m5 e39 Versnellingsbak vraagje
- 964aircooled
- Locatie: ex m5-e39, m3 E36, 335i-e30, Porsche 911 3.2 en 3.6 C2, 350z, C63 amg station
m5 e39 Versnellingsbak vraagje
Ik heb proef gereden in een m5 e39 van 11-2001
nu vondt ik tijdens de proefrit de versnellingsbak stroef schakelen.
( versnellingspook ging af en toe moeilijk in de versnellingen)
ook trilde de pook in de 4e versnelling tijdens het rijden af en toe.
Wat kan het probleem zijn ?
koppeling = 48.000km oud
km.stand is 165.000
nu vondt ik tijdens de proefrit de versnellingsbak stroef schakelen.
( versnellingspook ging af en toe moeilijk in de versnellingen)
ook trilde de pook in de 4e versnelling tijdens het rijden af en toe.
Wat kan het probleem zijn ?
koppeling = 48.000km oud
km.stand is 165.000
- Knot
Re: m5 e39 Versnellingsbak vraagje
Mijn M5 schakelt ook stroef, maar dat is alleen de eerste 3, 4, 5 km.
- GTRene
die 6 bak van mij met short shift schakelt goed, je moet wel echt schakelen...
echter heb ik ooit een keer hele dure versnellingsbak olie er in gedaan...echter die vond de de bak niet lekker, de olie was zo goed, maar ook wat dikker en schakelde pas lekker op bedrijstemp.
daaronder vooral met kouder weer ging ie bijna niet in z'n 1 of 2, ja of in de 1 maar dan wilde ie daarna bv niet in de 2
eenmaal op temp deed ie weer perfect
dacht eerst ik laat het zitten, die olie erg duur en klote werk en alles wendt
maar een paar maand later toch die olie er maar weer uit en de voorgeschreven dunne olie er in, resultaat, schakelt perfect warm of koud (tuurlijk warm altijd iets beter)
maar je kon weer normaal schakelen als ie koud was
dus...zit er andere olie in?
de BMW 6-bak is daar zeer gevoelig voor zo schijnt.
echter heb ik ooit een keer hele dure versnellingsbak olie er in gedaan...echter die vond de de bak niet lekker, de olie was zo goed, maar ook wat dikker en schakelde pas lekker op bedrijstemp.
daaronder vooral met kouder weer ging ie bijna niet in z'n 1 of 2, ja of in de 1 maar dan wilde ie daarna bv niet in de 2

eenmaal op temp deed ie weer perfect

dacht eerst ik laat het zitten, die olie erg duur en klote werk en alles wendt

maar een paar maand later toch die olie er maar weer uit en de voorgeschreven dunne olie er in, resultaat, schakelt perfect warm of koud (tuurlijk warm altijd iets beter)
maar je kon weer normaal schakelen als ie koud was

