Hevige aardbeving op Haïti

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Luuk

Hevige aardbeving op Haïti

Bericht door Luuk » 13 jan 2010, 14:29

Vrees voor duizenden doden Haïti

Uitgegeven: 13 januari 2010 06:13
Laatst gewijzigd: 13 januari 2010 14:07

PORT-AU-PRINCE - Een zware aardbeving heeft mogelijk duizenden inwoners van Haïti het leven gekost. De ramp in de Cariben gebeurde dinsdag in de namiddag en had een kracht van 7,0 op de schaal van Richter. Later volgden tientallen naschokken.

Bekijk video

De verwoestingen in Port-au-Prince, de circa twee miljoen inwoners tellende hoofdstad van het armste land op het westelijk halfrond, zijn enorm.

De straten lagen na de ramp bezaaid met doden en gewonden. Veel burgers brachten de nacht door op straat na de zwaarste aardbeving in Haïti in twee eeuwen. Tot zover bekend zijn er geen Nederlandse slachtoffers gevallen.

De Verenigde Naties bereiden zich voor op een grootscheepse hulpactie. Het is nog moeilijk om een goed beeld te krijgen van het aantal slachtoffers, maar artsen en hulporganisaties gaan uit van honderden en meer waarschijnlijk duizenden doden.

Een groot aantal' personeelsleden van de VN wordt vermist. Het lokale hoofdkwartier en andere VN-gebouwen liepen zware schade op.

Voorzieningen

Ook de medische voorzieningen van Artsen zonder Grenzen in de stad zijn zwaar beschadigd. Patiënten en medewerkers zijn gewond geraakt. Het Trinité ziekenhuis van de hulporganisatie heeft zware schade opgelopen. Het is de enige kliniek waar inwoners van de stad gratis chirurgische zorg kunnen krijgen.

Catastrofe

''Het centrum van Port-au-Prince is verwoest, dit is een catastrofe'', aldus een ooggetuige. Naast een groot aantal woningen in sloppenwijken stortten ook veel grotere gebouwen (deels) in, zoals het presidentiële paleis, ministeries, hotels, ziekenhuizen en het vijf verdiepingen tellende hoofdkwartier van de VN-vredesmissie in de stad.

Enorme ramp

De Haïtiaanse ambassadeur in de Verenigde Staten, Raymond Joseph, uitte de vrees voor een enorme ramp. ''Ik denk dat het werkelijk een catastrofe van grote omvang is'', zei de topdiplomaat tegen de Amerikaanse nieuwszender CNN. Hij riep de internationale gemeenschap op hulp te bieden.

Telefonische verbindingen zijn uitgevallen, net als de stroomvoorziening. De politie, medewerkers van de Verenigde Naties en hulpverleners van onder meer het Rode Kruis probeerden gewonden naar ziekenhuizen en artsen te brengen, maar zij werden gehinderd door de grote hoeveelheden puin en zwaar beschadigde wegen.

Epicentrum

Het Amerikaanse geologische instituut USGS heeft vastgesteld dat de aardbeving plaats had om 16.53 uur (22.53 Nederlandse tijd). Het epicentrum van de beving lag circa 15 kilometer ten zuidwesten van Port-au-Prince, op een diepte van slechts 10 kilometer.

Plunderen

Een onbekend aantal inwoners van de Caribische republiek greep de gelegenheid aan om winkels en woningen te plunderen. Ongeveer 80 procent van de bijna negen miljoen Haïtianen moet rondkomen met minder dan 2 Amerikaanse dollar per dag.

Natuurgeweld heeft Haïti in de afgelopen jaren al vaker getroffen. Zo kwamen alleen in 2008 al ongeveer achthonderd mensen om het leven door tropische stormen en daaropvolgende overstromingen.

Nederlanders

Naar schatting zijn er enkele tientallen Nederlanders in Haïti, maar tot zover bekend zijn er geen Nederlanders getroffen. De Nederlanders die zich gemeld hebben bij de honorair-consul op het eiland, waren allen ongedeerd.

Buitenlandse Zaken gaat ervan uit dat er geen of nauwelijks Nederlandse toeristen op Haïti zullen zijn, aangezien het gebied al heel lang niet wordt aangeraden voor vakantiegangers. De Nederlanders die er verblijven werken voornamelijk in de hulpverlening.

