Auto bij de buren halen. Loont dat nog wel??
- Reind
Auto bij de buren halen. Loont dat nog wel??
Ik krijg de indruk dat de tweedehands automarkt in Duitsland meer op dreef is als dan die in Nederland. Waar je eerder een paar duizend euro voordeel kon pakken kun je nu beter binnen eigen grenzen shoppen.
Vooral in het marktsegment 10.000 - 15.000 euro/2003 en nieuwer.
Ik heb me suf gerekend en het voordeel is minimaal. En dan voordeel word dan teniet gedaan door de extra reiskosten en tijd dat je eraan kwijt bent. Het voordeel bij auto's in Duitsland is aan de andere kant wel; de grotere keuze.
Wie kan deze indruk bevestigen?
Vooral in het marktsegment 10.000 - 15.000 euro/2003 en nieuwer.
Ik heb me suf gerekend en het voordeel is minimaal. En dan voordeel word dan teniet gedaan door de extra reiskosten en tijd dat je eraan kwijt bent. Het voordeel bij auto's in Duitsland is aan de andere kant wel; de grotere keuze.
Wie kan deze indruk bevestigen?
- Jinx
Re: Auto bij de buren halen. Loont dat nog wel??
Ik ga bevestigen wat je net allemaal zegt.
Ik werk al 8 jaar in de autobranche en ik vind de voordelen ook niet meer opwegen tegen de nadelen.
De minimale winst die je behaalt bij de aankoop zul je toch echt weer moeten inleveren bij de verkoop. Een importauto is uiteraard veel minder courant als het model ook gewoon verkocht is in nederland.
In Nederland hebben we meerdere systemen om de consument te beschermen, zo is van iedere nederlandse auto te achterhalen of de auto schade heeft gehad (ik kan je precies vertellen op welke data er offerte's zijn gemaakt bij schadebedrijven en voor welke bedragen) en we hebben in nederland natuurlijk de nationale autopas, waarbij je kilometerstand ingevoerd word telkens als je komt voor apk of wat dan ook. Waardoor je de KM stand kan natrekken, verifieren of hij niet teruggedraaid is. Je zal verbaasd zijn hoe vaak ik dat nog mee maak.
In duitsland heb je die 2 garanties niet. Voor de 200 euro winst riskeer je een ex schade auto, een teruggedraaide teller, en een moeilijk verhaal als je de auto weer wilt verkopen. (is een import toch echt nog altijd minder waard dan een mooie originele nederlandse auto)
Ik zou lekker op zoek gaan naar een hollandse auto met de boekjes erbij. En je tijd vandaag iets meer te richten op je werk, heb je daar die 200 euro zo weer boven water.
Gr guus
Ik werk al 8 jaar in de autobranche en ik vind de voordelen ook niet meer opwegen tegen de nadelen.
De minimale winst die je behaalt bij de aankoop zul je toch echt weer moeten inleveren bij de verkoop. Een importauto is uiteraard veel minder courant als het model ook gewoon verkocht is in nederland.
In Nederland hebben we meerdere systemen om de consument te beschermen, zo is van iedere nederlandse auto te achterhalen of de auto schade heeft gehad (ik kan je precies vertellen op welke data er offerte's zijn gemaakt bij schadebedrijven en voor welke bedragen) en we hebben in nederland natuurlijk de nationale autopas, waarbij je kilometerstand ingevoerd word telkens als je komt voor apk of wat dan ook. Waardoor je de KM stand kan natrekken, verifieren of hij niet teruggedraaid is. Je zal verbaasd zijn hoe vaak ik dat nog mee maak.
In duitsland heb je die 2 garanties niet. Voor de 200 euro winst riskeer je een ex schade auto, een teruggedraaide teller, en een moeilijk verhaal als je de auto weer wilt verkopen. (is een import toch echt nog altijd minder waard dan een mooie originele nederlandse auto)
Ik zou lekker op zoek gaan naar een hollandse auto met de boekjes erbij. En je tijd vandaag iets meer te richten op je werk, heb je daar die 200 euro zo weer boven water.

