Auto aan particulier verkopen, tips?

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Tom

Auto aan particulier verkopen, tips?

Bericht door Tom » 31 jan 2007, 01:03

Volgens mij bestond zo'n topic hier nog niet. Wel handig om ook hier een centraal topic te hebben.

Een auto te koop zetten is makkelijk. Het staat binnen een half uur op tig sites. Maar je weet uiteindelijk nooit met wie je te maken hebt. Dat maakt het risico des te groter.

Waar moet je rekening mee houden? Tips?
Vul aan.

Rebel

Bericht door Rebel » 31 jan 2007, 01:12

*Je als pastoor verkleden als de koper aanbelt, en zeggen dat je hem alleen op zondagmiddag gebruikte....

*Rico vragen of hij hem kan kopen poetsen, zodat hij als nieuw uitziet....

*Andre vragen om te demonstreren aan de koper wat de auto allemaal kan tijdens een proefrit.....

*De gordijnen van je ramen halen en de huiskamer volledig leegruimen, en zeggen dat de auto weg moet wegens vertrek naar het buitenland...

leonard

Bericht door leonard » 31 jan 2007, 07:53

zorgen dat de Oh historie bekend is en dat de auto er netjes bij staat.Dat de prijs ECHT interresant is.

Ik wil niet pessimistisch zijn maar ook ik heb geprobeerd m'm 535 zelf te verkopen maar na een maand 0 reacties.Toen maar een bevriend autobedrijf ingeschakeld die hem op z'n site heeft geplaatst en na 4 weken en ca.5 serieuze reactie's is de auto verkocht.De afspraak was dat hij er €1000,00 aan wilde verdienen en dat de auto wat hoger in prijs neergezet werd ivm evt. inruil.Mijn auto is verkocht zonder inruil en dus verdient hij nu 1000 E en ik ben er lekker snel vanaf. :lol:

Tristan

Bericht door Tristan » 31 jan 2007, 08:44

Als je een advententie plaatst, hou het kort maar krachtig.

Heb een hekel aan hele lange advententies met veel onnodige info. Set mooie foto's doet een hoop, maar die heb je al. :wink:

Suc6 Tom!

(PS, misschien gemist, maar wat is de nieuwe auto op het oog?).

Tom

Bericht door Tom » 31 jan 2007, 09:57

Zaterdag komt er iemand kijken.

De auto zelf te koop zetten is makkelijk. Advertentie is ook goed te doen. Maar ik bedoelde meer als er iemand komt kijken. Het gesprek lijkt mij niet moeilijk, ik kan er veel over vertellen.
Wat als diegene een proefrit wil maken. Natuurlijk kan dat alleen als ie echt serieus is, maar hoe ga je daarmee om?

Hoe zit het bijvoorbeeld verzekeringtechnisch als je iemand laat proefrijden (je geeft diegene dus zelf de sleutels) en hij gaat ermee vandoor? Volgens mij vergoeden ze alleen als een auto op slot staat.
Dat soort dingen dus :)

Ik had al eens gelezen dat je het beste zijn rijbewijs kan vragen en dit thuis moet laten.

@Tristan: zie m'n verkooptopic in aangeboden forum... :)

Michel P

Bericht door Michel P » 31 jan 2007, 10:04

En voorkom de woorden: Kanon, Bomvol ;-)

CRZ

Bericht door CRZ » 31 jan 2007, 10:08

ik ben toendertijd gewoon met de 'kopende' partij meegereden. Eis hierbij was wel dat ie in zijn eentje was. Daarnaast kwam hij in een nette Passat V6 TDI aanrijden. Dus dat gaf me al enig vertrouwen.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 31 jan 2007, 10:32

Vertel altijd een eerlijk verhaal. En probeer mensen de auto in het echt te laten bekijken. Anders duurt het eeuwen voordat mensen beslissen of ze het wel of niet doen. Schiet niet op. Houd een auto ook nooit vast voor iemand, tenzij hij handgeld betaalt.

Eerlijkheid duurt het langst en als particuliere koper wil je zelf ook niet bedonderd worden met mooie verkooppraatjes. Ik in ieder geval niet.

