Het nut van winterbanden bij temperaturen boven 0?

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Timmert

Het nut van winterbanden bij temperaturen boven 0?

Bericht door Timmert » 01 nov 2010, 10:58

Ze zijn alweer amper te krijgen bij de bandenboeren, maar hoe nodig zijn ze?

Ik ga komend weekend naar München en Stuttgart, en rij nu nog met (goede) zomerbanden. Weather.com zegt 3-12 graden in die periode, dus geen vorst of sneeuw. Ik heb überhaupt nog nooit met winterbanden gereden, dus ik ken het verschil ook niet.

Mijn gedachte: laat die winterbanden maar zitten, wat denken jullie?

Ravin ///M

Re: Het nut van winterbanden bij temperaturen boven 0?

Bericht door Ravin ///M » 01 nov 2010, 11:10

Iedereen kent het verhaal wel van 'bij 6 graden en minder', maar ik moet zeggen dat ik alleen bij sneeuw
écht verschil heb gemerkt tussne zomer- en winterband. Dus ik zou zeggen; als je geen sneeuw verwacht...

maar in Duitsland zijn die dingen toch lokaal soms ook verplicht?

Timmert

Bericht door Timmert » 01 nov 2010, 11:19

Lokaal weet ik niet, maar over het algemeen wordt het alleen maar aangeraden.
Hooguit ben je de sjaak als er iets gebeurt, maar ik kan wel een beetje sturen :df:

Bevalt de iPhone?

Martin van der Zwaard

Bericht door Martin van der Zwaard » 01 nov 2010, 11:21

Zou het nu wel gewoon aandurven op zomerbanden. Glad is het niet.
En winterse omstandigheden verwachten ze dus ook niet.

Gewoon lekker zo gaan.

Ravin ///M

Bericht door Ravin ///M » 01 nov 2010, 11:21

:mrgreen: ja prima, alleen had ik dit weekend een geleend kaartje, ik moet m nog ff laten unlocken en dan kan ik m weer gebruiken

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 01 nov 2010, 11:23

idd alleen bij seeuw merk je ECHT verschil, andere weertype boven 0 is verschil verwaarloosbaar.

zeker als je goede a-kwaliteit "zomer" banden hebt... (iedereen noemt dat tegenwoordig zomerbanden terwijl die banden voorheen gewoon banden hete ;) )

ik zou dus gewoon op de zomerbanden gaan ;) risico is een boete van 40 euro bij controle...

Timmert

Bericht door Timmert » 01 nov 2010, 11:29

Ik heb voorop Conti's met 6mm profiel en achter Michelins met 5,5 á 6mm dus dat komt wel goed.
Laat die winterbanden maar zitten, ghehe :)

Remmie

Bericht door Remmie » 01 nov 2010, 11:40

Van de ANWB website:

Wanneer is het gebruik van winterbanden in Duitsland verplicht?
Het is in Duitsland slechts verplicht winterbanden te hebben als er winterse weersomstandigheden zijn. Raadpleeg hiervoor het weerbericht. Als er geen winterse omstandigheden zijn, hebt u geen winterbanden nodig. Hebt u geen winterbanden? Blijf dan bij (verwachte) gladheid, ijzel of sneeuw thuis.

Gelden die buitenlandse regels ook voor Nederlandse auto’s?
Ja. U riskeert niet alleen een boete, maar het rijden op zomerbanden zal in bepaalde weersomstandigheden het risico op een aanrijding vergroten. Daarom kan het ook leiden tot medeaansprakelijkheid voor een schade.

Hoe hoog is de boete?
De boete verschilt per land. Duitsland kent een vast bedrag: € 20, bij hinder of gevaarzetting is de boete € 40 en 1 strafpunt. In Oostenrijk is de boete € 35, maar bij gevaarzetting kan hij oplopen tot € 5.000,- en inbeslagname van de auto. Ook in de meeste andere landen kan het strafbaar zijn, daar geldt geen vast bedrag maar kijkt men naar de feitelijke omstandigheden.

Maakt het bij een ongeluk uit op welke banden ik reed?
In veel landen (in ieder geval in Duitsland, Frankrijk, Italië, Noorwegen, Oostenrijk, Zweden en Zwitserland) kan het niet gebruiken van winterbanden een rol spelen bij de aansprakelijkheid voor een aanrijding. Uw WA-verzekering zal een schade die u hebt toegebracht aan iemand anders wel vergoeden maar in veel gevallen gaat dat ten koste van uw bonus-malus, en uw eigen autoschade is misschien niet all risk verzekerd of u hebt een eigen risico. In het ergste geval krijgt u een deel van uw letselschade niet vergoed omdat u medeaansprakelijk bent vanwege het rijden op ongeschikte banden.

Ik rijd alleen door Duitsland heen op weg naar mijn wintersportbestemming. Heb ik dan ook winterbanden nodig?
Ja. Misschien kunt u voor de heenweg nog bekijken of er sprake is van winterse omstandigheden, maar voor de terugweg lukt dat zeker niet. Ons advies: rijdt u in de wintermaanden naar of door Duitsland, rijd dan op winterbanden. In Oostenrijk is het vanaf 2008 verplicht tussen 1 november en 15 april bij winterse omstandigheden op alle wielen winterbanden te voeren en/of sneeuwkettingen op de aandrijfwielen. Het laatste mag slechts als het geen schade aan het wegdek kan toebrengen.

Mijn auto is voorzien met banden met de snelheidscodering H, dat staat voor een maximum snelheid van 210 km/u. Een T-band (tot 190 km/u) is veel goedkoper. Klopt het dat dit in Duitsland wel eens een probleem kan zijn?
Voor winterbanden geldt dat een band mag worden gemonteerd waarvan de maximaal toelaatbare snelheid lager is dan de hoogst haalbare snelheid van de auto. Maar voor Duitsland is het raadzaam de zelfde snelheidscodering te handhaven als bij zomerbanden. Wanneer u bij winterbanden tóch kiest voor een T-band, bent u daar namelijk verplicht een sticker in het zichtveld van de bestuurder te plakken waar de beperkte maximumsnelheid van de banden op staat.

Aldus:
http://www.anwb.nl/rechtshulp,/veelgest ... ml#sectie3" onclick="window.open(this.href);return false;

Plaats reactie