Gr guus
- VLA
Die garanties heb je in Nederland ook niet als consument. Niet elke consument kan in de databases kijken zoals jij dat kan, en daarbij kunnen auto's in nederland ook makkelijk teruggedraaid zijn (jaarlijks voor elke APK/beurt) of schade hebben gehad en dan de schade laten fixen zonder bon waardoor ook deze nergens geregistreerd staat. Dus vind deze 2 punten geen nadeel om een wagen uit Duitsland te halen, want ook dit kan je in Nederland, of in welk land dan ook overkomen.Jinx schreef: In duitsland heb je die 2 garanties niet. Voor de 200 euro winst riskeer je een ex schade auto, een teruggedraaide teller, en een moeilijk verhaal als je de auto weer wilt verkopen. (is een import toch echt nog altijd minder waard dan een mooie originele nederlandse auto)
Gr guus
-
- Auto: BMW G21 330i M-Sport
Ik denk ook dat het als bedrijf nog minder snel uit kan dan voor een particulier.
Omdat de auto's idd. moeilijker te verkopen zijn en er nogal wat bijkomende kosten zijn.
Puur qua aanschaf zal het als particulier wel lonend zijn, maar dan niet voor auto's van 10/15.000. Nieuwe auto's waar net de kop van af is lijkt me een stuk rendabeler
Omdat de auto's idd. moeilijker te verkopen zijn en er nogal wat bijkomende kosten zijn.
Puur qua aanschaf zal het als particulier wel lonend zijn, maar dan niet voor auto's van 10/15.000. Nieuwe auto's waar net de kop van af is lijkt me een stuk rendabeler

- Michel P
En in duitsland moeten schades op de overeenkomst vermeld staan. Zelfs lullige kleine schades. Op de farzeugbrief staan eerdere eigenaren vermeld, wat ook een beeld geeft. Je hebt meer keus. Het inruil korting verhaal zal in veel gevallen wel mee vallen. Veel merk garages kopen ook jahreswagens in D. omdat dit voor de garage als ook de klant erg aantrekkelijk is. Meer keus vollere auto's.
Michel
Michel
- MartijnGizmo
Daarnaast zijn er volgens mij meer Duitsers die hun auto full-options bestellen, wat het verhaal wat aantrekkelijker kan maken...
- Chris van S.
Dat is een ja en nee verhaal. Wat een auto waard is krijg je als klant altijd voor de auto. Maar er zijn positieve en negatieve invloeden op de waardebepaling. Een grijze importauto heeft in de autohandel altijd een minpuntje t.o.v. een originele nederlandse auto. That's a fact! Immers kopers van gebruikte auto's kopen liever een originele Nederlandse auto.Michel P schreef: Het inruil korting verhaal zal in veel gevallen wel mee vallen. Veel merk garages kopen ook jahreswagens in D. omdat dit voor de garage als ook de klant erg aantrekkelijk is. Meer keus vollere auto's.
Maargoed, auto's uit duitsland die als jonge auto zijn geimporteerd, dus waarbij het kenteken " enigszins klopt" aan de leeftijd van de auto, geloof ik ook wel dat het waarde verschil niet zo heel erg groot is.
Zeker in de grensstreken van ons kikkerlandje.
-
OnlineMartijn_bmw
Ik heb idd ook het gevoel dat het niet meer loont.
prijzen liggen wat lager maar tel de importkosten, transportkosten, je vrije tijd etc. mee en het verschil is zo goed als 0
en idd sinds de kentekens met 3 letters valt heel duidelijk op als een wat oudere auto een import is... en dat is meestal toch wat waarde verlagend omdat "men" liever een originele NL-er heeft
dus nog maar 1 voordeel is er is meer keus dus sneller de auto van jou keuze en smaak gevonden!
prijzen liggen wat lager maar tel de importkosten, transportkosten, je vrije tijd etc. mee en het verschil is zo goed als 0
en idd sinds de kentekens met 3 letters valt heel duidelijk op als een wat oudere auto een import is... en dat is meestal toch wat waarde verlagend omdat "men" liever een originele NL-er heeft