Noodhulp

De Nederlandse regering heeft in eerste instantie twee miljoen noodhulp beschikbaar gesteld voor de slachtoffers van de aardbeving. Momenteel wordt in nauw overleg met de VN en organisaties als het Rode Kruis bekeken op welke manier Nederland het getroffen Haïti het best kan helpen,” zegt minister Koenders van Ontwikkelingssamenwerking.

--------------

Ik hoorde gisteravond nog op de radio dat dit weer best een ramp met omvang 'Tsunami 2004' zou kunnen zijn. :sealed:
Die video is ook wel bizar, met name dat enorme ingestorte presidentiële paleis..

Xave30

Re: Hevige aardbeving op Haïti

Bericht door Xave30 » 13 jan 2010, 14:38

Ja erg triest dit. Zit ik sinds gister te volgen.

Atte Hibma

Bericht door Atte Hibma » 13 jan 2010, 18:43

Tja, ik volg dit dus ook op de voet, dit omdat mijn zus op Haïti zit voor vrijwilligers werk. Maar schrok vanochtend wel toen ik het op et nieuws hoorde, maar gelukkig is alles goed met haar.

Ze spreken nu trouwens al over meer dan 100.000 doden... Dus echt heftig dit!

Hier kunnen jullie trouwens berichten lezen van hoe het daar is (van mijn zus dus):
http://bettygoeshaiti.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 14 jan 2010, 21:14

http://cnn.com/video/?/video/world/2010 ... .quake.cbs" onclick="window.open(this.href);return false;

Macboy

Bericht door Macboy » 22 okt 2010, 16:46

Breekt nu Cholera uit in Haïti.

Iemand enig idee waar al het geld is gebleven dat voor dat land is ingezameld ??

Ik weet dat met dat soort inzamelingsacties veel geld wordt ingezameld en dat allemaal niet terecht komt waar het moet (Tsunami) maar waarom is er niemand die dit onder de aandacht brengt ? Waarom worden er vanuit de Kamer geen vragen gesteld hierover ?

Is toch van den zotte ...

Michel P

Bericht door Michel P » 22 okt 2010, 16:50

Omdat er nogaf wat mensen werken die via het netwerkje van diverse politieke partijen daar een dik betaalde baan hebben gescoord......

Michel

GTRene

Bericht door GTRene » 22 okt 2010, 17:12

tis werkelijk ook diep en diep triest...

ze hebben zolang/voldoende de tijd gehad om het beter te maken, maar veel werd niet uitgevoerd, mede ook wel door slecht beleid daar denk ik...en de zogenaamde strijkstok wat daar aan blijft hangen.

zoiets moet/kan heel anders maja...regels regels foute lieden regels regels

Downforce Hans

Bericht door Downforce Hans » 22 okt 2010, 17:16

Ben blij dat ik niets gegeven heb...........indirect heb ik natuurlijk wel mee betaald zoals elke Nederlander.

Tom

Bericht door Tom » 22 okt 2010, 17:17

Die domme Nederlander die maar blijft geven als er wat BNers door het beeld rennen vind ik veel triester.

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 22 okt 2010, 17:18

Downforce Hans schreef:Ben blij dat ik niets gegeven heb...........indirect heb ik natuurlijk wel mee betaald zoals elke Nederlander.
Dat riep ik hier al in januari, die enorme TV show en zielig/vriendelijk kijkende BNers incl Koenders met z'n verdubbeling ten spijt.

ZUM KOTZEN!

Ik herinner me nog 'n discussietje met Metchu omtrent dat ik NOOIT MEER wat geef aan publieke goede doelen vanwege Hanz06's reden en de shit van hierboven. En dat ie vond dat ik niet zo stoer/hard macho moest zijn en dat ik geen hart had voor de medemens blablblabla.

Krijg ik godverdomme weer gelijk ook nog. Ik hoop dat Koenders(levenslang eenzame opsluiting voor die hufter!) en Metin er dik van aan de schijterij zijn, dit soort shitberichten. :lol:

En aan al die linkse hypocriete oxvam novib pvda motherfucking lijers die dit hebben veroorzaakt zeg ik DIT!

