Fiscus speurt naar oneigenlijk gebruik leaseauto

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Fiscus speurt naar oneigenlijk gebruik leaseauto

Bericht door romo » 31 jan 2007, 09:43

Michel P

Bericht door Michel P » 31 jan 2007, 10:02

Zal cashen worden!!

Michel

HSR

Bericht door HSR » 31 jan 2007, 11:07

sneu hoor.

Weer lekker de NSB'er uithangen en mensen lopen naaien die een dagje uit gaan. De beschreven uitvoering maakt het allemaal zo sneu. Rondlopen op een parkeerterrein en vervolgens auto's natrekken. :?

Als je uiteindelijk je leasebak veel privé gebruikt komt de fiscus daar vroeg of laat toch wel achter, en mag je alsnog betalen.

Tom

Bericht door Tom » 31 jan 2007, 11:08

Er zijn ook mensen die af en toe een dagje met hun priveauto naar het werk gaan om zo in hun eigen tijd met de auto v/d zaak die kilometers te compenseren. Mag dat ook al niet? Onder de streep 'klopt' het gewoon namelijk.

Michel P

Bericht door Michel P » 31 jan 2007, 11:23

hugo schreef:sneu hoor.

Weer lekker de NSB'er uithangen en mensen lopen naaien die een dagje uit gaan. De beschreven uitvoering maakt het allemaal zo sneu. Rondlopen op een parkeerterrein en vervolgens auto's natrekken. :?

Als je uiteindelijk je leasebak veel privé gebruikt komt de fiscus daar vroeg of laat toch wel achter, en mag je alsnog betalen.
Juist doordat er amper tot geen controle is, koopt men ff een in maart een 2007 agenda bij de Bruna en fantaseert een mooie administratie bij elkaar. Hoe graag iedereen ook de belasting ontduikt, je praat hier wel over forse bedragen.

Een auto van € 30.000 * 22% geeft een bijtelling van € 6.600 bij 42% IB kost die auto voor onbeperkt prive gebruik € 2.772 daarvoor kan je prive niet echt een auto rijden, laat staan een nieuwe voor die prijs. Ze gaan gewoon wat checks doen, en sturen je dan een brief met wij hebben u op datum x (zondag) met uw auto van de zaak gespot bij de parkeerplaats van de Efteling, dat is 130km vanaf uw huis, kunt u aantonen dat u daar voor werk ben geweest, of betreft dit een prive rit. Wellicht wat meer data en lokaties zodat men aan de 500+km komt en heb je het moeilijk bij de inspecteur (omgekeerde bewijs last) 50% boete en een of 2 jaar terug kan je al snel 10k lichter maken.

Michel

RVV

Bericht door RVV » 31 jan 2007, 11:33

Ja klopt, om dit soort toestanden wil ik gewoon geen funauto op de zaak rijden en gelijktijdig een kilometer administratie gaan bijhouden.

OF prive een funauto

OF zakelijk een vervoersmiddel en ook alleen als zodanig gebruiken.

De fiscus kan overigens ook gewoon halverwege het jaar verzoeken om even je kilomteradministratie te tonen. Dan moet je de zaakjes ook echt up to date hebben.

Ik denk dat vooral zelfstandigen/DGA's ERG goed in de gaten worden gehouden. Want die rijden over het algemeen ook nog eens in dure auto's waarbij het te behalen belastingontduikings voordeel nog veel groter is.

allen

Bericht door allen » 31 jan 2007, 11:51

Dit vind ik eerlijk gezegd wel een erg boute opmerking. Heb je zelf misschien een idee waarom ze dit nu willen gaan doen? Zou het misschien kunnen zijn dat er 'teveel' mensen misbruik maken van wat regels?
Of je haalt een extra auto voor privé gebruik of je slikt de bijtelling. Je weet vantevoren waar je aan begint.

Michel P

Bericht door Michel P » 31 jan 2007, 11:54

allen schreef:

Dit vind ik eerlijk gezegd wel een erg boute opmerking. Heb je zelf misschien een idee waarom ze dit nu willen gaan doen? Zou het misschien kunnen zijn dat er 'teveel' mensen misbruik maken van wat regels?
Of je haalt een extra auto voor privé gebruik of je slikt de bijtelling. Je weet vantevoren waar je aan begint.
Idd! Haat je bijtelling, dan maar een Lupo SDI ander elcheapo bakje! Maar velen zeuren om een zo'n hoog mogelijk budget om een vette bak te kunnen uitzoeken, maar de bijtelling willen ze dan weer niet ;-)

RVV

Bericht door RVV » 31 jan 2007, 12:00

Allen moet ik in deze wel een beetje gelijk geven, niemand betaald graag (teveel) belasting, maar er moet ook sprake zijn van een stukje rechtsgelijkheid.

Persoonlijk maak ik me niet druk als iemand misbruik maakt van regelingen, maar ik maak me ook niet druk als de fiscus dit misbruik wil aanpakken.