dus nog maar 1 voordeel is er is meer keus dus sneller de auto van jou keuze en smaak gevonden!
-
De enige import die schijnt te lonen is de youngtimer business. Daar heb je de laatste jaren enorm veel bedrijven in gekregen.
- Ravin ///M
Nou ja, kijk even naar een X5 of een 535d, daar pak je echt nog een paar duizend euro op hoor.
Wel met historische calculatie werken. En kijk ook eens in Italië.
Wel met historische calculatie werken. En kijk ook eens in Italië.
- Knot
Ik zat te kijken naar de E320cdi, die zijn ongeveer net zo duur als je bpm/import meerekent, alleen in DLD krijg je ze met meer opties en vaak 40 tot 60.000km lagere stand.
- Arthur
- Auto: Nr.51
Opties en km.stand zijn idd wel interessant daar. Exclusieve modellen hebben nog wel wat voordeeltjes. Maar voor mensen die een auto maar kort in hun bezit hebben is het niet heel rendabel meer heb ik het id.
-
Tja, dan is het natuurlijk geen eerlijk vergelijk wat je doet. Die auto, met minder km's en meer opties zal in NL duurder zijn.Knot schreef:Ik zat te kijken naar de E320cdi, die zijn ongeveer net zo duur als je bpm/import meerekent, alleen in DLD krijg je ze met meer opties en vaak 40 tot 60.000km lagere stand.
Maar uhh...kijk vooral eens naar de importbedragen die je in 2011 moet betalen. Je bent een paar duizend euro meer kwijt dan wanneer je dit jaar nog gaat invoeren.
- Reind
Verklaar je eens nader?Harrie schreef:Tja, dan is het natuurlijk geen eerlijk vergelijk wat je doet. Die auto, met minder km's en meer opties zal in NL duurder zijn.Knot schreef:Ik zat te kijken naar de E320cdi, die zijn ongeveer net zo duur als je bpm/import meerekent, alleen in DLD krijg je ze met meer opties en vaak 40 tot 60.000km lagere stand.
Maar uhh...kijk vooral eens naar de importbedragen die je in 2011 moet betalen. Je bent een paar duizend euro meer kwijt dan wanneer je dit jaar nog gaat invoeren.
- Martin van der Zwaard
Waarom is dat verlagend?? Omdat er een nieuw kenteken op de auto zit??Martijn_bmw schreef:en idd sinds de kentekens met 3 letters valt heel duidelijk op als een wat oudere auto een import is... en dat is meestal toch wat waarde verlagend omdat "men" liever een originele NL-er heeft![]()
Mijn auto komt ook uit Dld en zit dus een nieuw kenteken op. Ik zeg niet dat ie meer waard is dan een vergelijkbare NL-auto met dezelfde specs, maar minder ook zeker niet. Volledige historie is bekend en ik ben tweede eigenaar waarvan ook alles bekend is. En hier in NL vind je nu eenmaal niet zo snel auto's die je in Dld wel kan vinden. De wat oudere auto's met lage km-stand en lekker vol opties.
Mijn volgende gaat ook zeker weer uit Dld komen hoor. Misschien qua prijs niet veel verschil, maar het zoeken is leuk, het halen is leuk en je hebt veel meer keus.
-
- Chris van S.
Martin, net zo goed dat jij de voordelen bekijkt van duitse import zijn er mensen die de voordelen niet willen zien. Het blijkt daardoor toch altijd interessant genoeg om in advertentie's te vermelden dat het om een "originele nederlandse" auto gaat. En dus word er gelijk meer voor gevraagd.... Dat is het verschil.
Verbaasd met trouwens wel dat ik jou dat moet uitleggen.
- Fabian
+1.Chris van S. schreef:Martin, net zo goed dat jij de voordelen bekijkt van duitse import zijn er mensen die de voordelen niet willen zien. Het blijkt daardoor toch altijd interessant genoeg om in advertentie's te vermelden dat het om een "originele nederlandse" auto gaat. En dus word er gelijk meer voor gevraagd.... Dat is het verschil.
Het is helaas niet anders. Wat je verdient bij de aankoop moet je gedeeltelijk reserveren voor "verlies" bij de verkoop. Of je moet een liefhebber vinden die een volledig geducmenteerde auto welke ingevoerd is wel op het juiste geld inschat. Bij inruil lukt je dat in de basis niet of het autobedrijf moet er echt belang bij hebben de je auto is echt 100% gedocumenteerd.
Origineel Nederlands is gewoon meer waard, of andersom gezien: een import is minder waard.
Maar de vraag of het loont: afentoe wel, maar lang niet meer zovaak en met zoveel voordeel als vroeger. Ik verkoop inmiddels een groot deel van de wekelijkse handel juist naar Duitsland (en Europa)....gaan jullie ze er weer ophalen