dus...zit er andere olie in?
de BMW 6-bak is daar zeer gevoelig voor zo schijnt.
- Downforce Dennis
Ook ff op letten dat de schakelstanrubbers nog fris zijn. Zo niet staat de stang off centre tov de vork en dat kan verklaren waarom de pook trilt. Getrag 6 bakken liggen ook in 1000 whp supras, dingen zijn bijna vrachtwagen-waardig. Zolang hij zonder kraken in de gewenste versnelling gaat zou ik naar de randdelen van de bak zoeken ipv de bak zelf. Bakolie zou kunnen, maar zou de trilling in de pook niet verklaren, schakelstangen dus wel. 165k is wel een heel aannemelijke km stand voor zulke probleempjes.
succes!
succes!
- Erik dB
Interessant, ik heb namelijk iets vergelijkbaars bij de M3. Van de 1 naar 2 en (in mindere mate) van 2 naar 3 gaat minder soepel/makkelijk dan gewend.Downforce Dennis schreef:Ook ff op letten dat de schakelstanrubbers nog fris zijn. Zo niet staat de stang off centre tov de vork en dat kan verklaren waarom de pook trilt. Getrag 6 bakken liggen ook in 1000 whp supras, dingen zijn bijna vrachtwagen-waardig. Zolang hij zonder kraken in de gewenste versnelling gaat zou ik naar de randdelen van de bak zoeken ipv de bak zelf. Bakolie zou kunnen, maar zou de trilling in de pook niet verklaren, schakelstangen dus wel. 165k is wel een heel aannemelijke km stand voor zulke probleempjes.
succes!
Niet om het topic te kapen, maar ik gok dat de starter dit ook interessant vindt: wat kost het ongeveer om de schakelstangrubbers te vervangen?
- Downforce Dennis
Kijk ff op realoem, moeilijk te zeggen. Ligt van type auto tot auto.
Moest ik het bij een e39 doen zou ik gelijk een Z3M armpje bestellen. Ooit voor een maatje gedaan, dacht dat het iets van een 130 euro was voor stang, rubbertjes en circlipsen.
Bedacht me net: Wat ik ook ooit heb gehad bij een kennis is 1 vd baksteunen afgescheurd. Dealer bij inspectie II niet gezien en kwam bij mij klagen over schakelgedrag. Later op de brug gezien dat de rechter baksteun afgescheurt was en dus lichtjes naar rechts hing. Ook gevalletje off centre dus. Let hier ff op, komt redelijk veel voor bij BMW en kost 3 tientjes. NOOIT vervangen door harde rubbers btw, je tandwielaslagers trillen verrot.
Op mijn e36 M3 een AC schitzer short shifter kit gehad. Dat was goud. Volledig afstelbaar mechanisme met maar 1 gedempt gewrichtje. Koste wel bijna 500 maar voelde wel lekker firm aan en schakelde altijd goud, maar grootste voordeel voor mij was dat je echt aanvoelde wanneer de techniek koud was en je dus bij opschakelen ook moest rev-matchen om de synchro's te sparen. Die dingen zijn bij een gedempte linkage natuurlijk uitgefiltert en ram je ze er eigenlijk gewoon door zonder te weten, maar als techneut wilde ik wel de techniek zo min mogelijk belasten.
Moest ik het bij een e39 doen zou ik gelijk een Z3M armpje bestellen. Ooit voor een maatje gedaan, dacht dat het iets van een 130 euro was voor stang, rubbertjes en circlipsen.
Bedacht me net: Wat ik ook ooit heb gehad bij een kennis is 1 vd baksteunen afgescheurd. Dealer bij inspectie II niet gezien en kwam bij mij klagen over schakelgedrag. Later op de brug gezien dat de rechter baksteun afgescheurt was en dus lichtjes naar rechts hing. Ook gevalletje off centre dus. Let hier ff op, komt redelijk veel voor bij BMW en kost 3 tientjes. NOOIT vervangen door harde rubbers btw, je tandwielaslagers trillen verrot.
Op mijn e36 M3 een AC schitzer short shifter kit gehad. Dat was goud. Volledig afstelbaar mechanisme met maar 1 gedempt gewrichtje. Koste wel bijna 500 maar voelde wel lekker firm aan en schakelde altijd goud, maar grootste voordeel voor mij was dat je echt aanvoelde wanneer de techniek koud was en je dus bij opschakelen ook moest rev-matchen om de synchro's te sparen. Die dingen zijn bij een gedempte linkage natuurlijk uitgefiltert en ram je ze er eigenlijk gewoon door zonder te weten, maar als techneut wilde ik wel de techniek zo min mogelijk belasten.
- GTRene
ja short shift kan echt fijn zijn
zoals jij het omschrijft zoiets heb ik ook qua gevoel...je voelt zeg maar hoe de bak zich voelt en jij dus connected with...en ongeveer vanuit de pols schakelend
dat doet ie nog firmer/beter dan die andere Z3 M's die ik alle heb gehad, althans kan me nog herinneren de eerste keer dat ik instapte en schakelde, dacht wow cool/fijn...en ow, moest toen erg wennen dat ik ineens 6 versnellingen had ipv normaal 5 uit de M coupe

zoals jij het omschrijft zoiets heb ik ook qua gevoel...je voelt zeg maar hoe de bak zich voelt en jij dus connected with...en ongeveer vanuit de pols schakelend

dat doet ie nog firmer/beter dan die andere Z3 M's die ik alle heb gehad, althans kan me nog herinneren de eerste keer dat ik instapte en schakelde, dacht wow cool/fijn...en ow, moest toen erg wennen dat ik ineens 6 versnellingen had ipv normaal 5 uit de M coupe

- Jelmer850i
Same here, hoe kouder hoe stroeverKnot schreef:Mijn M5 schakelt ook stroef, maar dat is alleen de eerste 3, 4, 5 km.
- Hugo Bos
Hier ook.Jelmer850i schreef:Same here, hoe kouder hoe stroeverKnot schreef:Mijn M5 schakelt ook stroef, maar dat is alleen de eerste 3, 4, 5 km.
Bij mij trilt/schudt de pook ook in de 4e versnelling overigens.
- GTRene
heb je dan niet dat tussenrubber kaput? hardyschijf oid?Hugo Bos schreef:Hier ook.Jelmer850i schreef:Same here, hoe kouder hoe stroeverKnot schreef:Mijn M5 schakelt ook stroef, maar dat is alleen de eerste 3, 4, 5 km.
Bij mij trilt/schudt de pook ook in de 4e versnelling overigens.