Zorg ervoor dat je je overschrijvingsbewijs NIET bij de hand hebt in de auto. Laat het thuis liggen. Ook geef je niet meteen al je sleutels mee. Reserve sleutels houd je thuis. Tijdens proefrit laat ik maar 1 iemand toe in de auto. Ik wil niet dat iemand achter mij kan zitten. Nu heb ik niet veel auto's gehad die uitnodigden om te jatten (al is de 535 wel een keer gejat...), maar voorzichtigheid is wel geboden. Zit raar volk tussen. Ik laat mensen ook alleen maar komen als ik hun telefoonnummer en volledige naam en woonplaats heb + mailadres het liefst. Dan nog biedt dat geen zekerheid.

Beantwoord alle vragen netjes en uitgebreid. Ik doe voortaan ook alleen nog de autosleutels en papieren geven nadat er is betaald. Heb gezeik gehad met een Jood (met alle respect). Die ging NA de deal nog over de prijs verder onderhandelen. Die had nota bene de auto al in goed vertrouwen meegekregen en kwam zijn afspraak niet na om op tijd terug te komen de volgende dag om de auto over te schrijven, omdat ie zijn sleutels van de parkeergarage in de auto had laten liggen. DE LUL.
Toen heb ik hem gedreigd dat ik de auto hoogstpersoonlijk kwam terughalen en toen maakte hij via zijn mama huilend alsnog het geld over. Doe ik echt noooooit meer dankzij hem, ik ben te goed van vertrouwen en daar moeten mensen geen misbruik van maken.

Tom

Bericht door Tom » 31 jan 2007, 10:43

Bedankt Dennis, zitten enkele nuttige tips tussen!

RVV

Bericht door RVV » 31 jan 2007, 10:50

Tom schreef:
Ik had al eens gelezen dat je het beste zijn rijbewijs kan vragen en dit thuis moet laten.

Tom stink alsjeblieft niet in de rijbewijstruuk. Zolang jij dat waardedocument niet op echtheid kan controleren is het echt waardeloos. Bij Century zijn ze op diemanier al eens een 7 serie van 70000 euro kwijtgeraakt.

Anyway goeie draad, want ik heb ook hier wel eens over nagedacht en daarom wil ik nog steeds niet particulier mijn auto verkopen. Ik vertrouw gewoon niemand. (tenzij het een bekende persoon is of een bekende van een bekende)
Geloop van vreemden aan het huis. Boel geregel, vaak wederzijds wantrouwen. Nee gewoon inruilen bij de dealer en proberen goeie deal te sluiten. (mijn instelling)

Zo'n 330i sedan is een gewilde auto bij de verkeerde mensen.

Zorg er voor dat je ALTIJD met 2 mensen meegaat (jij + vader/vriend) tijdens een proefrit. Stap nooit uit de auto als diegene die proefrijd nog achter het stuur zit. En vraag voordat hij uitstapt de sleutel terug, ook niet in het kontakt laten zitten, zelf in de hand nemen voordat je weer achter het stuur gaat zitten.

Laat nooit iemand alleen in de auto rijden !

Ik zou voordat er een proefrit word gemaakt een aansprakelijksheid clausule opstellen, voor schade en bekeuringen.

RVV

Bericht door RVV » 31 jan 2007, 10:52

En laat me even weten via SMS wanneer je bijna beet hebt, dan bel ik je en doe me ook als koper voor :twisted: Zet meer druk op de ketel als er beslist moet worden, wel diegene even via de speaker mee laten luisteren :wink:

johnnyloco

Bericht door johnnyloco » 31 jan 2007, 10:58

ik zou inderdaad gewoon eerlijk zijn,
jij bent zelf verantwoordelijk als je hem laat rijden..
mijn achterbuurjongen had een keer iemand laten testrijden met zijn slk die ging tegen de vangrail op, hij kon zelf voor de schade op komen..
ik zou niet je auto zomaar uitlenen aan iemand maar voor een test ritje weet je ook al na zeg een 30 km genoeg en zou er gewoon naast blijven zitten dan..ook al vind ik het zelf ook fijner om alleen te mogen rijden want als persoon naast me zit doe ik beetje rustiger..
inderdaad mensen nooit vertrouwen..
als je hem toch alleen laat rijden.. inderdaad ervoor zorgen dat je al zijn gegevens hebt , rijbewijs, legitimatie in nemen zolang hij de auto heeft..
maar succes ermee.

johnnyloco

Bericht door johnnyloco » 31 jan 2007, 11:00

Rico v Velzen schreef:
Tom schreef:

Tom stink alsjeblieft niet in de rijbewijstruuk. Zolang jij dat waardedocument niet op echtheid kan controleren is het echt waardeloos. Bij Century zijn ze op diemanier al eens een 7 serie van 70000 euro kwijtgeraakt.

