To Android or to IOS?

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
mrbbs

To Android or to IOS?

Bericht door mrbbs » 22 okt 2010, 20:34

Bijna 3 jaar terug kocht de nieuwe revolutie op Smartphone gebied, de iPhone. Tot op vandaag heb ik nog steeds de originele iPhone. Al functioneert hij nog steeds prima vind ik het tijd om eens te zien voor een nieuw toestel.

Terwijl ik pak weg 2 jaar terug aan iedereen verkondigde dat ik niets anders meer zou willen dan terug een iPhone is mijn mening de laatste weken toch niet meer zo sterk als voordien.
Dat komt natuurlijk omdat de evolutie naar de nieuwere modellen iPhones geen revoluties meer waren.
Voor een Nederlandse vriend had ik eind juni 3 iPhones 4 besteld bij 2 verschillende shops. Echter tot vandaag heb ik nog steeds geen nieuwe iPhone 4's te pakken. Ik ben het beleid van Apple (mogelijk ook Mobistar) flink beu.

De laatste weken heb ik dan ook mijn ogen open gehouden en eens gezien naar de concurrentie. Windows Phone 7 is net uit en ondanks dat Microsoft een reuze stap gezet heeft tegenover Windows Mobile 6.x hoef ik geen Windows Phone meer.
Vooral deze week heb ik de ontwikkelingen gevolgd van Google's mobile OS geheten Android. Met Froyo (firmware v2.2) die er nu is hebben ze terug een stap in de goede richting gezet en komen ze nu zowat aansluiten bij Apple IOS (iPhone 4) en Windows Phone 7.
Ik ben nog niet volledig thuis bij Android en volg dan ook met volle spanning de ontwikkelingen van Gingerbread (v2.3). Deze belooft een nieuwe GUI die een stuk mooier zou ogen en beter in elkaar zou steken dan tot nu toe het geval was.
Tevens zullen de nieuwe telefoons van Samsung en HTC 2ghz telefoons worden met plenty of RAM en een 8megapixel camera.

Vraag aan jullie, wat zouden jullie doen?
Nu een iPhone 4 aanschaffen waar je 2 jaar mee moet doen, of wachten tot waarschijnlijk begin volgend jaar (Gingerbread + nieuwe generatie toestellen) voor een Samsung Galaxy S2 vermoedelijk (ik lust geen HTC).

dvh

Re: To Android or to IOS?

Bericht door dvh » 22 okt 2010, 20:38

Zonder het verhaal te hebben gelezen, Iphone4 :mrgreen:

http://www.youtube.com/watch?v=FL7yD-0pqZg" onclick="window.open(this.href);return false;

Bram
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer

Bericht door Bram » 22 okt 2010, 20:50

Ik zou zeggen, kijk eens hier:

http://www.driving-fun.com/forum/viewto ... =9&t=20064

http://www.driving-fun.com/forum/viewto ... =9&t=19272

Daarna kun je hier prima reviews over recente smartphones lezen:

http://tweakers.net/mobile/

Op tweakers hebben ze uiteraard de iPhone 4 getest, net als recentelijk een Win7 telefoon waar ze zeer over te spreken waren. De Samsung Galaxy S en de diverse HTC toestellen die op Android draaien worden ook positief beoordeeld.

Ikzelf heb een Samsung Galaxy S, erg fijn toestel.

Tom

Bericht door Tom » 22 okt 2010, 20:59

Windows Phone 7 heeft wel een inhaalslag gemaakt, maar ik zou het links laten liggen. Alleen al het feit dat ze een verouderde browser erin stoppen is een misser. En ze moeten nog bewijzen dat er een mooi aanbod van apps komt.

Android en iOS zijn beide prima besturingssystemen.
Ik ben aardig gek op Apple en vind de iPhone geweldig. Heb sindskort de iPhone 4 na twee jaar met de 3G te hebben gedaan. Was voor mij een no-brainer.