Spel wat je speelt, je gokt en OF wint of verliest. Ik vind het risico iig veel te groot. Daarom altijd netjes bijtelling betaald, maar daar ben ik sinds ik prive rij ook mee gestopt.

HSR

Bericht door HSR » 31 jan 2007, 12:15

Michel Pol schreef:

Juist doordat er amper tot geen controle is, koopt men ff een in maart een 2007 agenda bij de Bruna en fantaseert een mooie administratie bij elkaar. Hoe graag iedereen ook de belasting ontduikt, je praat hier wel over forse bedragen.

Een auto van € 30.000 * 22% geeft een bijtelling van € 6.600 bij 42% IB kost die auto voor onbeperkt prive gebruik € 2.772 daarvoor kan je prive niet echt een auto rijden, laat staan een nieuwe voor die prijs. Ze gaan gewoon wat checks doen, en sturen je dan een brief met wij hebben u op datum x (zondag) met uw auto van de zaak gespot bij de parkeerplaats van de Efteling, dat is 130km vanaf uw huis, kunt u aantonen dat u daar voor werk ben geweest, of betreft dit een prive rit. Wellicht wat meer data en lokaties zodat men aan de 500+km komt en heb je het moeilijk bij de inspecteur (omgekeerde bewijs last) 50% boete en een of 2 jaar terug kan je al snel 10k lichter maken.

Michel

Zo komt het inderdaad allemaal wat begrijpelijker over.

Negeer mijn dumbass woensdag ochtend kater opmerking maar :wink:

Sjaak Langendoen

Bericht door Sjaak Langendoen » 31 jan 2007, 12:34

Het is altijd al zo geweest in Nederland,dat als zo denken dat ze wat belastinggeld mislopen daar weer wat aan moeten gaan doen en wat euro's uit je zak proberen te kloppen...

Michel P

Bericht door Michel P » 31 jan 2007, 12:35

hugo schreef:
Michel Pol schreef:

Michel

Zo komt het inderdaad allemaal wat begrijpelijker over.

Negeer mijn dumbass woensdag ochtend kater opmerking maar :wink:
Lol, ruim 200 euro per maand voor onbeperkt in een nieuwe auto rijden is toch een koopje ;-)

Michel

Wilbert

Bericht door Wilbert » 31 jan 2007, 13:14

Gerechtigheid iedereen gewoon betalen die belasting.

Dutch

Bericht door Dutch » 31 jan 2007, 13:43

Michel Pol schreef:Lol, ruim 200 euro per maand voor onbeperkt in een nieuwe auto rijden is toch een koopje ;-)
Precies. Gewoon aftikken die bijtelling en dat 'onbeperkt' héél letterlijk nemen. :lol:

Wilbert

Bericht door Wilbert » 31 jan 2007, 14:35

Dutch schreef:
Michel Pol schreef:Lol, ruim 200 euro per maand voor onbeperkt in een nieuwe auto rijden is toch een koopje ;-)
Precies. Gewoon aftikken die bijtelling en dat 'onbeperkt' héél letterlijk nemen. :lol:
Juist knallen met die leasebak

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 31 jan 2007, 15:20

De Belastingdienst zijn rare lui, maar in dit geval 'snap' ik de actie wel een klein beetje. Het merendeel op 's Heeren Weegen zou zich de leasebak amper prive kunnen veroorloven.

Gewoon bijtelling betalen en niet zeuren. Je wilde zelf toch zo graag die Passat/159/Vectra GTS whatever?

Wel de lusten, niet de lasten gaat niet op inderdaad.

Jelmer850i

Bericht door Jelmer850i » 31 jan 2007, 19:05

Robin schreef: Gewoon bijtelling betalen en niet zeuren. Je wilde zelf toch zo graag die Passat/159/Vectra GTS whatever?
Dit gaat niet altijd op.
Bij mijn vorige werkgever kreeg ik een Peugeot Partner als leasewagen...
(denk je dat ik voor zo'n hok bijtelling ga betalen?) Nee dus, gewoon km registratie bijhouden. Hoewel het ook niet zoveel zou zijn :lol:
Mocht overigens ook niet van de werkgever!

Nu rij ik zakelijk met de 320d, gebruik ik niet prive, een enkele keer maar dit blijft wel ongeveer in de max 500km.
Maar goed, je maakt een fout of vergeet een paar keer de registratie, een controle en je bent nog de lul. :roll:

Ik snap niet waarom er niet een beter systeem hiervoor wordt bedacht...
Dit kost toch veels te veel tijd?

Nieuwe ambtenaren om het uit te zoeken, de administratie hiervan allemaal, al die km's gaan controleren...

HSR

Bericht door HSR » 31 jan 2007, 19:33

[quote="Jelmer850i"

Ik snap niet waarom er niet een beter systeem hiervoor wordt bedacht...
Dit kost toch veels te veel tijd?

Nieuwe ambtenaren om het uit te zoeken, de administratie hiervan allemaal, al die km's gaan controleren...[/quote]

En dat terwijl ze het ambtenaren apparaat willen uitdunnen :D

Plaats reactie