Anyway goeie draad, want ik heb ook hier wel eens over nagedacht en daarom wil ik nog steeds niet particulier mijn auto verkopen. Ik vertrouw gewoon niemand. (tenzij het een bekende persoon is of een bekende van een bekende)
Geloop van vreemden aan het huis. Boel geregel, vaak wederzijds wantrouwen. Nee gewoon inruilen bij de dealer en proberen goeie deal te sluiten. (mijn instelling)

Zo'n 330i sedan is een gewilde auto bij de verkeerde mensen.

Zorg er voor dat je ALTIJD met 2 mensen meegaat (jij + vader/vriend) tijdens een proefrit. Stap nooit uit de auto als diegene die proefrijd nog achter het stuur zit. En vraag voordat hij uitstapt de sleutel terug, ook niet in het kontakt laten zitten, zelf in de hand nemen voordat je weer achter het stuur gaat zitten.

Laat nooit iemand alleen in de auto rijden !

Ik zou voordat er een proefrit word gemaakt een aansprakelijksheid clausule opstellen, voor schade en bekeuringen.

oke ja gewoon voor mij gevoel zou ik ook al niet iemand alleen laten rijden..
maar nu ik dit lees helemaal niet meer..

Tom

Bericht door Tom » 31 jan 2007, 11:03

Rico v Velzen schreef: Tom stink alsjeblieft niet in de rijbewijstruuk. Zolang jij dat waardedocument niet op echtheid kan controleren is het echt waardeloos. Bij Century zijn ze op diemanier al eens een 7 serie van 70000 euro kwijtgeraakt.
Ja, maar het geeft wel iets meer zekerheid dan niets vragen. Echt waterdicht krijg je het nooit.

Het is voor mij ook de eerste keer dat ik het particulier verkoop. Bij voorbaat al zeggen dat particuliere verkoop niks is doe ik niet, zie wel hoe/wat, inruilen bij de dealer kan altijd nog.

Hem alleen laten rijden gaat sowieso niet gebeuren. Ik geef geen auto van 30k mee aan een vreemde.

johnnyloco

Bericht door johnnyloco » 31 jan 2007, 11:07

Tom schreef:
Rico v Velzen schreef: Tom stink alsjeblieft niet in de rijbewijstruuk. Zolang jij dat waardedocument niet op echtheid kan controleren is het echt waardeloos. Bij Century zijn ze op diemanier al eens een 7 serie van 70000 euro kwijtgeraakt.
Ja, maar het geeft wel iets meer zekerheid dan niets vragen. Echt waterdicht krijg je het nooit.

Het is voor mij ook de eerste keer dat ik het particulier verkoop. Bij voorbaat al zeggen dat particuliere verkoop niks is doe ik niet, zie wel hoe/wat, inruilen bij de dealer kan altijd nog.

Hem alleen laten rijden gaat sowieso niet gebeuren. Ik geef geen auto van 30k mee aan een vreemde.
ik zou wel erbij zeggen ivm met de rare dingen die je hoort de laatste tijd dat je daarom vraagt naar dit en dat..
dan snapt de persoon ook direct waarom je dit doet..
anders voelt die zich misschien ook beledigd..

RVV

Bericht door RVV » 31 jan 2007, 11:14

Precies gewoon open kaart spelen. Vertel maar een verhaal dat een kennis op die manier ene auto is kwijtgeraakt. Heeft ie daar geen begrip voor. skippen.

Tom heel belangrijk, (WAN)HOOP vooral niet dat je die auto net aan die ene persoon kwijt kan raken.

"Take it of leave it" houding aannemen

HSR

Bericht door HSR » 31 jan 2007, 11:27

Rico v Velzen schreef: "Take it of leave it" houding aannemen
Dat is eigenlijk een van de belangrijkste tips die ik mee kan geven.

Heel objectef blijven over de wagen en duidelijk maken wat de prijs is.