Bram

Bericht door Bram » 22 okt 2010, 21:05

Nadeel van Win7 is dat de app store pas medio 2011 gaat draaien in Nederland, hoe dat in België zit weet ik niet maar tot die tijd heb je er hier dus weinig aan, staat ook nog geen Nederlandse taal in de op dit moment beschikbare toestellen.

jarno trulli

Bericht door jarno trulli » 25 okt 2010, 15:21

Ik hou het hier tegenwoordig bij een iPad en een Blackberry. Touchscreen vind ik voor een telefoon eigenlijk toch niet zo handig omdat het te klein wordt en die batterijen maar kort meegaan.

k33z

Bericht door k33z » 25 okt 2010, 17:46

Van beide zal je plezier hebben, maar ik zou gaan voor een mooie Android telefoon.

De hardware van Apple is op dit moment superieur. Design van de iPhone is top, het scherm is prachtig, touch is onovertroffen, ding is degelijk, maar op het belangrijkste punt laat de iPhone het wat mij betreft afweten t.o.v. Android toestellen.

Dat belangrijkste punt is het besturingssysteem. iOs is duidelijk ingehaald door Android. Even een aantal zaken waarom ik geen iPhone zou nemen maar een Android toestel:

- Geen multitasking op iOs (ook niet in de nieuwste versie), een groot gemis. Keerzijde van full multitasking (bijvoorbeeld op Android) is het batterijverbruik.
- Geen active homescreens. Dit is HET grootste probleem van de iPhone. De homescreens zijn gewoon een snelkoppelingen overzicht. Android toont hier relevante informatie. Bijvoorbeeld een RSS feed, contacts, Facebook stream, etc etc. Dit is de reden om geen iPhone te nemen wat mij betreft.
- Geen flash, genoeg over gesproken.
- Zeer beperkte vrijheid. Het middelpunt van dit alles is iTunes, ik haat dat programma nu eenmaal.

Als ze nu eens een toestel met iPhone kwaliteit (design en bouwkwaliteit) hadden met Android OS, dat zou top zijn.

Verder zou ik HTC niet afschrijven. Hebben op dit moment verreweg de beste 'schil' met hun Sense.

Laten we hier geen fanboy topic van maken, maar gewoon een topic waar iedereen zijn eerlijke mening kan geven.

Robin Hartog

Bericht door Robin Hartog » 25 okt 2010, 18:13

Voor de snelheidsverschillen hoef je het niet te doen iig. Hoewel de nieuwe 2Ghz processoren van Android toestellen erg snel zijn, zal je al een wereld van verschil merken met de iPhone 4 t.o.v. de 3G.

@k33z: Multitasking heeft de iPhone 4 wel. Active homescreens; wat je zelf als zegt, batterijverbruik. Daarbij is het beginscherm van de iPhone vele malen rustiger dan een willekeurige andere smartphone op het moment. (Uitgezonderd die iPhone kloon van Samsumg *insert kotssmiley*). Geen flash; ik heb het nog niet gemist. iTunes haat je of heb je lief inderdaad. Echter; beperking van vrijheid? Wat bedoel je daar precies mee?

Het moge duidelijk zijn; Apple fanboii hier en nu een paar weken in het bezit van de iPhone 4. En tot VOLLE tevredenheid. :)

Tom

Bericht door Tom » 25 okt 2010, 19:07

- Geen flash, genoeg over gesproken.
Gaat het puur om een vinkje te kunnen zetten bij de specs of ie iets kan, dan is dat in het voordeel van Android.. maar als ik dit zie dan is het drama en zou ik dat ding na een halve minuut al door het raam smijten :)
http://newteevee.com/2010/08/31/video-f ... ingly-bad/" onclick="window.open(this.href);return false;
Verbaas mij trouwens erover dat veel open-source liefhebbers, die vaak voor Android kiezen en iPhone maar een stom gesloten medium vinden, een gare commerciële plugin als Flash lopen te verdedigen. Je zou verwachten dat juist zij HTML aanhanger zijn.

k33z

Bericht door k33z » 25 okt 2010, 20:00

@Tom, het is nu eenmaal een feit dat er nog steeds vrij veel flash voorkomt op het huidige web. Dat HTML een betere oplossing is staat hier los van.