:twisted:

CAPSLOCKDAY ZEGT: MENSEN DENK NA: GEEF NOOIT MEER AAN PUBLIEKE GOEDE DOELEN, LAAT DIE OVERHEID DAAR ZELF VOOR ZORGEN.

EN:
GIJ ZULT NIET STELEN, DE OVERHEID DULDT GEEN CONCURRENTIE!

GTRene

Bericht door GTRene » 22 okt 2010, 17:35

moet ook allemaal heel anders...

bv, alleen vanuit de regering middelen sturen e.d. zoals een schip vol lastige jongeren en ander volk waarvan we denken :hmmm: misschien bepaald soort criminelen/gevangenen.

en dan stellen, je mag pas weer terug naar het whalhalla NL als jullie alle huizen klaar hebben en de bevolking weer verder kan met onderdak en schoon water e.d.

moet jij eens opletten hoe snel ze werken :mrgreen: :wink:

3 vliegen in 1 klap ofzo voorbeeld... kosten ze ons hier nog weinig qua last e.d., doen eindelijk eens wat goeds... in elk geval meer/beter dan zo het ging met rampen en zoals ze hier doen....en wie weet respecteren ze meer wat ze hebben/hadden en krijgen ze verantwoordingsgevoel? :mrgreen:

lol@ CAPSLOCKDAY :hosanna:

Robin

Bericht door Robin » 22 okt 2010, 17:40

Skitterend idee Rene man.

Een boot vol jonge NL/alochtone criminelen naar Haiti, ALL INCLUSIVE

IK lig hier in 'n deuk WHOEHAHAHAHA
:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Wel eens van ANARCHISME EN CHAOS gehoord?

Maar in theorie:PRACHTIG!

Rupie

Bericht door Rupie » 22 okt 2010, 17:59

Michel P schreef:Omdat er nogaf wat mensen werken die via het netwerkje van diverse politieke partijen daar een dik betaalde baan hebben gescoord......

Michel
Ga jij dit soort klanten voortaan ook weigeren Michel?

Barend
Auto: F20 m135i

Bericht door Barend » 22 okt 2010, 20:02

Macboy schreef:Breekt nu Cholera uit in Haïti.

Iemand enig idee waar al het geld is gebleven dat voor dat land is ingezameld ??

Ik weet dat met dat soort inzamelingsacties veel geld wordt ingezameld en dat allemaal niet terecht komt waar het moet (Tsunami) maar waarom is er niemand die dit onder de aandacht brengt ? Waarom worden er vanuit de Kamer geen vragen gesteld hierover ?

Is toch van den zotte ...
Erg fijn dat dat nu gebeurd.. Ik vertrek over 10 dagen naar de Dominicaanse Republiek om een weekje uit te rusten.. Dat is het andere deel van het eiland waar Haïti dus ook deel van uitmaakt. Hoop niet dat de cholera erg uit de hand gaat lopen..

Maar daar ging de vraag niet over.. Waar het geld heen is.. Het Rode Kruis heeft alle geldstromen inzichtelijk staan op de site, maar weet niet of het inzamelingsgeld van 'gezamelijke hulporganisaties' ook ergens terug te vinden is.

Xave30

Bericht door Xave30 » 22 okt 2010, 20:12

Robin schreef: CAPSLOCKDAY ZEGT: MENSEN DENK NA: GEEF NOOIT MEER AAN PUBLIEKE GOEDE DOELEN, LAAT DIE OVERHEID DAAR ZELF VOOR ZORGEN.

EN:
GIJ ZULT NIET STELEN, DE OVERHEID DULDT GEEN CONCURRENTIE!
Simmer down there bud. :lol:

Paskal
Auto: meerdere

Bericht door Paskal » 22 okt 2010, 23:49

Barend schreef: Maar daar ging de vraag niet over.. Waar het geld heen is.. Het Rode Kruis heeft alle geldstromen inzichtelijk staan op de site, maar weet niet of het inzamelingsgeld van 'gezamelijke hulporganisaties' ook ergens terug te vinden is.
Als je het boek "Wat is jouw excuus" van Esther Jacobs hebt gelezen weet je dat dat een compleet ondoorzichtige materie is waarbij de hulporganisaties geen enkele verplichting hebben om de boekhouding openbaar te maken. Het is zo goed als onmogelijk om daar inzicht in te verkrijgen.

