoud van het zonnestelsel naar zich toetrekt vanwege de zwaartekracht. Iets waar Aarde voorlopig nog niet veel last van zal hebben, want we zitten er 28000 lichtjaar vanaf, ofwel 280 miljoen miljard kilometer, snap je?
Met zonnestelsel bedoel je de melkweg neem ik aan :wink:

Maus335i

Bericht door Maus335i » 15 nov 2010, 22:54

RVV schreef:
How the Universe Works" is een mooie docuserie waarin een en ander mooi in kaart wordt gebracht. Zwarte gaten blijven altijd wel intigreren. Het idee dat in de kern van ons zonnestelsel een enorm zwart gat is dat de inhoud van het zonnestelsel naar zich toetrekt vanwege de zwaartekracht. Iets waar Aarde voorlopig nog niet veel last van zal hebben, want we zitten er 28000 lichtjaar vanaf, ofwel 280 miljoen miljard kilometer, snap je?
Ja uiteraard :oops: en met "intigreren" bedoel ik natuurlijk "intrigeren". Beetje laat zullen we maar zeggen :P

ErikMartijn

Bericht door ErikMartijn » 15 nov 2010, 22:55

Ja ik dacht al wat kijkt die raar toen ik je vanochtend voor de stoplichten zag staan, maar dit verklaart een hoop :mrgreen:

Interessante documentaires inderdaad, dat zet dingen wel weer even in perspectief zeg maar :o

Robertdj

Bericht door Robertdj » 15 nov 2010, 23:03

En dat draait allemaal om de aarde, laat weer 's zien hoe belangrijk we zijn.

Riceaux

Bericht door Riceaux » 15 nov 2010, 23:11

Robertdj schreef:En dat draait allemaal om de aarde, laat weer 's zien hoe belangrijk we zijn.
En als jij dood gaat verdwijnt in jouw optiek alles. En is er dus niks meer vanuit jouw oogpunt gezien, misschien dat jij wel het middelpunt bent van het heelal, wie zal het zeggen. ;) Misschien is het leven wel een droom en als we dood gaan worden we heel ergens anders wakker. Filosoferen over het leven is boeiend, maar soms ook wel vermoeiend.

Nutkees
Auto: Dodge Viper

Bericht door Nutkees » 16 nov 2010, 11:31

vind het zelf ook een bijzondere materie, maar wil ik niet teveel over nadenken omdat je weet dat je nooit een antwoord krijgt op de vragen die in je op komen.

En als ik geen antwoord kan krijgen, denk ik er liever niet over na ook :bag:

Hielke

Bericht door Hielke » 16 nov 2010, 12:23

Laatste inzichten over het ontstaan van het heelal zijn ontzettend boeiend. Ze komen op het volgende neer: de kenners weten het niet meer. Maar de Big Bang wordt niet meer als de ontstaansgeschiedenis van het universum gezien. Er moet daarvoor ook al iets geweest zijn. De een zegt dat we al duizenden eerdere Big Bangs gehad hebben, de ander ziet ons universum als de resultante van een zwart gat uit een ander universum. Zo bestaan er nog vele andere nieuwe theorieën.

BBC's Horizon heeft hier laatst een prachtige documentaire over uitgezonden.

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 16 nov 2010, 12:38

Mijn reactie op dit alles:

OH MY GOD!

:mrgreen:

MartijnGizmo

Bericht door MartijnGizmo » 16 nov 2010, 12:50

Riceaux schreef:Het heelal is inderdaad een interessant stuk materie om over na te denken. En ook iets waar je heel lang over kunt blijven nadenken.
Ik heb al wel een idee:

Afbeelding

Hendrik Kinderman

Bericht door Hendrik Kinderman » 16 nov 2010, 13:59

Leuk om te zien hoe groot we nu eigenlijk zijn...
http://www.newgrounds.com/portal/view/525347

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 16 nov 2010, 14:17

Leuk man.

GTRene

Bericht door GTRene » 16 nov 2010, 15:53

impressive...