Robin Hartog

Bericht door Robin Hartog » 25 okt 2010, 20:07

De horror @ filmpje, Tom. :o

Tom

Bericht door Tom » 25 okt 2010, 20:07

Mee eens alleen zou het mooi zijn als het dan ook daadwerkelijk goed werkt.
Nu weet ik niet of dat filmpje een goed beeld is van de werkelijkheid ('t is geen pro-Apple site ofzo) maar als ik dat zie is het drama.

k33z

Bericht door k33z » 25 okt 2010, 20:27

Het is zeker beter dan op het filmpje, maar voor grote (zware) flash sites is het niet zaligmakend. Maar in the land of the blind, the one-eyed is king :)

mrbbs

Bericht door mrbbs » 25 okt 2010, 22:02

bedankt voor de eerlijke reacties.

In ieder geval, als ik beslis om voor Android te gaan zal ik zeker wachten tot er Android v2.3+ toestellen uit zijn.
Ik vind het enorm gemis dat Android, op dit moment, geen mooie en goede GUI heeft. Het ziet er niet uit, als die GUI gelikter wordt in Gingerbread dan zou er mij niks meer tegen houden om een iPhone 4 te nemen.

Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Bericht door Wouter81 » 25 okt 2010, 22:06

Het ziet er niet uit? Als je de Sense interface neemt van HTC, die ziet er toch niet bepaald slecht uit toch? En je kunt de interface verder precies zo customizen als je wilt.... je kunt 'em zelfs op een iPhone interface laten lijken als je wilt.

mrbbs

Bericht door mrbbs » 25 okt 2010, 22:42

Wouter81 schreef:Het ziet er niet uit? Als je de Sense interface neemt van HTC, die ziet er toch niet bepaald slecht uit toch? En je kunt de interface verder precies zo customizen als je wilt.... je kunt 'em zelfs op een iPhone interface laten lijken als je wilt.
Dat is het nu net, ik ben geen fan van die schillen: Sense, Motoblur, ed.. ik wou dat er een standaard GUI was die goed was. Volgens mij vertragen die schillen ook het systeem.

RutgerK

Bericht door RutgerK » 25 okt 2010, 23:31

lancerevoclub.org schreef:
Wouter81 schreef:Het ziet er niet uit? Als je de Sense interface neemt van HTC, die ziet er toch niet bepaald slecht uit toch? En je kunt de interface verder precies zo customizen als je wilt.... je kunt 'em zelfs op een iPhone interface laten lijken als je wilt.
Dat is het nu net, ik ben geen fan van die schillen: Sense, Motoblur, ed.. ik wou dat er een standaard GUI was die goed was. Volgens mij vertragen die schillen ook het systeem.
Het zijn nogal wat aannames. In theorie zal een schil tot wat vertraging leiden. In de praktijk lopen de schillen zo snel dat je de vertraging niet merkt.

Ik heb hier nu sinds een maand een HTC Desire en sinds vrijdag een HTC Desire HD. Die schillen van HTC zijn in mijn ogen zeer goed, snel, en volledig aanpasbaar.

Het is niet nodig om te wachten op 2.3 toestellen. Ga je voor de Desire serie dan draait dat gewoon mee in de updates. Gingerbread (3.0... enz) zal ook als update voor deze serie geschikt zijn.

Aernoudt

Bericht door Aernoudt » 26 okt 2010, 10:18

IOS heeft ook een GUI schil :wink: Er onder zit namelijk ook gewoon een (even voor het gemak) unix-achtig systeem net als Android op Linux dat ook heeft.