Ik had onlangs een klant voor een auto, hij gedroeg zich enigszins gepiceerd omdat mijn vraagprijs 3000 euro hoger lag dan wat de dealer er voor zou geven. "' daar word ik natuurlijk niet zo blij van'', zei hij.

Met dergelijke opmerkingen proberen ze je van je stuk te brengen zodat je gaat zeggen'' Ja, kijk het is maar een vraagprijs, er kan altijd wat geregeld worden''.

Dat moet je dus absoluut niet doen, op voorhand kortingen gaan geven.

Iemand die echt interesse heeft koopt hem wel, en gaat echt niet emmeren over die laatste 1000 euro op een bedrag van 30K.

Knot

Bericht door Knot » 31 jan 2007, 12:38

Als ik naar een mindere auto ga kijken (civicjes) geef ik altijd gewoon de sleutel van mn astra af als ik proef ga rijden. Je kan het natuurlijk ook andersom denken dat iemand een auto wil verkopen en de sleutels vraagt van de dikkere auto waarmee men komt kijken en die vervolgens meejat als de huisdeur niet open is geweest waar je voor de deur staat ofzo maar dat is weer wat ver gezocht.

Zou ik een 330i verkopen dan ging ik zelf natuurlijk altijd mee bij een proefrit. Verder rijbewijs natuurlijk vragen en met zn 2tjes (jij en 1 proefpiloot) rijden, de 2e blijft maar even wachten en gaat gezellig met een vriend of ouder van je aan de praat, kan dat ook meteen getoetst worden of de papierhandel (rekeningen) doornemen.

Het is dat ik het geld niet heb Tom en de situatie zich er nog niet voor leent anders had ik zo 24k op tafel gegooid.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 31 jan 2007, 13:06

Ow nog iets. Veel mensen zijn geneigd om zoveel mogelijk met je te mailen. Nodig ze zo snel mogelijk uit om telefonisch contact op te nemen, dat praat heel wat makkelijker.

Dat is echt iets van de laatste tijd. Ik maak mezelf daar ook schuldig aan. Lekker mailen en niet bellen...

Elmar

Bericht door Elmar » 31 jan 2007, 17:23

Ik heb pas de Rover particulier verkocht en wat onderdelen van de M3. Er is een verscheidenheid aan mensen bij mij aan de deur geweest. Zelfs 3 Turken. Ik heb daar allemaal geen moeite mee en ik denk dat ook veel afhangt van je uitstraling. Belangrijk is dus, kom zelfverzekerd over.

Iets waar ik een hekel aan heb, is dat mensen via telefoon of mail al je uiterste prijs wil weten. Ik reageer daarop om eerst maar eens langs te komen.

Rebel

Bericht door Rebel » 31 jan 2007, 19:02

Ik zal nooit meer een auto verkopen particulier.
Heb ooit een keer een auto aan een vriend verkocht..

Fraai verhaal...

Hij wilde destijds mijn Alfa Romeo Sprint Veloce kopen, maar ik vroeg in zijn ogen teveel ervoor.
Hij had dat bedrag niet...zei hij.
Ik zei, dat die prijs toch redelijk de marktprijs was.
Hij stelde voor dat ik een advertentie zou zetten in een dagblad, waarin ik uiteraard ook de vraagprijs had staan, en als er iemand echt serieus interresse had dat ik hem dan toch nog de kans moest geven om hem te kopen voor dezelfde prijs.

Zo gezegd zo gedaan. Aangezien ik mijn eigen (schoon)moeder nog zou verkopen, hoef je niet lang na te denken wat gebeurde....
Geen hond had gereageerd, op een enkele beller na , die vroeg of ik hem voor de helft wilde wegdoen.
Na 2 weken iedere dag gek te zijn gemaakt door mijn vriend, en nog steeds niemand die reageerde op de advertentie besloot ik dan toch maar hem s'avonds op te bellen met de mededeling dat er zojuist iemand was komen kijken, en de auto wel wilde hebben. Uiteraard verzonnen.
Hij had niet lang nodig en belde me een half uur later op dat hij hem voor het zelfde bedrag kocht...

Paar dagen later was hij de gelukkige eigenaar van mijn auto...
Dit heb ik overigens geweten wat te pas en te onpas als iets niet klopte, (defect lampje in dashboard, of een lampje dat niet defect was, maar juist aangaf dat iets anders defect was) belde hij me op, en dit varieerde van smorgensvroeg tot zelfs s'nachts, toen hij met een kapotte band stil stond en vroeg waar het reserve-wiel was....