Macboy

Bericht door Macboy » 16 nov 2010, 16:15

Maus335i schreef:
RVV schreef:
Ja uiteraard :oops: en met "intigreren" bedoel ik natuurlijk "intrigeren". Beetje laat zullen we maar zeggen :P
En je opmerking over zwaartekracht in een zwart gat klopt ook al niet. Heb je de filmpjes zelf wel goed bekeken :mrgreen:

Maar zeker interessante materie waar ik me al jaren mee bezig houd, thanks for the post :thumbup:

GTRene

Bericht door GTRene » 16 nov 2010, 16:40

hm, toen ie begon over time traveling in deel 3 zakte men interesse toch wel iets voor die kenner :wink: ...

not possible sir.

immers, stel het is het jaar 2010 hier op aarde...

en jij gaat in je raket een black hole in (waar tijd een heel ander iets heeft qua speed e.d. dan hier)

dan kun je niet als je terug komt in bv 100 jaar terug dus zeg 1910 qua tijd terug komen...

immers wij hier op aarde draaien gewoon door en leven ook gewoon, net als jij in je raket...je rikketik gaat bijwijze net zo snel en je tijd net zo snel vooruit :wink:

ik begrijp de theorie wel, met als ze zeggen dat je zeg 10x de snelheid van het licht zou reizen e.d. je gaat dan wel veel sneller dan je ooit op aarde kan, maar als je 2 weken weg bent geweest kom je gewoon 2 weken later weer terug :wink:
ook al heb je voor aardse begrippen 10x zo snel gereisd of wat ook.

soms moet je met je boeren verstand denken :wink:
ik had daar vroeger ook al een discussies over toen ze begonnen met bv tegen de draairichting van de aarde in vliegen bv 10 sneller dan aarde oid draait dat je dan bv terug in de tijd ging hahahaha laat me niet lache :lol:

magoed, al dat andere van de zwarte gaten en ontstaan theorieën reuze interessant/apart onvoorstelbaar maar wel meer geloofwaardig ook al kunnen we daar met ons verstand bijna niet bij zo groot :mrgreen:

Robertdj

Bericht door Robertdj » 16 nov 2010, 16:45

Terug in de tijd kijken kan dan weer wel.

GTRene

Bericht door GTRene » 16 nov 2010, 17:11

wel fraai/mooi dat het kan dat je vele telescopen kan bundelen/koppelen om zo 1 hele grote te maken...best apart.

benieuwd wat ze dan weer voor nieuws kunnen geven.

Maus335i

Bericht door Maus335i » 16 nov 2010, 21:56

Macboy schreef:
Maus335i schreef:How the Universe Works" is een mooie docuserie waarin een en ander mooi in kaart wordt gebracht. Zwarte gaten blijven altijd wel intigreren. Het idee dat in de kern van ons zonnestelsel een enorm zwart gat is dat de inhoud van het zonnestelsel naar zich toetrekt vanwege de zwaartekracht. Iets waar Aarde voorlopig nog niet veel last van zal hebben, want we zitten er 28000 lichtjaar vanaf, ofwel 280 miljoen miljard kilometer, snap je?
En je opmerking over zwaartekracht in een zwart gat klopt ook al niet. Heb je de filmpjes zelf wel goed bekeken :mrgreen:

Maar zeker interessante materie waar ik me al jaren mee bezig houd, thanks for the post :thumbup:
?

Een zwart gat wordt "veroorzaakt" omdat de zwaartekracht zó intens is door de gigantische massa, er geen licht meer kan ontstappen. Wat bedoel je precies met zwaartekracht in een zwart gat klopt niet? Ik weet zeker dat ik iets over het hoofd zie, aangezien jij je er al jaren mee bezig houdt ;)

Peter Tunissen

Bericht door Peter Tunissen » 16 nov 2010, 22:12

Morgen maar even kijken; altijd leuk en interessant!

En wat 'time travel' betreft; licht reist met de snelheid van het licht (goh....).
Dat wil zeggen dat je op iets minder dan 2000 lichtjaar van de aarde de wereld van Jezus kunt bekijken (ik noem maar eens iets). Da's dus leuk, want zou je met een hele goeie telescoop door een wormgat kunnen reizen, dan zou je de wereld van 2000 jaar terug kunnen bekijken en dat zou in theorie tussen twee zwarte gaten in mogelijk moeten zijn.
Om het even simpel uit te leggen: de kortste lijn tussen twee punten op een velletje papier is de rechte lijn daartussen. Toch? Ja en nee. Je kunt het velletje papier namelijk ook oppakken en zo vouwen dat ze punten bijna bij elkaar komen te liggen, op die manier zou je heel veel sneller (dan het licht....) van punt naar punt kunnen reizen. Doe dit zelfde trucje in het heelal toepassen en je zou in theorie sneller dan het licht kunnen reizen.
Kom zo op 2000 lichtjaar afstand van de aarde terecht en je zou live Jezus gekruisigd kunnen zien worden; dat wil niet meteen zeggen dat je er iets aan kunt doen of de geschiedenis kunt veranderen, dus de professor Barabas manier van tijdreizen is het niet meteen, maar interessant zou het wel zijn.