Maw: dat is (probleemstelling) indentiek. Elke leverancier kiest z'n eigen schil in het geval van Android. Sense is verreweg de beste op dit moment, MAAR: het hebben van verschillende schillen is juist een sterk punt van Android. Die verschillende schillen gaan concurentie met elkaar aan. Daar worden ze beter van, en dat is voor de consument beter. IOS heeft maar 1 schil en de ontwikkeling gaat daardoor soms wat sneller (ivm focus) maar vaak ook niet (minder input, minder feedback, minder etc.). Net zo goed als de verschillende Linux distributie's elkaar ook sterker maken door te kijken naar: welke oplossing verzint een bepaalde groep/distributie voor iets en die weer te vergelijken met de oplossing die een andere groep/distributie heeft gekozen. Na verloop van tijd smelten dan weer veel van die zaken samen omdat de beste oplossing voor een idee wordt gekozen (denk bijvoorbeeld aan het package management systeem, die zijn tegenwoordig bijna allemaal op het Debian systeem)

De resources stap voor stap ter beschikking komen voor Android en de toepassingen er om heen, maken het straks lastig voor Apple om nog mee te komen. Apple zal af en toe nog met iets fraais/innovatiefs onder de hoed vandaan blijven komen. Zij hebben echter maar 1 troef versus de Androids en hun opponent: 1 hardware platform/leverancier: zij zetten de standaard. Bij Android kan er wel eens een keer een mindere versie tussen zitten (denk aan de problemen met de eerste Droid van Motorola...).

Veel omzet haalt Apple met name uit mensen die graag andeers willen zijn, en die iets willen hebben dat vooral ook mooi is; qua design haalt geen Android het nog bij een iPhone, en op dat vlak voorzie ik weinig verbetering; Apple heeft op dat punt de boel erg goed voor elkaar. Toch is het duidelijk dat de Linux Android gebaseerde telefoons en pads het grote marktaandeel gaan krijgen. (voordeel voor de Linux wereld (ook op de PC) is dat zij hiervan meeprofiteren tav mooie GUI zaken. En daarmee een steeds betere (lees: voor de hand liggende) vervanger worden voor MS Windows, enkel nog de apps voor elkaar (en dan komt er net als voor Apple een MS Office op Linux)

mrbbs

Bericht door mrbbs » 27 okt 2010, 21:37

Pingus schreef:
IOS heeft ook een GUI schil :wink: Er onder zit namelijk ook gewoon een (even voor het gemak) unix-achtig systeem net als Android op Linux dat ook heeft.

Maw: dat is (probleemstelling) indentiek. Elke leverancier kiest z'n eigen schil in het geval van Android. Sense is verreweg de beste op dit moment, MAAR: het hebben van verschillende schillen is juist een sterk punt van Android. Die verschillende schillen gaan concurentie met elkaar aan. Daar worden ze beter van, en dat is voor de consument beter. IOS heeft maar 1 schil en de ontwikkeling gaat daardoor soms wat sneller (ivm focus) maar vaak ook niet (minder input, minder feedback, minder etc.). Net zo goed als de verschillende Linux distributie's elkaar ook sterker maken door te kijken naar: welke oplossing verzint een bepaalde groep/distributie voor iets en die weer te vergelijken met de oplossing die een andere groep/distributie heeft gekozen. Na verloop van tijd smelten dan weer veel van die zaken samen omdat de beste oplossing voor een idee wordt gekozen (denk bijvoorbeeld aan het package management systeem, die zijn tegenwoordig bijna allemaal op het Debian systeem)

De resources stap voor stap ter beschikking komen voor Android en de toepassingen er om heen, maken het straks lastig voor Apple om nog mee te komen. Apple zal af en toe nog met iets fraais/innovatiefs onder de hoed vandaan blijven komen. Zij hebben echter maar 1 troef versus de Androids en hun opponent: 1 hardware platform/leverancier: zij zetten de standaard. Bij Android kan er wel eens een keer een mindere versie tussen zitten (denk aan de problemen met de eerste Droid van Motorola...).

