
Hierdoor werd de keus voor mij weer wat makkelijker, want een Bertone en 911 3.2 vond ik niet echt een handige combi, en een Bertone + knappe 964 werd ook wat prijzig.
Wat overbleef was een lijstje wat aan de volgende eisen moest voldoen:
- RWD
- Veul vermogen
- Open dakkie

- Zowel dagelijks inzetbaar als af en toe een circuitdag
- Een beetje ruimte
Hierbij mocht de ene eis de andere best wat compenseren (zo makkelijk was ik dan ook wel weer) en bleef het volgende lijstje voor mij over:
- Porsche 944 S2
- Porsche 968
- BMW E36 M3
- Alpina B3 3.3
- BMW E39 M5
- BMW E46 M3
Gezien mijn grote hekel aan het concept afschrijving stond de E46 M3 behoorlijk achter, en de Porkers en E36 M3 op voorsprong. Nadat ik door mijn vakantie een mooie 944 S2 misliep ben ik gaan proefrijden in E36 M3tjes. Eerst in een op het oog nette, maar wat trage, grijze 3.0 coupe in het zuiden des lands, toen in een wel érg rode 3.0 in het oosten, totdat ik een cosmos-schwarze 3.2 sedan in Fryslan tegenkwam.
Dat moest em maar worden, en na een aankoopkeuring bij BMW specialist Sikkema reed ik met 321pk en kale achterbanden richting Franeker. Best mooi. Skitterend zouden sommigen het zelfs willen noemen

Enkele specs:
- Originele Nederlandse 3.2 sedan uit 1997
- 178.000km, netjes gedocumenteerd in een onderhoudsboekje wat nu bijna vol is (er zijn heel wat euro's richting Smudde gegaan, gok ik zo)
- Voorzien van een "minder zwart" lederen interieur
- Open dakkie
- AC Schnitzer achter"spoiler" en veerpootbrug
- Vét coole angel-eye koplampen :-S
Uit voorzorg, en naar aanleiding van enkele punten die tijdens de aankoopkeuring aan het licht kwamen, kon ik direct aan mijn M-buk ontmaagding beginnen. Offenga heeft er het volgende aan gedaan:
- Drijfstanglagers preventief vervangen (au)
- Verse Castrol TWS 10w60
- Kleppendekselpakking vervangen (de kleppen zijn wel recentelijk gesteld, maar de pakking was niet vernieuwd...)
- Nieuwe remblokken achter
- Achterschokdempers, veerpootlagers, 2 kogels, en excentreerbouten achter vervangen
- En, wat vaker voor schijnt te komen bij schimmige auto-handelaren

Ze zeggen dat je je "eerste keer" nooit vergeet, en ik hoop dat dat klopt.
Hoewel de M3 al voor een groot deel naar mijn zin was stonden en nog wel wat zaken op mijn lijstje. De eerste TLC zaken zijn direct maar bij de dealer besteld en bestonden uit een nieuwe nette pookknop en pookhoes. Daarnaast wil ik het interieur nog een colourlock sessie geven om de niet-zwarte kleur nog meer niet-zwart te krijgen, en zou ik toch wel érg graag cruise control willen hebben. Voor die lange ritten richting de Veenkoloniën, zeg maar.
Maar goed, alles op zijn tijd, net zoals een 18-knops OBC, originele BMW Business radio, en een iets-meer-herrie-demper (http://link.marktplaats.nl/394315283" onclick="window.open(this.href);return false; whoooeeiiii).
Met een beetje geluk gaat de M3 donderdag mee voor het tripje richting ring waar we een dagje gaan rondtoeren in een Cliotje, en waar ik hopelijk wat leuke foto's kan schieten, maar hier alvast een fotootje.
Na het zien van deze foto bedenk ik me nog een TLC actie, namelijk een goede poetsbeurt

Nog wat fabrieksopties:
243 AIRBAG FOR FRONT PASSENGER
401 SLIDING/VENT ROOF, ELECTRIC
411 WINDOW LIFTS, ELECTRIC
431 INTERIOR RR VW MIRROR W AUT ANTI-D
458 SEAT ADJUSTMENT, ELECTRIC. F DRIVER/PASS
494 SEAT HEATING F DRIVER/FRONT PASSENGER
498 HEADRESTS IN REAR, MECHANIC. ADJUSTABLE
502 HEADLIGHT WASHER SYSTEM
510 HEADLIGHT BEAM-THROW CONTR. F LOW BEAM
534 AUTOMATIC AIR CONDITIONING
556 EXTERIOR TEMPERATURE DISPLAY
687 RADIO PREPARATION
710 M LEATHER STEERING WHEEL
773 WOOD TRIM (die is inmiddels vertrokken)
806 3RD STOP LIGHT
Colour COSMOSSCHWARZ METALLIC (303)
Upholstery TEILLEDER W.N./MODENA (N5AY)