ErikMartijn

Bericht door ErikMartijn » 16 nov 2010, 22:16

Peter Tunissen schreef:Morgen maar even kijken; altijd leuk en interessant!

En wat 'time travel' betreft; licht reist met de snelheid van het licht (goh....).
Dat wil zeggen dat je op iets minder dan 2000 lichtjaar van de aarde de wereld van Jezus kunt bekijken (ik noem maar eens iets). Da's dus leuk, want zou je met een hele goeie telescoop door een wormgat kunnen reizen, dan zou je de wereld van 2000 jaar terug kunnen bekijken en dat zou in theorie tussen twee zwarte gaten in mogelijk moeten zijn.
Om het even simpel uit te leggen: de kortste lijn tussen twee punten op een velletje papier is de rechte lijn daartussen. Toch? Ja en nee. Je kunt het velletje papier namelijk ook oppakken en zo vouwen dat ze punten bijna bij elkaar komen te liggen, op die manier zou je heel veel sneller (dan het licht....) van punt naar punt kunnen reizen. Doe dit zelfde trucje in het heelal toepassen en je zou in theorie sneller dan het licht kunnen reizen.
Kom zo op 2000 lichtjaar afstand van de aarde terecht en je zou live Jezus gekruisigd kunnen zien worden; dat wil niet meteen zeggen dat je er iets aan kunt doen of de geschiedenis kunt veranderen, dus de professor Barabas manier van tijdreizen is het niet meteen, maar interessant zou het wel zijn.
Maar je ziet dan de reflectie van het verleden, alleen de lichtstralen observeer je eigenlijk dan. Je zou niet fysiek aanwezig kunnen zijn volgens mij.

Peter Tunissen

Bericht door Peter Tunissen » 16 nov 2010, 22:19

ErikMartijn schreef:Maar je ziet dan de reflectie van het verleden, alleen de lichtstralen observeer je eigenlijk dan. Je zou niet fysiek aanwezig kunnen zijn volgens mij.
Geen idee wat de heersende wetenschap op dit moment is (vind dit soort dingen altijd super interessant, maar al 10 jaar niet of nauwelijks meer bijgehouden), maar dat lijkt me persoonlijk ook het meest waarschijnlijk.
Anders had de bijbel toch ook wel gerept over die miljoenen vreemd geklede vreemdelingen die opeens op kwamen dagen bij de kruisiging van Jezus en de dag erna weer verdwenen waren? :mrgreen: ;)

GTRene

Bericht door GTRene » 16 nov 2010, 22:27

:mrgreen:

beem me up

lijkt me meer als

up me beemer :mrgreen:
en zelfs dat is geen vliegtuig propellor maar de plaatselijke vlag kleuren oid van een gat in DLD :roflol:

stay tuned :nerd:

maar ik ga het ook aanstrepen als het morgen weer op TV komt...interessant is het.

Maus335i

Bericht door Maus335i » 16 nov 2010, 22:28

ErikMartijn schreef:Ja ik dacht al wat kijkt die raar toen ik je vanochtend voor de stoplichten zag staan, maar dit verklaart een hoop :mrgreen:
Whaha, keek ik wat glazig uit mn ogen? Dat duurt meestal tot een uur of 10 's ochtends :mrgreen:

ErikMartijn

Bericht door ErikMartijn » 16 nov 2010, 22:45

Maus335i schreef:
ErikMartijn schreef:Ja ik dacht al wat kijkt die raar toen ik je vanochtend voor de stoplichten zag staan, maar dit verklaart een hoop :mrgreen:
Whaha, keek ik wat glazig uit mn ogen? Dat duurt meestal tot een uur of 10 's ochtends :mrgreen:
Volgens mij had je een zonnebril op, klinkt lekker trouwens die V10! Minder luid dan ik had gedacht. Had hem nog niet eerder gezien... Enkele minuten later stond mijn naamgenoot met een 335i voor dezelfde stoplichten. En ik maar op de bus wachten.. :bag: Moest een Civic Hybrid ophalen in Drachten.

Plaats reactie