Veel omzet haalt Apple met name uit mensen die graag andeers willen zijn, en die iets willen hebben dat vooral ook mooi is; qua design haalt geen Android het nog bij een iPhone, en op dat vlak voorzie ik weinig verbetering; Apple heeft op dat punt de boel erg goed voor eIlkaar. Toch is het duidelijk dat de Linux Android gebaseerde telefoons en pads het grote marktaandeel gaan krijgen. (voordeel voor de Linux wereld (ook op de PC) is dat zij hiervan meeprofiteren tav mooie GUI zaken. En daarmee een steeds betere (lees: voor de hand liggende) vervanger worden voor MS Windows, enkel nog de apps voor elkaar (en dan komt er net als voor Apple een MS Office op Linux)

Bedankt Pingus, is een zeer waardevolle post.
Ik geloof best dat Sense één van de beste schillen is voor Android telefoons, echter wil ik nooit nog een HTC telefoon, om verschillende redenen is dat.
Zowiezo wacht ik liever tot de upgraded toestellen er komen (2ghz/1gb ram, eventueel Nvidia Tegra 2 chipset).
Vraag is dan welk toestel ik best zou kopen:
-Samsung Galaxy S2, of de mogelijke nieuwe die ze aankondigen op 8 november
-Motorola Droid X of opvolger, vind ik een erg net toestel!
-Google Nexus 2
... ?

Maw ik wil zeker een toestel die vanaf eerste installatie Gingerbread als OS heeft, want er komen daarna nog erg veel evoluties aan op korte termijn. Ik wil niet de conclusie komen dat over een half jaar mijn telefoon niet op Android v3.0 of v3.5 kan draaien.

Alle input is welkom!

RutgerK

Bericht door RutgerK » 27 okt 2010, 21:48

Volgens mij begon het topic met de vraag wat wijsheid is op de korte termijn. De door jou geschetste specificaties laten nog wel even op zich wachten. Over een maand of 8 kan het draadje weer opgepikt worden. :wink:

mrbbs

Bericht door mrbbs » 27 okt 2010, 21:53

RutgerK schreef:Volgens mij begon het topic met de vraag wat wijsheid is op de korte termijn. De door jou geschetste specificaties laten nog wel even op zich wachten. Over een maand of 8 kan het draadje weer opgepikt worden. :wink:
Zou het zolang duren? Speculaties zouden zijn dat bv. de Galaxy S2 begin januari er al zou zijn. Ook over de Nexus 2 doen er geruchten dat die ook duo core zou hebben.

Aernoudt

Bericht door Aernoudt » 27 okt 2010, 22:40

Als je per sé geen HTC wilt, hangt het af van wanneer je de telefoon wilt kopen. In December komt de nieuwe Google telefoon uit.
Maar: wachten op een neiuwe spec van een telefoon of een platform heeft in de IT wereld naar mijn mening niet super veel zin. Met name in de super snelle markt van de Smartphones.

Een Desire heeft de plastic achterkant etc. (het deel afwerking is bij HTC helaas niet op het niveau wat ik erg op prijs stel) maar is toch echt de telefoon van dit moment. Snel genoeg; ik gebruik hem zeer intensief, incl PowerPoint presentatie's etc en heb weinig klagen over de snelheid. Wel heb ik een memory management applicatie (een commerciële) waardoor iki evt extra resources kan vrijmaken door andere processen te killen.

De Motorola Droid is geweldig qua afwerking (behuizing etc.)

jarno trulli

Bericht door jarno trulli » 27 okt 2010, 23:13

Vind juist op de iPhone na dat de desirehd het mooiste beste is af gewerkt van alle smartphones, vind een galaxy maar goedkoop aanvoelen.

Aernoudt

Bericht door Aernoudt » 27 okt 2010, 23:40

jarno trulli schreef:Vind juist op de iPhone na dat de desirehd het mooiste beste is af gewerkt van alle smartphones, vind een galaxy maar goedkoop aanvoelen.
Heb je al eens een Droid (van Motorola) in je handen gehad? Dan is een Desire echt niet zo 'top' meer ;) (helaas)

Bram

Bericht door Bram » 27 okt 2010, 23:45

Het is maar wat je belangrijk vindt.

Desire voelt degelijk aan, maar is daardoor een stuk zwaarder dan een Galaxy, die ik niet echt goedkoop aan vind voelen trouwens, maar dat is persoonlijk.

Plaats reactie