E39 530d face lift, waar op letten?
- Jeroen Bosman
Re: E39 530d face lift, waar op letten?
Van de eerste versie 530D is bekend dat de automaatbak zwak is, deze is naderhand vervangen door een ander type. Je kan als je wat ouder wil een 525D nemen, die is wat goedkoper ook nog eens, bovendien door het mindere koppel blijft de bak wel goed. Of je koopt er 1tje na 2001, deze hebben de nieuwe bak.
-
Duidelijk de LMMEG schreef:Ok ik heb die handgeschakelde gereden, maar ding miste vermogen en trok onregelmatig op, wat kan dit zijn, luchtmassameter?
Geen zwarte/blauwe rook of vreemde geluiden, alleen dat ie wat onregelmatig door de toeren heengaat, boven de 3000 rpm deed ie heel weinig, alsof ie werd begrenst? Hij draait ook netjes stationair gewoon?
De auto is aan de computer gehangen, er kwam geen storing uit.
Helaas had ie ook last van de knopjes die eraf vielen (2 knopjes) kan dit makkelijk opgelost worden?
-
Ik heb begrepen dat ook de bakken na 2001 niet zo stevig zijn als je zou mag verwachten van een BMW.Jeroen Bosman schreef:Van de eerste versie 530D is bekend dat de automaatbak zwak is, deze is naderhand vervangen door een ander type. Je kan als je wat ouder wil een 525D nemen, die is wat goedkoper ook nog eens, bovendien door het mindere koppel blijft de bak wel goed. Of je koopt er 1tje na 2001, deze hebben de nieuwe bak.
MAAARRRRRR dat heeft een reden: BMW geeft op dat de bakolie nooit ververst hoeft te worden, want ze verwachten dat die bak toch maar 2 ton meegaat..., en wie haalt nou 2 ton in de garantieperiode?
Ik heb op diverse forums gelezen dat als je op tijd de bakolie ververst op de juiste manier, dat die bak een heel lang leven kan hebben, misschien zelfs langer dan de auto zelf...
http://www.mercedesforum.nl/forum/viewt ... 6&start=45" onclick="window.open(this.href);return false;
Dit helpt ook bij Mercedessen, als je bij die automaten op de "Duitse" manier spoelt, dan schakelen ze alsof ze net de showroom hebben verlaten. De dealer gebruikt naar mijn weten deze methode (nog) niet... Ook bij BMW speelt dit probleem heb ik gehoord.
Je gaat zeggen, koop dan een automaat, en laat de bak spoelen, probleem is dat als je de bak niet spoelt, je nooit kan weten of je te laat bent of niet. (en dus of je een kat in het zak heb gekocht of niet) Het gebeurt dat de bak soepeler dan ooit schakeld, en je opeens met 200 per uur (bergop) in Duitsland stilstaat, omdat de bak overhit is door de slechte olie die erin zit.