- Martin van der Zwaard
Oké, mee eens.Chris van S. schreef:Martin, net zo goed dat jij de voordelen bekijkt van duitse import zijn er mensen die de voordelen niet willen zien. Het blijkt daardoor toch altijd interessant genoeg om in advertentie's te vermelden dat het om een "originele nederlandse" auto gaat. En dus word er gelijk meer voor gevraagd.... Dat is het verschil.
Voor "de leek" en handel zou dat idd wel zo kunnen zijn. Iemand die zo'n auto wel op waarde weet te schatten zal het met me eens zijn dat het in "waarde" niks uitmaakt. En het is tenslotte ook een kwestie van wat de gek er voor wil geven.
Laat ik het dan zo zeggen, persoonlijk geef ik liever wat meer uit voor een mooie en volledige duitser dan voor een originele NL-auto waar de historie niet 100% klopt. En nogmaals....het hele gebeuren er omheen vind ik gewoon leuk om te doen. Vooral de "roadtrip" om de auto te gaan halen.
Ik had dan ook wel mazzel met mijn auto. De prijs die ik er voor heb moeten betalen vind je ze momenteel niet voor. Zijn of allemaal duurder of minder opties.
Het heeft dus zo zijn voor en nadelen.
- Topfuel
Ik denk dat je je voordeel vooral haalt bij de wat specialere en duurdere modellen. Ook is er bij bepaalde schaarse auto's, noem maar wat een 996 GT2 veel meer keuze in Duitsland dan in NL.
-
Hogere importbedragen?Harrie schreef:Tja, dan is het natuurlijk geen eerlijk vergelijk wat je doet. Die auto, met minder km's en meer opties zal in NL duurder zijn.Knot schreef:Ik zat te kijken naar de E320cdi, die zijn ongeveer net zo duur als je bpm/import meerekent, alleen in DLD krijg je ze met meer opties en vaak 40 tot 60.000km lagere stand.
Ik heb namelijk nog een Triumph Daytona (motor) staan zonder kenteken. Is het voor mij dan ook verstandig om hem nu al een kenteken te geven? Wou namelijk wachten op volgend jaar. Hoe ouder, hoe minder BPM kosten...
-
OnlineMartijn_bmw
+2 ik zei ook al "men" mij persoonlijk maakt het ook niet maar zou er wel rekening mee houden voor weer weder verkoop.Fabian schreef:+1.Chris van S. schreef:Martin, net zo goed dat jij de voordelen bekijkt van duitse import zijn er mensen die de voordelen niet willen zien. Het blijkt daardoor toch altijd interessant genoeg om in advertentie's te vermelden dat het om een "originele nederlandse" auto gaat. En dus word er gelijk meer voor gevraagd.... Dat is het verschil.
Het is helaas niet anders. Wat je verdient bij de aankoop moet je gedeeltelijk reserveren voor "verlies" bij de verkoop. Of je moet een liefhebber vinden die een volledig geducmenteerde auto welke ingevoerd is wel op het juiste geld inschat. Bij inruil lukt je dat in de basis niet of het autobedrijf moet er echt belang bij hebben de je auto is echt 100% gedocumenteerd.
Origineel Nederlands is gewoon meer waard, of andersom gezien: een import is minder waard.
Maar de vraag of het loont: afentoe wel, maar lang niet meer zovaak en met zoveel voordeel als vroeger. Ik verkoop inmiddels een groot deel van de wekelijkse handel juist naar Duitsland (en Europa)....gaan jullie ze er weer ophalen

ja export van auto's na 2006 is zeker interessant

lachen @ gaan jullie ze weer ophalen, die auto's hebben heimwee

- Jinx
Je kán het in ieder geval in nederland bij ieder bovag gerenommeerd bedrijf opvragen, als iemand mijn winkel in zou lopen en zeggen dat hij een auto wil kopen maar graag zou willen weten of de km stand klopte en of de auto schade heeft gehad, zou ik dat no problem even doen, gratis. En zo denk ik ieder bedrijf. Kleine moeite.VLA schreef:Die garanties heb je in Nederland ook niet als consument. Niet elke consument kan in de databases kijken zoals jij dat kan, en daarbij kunnen auto's in nederland ook makkelijk teruggedraaid zijn (jaarlijks voor elke APK/beurt) of schade hebben gehad en dan de schade laten fixen zonder bon waardoor ook deze nergens geregistreerd staat. Dus vind deze 2 punten geen nadeel om een wagen uit Duitsland te halen, want ook dit kan je in Nederland, of in welk land dan ook overkomen.Jinx schreef: In duitsland heb je die 2 garanties niet. Voor de 200 euro winst riskeer je een ex schade auto, een teruggedraaide teller, en een moeilijk verhaal als je de auto weer wilt verkopen. (is een import toch echt nog altijd minder waard dan een mooie originele nederlandse auto)
Gr guus
Een km stand terugdraaien voor iedere APK is ook niet rendabel, om meerdere redenen. De kosten, punt 1.. Daarnaast moet de tellerstand wel geloofwaardig omhoog gaan ieder jaar, dus te ver terugdraaien kan ook niet telkens. Punt 3 is dat je auto niet alleen door NAP gaat bij de apk maar bij ieder bezoek aan een bedrijf, vaker dan 1 keer per jaar meestal. Als iemand een stand terug gaat draaien, doet hij in 1 x 120.000 eraf ofzo, nogmaals ik heb het vaak genoeg voorbij zien komen.
En over de schade's zonder bon, in ieder geval van een wagen die betrokken is bij een ongeval zal je altijd eerst een taxatie van de verzekering (moeten) laten doen. Die taxaties kunnen wij zien. Ik kan je vertellen welk deel was aangereden en wat het koste, ook al heeft hij het laten maken daarna zonder bon.
-
Die koop je in NL ook voor bijzonder weinig tegenwoordigKnot schreef:Ik zat te kijken naar de E320cdi, die zijn ongeveer net zo duur als je bpm/import meerekent, alleen in DLD krijg je ze met meer opties en vaak 40 tot 60.000km lagere stand.

- Knot
Alleen staan ze wel vaak rond of over de 2 ton.. voor de 6 in lijn modellen dan. In DLD vind je ze nog met 100-150k op de klok.