Heb erna besloten om nooit meer een tweedehands auto zelf te verkopen, en ben vervolgens 3 kaarsen gaan opsteken in de "onze lieve vrouwen Kerk" te maastricht om mijn ziel te zuiveren.....
Dit laatste is overigens niet goed gelukt, ik denk dat ik daarvoor de hele Kerk in de fik had moeten steken......

Opa
Auto: Ford Fiesta ST

Bericht door Opa » 31 jan 2007, 19:38

Rico v Velzen schreef: Stap nooit uit de auto als diegene die proefrijd nog achter het stuur zit.
Dit is helaas waar......het is mij in 't verleden[1986] ook weleens gebeurd dat er iemand met m'n Alpine A310 weg scheurde tijdens een proefritje, terwijl ik het rechterportier nog vast had. :(
Hij vertelde mij dat ie kramp in z'n been had en wilde van stoel wisselen, dus even stoppen op de vluchtstrook.

Gelukkig gebeurde dit recht tegenover 't huis waar een maat van mij woonde, dus rennend de snelweg[A20] over en snel de politie bellen.
Die waren 'm net tegen gekomen richting Den Haag, dus de achtervolging werd ingezet vanaf Poeldijk.
Het was die avond een beetje regenachtig en waarschijnlijk is die gozer in paniek geraakt door de achtervolgende agenten waarbij ie de macht over 't stuur is verloren en hij heeft toen de Alpine op een geparkeerde Peugeot 504 geparkeerd. :cry:
Er zat 8000 gulden schade aan m'n auto en die gozer was rennend een wijk ingevlucht......die hebben ze ook niet meer te pakken gekregen, dus Opa kon zelf voor de kosten opdraaien. :? :( :cry:

HSR

Bericht door HSR » 31 jan 2007, 19:57

Opa schreef:
Rico v Velzen schreef: Stap nooit uit de auto als diegene die proefrijd nog achter het stuur zit.
Dit is helaas waar......het is mij in 't verleden[1986] ook weleens gebeurd dat er iemand met m'n Alpine A310 weg scheurde tijdens een proefritje, terwijl ik het rechterportier nog vast had. :(
Hij vertelde mij dat ie kramp in z'n been had en wilde van stoel wisselen, dus even stoppen op de vluchtstrook.

Gelukkig gebeurde dit recht tegenover 't huis waar een maat van mij woonde, dus rennend de snelweg[A20] over en snel de politie bellen.
Die waren 'm net tegen gekomen richting Den Haag, dus de achtervolging werd ingezet vanaf Poeldijk.
Het was die avond een beetje regenachtig en waarschijnlijk is die gozer in paniek geraakt door de achtervolgende agenten waarbij ie de macht over 't stuur is verloren en hij heeft toen de Alpine op een geparkeerde Peugeot 504 geparkeerd. :cry:
Er zat 8000 gulden schade aan m'n auto en die gozer was rennend een wijk ingevlucht......die hebben ze ook niet meer te pakken gekregen, dus Opa kon zelf voor de kosten opdraaien. :? :( :cry:

Sodeju, dan ben je flink zuur :? :shock:

Sander S.

Bericht door Sander S. » 31 jan 2007, 20:00

Ik heb laatst een e30 bij een particulier aangeschaft, het was een rare snuiter, woonde in een ouwe flat en reed in een dikke volvo op belgische platen, hier klopte overduidelijk iets niet.

De auto was voorzien van .. euh, geen interieur, en een rolkooi. En de verkoper beweerde dat de auto altijd netjes door zijn oma bereden was.
Ik geloofde er niet veel van, maargoed, niet té achterdochtig zijn

na een rondje om de auto gedaan te hebben vroeg hij me om de kofferklep te openen, no way dus, dit had ik eerder in the godfather 1 2 3 gezien, dus heb hem snel geld in de hand geduwd en hard weggereden!

8)

Jelmer850i

Bericht door Jelmer850i » 31 jan 2007, 20:08

Ligt ook deels aan het merk volgensmij.
Mijn vorige saab heb ik aan keurige mensen verkocht... , hoewel .. er is ook iemand wezen kijken die wel keek maar hem niet kon betalen (kom dan niet... )

Plaats reactie