Schandalig in mijn ogen en dat is voor mij ook reden om net zoals Ruben geen enkele Euro te geven aan die zogenaamde samenwerkende hulporganisaties.....

Robin

Bericht door Robin » 23 okt 2010, 10:34

Barend schreef:Erg fijn dat dat nu gebeurd.. Ik vertrek over 10 dagen naar de Dominicaanse Republiek om een weekje uit te rusten.. Dat is het andere deel van het eiland waar Haïti dus ook deel van uitmaakt. Hoop niet dat de cholera erg uit de hand gaat lopen..
.
Een maatje van me is getrouwd met een jongedame uit Santo Domingo(hoofdstad DR), in 2001 was ik daar bij hun trouwerij de 'best man'. Fantastisch(ei)land met relaxed bevolking(ben er sindsdien 5x geweest. Diezelfde jongedame is bij de grens met Haiti geboren en ons werd toen al gezegd bij de grens (wat ook weer 3 uur rijden is van de Santo Domingo, weg te blijven vanwege problematiek toen dus al.

Maar wij reden met onze huistaxist Eddy in z'n gele Toyota uit 1981 toch lekker 'n end die kant op. Eenvoudigweg machtig, wat 'n eiland wat 'n prachtige mensen, maar bij de grens was er toch 'n vorm van
hostility, zoals ik ook meemaakte van West naar Oost Duitsland(en Berlijn vice versa)

Eén grote bende dat Haiti door de jaren heen, dictatoriaal, chaos, rotzooi. Nee doe mij maar de DR, op hun manier veel beter georganiseerd en gewoon relaxed.

Ik ben in verschillende wereldsteden geweest waar echt wat gaande was van Rio, Bogota, Medellin, Cali(werd ik bijna gekidnapped door 'n taxichauffeur. M'n oom zat daar 20 jaar terug 1 dag in de cel, want geen paspport mee op een reisje vanuit Bogota waar ie toen woonde) Caracas, Miami en NYC, maar dan is qua relaxedheid en relatieve veiligheid in toch 'n bijna 3e wereldland Santo Domingo de onbetwiste number one met toch 3 miljoen mensen!

Wij daar als 2 kaaskoppen in de gekste armste zwarte wijken rondstruinend. Port au Prince wil je niet wezen, 1 inferno toen al.

Waar ga je naaroe Barend?Puerto Plata of Punta Cana?

Ik ben niet van de resorts, ik/wij zitten altijd in 't centrum van grote steden tussen de locals.

Tot zover mijn pleidooi voor 't prachtige eiland Hispaniola,
het eerste stukje land wat Columbus dus 'ontdekte' (Puerto Plate dacht ik?) toen ie in 1492 geschiedenis schreef. Z'n huis staat nog in Santo Domingo.Toeristische trekpleister. Fascinerend.

Xave30

Bericht door Xave30 » 23 okt 2010, 12:54

¡Viva Quisqueya! :lol:

Robin

Bericht door Robin » 23 okt 2010, 13:09

Xave30 schreef:¡Viva Quisqueya! :lol:
Seguro, pero prefiero Locombia:)

¿Puedo preguntar dónde vienes originalmente Xavier?

Xave30

Bericht door Xave30 » 23 okt 2010, 13:16

Nederland.

:mrgreen:

Ravin ///M

Bericht door Ravin ///M » 23 okt 2010, 22:11

Dat hoor je toch zo aan hem ;)

Xave30

Bericht door Xave30 » 23 okt 2010, 23:03

Haha Ravin. Good one.

Ravin ///M

Bericht door Ravin ///M » 24 okt 2010, 08:18

:beer: Multiculti FTW! :clap:

Xave30

Bericht door Xave30 » 24 okt 2010, 11:38

Ja, er bestaat ook een Koninkrijk der Nederlanden... :clap:

Can of worms has been opened. Rent snel weg..

Robin

Bericht door Robin » 24 okt 2010, 11:46

Xave30 schreef:Ja, er bestaat ook een Koninkrijk der Nederlanden... :clap:

Can of worms has been opened. Rent snel weg..
LOL dat ik daar niet aan dacht! :lol:

Plaats reactie